De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Lex

Tomahawk met negenhonderd kilometer per uur lanceren. Zr.Ms. De Ruyter heeft komend jaar de Nederlandse primeur

DEN HELDER-
Zr.Ms. De Ruyter heeft in oktober de primeur. Het luchtverdedigings- en commandofregat (LCF) gaat als eerste Nederlandse schip ooit een Tomahawk-kruisvluchtwapen lanceren.

Die proeflancering vindt in oktober dit jaar plaats voor de kust van het Amerikaanse San Diego. De voorbereidingen daarop zijn al enige tijd in volle gang, zo valt te lezen in personeelsblad Alle Hens.

De vier LCF'en van de marine worden vanaf 2027 stapsgewijs uitgerust met de nieuwste Tomahawk-kruisvluchtwapens. Ook de Walrusklasse-onderzeeboten krijgen Tomahawks. Een proeflancering moet belangrijke informatie opleveren over aanpassingen op de schepen. ,,Uiteraard kijken we of de Tomahawk doel treft . Maar veel belangrijker is het om te zien welk effect de lancering heeft op het fregat zelf. Hoe houdt het Vertical Launch System (VLS), van waaruit de Tomahawks worden afgevuurd, zich? Kan het wapencontrolesysteem goed 'praten' met de navigatiesystemen? Op basis hiervan kijken we of meer aanpassingen nodig zijn'', vertelt projectcoördinator Rob Jurriansen in Alle Hens.

Bereik
De vier LC-fregatten worden naar verwachting vanaf 2027 Tomahawk-klaar gemaakt tijdens het zogeheten Benoemd Onderhoud. Wanneer de onderzeeboten worden uitgerust met de Tomahawk is nog onduidelijk. Om lancering mogelijk te maken moet er sowieso een aanpassing plaatsvinden in de lancering in de torpedolanceerbuizen. Het kruisvluchtwapen heeft een bereik van 1.600 kilometer en een snelheid van negenhonderd kilometer per uur.

Ook tweehonderd kilometer van Den Helder, op Vliegbasis Volkel, krijgen ze te maken met de Tomahawk. Van daaruit wordt de meest accurate doelwitinformatie doorgegeven aan de commandocentrales van de fregatten en onderzeeboten. Om dit geavanceerde centrum te laten draaien, komen uiteindelijk ook elf marinemensen in Volkel te werken.

NHD, 06-01-2024, 09:01

Master Mack

#2752
Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 17:08 uurWe kunnen er zeker 2 bijkopen, ik heb wel mijn twijfels of we voldoende personeel op de been kunnen krijgen om 4 ASWF, 4 AWWF, 6 LPX, 6 MCMV, 1 JSS, 1 CSS & 4 SSK's volledig te bemannen.

- 3 of 4x ASWF
- 4x AWWF
- 4x Crossover
- 2x LPX
- 1x CSS
- 1x JSS
- 6x MCMV
- 4x SSK
- 6x MICAN

Bijna met je eens ik zou hem graag voor de korte termijn voorlopig zo zien.


Parera

#2751
Citaat van: silvester herc op 03/01/2024 | 19:26 uurDefensie.nl file:///C:/Users/lenovo/Downloads/AH10_23_AlleHens_WEB_low.pdf  Net online de jaarlijkse einde jaar papieren uitgave ook weer diverse artikelen O.A het sail plan met betrekking toekomst KM

Interessante artikelen o.a. ook over de Tomahawk capaciteit van de LCF's en de 3 Walrus klasse boten en beide opvolgers. Ook is nu naar buiten bekend gemaakt dat de KLU de aansturing gaat doen van de kruisraketten (JASSM & TLAM) vanaf Volkel.

Met deze samenwerking zie ik ook nog mogelijkheden voor de verwerving van LRASM door de KLU als maritiem specifieke kruisraketten vanaf de F-35. Dit zou ook eventueel de weg vrij maken voor LRASM op eventueel te verwerven P-8's in de toekomst.

silvester herc

#2750
 Defensie.nl file:///C:/Users/lenovo/Downloads/AH10_23_AlleHens_WEB_low.pdf  Net online de jaarlijkse einde jaar papieren uitgave ook weer diverse artikelen O.A het sail plan met betrekking toekomst KM

Parera

#2749
Citaat van: Lynxian op 19/12/2023 | 17:04 uurWaarom eigenlijk? Wij kunnen toch prima 2 bijkopen voor de Nederlandse marine? Waarom moet België perse mee? Qua vlootoppervlakte zijn de marines toch al niet gelijk.

We kunnen er zeker 2 bijkopen, ik heb wel mijn twijfels of we voldoende personeel op de been kunnen krijgen om 4 ASWF, 4 AWWF, 6 LPX, 6 MCMV, 1 JSS, 1 CSS & 4 SSK's volledig te bemannen.

Met het wegvallen van de grote amfibische capaciteit valt er naar mijn idee weer een pijler van het JSS weg en is het naar mijn mening verstandiger om een 2e CSS te verwerven.  Dan zou je een grotere aantal schepen kunnen vullen:

- 3 of 4x ASWF
- 4x AWWF
- 4x Crossover
- 2x LPX
- 2x CSS
- 6x MCMV
- 4x SSK
- 6x MICAN

Op dit moment is dit nog onhaalbaar, maar ik hoop in de toekomst dat het personeelsbestand wat beter standhoud en ook meer instroom heeft. Dan zou dit zeker haalbaar kunnen zijn met al deze nieuwe schepen.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 14:59 uurAlleen handig als België dat ook doet. Maar daar is geen geld en teren ze nog op een defensie visie van enkele jaren oud.
Waarom eigenlijk? Wij kunnen toch prima 2 bijkopen voor de Nederlandse marine? Waarom moet België perse mee? Qua vlootoppervlakte zijn de marines toch al niet gelijk.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/12/2023 | 12:43 uur2 x MICAN om te beginnen roept bij mij meteen de vraag, zijn deze 2 additioneel op de beoogede 4 of gaan we slechts de basis behoeft (4) extra functionaliteiten geven?

Als dat laatste het geval is, dan gaat dit dus ten koste van de extra slagkracht al het elders dan op de Noordzee noodzakelijk is...

De aanschaf van 2 MICAN om te beginnen is wat mij betreft prima, als er in het project dan maar meegenomen word de ander 4 eerder geplande schepen tegelijkertijd met de AWWF te verwerven zodat deze daaraan gekoppeld kunnen worden.

2 is gewoon te weinig, en door te kiezen voor schepen met 12 tot 25 koppen is dat nog goed te bemannen voor de KM. Daarnaast is er in de toekomst zicht op dat deze schepen onbemand gaan worden.

Citaat van: Thomasen op 19/12/2023 | 14:44 uurIk zou me daar niet teveel zorgen om maken.

We laten m.i. een gouden kans lopen als we niet tekenen voor een 3e (NL&BE) ASWF. Qua long leads moet je daar gewoon tijdig mee zijn. En voor 6 ipv 4 tekenen.

Daarnaast zo snel mogelijk de meest veilige keuze voor SSK tekenen.


Ook zonder de Belgen moeten we z.s.m. de keuze maken voor een 3e ASWF & de beste SSK's voor onze marine. Zoals ik al vaker heb aangegeven moeten we na de verwerving van de SSK's ook z.s.m. opzoek naar XLUUV's om te koppelen aan de nieuwe boten en ook daarvan 4 tot 6 stuks verwerven.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 19/12/2023 | 14:44 uurIk zou me daar niet teveel zorgen om maken.

We laten m.i. een gouden kans lopen als we niet tekenen voor een 3e (NL&BE) ASWF. Qua long leads moet je daar gewoon tijdig mee zijn. En voor 6 ipv 4 tekenen.

Daarnaast zo snel mogelijk de meest veilige keuze voor SSK tekenen.


Alleen handig als België dat ook doet. Maar daar is geen geld en teren ze nog op een defensie visie van enkele jaren oud.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2023 | 12:56 uurIk denk dat de planmakers bij DPLANNEN een beter overzicht hebben.

Daar ga ik vanuit, echter dat beantwoord de vraag niet.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/12/2023 | 12:43 uur2 x MICAN om te beginnen roept bij mij meteen de vraag, zijn deze 2 additioneel op de beoogede 4 of gaan we slechts de basis behoeft (4) extra functionaliteiten geven?

Als dat laatste het geval is, dan gaat dit dus ten koste van de extra slagkracht al het elders dan op de Noordzee noodzakelijk is...

Ik denk dat de planmakers bij DPLANNEN een beter overzicht hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

2 x MICAN om te beginnen roept bij mij meteen de vraag, zijn deze 2 additioneel op de beoogede 4 of gaan we slechts de basis behoeft (4) extra functionaliteiten geven?

Als dat laatste het geval is, dan gaat dit dus ten koste van de extra slagkracht al het elders dan op de Noordzee noodzakelijk is...

Harald

Citaat van: Parera op 19/12/2023 | 09:38 uurDe standaard MRAV's zijn naar mijn mening niet geschikt voor dit idee. Maar een custom variant is wel mogelijk, meer vermogen/snelheid.

Een model tussen de 2600 - 3600 zonder groot helidek zou ideaal zijn. En dan een 40 mm op de boeg o.i.d. Als bewapening tegen oppervlakte doelen.

Idd meer vermogen. Ik zou de voorkeur nog wel hebben voor een klein UAV/drone dek, om ook de mogelijkheid te hebben om vanuit de lucht e.e.a. te kunnen zien en/of INTELL te ontvangen. Door groter plat achterdek meer ruimte voor containers. Wel een kraan op het achterdek.
40mm als oa CIWS

Ik ben benieuwd waar COMMIT meekomt.

Parera

Citaat van: Harald op 19/12/2023 | 09:12 uurOf een MRAV achtig schip?

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/auxiliaries/multi-role-auxiliary

Eigenlijk een tussenversie 2600

Alleen de snelheid is erg laag, deze is bij de Stan Patrol geen probleem.

Moet, komt er dan ook nog standaard bewapening op zo'n schip ?

De standaard MRAV's zijn naar mijn mening niet geschikt voor dit idee. Maar een custom variant is wel mogelijk, meer vermogen/snelheid.

Een model tussen de 2600 - 3600 zonder groot helidek zou ideaal zijn. En dan een 40 mm op de boeg o.i.d. Als bewapening tegen oppervlakte doelen.

Harald

Of een MRAV achtig schip?

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/auxiliaries/multi-role-auxiliary

Eigenlijk een tussenversie 2600

Alleen de snelheid is erg laag, deze is bij de Stan Patrol geen probleem.

Moet, komt er dan ook nog standaard bewapening op zo'n schip ?

Parera

Het oude TRIFIC programma da nu MICAN heet zal dus beginnen met 2 schepen voor verschillende taken.
Naast het eerder bekendgemaakte raket platform worden ze dus ook ingezet op de Noordzee om daar de boel in de gaten te houden.

Admiraal Tas heeft in het interview met Naval News al aangegeven dat het MICAN tussen de 40 en 80 m lang moet gaan worden. Dan kom je met het eerder openbaar gemaakte beeld al heel snel uit op de Stan Patrol FCS's series (4008 / 5009 of custom en anders ga je naar Platform Supply Vessels (2500 /3300) & de laatste optie is een ontwerp uit de offshore utility lijn.

Uiteraard is het ook mogelijk om te kiezen voor de Britse variant en dat is het aankopen van 2 schepen van de civiele markt en deze volledig aan te passen naar de eisen van Defensie (RFA Proteus).

Het is duidelijk dat deze nieuwe schepen meer moeten krijgen dan een groot dek voor het plaatsen van containers. Voor operaties onder water zal er een ROV aan boord moeten zijn wat meestal ook met een moonpool werkt om zo onopvallend mogelijk werk uit te voeren. Ik verwacht dat we het onderwater pakket in een soort toolbox zullen gaan ontwikkelen zoals we dat kennen vanaf de MCMV's.