Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Poleme

#583
U.S. Navy future fighter fleet mix proposals.

The Rise and Fall of Aircraft Carrier Air Power.
Jaartal en schip                         gemiddeld bereik              aantal vliegtuigen                   gemiddelde nuttige lading   
1922, USS Langley                    259 km    ( 15)                           30    ( 35)                                     277 kg    (  5)

1930, USS Lexington                 478 km    ( 28)                           70    ( 82)                                     168 kg    (  3) 

1943, USS Essex                    1.404 km    ( 83)                           90    (106)                                    816 kg    ( 14)

1956, USS Forrestal                2.241 km    (133)                          46    ( 54)                                  2.051 kg    ( 35)

1986, USS Nimitz                   1.682 km    (100)                           85    (100)                                 5.797 kg    (100)

2006, USS Nimitz                     919 km     ( 55)                           62     ( 73)                                 5.461 kg    ( 94)

De US Navy leerde tijdens realistische oefeningen in de jaren 30 en met veel zweet, pijn en in bloed gedrenkte ervaringen in WO 2,
dat een gemaximaliseerde "mass" (aantallen); payload (nuttige lading) en vliegbereik cruciaal waren voor de effectiviteit, doelmatigheid en overlevingskansen van vliegdekschepen.
In de jaren 90 ging deze "reach" dramatisch achteruit door uitfasering van de A-6 Intruder.  En in het eerste decennium van deze eeuw liep deze nog verder terug door pensionering van de F-14 Tomcat en S-3 Viking.
Echter, aan de andere kant van de Pacific 'plas' ging men over tot invoering van de Dong Feng-21 ballistische raket met een bereik van 1.850 km.

Dus de US Navy heeft een uitdaging om deze dreiging te neutraliseren.
                                              Optie 1                             Optie 2                             Optie 3

gemiddeld bereik                      1.343 km  ( 80)                 1.461 km  ( 87)                 1.671 km  ( 99)

gemiddelde nuttige lading          3.830 kg   ( 66)                 7.221 kg   (125)                5.373 kg   ( 93)

aantal jaren om dit te bereiken       nooit                              15 jaar                             5 jaar

Luchtvloot samenstellingen op vliegdekschepen:

Optie 1:  6x EA-18G Growlers,   24x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      20x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 61 kisten.

Optie 2:  6x EA-18G Growlers,   36x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      10x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 63 kisten.
                                                                                                                 
Optie 3:  6x EA-18G Growlers,   44x F-18E/F Super Hornets,   12x UCAV's,   4x K-UCAV's* ,        5x E-2D Hawkeye's = 71 kisten.   
             
Dus in optie 3, nul 4,8 generatie F-35C's !  Dus de US Navy is dan van dat ongewilde weeskind af.
De bespaarde muntjes worden gestoken in verder ontwikkeling van de X-47B UCAV en het (*) K-UCAV, een onbemand tankvliegtuig.
Zodat de F-18E/F's geen tanker sorties hoeven te vliegen, want in 33 - 40 % van alle F-18E/F sorties wordt er alleen maar peut (af)getapt.
Bovenstaande optie 1 en 2 vallen binnen de US Navy begroting, bij optie 3 moet men deze iets verhogen.
Maar optie 3 werkt het snelst en meest doeltreffend en biedt een high / low mix tussen respectievelijk (K)-UCAV's en Super Hornets.

Het betreft hier een studie om de tacAir slagkracht van de U.S. navy te herstellen.

Vergelijken we optie 1 en 2 dan blijkt dat de U.S. Navy nu en in de toekomst 12 Super Hornets vervangen kunnen worden door hooguit 10 F-35C's.

Maar als in plaats van die 10 F-35C's, 12 nieuwbouw 'Super Bugs' worden aangeschaft dan neemt het gemiddeld bereik met bijna 9 % toe en de gemiddelde nuttige lading neemt toe met bijna 89 % !!!
Hier kun je een trade in van payload (nuttige lading) voor extra fuel (bereik) toepassen, dus je slagkracht is veel groter.
De KLu F-35A is dan wel goedkoper dan de F-35C, maar heeft ook een kleiner bereik, dus hier zullen de verschillen nog groter zijn.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 12/05/2016 | 15:45 uur
Ik vermoed dat wat de Denen willen kunnen met hun gevechtsvliegtuigen met een eenzitter F-18 niet mogelijk is...met de F35 en Eurofighter eenzitter wel. Van de laatste is immers ook een 2-zitter beschikbaar.

Lijkt mij wat sterk, ik ben van mening dat tweezitters nog steeds actueel zijn en zéker hun meerwaarde hebben, bijvoorbeeld bij ABSC, EW, SEAD, U(c)AVcontrol, Training etc. Ondanks moderne technologie is de working load voor één vlieger in gevechtsomstandigheden erg hoog.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: StrataNL op 12/05/2016 | 15:25 uur
Precies, hebben ze mooi van NL afgekeken. Zegt wel weer iets over de (ruk) kwaliteit van zo'n vergelijking. In theorie is het mooi dat 28 F35's kunnen waar je 38 SH's voor nodig zou hebben, maar in praktijk volgens mij echt onrealistisch als je er ook nog elk derde jaar 4 operationeel wil hebben. Hoe moeten we dat laatste lezen eigenlijk?
Ik vermoed dat wat de Denen willen kunnen met hun gevechtsvliegtuigen met een eenzitter F-18 niet mogelijk is...met de F35 en Eurofighter eenzitter wel. Van de laatste is immers ook een 2-zitter beschikbaar.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 12/05/2016 | 15:25 uur
Precies, hebben ze mooi van NL afgekeken. Zegt wel weer iets over de (ruk) kwaliteit van zo'n vergelijking. In theorie is het mooi dat 28 F35's kunnen waar je 38 SH's voor nodig zou hebben, maar in praktijk volgens mij echt onrealistisch als je er ook nog elk derde jaar 4 operationeel wil hebben. Hoe moeten we dat laatste lezen eigenlijk?

Bedoel je mijn Edit? Omdat de F/A-18F een tweezitter is, zou dit volgens het verslag hogere kosten geven m.b.t. opleiding en de vliegers. Zelf vind ik het vreemd dat de F/A-18E niet is meegenomen.

Om terug te komen op de aantallen. In de nieuwsberichten had men het er telkens over wat de drie types per aantal (24/30/36) zouden gaan kosten en kunnen. Dus allemaal hetzelfde aantal.

Straks heeft zelfs Zwitserland meer dan Denemarken  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

#579
Citaat van: Elzenga op 12/05/2016 | 15:19 uur
Officieel denk ik omdat je voor wat je wilt doen en kunnen 28 F35s nodig hebt en dus 34 Eurofighters of 38 Super Hornets. Officieus is het vaak een manier om te manipuleren met eisen en vooral de (totale) kosten. Het laat zich raden welk toestel er dan als beste uit komt en waar men al vanaf dag 1 naartoe gewerkt heeft. Nederland is niet uniek wat betreft een bepaalde fixatie binnen een krijgsmachtdeel. De Amerikanen hebben op dat punt goede (lange termijn) investeringen gedaan bij hun bondgenoten. Knap! Maar of het in het strategisch belang van ons Europa is betwijfel ik ten zeerste. Maar dat is een andere discussie.

Citaat van: Sparkplug op 12/05/2016 | 14:34 uur
Hier zal vast een gedachte achter zitten. Komt ook nog bij dat deze aantallen afwijken van de tot nu toe constant genoemde aantallen 24, 30 en 36.

Edit. Onderstaande uit het .pdf bestand op pagina 8 viel mij op.
"Another reason is that the Super Hornet is a two-seat aircraft, which implies a greater need for flight instruction hours and training of crews than the Eurofighter and the Joint Strike Fighter."

Blijkbaar keken ze bij de Super Hornet alleen naar de F/A-18F tweezitter en niet naar de F/A-18E éénzitter.

Precies, hebben ze mooi van NL afgekeken. Zegt wel weer iets over de (ruk) kwaliteit van zo'n vergelijking. In theorie is het mooi dat 28 F35's kunnen waar je 38 SH's voor nodig zou hebben, maar in praktijk volgens mij echt onrealistisch als je er ook nog elk derde jaar 4 operationeel wil hebben. Hoe moeten we dat laatste lezen eigenlijk?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 12/05/2016 | 13:48 uur
Het is voor een klein Europees land als Denemarken gewoon niet handig als zij als enigste op het continent met de Super Hornet vliegen.

Alles wat zij bijvoorbeeld als F-16 EPAF land hebben opgebouwd, wordt dan behoorlijk teniet gedaan.

Ja, vandaar ook mijn vraag waarom men niet met een aantal gelijkgezinde landen om de tafel is gaan zitten...? Finland vliegt bijv. al met oudere Hornets en je zou zeggen dat het niet geheel onlogisch zou zijn voor hen om over te stappen op de directe opvolger van het in hun huidige bestand opgenomen jachtvliegtuig. Waarom Boeing daar specifiek ook blijkbaar niet op is ingesprongen snap ik ook niet helemaal. Zeker nu alle keiduur wordt zou je zeggen dat het voor bijv. de Scandinavische landen zomaar heel aantrekkelijk zou kunnen zijn om bijv. gezamenlijk de opleiding op het nieuwe jachtvliegtuig in de VS zou bekostigen en verzorgen, maar het is weer allemaal ieder voor zich en God voor ons allen..., zo lijkt het.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: StrataNL op 12/05/2016 | 14:14 uur
....

In de laatste tabel zijn de aantallen opvallend: 34 Eurofighters, 28 F35's of 38 Super Hornets. Voor hetzelfde budget? Waarom niet dezelfde aantallen genomen voor een goede vergelijking?
Officieel denk ik omdat je voor wat je wilt doen en kunnen 28 F35s nodig hebt en dus 34 Eurofighters of 38 Super Hornets. Officieus is het vaak een manier om te manipuleren met eisen en vooral de (totale) kosten. Het laat zich raden welk toestel er dan als beste uit komt en waar men al vanaf dag 1 naartoe gewerkt heeft. Nederland is niet uniek wat betreft een bepaalde fixatie binnen een krijgsmachtdeel. De Amerikanen hebben op dat punt goede (lange termijn) investeringen gedaan bij hun bondgenoten. Knap! Maar of het in het strategisch belang van ons Europa is betwijfel ik ten zeerste. Maar dat is een andere discussie. 

Sparkplug

#576
Citaat van: StrataNL op 12/05/2016 | 14:14 uur
In de laatste tabel zijn de aantallen opvallend: 34 Eurofighters, 28 F35's of 38 Super Hornets. Voor hetzelfde budget? Waarom niet dezelfde aantallen genomen voor een goede vergelijking?

Hier zal vast een gedachte achter zitten. Komt ook nog bij dat deze aantallen afwijken van de tot nu toe constant genoemde aantallen 24, 30 en 36.

Edit. Onderstaande uit het .pdf bestand op pagina 8 viel mij op.
"Another reason is that the Super Hornet is a two-seat aircraft, which implies a greater need for flight instruction hours and training of crews than the Eurofighter and the Joint Strike Fighter."

Blijkbaar keken ze bij de Super Hornet alleen naar de F/A-18F tweezitter en niet naar de F/A-18E éénzitter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

#575
Vers van de pers: Denmark releases summary of why they selected the F35

http://www.fmn.dk/temaer/kampfly/Documents/type-selection-denmarks-new-fighter-aircrafts-english-summary5.pdf

F35 vs Eurofighter vs Super Hornet
CitaatThe primary underlying basis of information has been the responses to the request for information, the so-called 'Request for Binding Information' (RBI), which was sent out to the candidates on 10 April 2014. At the time of the resumption of the fighter aircraft type selection
process, the Swedish fighter Gripen was also a candidate. However, the Gripen withdrew from the process when the Swedish authorities decided not to respond to the RBI. The New Fighter Program received responses from the suppliers of the Eurofighter, the Joint Strike Fighter and the Super Hornet on 21 July 2014. 

Taken:
CitaatNational tasks   involved    with   maintaining  a  permanent   quick  reaction  alert  capability  which  can  perform tasks involving surveillance and defending sovereignty  and which can be scrambled with extremely short notice. Additionally, other national tasks such as supporting the Danish national police and other public authorities.

• International operations and  NATO's collective defence tasks with a fighter contribution on high alert state in which four fighters can be deployed for a period of up to 12 months every third year. In addition, periodic fighter contributions to NATO Air Policing missions.

Citaat
Strategic aspects                     Military aspects                          economic aspects                                  industrial aspects
1. Joint strike fighter              1. Joint strike fighter                     1. Joint strike fighter                               1. Joint strike fighter         
2. eurofighter                         2. super hornet                              2. super hornet                                   2. super hornet
3. super hornet                       3. eurofighter                                3. eurofighter                                      3. eurofighter



In de laatste tabel zijn de aantallen opvallend: 34 Eurofighters, 28 F35's of 38 Super Hornets. Voor hetzelfde budget? Waarom niet dezelfde aantallen genomen voor een goede vergelijking?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Over Super Hornets gesproken.

Boeing resumes Advanced Super Hornet push as US Navy considers fleet size

By James Drew, Washington DC | 11 May 2016

Boeing Defense has "matured its thinking" about the Advanced Super Hornet concept that it launched in 2013 and flight tested, revealing a scaled-back configuration this week with fewer stealth features and perhaps a greater chance of being picked up by the US Navy.

The new design, which would be mostly common between Boeing's F/A-18E/F Super Hornet and EA-18G Growler warplanes, is a mix of new capabilities and upgrades like the centreline fuel tank-mounted infrared search and track (IRST21) sensor, integrated defensive electronic countermeasures (IDECM) Block IV, and next-generation jammer that are already being fielded as programmes of records.

Upgrades that have not yet been adopted by the Pentagon include an active electronically scanned array radar (AESA), conformal fuel tanks and an open architecture cockpit with a 48cm (19in) wide-area display.


Boeing

The proposal comes ahead of the Navy League Sea-Air-Space exposition in Washington DC next week, and amid discussions within the Pentagon about how many more Super Hornets and Growlers the navy actually needs beyond the 568 F/A-18s and 160 EA-18Gs that have already been ordered.

Boeing is also preparing to undertake an F/A-18E/F service life extension programme that would extend that carrier-based aircraft's usability from 6,000 flight hours to 9,000h.

The first Super Hornet to reach 6,000h will likely be inducted for overhaul later this year, and meanwhile, the lives of legacy Hornet types are already being extended out to 10,000h.

The US chief of naval operations recently told Congress that the maritime service needs 24-36 more Super Hornets to meet an acknowledged fighter capacity gap as the Lockheed Martin F-35 comes online six or seven years later than expected.

The navy currently maintains nine carrier air wings including a 10th "paper wing" to support America's 10 aircraft carriers, as well as an 11th Ford-class vessel that is not yet commissioned.

Each air wing ideally contains four fighter squadron with 44 total aircraft, and current F-35 production and Hornet recapitalisation rates would see two F-35 and two F/A-18 squadrons per air wing in the 2030s.

Boeing's vice-president of F/A-18 and EA-18G programmes Dan Gillian says based current orders – including the 15 added by Congress in fiscal year 2015 defence budget and the dozen more included in FY2016 – continues Super Hornet production in St Louis, Missouri through mid-2018 at a rate of two aircraft per month.

The congressional defence committees have moved to fund 16 more F/A-18 units as part of the FY2017 budget (14 more than requested) and Gillian remains confident of a near-term deal with Kuwait.

The Super Hornet executive says that while the navy has a nearer term need for 24-36 aircraft, Boeing's analysis suggests that "about 100" more aircraft will be needed long-term.

As the navy considers if it needs more Growlers beyond the five to seven aircraft currently employed by each carrier air wing, Gillian suggests that eight are needed per carrier air group to meet navy mission needs and perhaps even as many as "10 to 11" per wing to fulfil joint force requirements for airborne electronic attack.

The company sees long-term viability in its St Louis line as long as production rates stay above two per month. Gillian says assembly dropped to that floor rate in April.

Boeing is eyeing fighter requirements by Canada, Denmark, Finland, Belgium, Spain and Kuwait and is even considering building some portion of the aircraft in India if it were successful in that campaign.

Regarding the Advanced Super Hornet and Growler, Gillian says Australia has already expressed interest in the conformal fuel tanks for its aircraft, and by doing away with drop tanks, the electronic attack pods on the EA-18G will have a greater field of regard.

It terms of differences between the Advanced Super Hornet proposal put forward in 2013 – which included low-observable enhancements like an enclosed weapons pod – and the one presented to the media on 11 May, Gillian says "the biggest different is maturation of thought".

"Twenty-thirteen was really about how great can we make Super Hornet in some of those stealth areas?" he says. "That was a little bit more of a head-to-head discussion [versus the F-35].

"Twenty-sixteen is about complimentary capability and what does the carrier air wing need given the other assets like F-35, [Northrop Grumman] E-2D and Growler that are going to be out there."

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-resumes-advanced-super-hornet-push-as-us-navy-425221/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 12/05/2016 | 13:38 uur
Eens. Je zou dan ook uberhaupt meer coordinatie tussen de verschillende landen verwachten... al is het maar om bijv. ook gezamenlijke traningstoestellen in de VS te kopen of iets dergelijks...
Het is voor een klein Europees land als Denemarken gewoon niet handig als zij als enigste op het continent met de Super Hornet vliegen.

Alles wat zij bijvoorbeeld als F-16 EPAF land hebben opgebouwd, wordt dan behoorlijk teniet gedaan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 12/05/2016 | 12:30 uur
Een Deense Super Hornet keuze zou denk ik sterker staan als ook België en eventueel Finland deze kiezen.

Eens. Je zou dan ook uberhaupt meer coordinatie tussen de verschillende landen verwachten... al is het maar om bijv. ook gezamenlijke traningstoestellen in de VS te kopen of iets dergelijks...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Harald

Citaat van: Thomasen op 12/05/2016 | 12:05 uur
Ik heb de cijfers maar eens opgezocht. Is wel een oude factsheet, maar het zal niet extreem veranderd zijn.
Het Defensie budget in Denemarken stelt niks voor, slechts 2,4% van de begroting. In Nederland is dit iets meer: 2,85%.

https://www.oecd.org/gov/GAAG2013_CFS_DNK.pdf

Waarbij ook Denemarken een overzees gebieds(lands)deel heeft net als Nederland, namelijk Groenland. Welke eigenlijk (voor mijn gevoel) als ondergeschoven kindje gezien wordt. Er is daar de Amerikaanse luchtmachtbasis Thule (tevens radarstation) dus de Denen zullen zwaar leunen op de bescherming van de VS. De Denen zijn in 2014 voor het eerst daar geweest met een 2-tal F-16's en 1 als reserve kist, voor oefeningen !!
De Deense marine is met 1 schip wel permanent aanwezig in de wateren bij Groenland,  Knud Rasmussen OPV voor de Artic operaties. Deze klasse bestaat uit 3 schepen.
Het Noordpool-pool wordt in de toekomst, dus ook Groenland belangrijker. Stationering van troepen, materieel zal (denk ik) in de toekomst toenemen.   

Knud Rasmussen-class patrol vessel
https://en.wikipedia.org/wiki/Knud_Rasmussen-class_patrol_vessel

Royal Danish Air Force F-16 planes have deployed to Greenland to undertake an Arctic mission
https://theaviationist.com/2014/08/10/rdaf-arctic-mission/

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 12/05/2016 | 12:18 uur
Waarom niet voor de SuperHornet gaan? Verder volledig eens.

Een Deense Super Hornet keuze zou denk ik sterker staan als ook België en eventueel Finland deze kiezen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 12/05/2016 | 12:15 uur
Hoewel de Denen iets verder vooruit kijken met hun defensie dan Nederland dat lijkt te doen, zitten ook zij er flink mee in de maag dat ze gewoon harde keuzes moeten maken. Zo hebben ze bijvoorbeeld hun OZD opgeheven. Kiezen tussen de krijgsmachtdelen is iets dat ik al jaren propageer, maar het vereist wel veel vertrouwen in je bondgenoten. En daar zijn de Denen misschien nog sceptischer dan de Nederlanders. Het gevolg is inderdaad dat je met 3 krijgsmachtdelen zit die eigenlijk geen van allen wat dan ook kunnen klaarspelen.

Maar vergeet niet dat ook Denemarken al vuistdiep in dit programma zit. Zij zijn Level 3 partner, gelijk met Australië, Canada en Turkije.
Een Gripen kopen zou m.i. een goede zet zijn voor de Kalmar alliantie, maar de F35 is politiek gezien gewoon erg sterk gepositioneerd.

Waarom niet voor de SuperHornet gaan? Verder volledig eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).