Consumptiemaatschappij niet langer houdbaar

Gestart door Do1990, 09/11/2015 | 20:22 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:47 uur

Zou nogal wat zijn, als ik moet opdraaien voor de keuzes van een ander.

Laat ik het omdraaien en constateren dat jij dan de keuze voor de ander wil maken en dus, net als de ander, egoïstisch aan zich zelf denk!

Do1990

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2015 | 22:42 uur
Dat zal je gelukkig nooit bewerkstelligen en vind ik een "verontrustende" gedachtegang en dan druk ik me netjes uit.
Tsja, we discussieren immers niet over of het procent aan inkomstenbelasting 52% moet zijn, of 30%. We praten over al het leven op de planeet, hun keuzes(degene die weigeren te veranderen) hebben een direct effect op ons en ons leven.

Ik neem aan dat ik het recht heb om mijn eigen existentie te beschermen, of moet ik mezelf laten vermoorden? Zou nogal wat zijn, als ik moet opdraaien voor de keuzes van een ander.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:37 uur
Daarom zeg ik ook dat enkel een revolutie het tij kan keren, door iedereen uit de weg te ruimen die in de weg staat. Want dit is niet enkel intellectuele masturbatie, dit gaat over al het leven op deze aardbol. Dus zowel de complete mensheid, het dierenrijk en het plantenrijk.

Dat zal je gelukkig nooit bewerkstelligen en vind ik een "verontrustende" gedachtegang en dan druk ik me netjes uit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/11/2015 | 22:35 uur
Ik denk dat zelfs de grootste machten een wereldoorlog niet tot de oplossing voor het tekort aan ruimte en grondstoffen en de dreigende overbevolking rekenen.

Zeker niet... tenzij het om zo iets simpels gaat als water. Geen water is dood.

Do1990

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2015 | 22:34 uur
Nee dan zou je kunnen spreken van een oorlog om te overleven en die zou mondiaal zijn....

Als een half miljard Chinezen gaan lopen omdat hun leefgebied verdroogt en water een eerste levensbehoefte is, dan zullen ze, heel begrijpelijk, gaan lopen naar regio waar wel water is... dat zal niet voldoende zijn om een half miljard te helpen. De gekozen regio zal de grenzen met man en macht verdedigen anders heeft niemand in die regio meer water.
Ja, maar dan praten we dus over een scenario waarin grondstoffen al een gebrek zijn. En de samenlevingen van de gehele wereld op het punt staat om in te storten.

Daarom zeg ik ook dat enkel een revolutie het tij kan keren, door iedereen uit de weg te ruimen die in de weg staat. Want dit is niet enkel intellectuele masturbatie, dit gaat over al het leven op deze aardbol. Dus zowel de complete mensheid, het dierenrijk en het plantenrijk.

Ros

Ik denk dat zelfs de grootste machten een wereldoorlog niet tot de oplossing voor het tekort aan ruimte en grondstoffen en de dreigende overbevolking rekenen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:26 uur
Je bedoelt dan zou WO3 worden uitgevoerd, omdat andere NATO landen een revolutie in een NATO-lidstaat niet zouden accepteren, en over zouden gaan tot militaire acties? Beetje zoals de Hongaarse Opstand van 1956?

Tsja, zolang men niet bereid is om tot geweld over te gaan, zal er ook niks veranderen.

Nee dan zou je kunnen spreken van een oorlog om te overleven en die zou mondiaal zijn....

Als een half miljard Chinezen gaan lopen omdat hun leefgebied verdroogt en water een eerste levensbehoefte is, dan zullen ze, heel begrijpelijk, gaan lopen naar regio waar wel water is... dat zal niet voldoende zijn om een half miljard te helpen. De gekozen regio zal de grenzen met man en macht verdedigen anders heeft niemand in die regio meer water.

Do1990

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2015 | 22:22 uur
Wat jij hier voorstelt is onuitvoerbaar en staat gelijk aan WWIII en IV gelijktijdig uitvoeren.... ben je in Europa en NL helemaal verkeerd, want Utopia ziet geen enkele dreiging, zie ook het belang wat gehecht wordt aan onze eigen verdediging.
Je bedoelt dan zou WO3 worden uitgevoerd, omdat andere NATO landen een revolutie in een NATO-lidstaat niet zouden accepteren, en over zouden gaan tot militaire acties? Beetje zoals de Hongaarse Opstand van 1956?

Tsja, zolang men niet bereid is om tot geweld over te gaan, zal er ook niks veranderen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:22 uur
Ja, dat las ik ja. Waarschijnlijk omdat er nu teveel jongens dan meisjes zijn, of de bevolkingsgroei is gestabiliseerd(oftewel, China is ook aan het vergrijzen). Ze zullen het waarschijnlijk niet voor de lol doen.


Beide (vergrijzing en een tekort aan dames om voor nieuwe aanwas te zorgen)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:14 uur
Klopt, en dat zal niet op een vreedzame manier gebeuren.

Wat jij hier voorstelt is onuitvoerbaar en staat gelijk aan WWIII en IV gelijktijdig uitvoeren.... ben je in Europa en NL helemaal verkeerd, want Utopia ziet geen enkele dreiging, zie ook het belang wat gehecht wordt aan onze eigen verdediging.

Do1990

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2015 | 22:15 uur
De een kind politiek is recent losgelaten. (2 mag nu)
Ja, dat las ik ja. Waarschijnlijk omdat er nu teveel jongens dan meisjes zijn, of de bevolkingsgroei is gestabiliseerd(oftewel, China is ook aan het vergrijzen). Ze zullen het waarschijnlijk niet voor de lol doen.

Maar goed, de situatie is inderdaad vrij hopeloos. Want de bevolking van Frankrijk gedurende 1789-1794 en Rusland gedurende 1917-1922 gingen ook niet over tot revolutie om morele of sociale redenen, of omdat ze verandering wilde.

Nee, ze gingen de straat op omdat hun economische stelsel was ingestort en hun magen leeg waren, oftewel puur egoïstische redenen. En de enige motivatie die wij in het westen zullen hebben, om in opstand te komen. Is als ook onze economisch stelsel is ingestort, en onze magen leeg zijn. Maar voor ons zal het nutteloos zijn, want dan is het al te laat. Dan hoeft een revolutie niet meer, dan is het ieder voor zich.

Oftewel, wil je de toekomst zien. Kijk dan naar Somalië of het hedendaagse Libië, dat is onze toekomst.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:04 uur
Niet perse, de Chinezen wisten ook al decennia's van tevoren dat hun overpopulatie tot problemen zal leiden, en namen daar maatregelen voor.

De een kind politiek is recent losgelaten. (2 mag nu)

Do1990

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2015 | 22:05 uur
Natuurlijk moet je er over nadenken en structureel duurzame oplossingen trachten te creëren...  stap 1 is regulering van de explosieve groei van de mensheid.
Klopt, en dat zal niet op een vreedzame manier gebeuren. Wat doe je immers als de wereldleider en de industrielisten "nee" zeggen? Als men niet open staat voor rationele en logische argumenten, dan is systematisch en bruut geweld de enige oplossing. Zolang men niet bereid is om dat te doen, zal er ook niks veranderen.

Een grote maatschappelijk omwenteling gebeurd nooit zonder geweld, kijk naar de val van het Romeinse Rijk, Franse Revolutie, Russische Revolutie. Zonder bruut geweld zou er niks zijn veranderd. Wat de politieke en economische elite hebben er baat bij om dit systeem in stand te houden, als het systeem veranderd. Dan is de kans groot dat hun hun status en economische/machtspositie verliezen. Dus dan gaan ze liever ten onder met het schip, dan een x aantal tredes omlaag op de socio-economische ladder.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Do1990 op 09/11/2015 | 22:04 uur
Niet perse, de Chinezen wisten ook al decennia's van tevoren dat hun overpopulatie tot problemen zal leiden, en namen daar maatregelen voor. Stel je voor dat we hetzelfde zouden doen, op een globaal niveau? Beter om een probleem te voorkomen, dan het een probleem te laten worden om er vervolgens oplossen ervoor te verzinnen. Want in onze samenleving gaat alles nogal traag, dus voordat er consensus is voor een oplossing is het probleem alweer verergert. En is de oplossing alweer verouderd.

Daarom zijn er politieke veranderingen nodig, ons politiek systeem is goed wanneer de tijden van voorspoed en overvloed hoogtij dagen viert. Maar die dagen zijn voorbij, tijd voor een revolutie, innovatie en om alles op lange termijn in te zien en daarop voor te bereiden.

Die consensus zal je pas bereiken al de wereld getroffen wordt door rampspoed van Bijbelse proporties tot die die tijd zijn de vermeende wereld verbeteraars kansloos.

Ros

Het zal u niet ontgaan zijn  dat een aantal berichten zijn verwijderd die niets met het onderwerp te maken hebben. Ik stel voor dit onderwerp een kans te geven.

Ben
Forumbeheer