De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#2846
DragonFire – pathway to a Laser Directed Energy Weapon for the Royal Navy?

In late 2023 an aerial target was destroyed during a successful test firing of the UK's DragonFire Laser Directed Energy Weapon (LDEW) technology demonstrator. Here we look at DragonFire and the possibility of operational derivatives.

https://www.navylookout.com/dragonfire-pathway-to-a-laser-directed-energy-weapon-for-royal-navy/

Misschien toch verstandig om bij of dit systeem van MBDA of het HEL van Rheinmetall aan te sluiten voor de plannen van het FUAD. Of onvoorzien uit de hoek komend een HEL ontwikkeld door TNO samen met Thales Nederland ''Beam keeper''.

Harald

Niederlande: Überraschende Ankündigung über Marine-Rüstungsvorhaben
https://esut.de/2024/03/meldungen/48168/niederlande-ueberraschende-ankuendigung-ueber-marine-ruestungsvorhaben/

Met twee A-letters, wat in Nederland de aankondiging van een bewapeningsproject aan het parlement binnen een week betekent, ontstaat er een grote revisie voor de marine van het buurland.

Het begon met de aankondiging van nieuwe fregatten ter vervanging van de bestaande luchtverdedigings- en commandofregatten van de vier "De Zeven Provinciën"-klassen – in een verhouding van 1:1. Net als hun voorgangers zullen de vier nieuwe LC-fregatten luchtverdediging als hoofdtaak hebben. Het eerste fregat zal naar verwachting in 2034 in gebruik worden genomen en bouwnummer vier zal naar verwachting in 2041 klaar zijn voor gebruik. Bouwwerf wordt Damen, sensoren en geleidingssysteem worden ontwikkeld door Thales Nederland.

De tweede aankondiging betreft een nieuwe klasse schepen waarover de Koninklijke Marine vanaf 2032 beschikt. In de A-brief van staatssecretaris van Defensie Christophe van der Maat worden zes amfibische transportschepen aangekondigd. Ze zijn bedoeld ter vervanging van de vier patrouilleschepen van de Holland-klasse en de twee LPD's "Rotterdam" en "Johan de Witt".

De overdracht van de bewapeningsprojecten kwam als een verrassing omdat de aankondiging van het selectiebesluit voor toekomstige onderzeeërs in Nederland werd verwacht. De publicatie verspreidde bezorgdheid over het besluit over onderzeeërs. De regering kreeg vorige week te maken met eisen van vier provincies om de aannemer te kiezen die het grootst mogelijke Nederlandse deel van het komende onderzeebootcontract zou leveren. Dit werd voorafgegaan door persberichten dat de order naar de Naval Group zou gaan. Ook waren er geruchten over Franse steun voor de benoeming van Mark Rutte tot secretaris-generaal van de NAVO. De beoogde samenwerking van Naval Group met de Nederlandse scheepswerf IHC wordt met scepsis bekeken. Ook bestaat het idee dat de aankondiging van de fregat- en landingsschipprojecten bedoeld zou kunnen zijn als compensatie voor het Nederlandse scheepswerflandschap.

Voor Duitsland is de informatie van belang omdat de geplande samenwerking met Nederland om gezamenlijk luchtverdedigingsfregatten aan te schaffen van tafel is. Voor het eerst besproken in april 2020 als onderdeel van een interview met de toenmalige DMO-directeur vice-admiraal Arie Jan de Waard, werd eind 2020 een samenwerkingsovereenkomst bereikt tussen de twee ministeries van Defensie over het gezamenlijke fregatprogramma. Met de publicatie van de 'Course Marine 2035+' werd de Duitse voorkeur voor een andere oplossing duidelijk. Staatssecretaris Van der Maat was hier in november 2022 al eerder over gesproken in parlementair verband, waarbij hij zich aan het samenwerkingsakkoord hield. Volgens de A-brief heeft Den Haag nog steeds contact met Berlijn. Ook andere vormen van samenwerking worden nagestreefd, bijvoorbeeld met Noorwegen en Denemarken.

Dit maakt duidelijk dat de samenwerking tussen Nederland en Duitsland op maritiem gebied in eerste instantie beperkt zal blijven tot operationele samenwerking tussen de twee marine-infanterieverenigingen en technologisch gezamenlijk werk bij de bouw van het F126-fregat. Daarentegen wordt het steeds duidelijker dat Nederland zijn eigen marinescheepsbouwers en toeleveranciers steunt. Of het nieuwe amfibische transportschip vergelijkbaar zal zijn met de MPSS die op de wapenbeurs in Qatar werd gepresenteerd, is momenteel voorbarige speculatie.

Harald

Extra info

CitaatThe Airboxer's flight control design and powerplant configuration allow it to operate in temperatures down to -20° C and up to 45° C and at a humidity of 95%. The UAV tolerates winds up to 25 ks for take-off and landing and moderate levels of rain, snow and hail. Electromagnetic interference has been demonstrated to pose no risk to the Airboxer at frequencies of 1 MHz to 18 GHz and field strengths of 200 V/m. When operating from a ship, roll and pitch angles of the deck are allowed up to 8 degrees and sea state 5 in standard operations.

High Eye's Airboxer VTOL UAV wins contract from Dutch MoD
https://euro-sd.com/2024/02/major-news/36746/airboxer-dutch-mod-contract/
 

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/02/2024 | 16:36 uurTwee verschillende UAV's voor verschillende taken. Skeldar o.i.d. komt er ook wel. Geen appels met peren vergelijken.

Zelfs dan is het nog maar een basis wat mij betreft, zorg eerst dat dat ding wat meer draag vermogen heeft 50 a 100 kg MTOW. Nu kan je 7kg mee de lucht in nemen aan payload. En met 5 liter benzine is het ook geen lange afstands middel.

StrataNL

Citaat van: Parera op 26/02/2024 | 16:08 uurIk mag het hopen van niet, ik vind het er maar uitzien als een studenten projectje. Veel te open en dus zijn de systemen kwetsbaar. Geef mij maar de Skeldar V200, ja die is aanzienlijk zwaarder (MTOW 245 kg t.o.v. 30 kg bij de Airboxer). Het is misschien een mooi basis ontwerp om iets verder op te ontwikkelen maar dit is naar mijn idee nog te licht en te weinig capaciteit voor de marine.

Wel goed voor de NL industrie, we zouden meer moeten doen op drone gebied.
Twee verschillende UAV's voor verschillende taken. Skeldar o.i.d. komt er ook wel. Geen appels met peren vergelijken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2841
Citaat van: Harald op 26/02/2024 | 15:55 uurHigh Eye to supply Airboxer VTOL UAVs to Netherlands Ministry of Defence  ( Wordt dit de standaard VTOL voor NL defensie ? )

Ik mag het hopen van niet, ik vind het er maar uitzien als een studenten projectje. Veel te open en dus zijn de systemen kwetsbaar. Geef mij maar de Skeldar V200, ja die is aanzienlijk zwaarder (MTOW 245 kg t.o.v. 30 kg bij de Airboxer). Het is misschien een mooi basis ontwerp om iets verder op te ontwikkelen maar dit is naar mijn idee nog te licht en te weinig capaciteit voor de marine.

Wel goed voor de NL industrie, we zouden meer moeten doen op drone gebied.

Harald

High Eye to supply Airboxer VTOL UAVs to Netherlands Ministry of Defence  ( Wordt dit de standaard VTOL voor NL defensie ? )

High Eye on 26th February 2024 announced it has emerged victorious in an international open tender issued by the Dutch Ministry of Defence, making a significant milestone in the company's journey of innovation and growth.


This tender victory signifies not only a great achievement by High Eye but also a testament to the quality and capability of its Airboxer. As part of a comprehensive program spanning more than two years, the company will diligently work to integrate the Airboxer seamlessly into all aspects of the Netherlands Ministry of Defence's operations, both in Europe and abroad.

The comprehensive program encompasses the integration of the Airboxer VTOL UAV along with its ground control system, training modules, maintenance packages, operational training, and cutting-edge EO/IR camera payloads. The first complete Airboxer System will be delivered this year.

In response to this achievement, High Eye's CEO, Mr. Joost, expressed his sentiments: "We are pleased to win this tender and honoured to integrate our Airboxer in the operations of the Netherlands Ministry of Defence. This partnership signifies not only a significant milestone for High Eye but also a testament to our commitment for years to deliver top-notch UAV solutions for defence and security applications."

Looking ahead, High Eye will continue to strengthen its partnership with the Ministry of Defence of The Netherlands and explore new horizons in defence and civilian UAV missions.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_february_2024_global_security_army_industry/high_eye_to_supply_airboxer_vtol_uavs_to_netherlands_ministry_of_defence.html


AIRBOXER
Vertical take-off and landing (VTOL) UAV

https://www.higheye.com/product/



Airboxer VTOL UAV performs take-off and landing on a SMALL, MOVING VESSEL during choppy sea

High Eye designs, produces and sells long-range VTOL UAVs for the international market. VTOL UAV stands for Vertical Take-Off and Landing Unmanned Aerial Vehicle. These are unmanned helicopters that can fly automatically. The UAVs are operated by a pilot at the Ground Control Station.

High Eye focuses on one product: the Airboxer

Main USP's of the Airboxer:
• Endurance 3 hours
• Payload max. 7 kg
• Maximum Take-Off Weight 30 kg
• IP 67 and EMI-shielded

Main areas of missions:
1. Maritime missions. Examples: Coast Guard missions. Navy missions, anti-piracy missions for commercial vessels, tune fishing, Search and Rescue and so on.
2. Security and surveillance. Examples: Border Control, Security of sites and assets, Armed Forces etc.
3. Inspections. Examples: Offshore infrastructure, mining pits, power lines, big farms and pipelines.
4. Research. Examples: Whales, polar bears, seals counting, wildlife and mining.

Harald

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/05/03_optiallay-marine_05

Marine test onderwater-afluistersysteem met onderzeeboot


Betere oren onder water door glasvezeltechnologie Optics11

Defensie en het Nederlandse bedrijf Optics11 hebben het splinternieuwe geluidssysteem OptiArray getest. Dat kan onder water nóg beter en op grotere afstanden objecten detecteren, herkennen en volgen.

bergd

Gaat het bij een BARV niet vooral om de maximale koppel in combinatie met Pk, gewicht en grip

Ik had ook al bij de IDF Catapillar gekeken maar die weegt meer dan 71 ton dat lijkt mij een beetje te zwaar

Master Mack

Ik meen me te herinneren toen ik bij GWS zat dat ze een 4 tal leo2 onderstellen hadden aangeschaft voor de bouw van nieuwe BARV's. Als we die niet gaan gebruiken maken we daar lestanks van en de 4 nieuwe lestanks omzetten naar gevechtstanks dan heb je alvast een OTK peloton. ;D

Umbert

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:20 uurDat ben ik volledig met je eens, ik ben ook beniewd naar de resultaten van de Kiwi's met dit wiel systeem. Maar ook het USMC is overgestapt van zware middelen op bulldozers.

Maar bulldozers zijn toch ook voorzien van tracks? Heeft het wielen noemen ze het een loader, en beetje bulldozer komt aardig overeen qua gewicht met een BARV, kijk maar eens wat ze in Israel gebruiken.

StrataNL

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:04 uurHet Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.

Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

Dit ding heeft niks met de BARV te maken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 13:10 uurDat weet ik, maar een barv is bedoelt om landingsboten en mariniers die in de moddervastzitten eruit te kunnen trekken of duwen. Dat weegt door zuiging veel meer.

Dat ben ik volledig met je eens, ik ben ook beniewd naar de resultaten van de Kiwi's met dit wiel systeem. Maar ook het USMC is overgestapt van zware middelen op bulldozers.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/02/2024 | 13:04 uurHet Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.



Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.

Dat weet ik, maar een barv is bedoelt om landingsboten en mariniers die in de moddervastzitten eruit te kunnen trekken of duwen. Dat weegt door zuiging veel meer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2832
Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2024 | 12:57 uurIiik denk dat wielen niet zo bueno zijn in los zandstrand maar thats me.

Het Korps Mariniers heeft al jaren de Werklust-wiellader WG18E in gebruik, deze is voorzien van een rol met aluminiummatten om zo de overige (wiel) voertuigen makkelijk over het zand te laten rijden. Ongetwijfeld kan men bij Werklust of een andere civiele tractor fabrikant wel een mooi voertuig ter vervanging van de BARV ontwikkelen. Een pantser cabine is wat mij betreft wel een must op zo'n voertuig.



Natuurlijk heeft een echte vervanger voor de BARV wel mijn voorkeur, maar met het oog op de lichtere focus van het KMARNS heb ik zo mijn twijfels.