AgustaWestland AH-249

Gestart door Jooop, 05/11/2017 | 01:40 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: A.J. op 06/11/2017 | 11:11 uur
Zolang we die truc nog niet in de hand hebben pas ik ervoor om met inferieure rommel op pad gestuurd te worden omdat we zo nodig europees moeten gaan en omdat we "lerende" zijn... Kom nou toch... Kom laten we alle militairen maar eens uitrusten met een nieuw type wapen en dan gaan we in een conflict wel eens bekijken hoe de kwaliteit van het spul is...

Kappen met die onzin, we zitten in een NATO en er bestaan simpelweg NATO partners die wel fatsoenlijke heli's kunnen bouwen.

Volledig mee eens!

Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/11/2017 | 11:04 uur
Dat gaat ook op voor de Apache's.

Bijna, maar het scheelt niet veel. Hughes begon met ontwerpen in de jaren 70. De eerste vlucht tussen beide types is 10 jaar (1965 - 1975).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 05/11/2017 | 13:25 uur
Gaat toch ook niet om te Tiger. Gaat om de opvolger, de Hermod (verzin iets leuks).

We zullen het dan toch moeten leren.

Jullie kunnen blij zijn dat Fokker gefaald is, maar het heeft gewoon afgedaan aan de Nederlandse economie.
Het is tijd voor succesvolle eigen producten waar we zelf de vruchten van kunnen plukken.

Zolang we die truc nog niet in de hand hebben pas ik ervoor om met inferieure rommel op pad gestuurd te worden omdat we zo nodig europees moeten gaan en omdat we "lerende" zijn... Kom nou toch... Kom laten we alle militairen maar eens uitrusten met een nieuw type wapen en dan gaan we in een conflict wel eens bekijken hoe de kwaliteit van het spul is...

Kappen met die onzin, we zitten in een NATO en er bestaan simpelweg NATO partners die wel fatsoenlijke heli's kunnen bouwen.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 06/11/2017 | 09:38 uur
Kun je je eigenlijk niet voorstellen dat de roots van de AH-1Z Viper ruim 50 jaar oud zijn  ;D

Dat gaat ook op voor de Apache's.

Sparkplug

#17
Citaat van: Huzaar1 op 06/11/2017 | 08:11 uur
Eh? Nee, dat ding is er gekomen omdat de Amerikanen gingen spelen in o.a Vietnam en daar met heli's de hele weide wilde kunnen bedienen. Hun UH's hadden daarvoor escorte nodig. De AH-64 kwam er want Europa en de Russen.

De oorspronkelijke AH-1G Cobra (Bell Model D209) kwam in 1967 in Zuid-Vietnam, omdat helicopter gunships gebaseerd op de UH-1B/C/E/F en UH-1D/H varianten te kort kwamen. De AH-1G is het eerste dedicated helicopter gunship ontwerp van de VS. En de AH-1J Sea Cobra is de eerste versie met twee motoren en 20 mm M197 chin turret.

Kun je je eigenlijk niet voorstellen dat de roots van de AH-1Z Viper ruim 50 jaar oud zijn  ;D

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:56 uur
Compleet andere heli met een andere taak. Het ondersteunen van de US Marines.

Eh? Nee, dat ding is er gekomen omdat de Amerikanen gingen spelen in o.a Vietnam en daar met heli's de hele weide wilde kunnen bedienen. Hun UH's hadden daarvoor escorte nodig. De AH-64 kwam er want Europa en de Russen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Oh dear god, de Italianen gaan weer een helicopter bouwen?
STAY de F away... 


overigens, dat ding moet een verkenningsheli zijn? Waarom heet ie dan AH?  Dat staat toch voor Attach Helicopter? Nou ja verkennen met macaroni's is 1, er iets mee gaan aanvallen is 9  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 16:36 uur
Eens. Echter de bouw van heli's door meerder fabrikanten leid tot meerdere opties en uiteindelijk tot een keuze voor de klant. Eenzijdig een toestel ontwikkelen zoals de NH90 en daarbij rekening houden met talloze klant verzoeken is de doodsteek voor een project. Ik ben voor het gezamenlijk stellen van een eisenpakket waaruit meerder producenten  een eigen product moeten gaan bouwen. Dat zorgt voor innovatie en ontwikkeling van nieuwe technische snufjes en systemen.

Daar heb je zeker een punt. Een optie in een EU scenario kan gaan zoals de Amerikanen dat doen en 2 of meer bedrijven een ontwerp te laten indienen en daaruit de beste winnaar kiezen en elk land een eigen stemming te laten doen. Wie daar met de meeste punten uitkomt is de winnaar. Uiteraard na een ontwikkeling, prototype bouwen en test fase.

Niet zoals de NH90 ontstaan is door alle eisen op tafel te leggen en daarin compromissen zoeken waar iedereen akkoord mee is.

Zander

Citaat van: Parera op 05/11/2017 | 16:10 uur
Concurentie zeker maar de A129 is niet wat je noemt een succes qua verkopen.

A129 / T129 => 60 / 21  = 81 gebouwd (+ 40 optioneel T129) = 121

EC665 => 22 / 55 / 47 / 18 = 142 gebouwd + 23 besteld) = 165 (volgens wiki 206 gepland)

Als je kijkt naar de aantallen liggen beide extreem laag vergeleken met de concurrenten Apache (2000) en Hind (2648). Dat betekend niet dat het slechte heli's zijn, ik twijfel alleen of het niet beter is om gezamenlijk binnen de EU opzoek te gaan naar een vervanger voor de A129 / EC665 en overige die in dienst zijn binnen de EU.

Eens. Echter de bouw van heli's door meerder fabrikanten leid tot meerdere opties en uiteindelijk tot een keuze voor de klant. Eenzijdig een toestel ontwikkelen zoals de NH90 en daarbij rekening houden met talloze klant verzoeken is de doodsteek voor een project. Ik ben voor het gezamenlijk stellen van een eisenpakket waaruit meerder producenten  een eigen product moeten gaan bouwen. Dat zorgt voor innovatie en ontwikkeling van nieuwe technische snufjes en systemen.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 15:56 uur
Compleet andere heli met een andere taak. Het ondersteunen van de US Marines.

Dacht dat je de VS in het algemeen bedoelde en niet specifiek de US Army.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 14:57 uur
Een zeer positieve ontwikkeling. Daar waar de VS stopte met de Commanche en dus zonder concurrerende gevechtshelikopters tov de Apache zit hebben we hier in de EU tenminste concurrentie voor de Tigre.

Concurrentie zorgt voor verbetering van het product en goede prijs kwaliteit verhoudingen. Ik ben er van overtuigd dat de Europese onderlinge concurrentie goed is voor de defensiestructuur van Europa.

Concurentie zeker maar de A129 is niet wat je noemt een succes qua verkopen.

A129 / T129 => 60 / 21  = 81 gebouwd (+ 40 optioneel T129) = 121

EC665 => 22 / 55 / 47 / 18 = 142 gebouwd + 23 besteld) = 165 (volgens wiki 206 gepland)

Als je kijkt naar de aantallen liggen beide extreem laag vergeleken met de concurrenten Apache (2000) en Hind (2648). Dat betekend niet dat het slechte heli's zijn, ik twijfel alleen of het niet beter is om gezamenlijk binnen de EU opzoek te gaan naar een vervanger voor de A129 / EC665 en overige die in dienst zijn binnen de EU.



Zander

Citaat van: Sparkplug op 05/11/2017 | 15:53 uur
De Comanche was juist bedoeld als bewapende verkenner en niet als concurrent van de Apache. Wel hadden ze elkaar goed kunnen aanvullen. En vergeet de AH-1Z Viper niet.

Compleet andere heli met een andere taak. Het ondersteunen van de US Marines.
People are sheep

Sparkplug

Citaat van: Zander op 05/11/2017 | 14:57 uur
Een zeer positieve ontwikkeling. Daar waar de VS stopte met de Commanche en dus zonder concurrerende gevechtshelikopters tov de Apache zit hebben we hier in de EU tenminste concurrentie voor de Tigre.

Concurrentie zorgt voor verbetering van het product en goede prijs kwaliteit verhoudingen. Ik ben er van overtuigd dat de Europese onderlinge concurrentie goed is voor de defensiestructuur van Europa.

De Comanche was juist bedoeld als bewapende verkenner en niet als concurrent van de Apache. Wel hadden ze elkaar goed kunnen aanvullen. En vergeet de AH-1Z Viper niet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Een zeer positieve ontwikkeling. Daar waar de VS stopte met de Commanche en dus zonder concurrerende gevechtshelikopters tov de Apache zit hebben we hier in de EU tenminste concurrentie voor de Tigre.

Concurrentie zorgt voor verbetering van het product en goede prijs kwaliteit verhoudingen. Ik ben er van overtuigd dat de Europese onderlinge concurrentie goed is voor de defensiestructuur van Europa.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7
Citaat van: Thomasen op 05/11/2017 | 13:25 uur
Gaat toch ook niet om te Tiger. Gaat om de opvolger, de Hermod (verzin iets leuks).

We zullen het dan toch moeten leren.

Jullie kunnen blij zijn dat Fokker gefaald is, maar het heeft gewoon afgedaan aan de Nederlandse economie.
Het is tijd voor succesvolle eigen producten waar we zelf de vruchten van kunnen plukken.

Ik ben absoluut blij met nieuwe Europese ontwikkelingen want idd we zullen een keer op eigen benen moeten kunnen staan en dat gaat nu eenmaal gepaard met vallen en opstaan.

Succesvolle producten zijn minimaal gelijkwaardig of beter dan die van de concurrentie, dus... op veelvlakken vereist dat nauwelijks inspanning maar een pittige klus op andere terreinen.

Bij gelijkwaardig of beter: invoeren, bij inferieur: terug naar de tekentafel.