COIN Air Operations

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 13/02/2013 | 13:00 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 25/03/2013 | 17:09 uur
En na de Draken de Saab 37 Viggen, een super goed toestel ...

Ik had graag gezien dat we de F104 destijds vervangen hadden door de J37, dan was deze op zijn beurt inmiddels vervangen door een ander toestel, wellicht was dan de keuze toen gevallen op het Jachtflugzeug 90, nu beter bekend als Eurofighter.

Dan hadden we nu alleen gesproken over een aanvullend COIN toestel voor de KLu en natuurlijk de veel te dure upgrade naar tranche 3a/b.

Harald

Citaat van: bergd op 25/03/2013 | 16:34 uur
Idd waarschijnlijk net als de Draken.. 50 jaar  ;)

En na de Draken de Saab 37 Viggen, een super goed toestel ... ja dat klopt, maar het grootste probleem (denk ik, gevoelsmatig) zal ook bij de JAS 39 Gripen ontstaan. Als de grote natie's bedreigt worden, dan komt er een veto in de verkoop.

Net als bij de Viggen :

Although the Viggen was offered for sale worldwide, and regarded as a very competent aircraft, no export sales occurred. Reasons to explain Saab's failure to sell a competitively priced, highly advanced and well-respected aircraft include the Swedish government's relatively strict controls on arms exports to undemocratic countries, potential customers' doubts about continuity of support and supply of spare parts in the event of a conflict disapproved of by Sweden, and strong diplomatic pressure of larger nations. The United States blocked an export of Viggens to India in 1978 by not issuing an export license for the RM8/JT8D engine, forcing India to choose the SEPECAT Jaguar instead

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

Hoewel het toestel ook als exportversie werd aangeboden en België, Nederland en Denemarken serieus in het toestel geïnteresseerd waren als mogelijke opvolger voor de toen in deze landen uitfaserende Lockheed F-104 Starfighter, verkozen zij hiervoor de Amerikaanse F-16. Ook andere landen zoals Australië, India en Japan waren geïnteresseerd in de Viggen maar deze landen verkozen respectievelijk de F/A-18 Hornet, F-15 Eagle en de Sepecat Jaguar boven het Zweedse toestel. De hoofdreden hiervoor waren de gemakkelijke en in grote hoeveelheden verkrijgbare reservedelen. De Zweedse industrie had namelijk niet genoeg productiecapaciteit. In het geval van India gaven de Verenigde Staten geen toestemming om de onder licentie geproduceerde motoren te exporteren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 25/03/2013 | 16:16 uur
Echt niet, we moeten wel fantsoenlijk voor de dag komen !
en dat komen de Zweden niet dan?!

Geloof dat die ook recent Nederland nog fors aftroefden...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: bergd op 25/03/2013 | 16:34 uur
Idd waarschijnlijk net als de Draken.. 50 jaar  ;)

Je kan het overdrijven.... In Zweden was de Draken in gebruik in de periode 1962-1987

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 25/03/2013 | 16:32 uur
Voor wie moeten we fantsoenlijk voor de dag komen?  

Het gevoel komt er bij mij op dat als de ene buurman een grotere auto heeft, de andere ook een grotere auto moet heben......maar die heeft vervolgens geen cent meer om iets anders te doen.  Die laatste buurman gaat de NL krijgsmacht worden...is het al....

De focus is verkeerd, als wij van mening zijn (de BV NL) dat we een luchtmacht nodig hebben dan dien je te zorgen voor marterieel waarin men kansrijk is, niet alleen voor de komende 10 jaar maar maar de komende (minimaal) 30 jaar.

Als je dat niet wil (als BV NL) dan moet men een andere keuze gaan maken.

We hebben nog al eens de gedachte om te pleiten voor mens en middelen binnen het beschikbare budget, enerzijds terecht anderzijds heulen we hiermee braaf met de politiek en accepteren klakkeloos verder afbraak.

Je kan gemakkelijker van meer naar minder dan van minder naar meer.

bergd

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2013 | 16:22 uur
Wel nee, IKEA is prima voor tijdelijkehuisvestig, niet voor 30 jaar.

Idd waarschijnlijk net als de Draken.. 50 jaar  ;)

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 25/03/2013 | 16:16 uur
Echt niet, we moeten wel fantsoenlijk voor de dag komen !

Voor wie moeten we fantsoenlijk voor de dag komen?  

Het gevoel komt er bij mij op dat als de ene buurman een grotere auto heeft, de andere ook een grotere auto moet heben......maar die heeft vervolgens geen cent meer om iets anders te doen.  Die laatste buurman gaat de NL krijgsmacht worden...is het al....



Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 25/03/2013 | 16:13 uur
Dus perfect voor de KLu.....

Wel nee, IKEA is prima voor tijdelijkehuisvestig, niet voor 30 jaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 25/03/2013 | 15:48 uur
Maar die Gripen is een Ikea - jager voor low-budget luchtmachten...een net niet toestel..dat ook nog niet eens bestaat.
De F-15 SE is een soort doorontwikkelde VW-GOLF......ik weet dat je mijn mening deeld ;)

Exact, al wil ik de F15SE/E eerder het pridicaat Audi mee geven.

Oorlogsvis

Citaat van: onderofficier op 25/03/2013 | 16:13 uur
Dus perfect voor de KLu.....
Echt niet, we moeten wel fantsoenlijk voor de dag komen !

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 25/03/2013 | 15:48 uur
Maar die Gripen is een Ikea - jager voor low-budget luchtmachten...

Dus perfect voor de KLu.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 25/03/2013 | 12:32 uur
Met de Euro - USD wisselkoers van vandaag: USD 100 mjn = €76,97 mjn (Gripen E tussen €60 en €70 mjn, volgens huidige prognose)
Maar die Gripen is een Ikea - jager voor low-budget luchtmachten...een net niet toestel..dat ook nog niet eens bestaat.
De F-15 SE is een soort doorontwikkelde VW-GOLF......ik weet dat je mijn mening deeld ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 25/03/2013 | 14:14 uur
niet moeilijk voor te stellen dat dit A-10C-NL's zijn aan het oefenen bij Vliehors ...  :big-smile: .. toch ?


Bestellen die handel!

Harald

http://www.youtube.com/watch?v=YwC0irAbYdk

niet moeilijk voor te stellen dat dit A-10C-NL's zijn aan het oefenen bij Vliehors ...  :big-smile: .. toch ?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 25/03/2013 | 12:15 uur
Natuurlijk kunnen we de F-15 SE betalen en in de lucht houden..je weet tenminste wat je krijgt voor 100 miljoen per kist !

Met de Euro - USD wisselkoers van vandaag: USD 100 mjn = €76,97 mjn (Gripen E tussen €60 en €70 mjn, volgens huidige prognose)