Landmijnen

Gestart door Nikehercules, 21/03/2013 | 06:33 uur

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 21/03/2013 | 21:33 uur
Precies, ik vraag me dan ook af hoe deze wapens in Afghanistan gebruikt werden. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat d.m.v. een mijnenplank/ketting een poort afgesloten kon worden bij een aanstormende bombtruck oid.
Het lijkt mij logisch dat er op je vraag geen antwoord gaat worden gegeven.....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 21/03/2013 | 21:25 uur
Dan nog, het is ook afhankelijk van het doel dat je hebt met je mijnen. Wil je een compleet mijnenveld aanleggen gaat dat een stuk sneller met een mijnenlegvoertuig. Maar als het gaat om het leggen van een hinderlaag of afsluiten van een weg, heb je er vaak niet veel nodig.

Precies, ik vraag me dan ook af hoe deze wapens in Afghanistan gebruikt werden. Ik zou me bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat d.m.v. een mijnenplank/ketting een poort afgesloten kon worden bij een aanstormende bombtruck oid.

IPA NG

Weer wat geleerd.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

#9
Citaat van: IPA NG op 21/03/2013 | 21:22 uur
Leggen jullie die mijnen dan met de hand?
Ik weet dat men in andere landen mijnlegvoertuigen heeft.

De pantsergenie beschikt idd over mechanische mijnenleggers maar dat zijn aanhangers en niet zozeer voertuigen.

dudge

Citaat van: IPA NG op 21/03/2013 | 21:22 uur
Leggen jullie die mijnen dan met de hand?
Ik weet dat men in andere landen mijnlegvoertuigen heeft.

Dan nog, het is ook afhankelijk van het doel dat je hebt met je mijnen. Wil je een compleet mijnenveld aanleggen gaat dat een stuk sneller met een mijnenlegvoertuig. Maar als het gaat om het leggen van een hinderlaag of afsluiten van een weg, heb je er vaak niet veel nodig.

IPA NG

Leggen jullie die mijnen dan met de hand?
Ik weet dat men in andere landen mijnlegvoertuigen heeft.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

onderofficier

Citaat van: A.J. op 21/03/2013 | 15:47 uur
Het zijn gewoon NLD AT mijnen en ja die hebben we nog steeds. De AP mijnen zijn uit de bewapening gehaald.

AT = anti tankmijnen
AP = anti personeelsmijnen     (even voor diegene die niet zo bekend zijn met deze afkortingen)

In het verdrag van Ottawa is er alleen sprake van een verbod op AP mijnen.     Dus wat A.J. al zegt de AT mijnen hebben we nog.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

A.J.

Citaat van: Ros op 21/03/2013 | 12:37 uur
Het kunnen nog landmijnen uit de tijd van de Russen zijn. Deze liggen nog hier en daar in de grond en worden ook creatief door de Taliban gebruikt om buitenlandse troepen in de lucht te jagen. De Russen zullen deze ongetwijfeld hebben ingezet als force protection.

Het zijn gewoon NLD AT mijnen en ja die hebben we nog steeds. De AP mijnen zijn uit de bewapening gehaald.

Nikehercules

Citaat van: Ros op 21/03/2013 | 12:37 uur
Het kunnen nog landmijnen uit de tijd van de Russen zijn. Deze liggen nog hier en daar in de grond en worden ook creatief door de Taliban gebruikt om buitenlandse troepen in de lucht te jagen. De Russen zullen deze ongetwijfeld hebben ingezet als force protection.

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Zoals gezegd gaat het hier volgens mij om de AT NR 26C1, ook de opdrukken op de munitiekisten zijn in het Engels.

Citaat van: IPA NG op 21/03/2013 | 14:54 uur
NL gebruikt toch al lang geen landmijnen meer?

Is die hele kennis en ervaring daaromtrent niet verloren?

AT-mijnen zitten nog in de bewapening dus ik mag aannemen dat kennis nog aanwezig is. Technische kennis sowieso bij de EOD.

IPA NG

NL gebruikt toch al lang geen landmijnen meer?

Is die hele kennis en ervaring daaromtrent niet verloren?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ros

Het kunnen nog landmijnen uit de tijd van de Russen zijn. Deze liggen nog hier en daar in de grond en worden ook creatief door de Taliban gebruikt om buitenlandse troepen in de lucht te jagen. De Russen zullen deze ongetwijfeld hebben ingezet als force protection.

Nikehercules

#1
Ik kwam op Youtube een filmpje tegen waarin de EOD in Afghanistan i.h.k.v. de re-deployment overtollige munitie opblaast. Hier zitten duidelijk enkele tientallen AT-mijnen tussen. In het filmpje wordt gesproken over in beslag genomen munitie, daar lijkt mij -in het geval van de mijnen- geen sprake van. Naar mijn weten betreft het hier de Trotylmijn AT NR 26C1, het lijken mij dus Nederlandse voorraden.

Ik wist niet dat deze nog in de bewapening zaten. Ook volgens Boekjepienter.nl is er enkel nog een voorraad van 80.000(!) AT-mijnen van het type DR31. Nu is het filmpje uit 2010 en zou daarom inmiddels gedateerd kunnen zijn, kan iemand daar duidelijkheid over verschaffen? Ook vroeg ik mij af waar deze mijnen nu exact voor gebruikt werden in Afghanistan, force protection?