COIN Air Operations

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 13/02/2013 | 13:00 uur

Ace1

Citaat van: Thomasen op 14/04/2013 | 13:37 uur
Dat andere topic gaat over propeller toestellen.

Dat ligt aan Rob omdat de de titel van opvolger van mustang heeft aangepast in  propeller toestellen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 14/04/2013 | 12:55 uur
Ik snap niet waarom men hier een topic over COIN Air Operations heeft geopend terwijl er al een bestaand topic daarover is?

http://www.defensieforum.nl/Forum/propellortoestellen-t16915.60.html

Dat komt omdat dit topic een beetje off-topic gaat denk ik.
De OP is breder, en zou in moeten gaan op 'COIN Air operations', een spectrum dat véél meer omvat een een paar propellor toestellen, het is de vraag hoe je een counter-insurgencie operation vanuit de lucht kunt ondersteunen, of kunt beslechten. Dat andere topic gaat over propeller toestellen.


Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 14/04/2013 | 12:16 uur
Zou een nieuw te bouwen OV-10 Bronco met de standaarden van 2013+ een oplossing kunnen zijn voor de KLu, dus naast 2 sqn F35A (als aanname ga ik hier maar van uit) en 2 sqn OV-10 Bronco (als de A10C onhaalbaar blijkt te zijn)?

Het zou het overleven van vliegbasis Leeuwarden kunnen beteken en een gespecialiseerde uitbreiding van de Klu.
Ik zie de meerwaarde voor de Nederlandse krijgsmacht niet. Dan zou ik eerder investeren in een mix van een 1 propellor-trainings/COIN toestel en een UCAV. Waarbij ik bij die laatste ook de huidige ontwikkelingen van een keuze optie interessant vindt...bemand of onbemand gebruik.

Ace1

Ik snap niet waarom men hier een topic over COIN Air Operations heeft geopend terwijl er al een bestaand topic daarover is?

http://www.defensieforum.nl/Forum/propellortoestellen-t16915.60.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zou een nieuw te bouwen OV-10 Bronco met de standaarden van 2013+ een oplossing kunnen zijn voor de KLu, dus naast 2 sqn F35A (als aanname ga ik hier maar van uit) en 2 sqn OV-10 Bronco (als de A10C onhaalbaar blijkt te zijn)?

Het zou het overleven van vliegbasis Leeuwarden kunnen beteken en een gespecialiseerde uitbreiding van de Klu.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#94
The Bronco Returns to Pax River

Patuxent Naval Air Station - 4/12/2013

Not seen flying in the skies of Southern Maryland since January, 1978, an OV-10 Bronco built by North American Aircraft Operations, a division of Rockwell International, returned to NAS Patuxent River on Friday, March 22nd.

This aircraft, and a second one due to arrive later, are on loan from the NASA Langley Research Center in Hampton, Virginia, for evaluation by the Naval Air Warfare Center here.

The Bronco was North American Aircraft's answer to the Department of Defense (DoD) need for a Light Armed Reconnaissance Aircraft (LARA) to perform the Counter Insurgency (COIN) mission in Vietnam.

The Bronco was flown by the United States Marine Corps, Navy and Air Force where it performed observation, forward air control, helicopter escort, armed reconnaissance, utility light air transport and limited ground attack. The aircraft had also performed aerial radiological reconnaissance, tactical air observation, artillery and naval gunfire spotting, airborne control of tactical air support operations, and front line, low-level aerial photography missions.

OV-10s were continuously aboard Pax River for testing or evaluation since the first one arrived April 8, 1968. Once the final test project was completed, however, the last remaining Bronco was used for pilot proficiency and logistics support until it finally departed for storage in "The Boneyard" at Davis–Monthan AFB on January 5, 1978.

The Bronco was retired from Marine Corps service in 1995 after their employment in the First Gulf War.

http://www.thebaynet.com/news/index.cfm/fa/viewstory/story_ID/31716

jurrien visser (JuVi op Twitter)

A-10 fires first-ever laser-guided rocket

Published: Wed April 3rd, 2013 via: US Air Force

EGLIN AIR FORCE BASE, Fla. -- The 40th Flight Test Squadron completed another first in February when an A-10 Thunderbolt II fired a guided rocket that impacted only inches away from its intended target.

The 2.75 diameter, 35-pound, laser-guided rocket is known as the fixed-wing Advanced Precision Kill Weapon System II. Before the Thunderbolt test, the rocket had proved effective in Afghanistan combat operations when fired from Marine helicopters.

"Rockets are a staple close air support weapon, but their weakness has always been their poor accuracy when shot at range," said Maj. Travis Burton, the 40th FTS A-10 pilot who performed the APKWS tests. "In improving rocket accuracy by several orders of magnitude, the APKWS makes the rocket a better weapon for today's low intensity conflicts, where minimizing collateral damage is a top priority."

The test squadron performed three sorties to demonstrate the capability and ensure the rocket could be fired safely from a fixed wing aircraft - a test that had never been accomplished before.

The first sortie tested whether aircraft flight would be impacted by carrying the rocket and launcher. During the second sortie, the A-10 fired an unguided inert rocket to ensure the weapon would separate from the aircraft without any issues. For the final sortie, two armed, guided rockets were fired at a surface target at altitudes of 10,000 and 15,000 feet. The last APKWS shot was fired into a 70-knot headwind and impacted the target within the two-meter requirement specifications.

"The 70-knot headwind didn't allow us to accomplish the second guided shot using the planned delivery parameters, so the test team (myself, the chase pilot, the controllers and engineers) worked real-time to adjust those parameters in a manner that would still accomplish the test objective," said Burton. "In any scenario other than test, we would have adjusted the run-in direction to change the headwind to tailwind, or a crosswind."

Both shots were considered successful, but the accuracy of the APKWS made a real impression on the project manager, Joe Stromsness.

"We watched real-time video of the test at the central control facility when the rocket hit within inches of the laser spot," he said. "Everyone was ecstatic and high-fived each other. Many hours of work from the Navy, Air Force and the BAE contractor team went into the success of this test. This was a major milestone in moving forward to the next phase. "

With the developmental test stage completed, the project will move to operational testing at China Lake Test Range, Calif., with the Air National Guard, Air Force Reserve Command Test Center. In May, Air Force pilots will fire 22 APKWSs from the A-10 and F-16 at both moving and stationary targets.

With another positive outcome in May, Stromsness sees huge potential for the APKWS.

"This is a lighter weapon with a smaller warhead that can potentially minimize collateral damage," he said. "We've added precision guidance; and based on our tests, we're within inches of the intended target. We don't have a precision weapon out there now that can do that."

According to BAE Systems, the weapon's manufacturer, the APKWS is one-third the weight and cost of other precision rockets in the DOD inventory. The aircraft could potentially transport seven rockets per launcher and carry two launchers due to the APKWS's relatively small size and weight.

Burton agrees with Stromsness about APKWS's potential benefit to the warfighter.

"By improving rocket accuracy, the APKWS II gives the pilot the capability to achieve the desired weapons effect with a single rocket," said Burton. "Not only does this increase the lethality of any aircraft carrying rockets on a given day, it also allows the aircraft to do so at a greater range. This keeps the aircraft farther away from the surface-to-air threats typically found in a target area."

Moving the APKWS to a fixed-wing aircraft began as an urgent operational need project for the Navy and Air Force in 2009. The tasking, called a joint concept technology demonstration, was to take the rotary-wing version of the rocket and modify it for fast-moving aircraft. The goal for the Air Force was to demonstrate it on the A-10 and the F-16 if possible, according to Stromsness. The Navy would test it on the AV-8B and F/A-18.

Eglin's 96th Seek Eagle office worked with the APKWS team to obtain flight clearance for both aircraft so the developmental testing could begin.

An initial hurdle Stromsness and the test team discovered was the guidance section added 18 inches to the rocket. This addition caused it to be too long for the standard LAU-131 launcher. The Navy already had a modified launcher to fit the increased length of the rocket, so Stromsness brought those in to perform the tests.

"The great thing about the modified launchers is they can fire the guided and unguided rockets with no problems," said Stromsness. "If this project moves forward and becomes operational, the better modified launchers will replace the legacy ones on an attrition basis."

More Air Force testing and assessment will take place throughout 2013. The Navy is just behind the Air Force, successfully firing two APKWSs from an AV-8B, March 27. Once testing is complete, U.S. Central Command will submit a final report and endorsement to the Air Force and Navy program offices. According to Stromsness, if all goes smoothly, the APKWS could be ready for operational use by 2015.

http://air-attack.com/news/article/4959/04-03-2013-A-10-fires-first-ever-laser-guided-rocket.html

IPA NG

Die anti-Gripen hetze hier is wel erg kleinzerig 8)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 25/03/2013 | 17:39 uur
Als we de Eurofighter Typhoon hadden gehad dan hadden we nu een luchtmacht waar net de babytandjes eindelijk een keer door komen zetten die we de afgelopen jaren ERG hard gemist hebben, en zouden we naarstig op zoek zijn naar een toestel dat die verschrikkelijke clusterfuck aka Eurofighter Typhoon moet vervangen.

Heel goed denkbaar!

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2013 | 17:30 uur
Het lijkt me sterk dat ze dat niet zouden willen immers er gaan een behoorlijk aantal in de mottenballen.

....
Misschien eens informeren bij de Amerikaanse ambassade?! ;)

Harald

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2013 | 17:30 uur
Het lijkt me sterk dat ze dat niet zouden willen immers er gaan een behoorlijk aantal in de mottenballen.

Bij mijn weten is er ooit één land geweest (Taiwan) met een buitengewone belangstelling maar de verkoop is wegens politieke reden (China) niet doorgegaan.

Turkije heeft ook meer belangstelling gehad voor aankoop van A-10's.

5m@sh_1up

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2013 | 17:19 uur
Ik had graag gezien dat we de F104 destijds vervangen hadden door de J37, dan was deze op zijn beurt inmiddels vervangen door een ander toestel, wellicht was dan de keuze toen gevallen op het Jachtflugzeug 90, nu beter bekend als Eurofighter.

Dan hadden we nu alleen gesproken over een aanvullend COIN toestel voor de KLu en natuurlijk de veel te dure upgrade naar tranche 3a/b.

Als we de Eurofighter Typhoon hadden gehad dan hadden we nu een luchtmacht waar net de babytandjes eindelijk een keer door komen zetten die we de afgelopen jaren ERG hard gemist hebben, en zouden we naarstig op zoek zijn naar een toestel dat die verschrikkelijke clusterfuck aka Eurofighter Typhoon moet vervangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 25/03/2013 | 17:20 uur
Ben wel benieuwd of de VS bereid zou zijn A-10s te verkopen aan Nederland. Is dat na te vragen?

Het lijkt me sterk dat ze dat niet zouden willen immers er gaan een behoorlijk aantal in de mottenballen.

Bij mijn weten is er ooit één land geweest (Taiwan) met een buitengewone belangstelling maar de verkoop is wegens politieke reden (China) niet doorgegaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 25/03/2013 | 17:20 uur
Ook kiezen landen om strategische redenen voor een toestel made in USA of made in Russia...of beiden. Daar kan Zweden ook niet tegenop.

Dat is natuurlijk waar.

Laat ze de koppen nu meer eens bij elkaar gaan steken om te komen tot een intentie uitspraak gevolgd door een ontwerp voor een capabele opvolger van de EuroCanards, immers als EADS, BEA, Dessals en Saab de koppen bij elkaar steken (inclusief de politieke achterban) dan komen we wel tot een goed product rond 2040.

Maar dat is een ander topic.

Elzenga

#85
Ook kiezen landen om strategische redenen voor een toestel made in USA of made in Russia...of beiden. Daar kan Zweden ook niet tegenop.

En terug naar COIN.

Ben wel benieuwd of de VS bereid zou zijn A-10s te verkopen aan Nederland. Is dat na te vragen?