COIN Air Operations

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 13/02/2013 | 13:00 uur

Oorlogsvis

Natuurlijk kunnen we de F-15 SE betalen en in de lucht houden..je weet tenminste wat je krijgt voor 100 miljoen per kist !

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 24/03/2013 | 22:36 uur
Hoeveel hebben we er ooit tegelijk operationeel gehad? 213?

Nope, de eerste kisten waren al gecrasht voor de laatste afgeleverd waren.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 24/03/2013 | 17:04 uur
Volgens Boeing is de aanschaf vand de SE rond de 100 mjn usd, de exploitatie zullen rond de de 29K uds per vlieg uur liggen (en de F35 zet bij deze post na verwachting 35K usd op de teller)

Dus... als we volgens Mindef 55 F35 kunnen veroorloven dan moet 48-50 x een F15E/SE ook tot de mogelijkheden behoren.

Destijds ging het om 213 F16  (in 2 batches)

Hoeveel f16s hebben we nu operationeelkoperationeel? Hoeveel hebben we er ooit tegelijk operationeel gehad? 213?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 24/03/2013 | 16:54 uur
En hoe wil je 50 F-15's in de lucht houden?

Er is een reden dat we dat toestel destijds ook niet aangeschaft hebben...

Volgens Boeing is de aanschaf vand de SE rond de 100 mjn usd, de exploitatie zullen rond de de 29K uds per vlieg uur liggen (en de F35 zet bij deze post na verwachting 35K usd op de teller)

Dus... als we volgens Mindef 55 F35 kunnen veroorloven dan moet 48-50 x een F15E/SE ook tot de mogelijkheden behoren.

Destijds ging het om 213 F16  (in 2 batches)

IPA NG

En hoe wil je 50 F-15's in de lucht houden?

Er is een reden dat we dat toestel destijds ook niet aangeschaft hebben...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Oorlogsvis

Die A-10 krijgen we dus voor niets !...gratis bij een 50 F-15 Silent Eagels...die keuze is dus makkelijk ;D...daar kan zelfs links politiek Nederland geen bezwaar tegen maken !

Harald

Citaat van: Elzenga op 24/03/2013 | 12:23 uur
Ik krijg niet de indruk dat de A-10 aan te kopen is....buiten de VS heeft geen land het toestel aan zijn sterkte kunnen toevoegen. Als daar al de behoefte aan was gezien de specifieke kwaliteiten van dit toestel.

DON'T SEND PREMATURELY RETIRED A-10 WARTHOGS TO THE BONEYARD, GIVE THEM AWAY!
Posted on February 7, 2012 by aviationintel.com

The legendary A-10 is the perfect aircraft to kick this effort off. With about 1/3 of the fleet stated to be retired soon, most likely some of the A+ models that have not received the full Precision Engagement Package and many of the earlier thin winged airframes that are in need of new wings sets, we should market these incredibly effective airframes to our allies, at no cost. Why give these aircraft away for nothing you ask?

http://aviationintel.com/2012/02/07/dont-send-the-a-10-warthogs-to-the-bone-yard-give-them-away/

IPA NG

Citaat van: Oorlogsvis op 24/03/2013 | 12:05 uur
Maar er moet we COIN cap komen bij onze luchtmacht...maar dat er uitgebreid naar een kandidaat moet worden gezocht en daarna een europese winnaar moet komen is natuurlijk onzin. De Pilatus trainer bewapenen is natuurlijk nog niet een COIN toestel dat meekan...dat is gewoon een trainertje waar waat ondergehangen kan worden. Een Super Tucano is een heel ander verhaal, om nog maar niet te spreken over de A-10 die er met kop en schouders bovenuit steekt. Er is geen Europees alternatief voor de A-10. De keuze moet gaan tussen de Super Tucano of de A-10.

Super Tucano, standaardiseren met de PC-7 vervanger. Weer een type minder, en dan vol focussen op een sterke fighterwing.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 24/03/2013 | 12:05 uur
Maar er moet we COIN cap komen bij onze luchtmacht...maar dat er uitgebreid naar een kandidaat moet worden gezocht en daarna een europese winnaar moet komen is natuurlijk onzin. De Pilatus trainer bewapenen is natuurlijk nog niet een COIN toestel dat meekan...dat is gewoon een trainertje waar waat ondergehangen kan worden. Een Super Tucano is een heel ander verhaal, om nog maar niet te spreken over de A-10 die er met kop en schouders bovenuit steekt. Er is geen Europees alternatief voor de A-10. De keuze moet gaan tussen de Super Tucano of de A-10.
Ik krijg niet de indruk dat de A-10 aan te kopen is....buiten de VS heeft geen land het toestel aan zijn sterkte kunnen toevoegen. Als daar al de behoefte aan was gezien de specifieke kwaliteiten van dit toestel.

Naast de Super Tucano heb je nog de http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Tractor_AT-802U.

Maar als ik een afweging moet maken tussen training en COIN...en tussen COIN vastvleugelig toestel en gevechtshelikopter...dan vind ik een enigszins aangepaste PC-21 meer dan voldoende voor de taken die er liggen. Maar een competitie lijkt me in deze de juiste weg. En het liefst op EU niveau en dan ook EU-brede invoering en dus standaardisatie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#60
Citaat van: Oorlogsvis op 24/03/2013 | 12:05 uur
Maar er moet we COIN cap komen bij onze luchtmacht...maar dat er uitgebreid naar een kandidaat moet worden gezocht en daarna een europese winnaar moet komen is natuurlijk onzin. De Pilatus trainer bewapenen is natuurlijk nog niet een COIN toestel dat meekan...dat is gewoon een trainertje waar waat ondergehangen kan worden. Een Super Tucano is een heel ander verhaal, om nog maar niet te spreken over de A-10 die er met kop en schouders bovenuit steekt. Er is geen Europees alternatief voor de A-10. De keuze moet gaan tussen de Super Tucano of de A-10.

A10C  ;D

Als we dan ook nog eens 48 F15NL aanschaffen den denk ik dat we 20 A10C voor een simbolisch bedrag van de USAF kunnen overnemen.

Oorlogsvis

Maar er moet we COIN cap komen bij onze luchtmacht...maar dat er uitgebreid naar een kandidaat moet worden gezocht en daarna een europese winnaar moet komen is natuurlijk onzin. De Pilatus trainer bewapenen is natuurlijk nog niet een COIN toestel dat meekan...dat is gewoon een trainertje waar waat ondergehangen kan worden. Een Super Tucano is een heel ander verhaal, om nog maar niet te spreken over de A-10 die er met kop en schouders bovenuit steekt. Er is geen Europees alternatief voor de A-10. De keuze moet gaan tussen de Super Tucano of de A-10.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 24/03/2013 | 11:10 uur
Wat mij betreft geen focus op COIN, zeer zeker niet, hooguit een aanvulling.
precies...en daar hebben we het ook steeds over.
Citaat van: jurrien visser op 24/03/2013 | 11:10 uur
De EU en het eens met elkaar worden is een contradictie.  :cute-smile:
Zie EU topic.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: 5m@sh_1up op 24/03/2013 | 11:05 uur
haha, in de EU worden ze het toch nooit eens met elkaar. Ennuh, standaardisatie en samen trainen? Liever niet, dan wordt ons niveau veel te veel omlaag getrokken. Sowieso is focussen op COIN ops niet bijster briljant te noemen........ op z'n allerzachtst gezegd.

Wat mij betreft geen focus op COIN, zeer zeker niet, hooguit een aanvulling.

De EU en het eens met elkaar worden is een contradictie.  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#56
Citaat van: Elzenga op 24/03/2013 | 10:58 uur
Open competitie en dan winnaar EUropees invoeren als standaard voor training en COIN.

Je blind staren op Europese handel is strategisch gezien een aanzienlijke fout, ik ben meer voor het beste product en als dat Amerikaans is, so be it!

Neem het voorbeeld A10: er is geen enkel Europees alternatief.

Nu lijkt mij een vergelijkbaar toestel niet zo heel moeilijk te ontwikkelen, immers het vrij recht toe recht aan.

Wel ben ik het met je eens dat Europa meer producten zelf moet ontwikkelen en daarbij niet 20 keer het zelfde wiel moet uit gaan vinden, dus van elke soort 'één en dan wel het beste, maar dat is vooralsnog een utopie.

5m@sh_1up

haha, in de EU worden ze het toch nooit eens met elkaar. Ennuh, standaardisatie en samen trainen? Liever niet, dan wordt ons niveau veel te veel omlaag getrokken. Sowieso is focussen op COIN ops niet bijster briljant te noemen........ op z'n allerzachtst gezegd.