Lease A-321 voor Belgische luchtmacht

Gestart door Belgje, 24/02/2014 | 11:43 uur

andré herc

Op dinsdag 20 mei stelt Defensie de nieuwe A321 Airbus voor in aanwezigheid van Vice-Eerste Minister en Minister van Defensie Pieter De Crem en Chef Defensie generaal vlieger Gerard Van Caelenberge.

De A321 Airbus zal net als haar voorganger ingezet worden voor het transport van troepen, dringende evacuaties van burgers, vrachtvervoer en ten voordele van internationale partners. Het nieuwe type vliegtuig beschikt over de capaciteit om 152 passagiers en een maximale vrachtlading van veertig kubieke meter te transporteren.

De A321 Airbus zal haar vluchten vanop Melsbroek uitvoeren in de nieuwe grijze kleur, coherent met de Belgische partnerlanden.

mil.be
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/05/2014 | 13:35 uur
en dan straks een A319 voor Nederland als vervanger van de Gulfstream en Fokker...gaat goed zo  ;)

Kunnen we niet ergens een oude DC-10 opkopen en ombouwen?  :devil:

Elzenga

Citaat van: andré herc op 11/05/2014 | 10:07 uur
Nieuwe Airbus in Melsbroek
Sinds enkele dagen is hij er en staat hij te pronken naast de C-130's van de 15de Wing Luchttransport: de Airbus A321. Om alle procedures te controler en indien nodig aan te passen, vond op 10 april 2014 een testvlucht plaats.
http://www.mil.be/nl/videos/nieuwe-airbus-melsbroek

en dan straks een A319 voor Nederland als vervanger van de Gulfstream en Fokker...gaat goed zo  ;)

andré herc

Nieuwe Airbus in Melsbroek
Sinds enkele dagen is hij er en staat hij te pronken naast de C-130's van de 15de Wing Luchttransport: de Airbus A321. Om alle procedures te controler en indien nodig aan te passen, vond op 10 april 2014 een testvlucht plaats.
http://www.mil.be/nl/videos/nieuwe-airbus-melsbroek
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Ace1

Citaat van: Kaaskop2 op 25/02/2014 | 21:03 uur
Waarom? De Fokker is toch groot zat? Brengt alleen maar extra onnodige kosten met zich mee. Bovendien is de actieradius van de Fokker voldoende. Hier is het regeringsvliegtuig te zien op St. Maarten:

Bij staatsbezoeken in Azie heeft men in het verleden gebruik moeten maken van 747´s van Martinair of KLM.

Lex

Citaat van: Kaaskop2 op 25/02/2014 | 21:03 uur
Waarom? De Fokker is toch groot zat? Brengt alleen maar extra onnodige kosten met zich mee. Bovendien is de actieradius van de Fokker voldoende.
De F-70 is ontworpen voor regionale doeleinden, met een actieradius van zo'n 1100 mijl. Daarnaast zal de hofhouding niet meevliegen, maar comair gaan.

Kaaskop2

Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 20:51 uur
En heeft Algemene Zaken de Fokker-70 (PH-KBX) ook aangeschaft of is dit via  Infrastructuur en Milieu gegaan?

Ben het met Elzenga wel eens als de Fokker-70 (PH-KBX)  vervangen moet worden dat het een groter toestel mag zijn zodat je voor grotere afstanden geen grote civiele toestelen hoeft in te huren maar de aanschaf dan niet op kosten van Defensie.

Waarom? De Fokker is toch groot zat? Brengt alleen maar extra onnodige kosten met zich mee. Bovendien is de actieradius van de Fokker voldoende. Hier is het regeringsvliegtuig te zien op St. Maarten:


Lex

Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 20:51 uur
En heeft Algemene Zaken de Fokker-70 (PH-KBX) ook aangeschaft of is dit via  Infrastructuur en Milieu gegaan?
De Fokker is door Fokker NV aangeschaft en daarna overgedragen aan de BV-NL.
Maar laten we terug on topic gaan.

Ace1

Citaat van: Lex op 25/02/2014 | 20:35 uur
De Fokker-70 (PH-KBX) wordt door KLM-Cityhopper gevlogen en vliegt onder een KLM-vluchtnummer.
Officieel staat deze te boek als het NL regeringstoestel en valt dus onder MINAZ.

En heeft Algemene Zaken de Fokker-70 (PH-KBX) ook aangeschaft of is dit via  Infrastructuur en Milieu gegaan?

Ben het met Elzenga wel eens als de Fokker-70 (PH-KBX)  vervangen moet worden dat het een groter toestel mag zijn zodat je voor grotere afstanden geen grote civiele toestelen hoeft in te huren maar de aanschaf dan niet op kosten van Defensie.

Lex

Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 20:24 uur
Wordt die Fokker F70 door piloten van de luchtmacht of van de KLM gevlogen en onder welk ministerie valt deze?
De Fokker-70 (PH-KBX) wordt door KLM-Cityhopper gevlogen en vliegt onder een KLM-vluchtnummer.
Officieel staat deze te boek als het NL regeringstoestel en valt dus onder MINAZ.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 25/02/2014 | 20:18 uur
Tijd voor (op termijn) onze eigen A319CJ ;) Exit Gulfstream en F-70....

Wordt die Fokker F70 door piloten van de luchtmacht of van de KLM gevlogen en onder welk ministerie valt deze?

Elzenga

Tijd voor (op termijn) onze eigen A319CJ ;) Exit Gulfstream en F-70....

andré herc

Citaat van: Flyguy op 25/02/2014 | 18:39 uur
Het blijft een oude kist.
Ik had ook verwacht dat de Belgen misschien wel de DC-10 zou de overnemen,maar ik heb ergens gelezen dat de  DC-10 gebruikt gaat worden als onderdelen bron voor de andere twee KDC-10's.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Citaat van: Flyguy op 25/02/2014 | 18:39 uur
Het blijft een oude kist.
Dat klopt. Civiele versies worden door een groot aantal Westerse vliegvelden geweigerd, of dienen extra gelden tbv de service te betalen.

Flyguy

Citaat van: Ace1 op 25/02/2014 | 14:03 uur
Volgens mij is de DC10 gestript en voorzien van een nieuwe cockpit en nieuwe Avionica.
Het blijft een oude kist.