Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

#193
Argentina considers resuming nuclear submarine project

Following the loss of Argentina's TR 1700-class diesel-electric submarine (SSK) ARA San Juan in November 2017, the Ministry of Defence (MoD) is considering restarting construction of sister vessel ARA Santa Fe and competing it as a nuclear variant, the Argentine Congress was informed on 3 July.

San Juan was one of two German-built TR 1700 submarines delivered in the 1980s that formed the core of the Argentine submarine force. The second boat, ARA Santa Cruz , is currently undergoing an extended refit that is expected to be completed in late 2019/early 2020.

Construction on third boat Santa Fe began in the 1980s but was suspended in the early 1990s when it was 70% complete.

[Source: Janes.com ]

ARA Santa Fe in de productie hal.

Parera

Balt Military Expo 2018: KTA Unveils Combat System of Future Type 212CD Submarine

At Balt Military Expo 2018, the naval defense exhibition held recently in Gdansk, Poland, KTA Naval Systems was showcasing for the first time two consoles with the combat system of the future Type 212CD submarines for the German and Norwegian navies. KTA Naval Systems is a joint venture company formed between Germany's thyssenkrupp, its subsidiary Atlas Elektronik and Norway's Kongsberg.



According to KTA Naval Systems, the combat system for the Type 212CD will be extraordinarily advanced. This unique and highly integrated system brings an unprecedented technology level to conventional submarine operation. It offers the functionality of interoperability between multifunction consoles from setup to engagement. The combat system will ensure the situational awarness of its operators and command.

The TKMS booth at Balt Military Expo featured two notional consoles running a demonstration of what the future human–machine interface (HMI) will look like. Company representatives stressed that the end product may be different as KTA is still working on the combat system in collaboration with the German and Norwegian navies. The consoles each featured a single large touchscreen placed vertically. We were told that each submarine would fitted with 10 to 12 consoles.

According to TKMS, the Type 212CD will combine the low signatures of the class 212A with extended range, speed and endurance to allow worldwide operations.

The future combat management  system designed by KTA naval systems will feature a common approach: Each operator will be able to access any application from any of the multi-function consoles. The system will run on a common network and server infrastructure and support virtualized processing.

According to KTA Naval System, the Type 212CD combat system will support the following functions: Situation awarness, track management, target motion analysis, weapon control, combat system overview, classification and recording / replay.

The CMS will be compatible with:
- Underwater Sensor Systems (Cylindrical or conformal hydrophone array, passive range sonar, intercept sonar, expanded flank array sonar, towed array sonnar, active operating sonar/mine detection system, own noise monitoring system).
- Above water sensors (Radar ESM, COMMS ESM, IFF, Optronic/optronic or persiscope/optronic combinations, 360° visual sensor, navigation/tactical radar, Link 11/16/22).
- Integrated communication systems (VLF, HF, VHF, UHF, SATCOM, buoyant wire antenna, GMDSS including INMARSAT-C, underwarter telephone, tactical and administrative internal communication).
- Navigation system (INS, EM-log, ECDIS, navigator radar, echo sounder, GPS, AIS, navigation data management center).
- Armament (Heavyweight torpedoes, long range missiles and medium range missiles [fitted for but not with]).

[Source: Navy Recognition @ Article ]

Lex

Citaat van: tentara71 op 04/07/2018 | 21:24 uur
Yup. Maar een dog fight op 10000ft is wezenlijk anders dan het kat en muis spel op 200 meter diepte. Dus meerwaarde nul.
Helemaal mee eens. De beweegredenen zijn voor ons allen een vraagteken.

MasterChief1971

Citaat van: Lex op 04/07/2018 | 21:18 uur
Het is mogelijk dat men gekeken heeft naar de flight sims; deze volgen wel de wetten van de natuur.
Yup. Maar een dog fight op 10000ft is wezenlijk anders dan het kat en muis spel op 200 meter diepte. Dus meerwaarde nul.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Lex

Citaat van: Thomasen op 04/07/2018 | 20:52 uur
Ah zo, ja klopt. Bewegen voegt in dit soort sims inderdaad weinig toe.
Vooral goed werkende software is van extreem groot belang.
Ik weet niet waarom Singapore daar voor kiest. Maar ik kan me niet voor stellen dat wij er baad bij hebben. Vooral de software en bediening zijn belangrijk, en daarnaast bij dit soort sims ook wel om ze te koppelen.
Het is mogelijk dat men gekeken heeft naar de flight sims; deze volgen wel de wetten van de natuur.

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/07/2018 | 19:33 uur
Bewegend is leuk om te hebben maar niet noodzakelijk voor de training en vele malen duurder dan een omgebouwd klaslokaal.

Ik kan me voorstellen dat het in bepaalde situaties wel iets van realiteit kan toevoegen maar de vraag is of je tegen die extra kosten dat wilt toevoegen.
Het staat natuurlijk wel gaaf als dat er staat maar de kosten zijn minder prettig.

En Singapore vind dat de Duitsers zo goed luisterde naar hun wensen, als je betaald luistert elke leverancier wel naar de wensen van de klant.

StrataNL

Bewegend is leuk om te hebben maar niet noodzakelijk voor de training en vele malen duurder dan een omgebouwd klaslokaal.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 04/07/2018 | 17:52 uur
we hebben die ook wel, dat weet ik, maar niet een bewegende.
Maargoed, ik kan me helemaal voorstellen dat op Duitse subs scheef varen een heel belangrijk thema  is  :cute-smile:

:big-smile:

Huzaar1

we hebben die ook wel, dat weet ik, maar niet een bewegende.
Maargoed, ik kan me helemaal voorstellen dat op Duitse subs scheef varen een heel belangrijk thema  is  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Lex

Citaat van: Thomasen op 04/07/2018 | 17:39 uur
Hebben wij geen simulatoren voor de OZD dan?
I am surprised (a).
Gebouw Waalhaven en NL/BE OPSCHOOL.

Huzaar1

het gaat in een onderzeeërs om procedures... dat kan zelfs met kartonnen dozen op elkaar gestapeld geoefend worden.
Als dit nodig was hadden we het wel.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/07/2018 | 16:37 uur
Waarom moet het bewegen? geloof me, als het op Sims aankomt weet NL heel goed wat het doet.
We hebben wat nodig is en vaak meer op dit gebied. Fancy bewegen is vrijwel never van toegevoegde waarde

Het voegt realisme toe maar daar houd het ook bij op, de vraag is wel wat de extra kosten zijn inderdaad. En natuurlijk staat het ook leuk he zo'n bewegende sim.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 04/07/2018 | 16:33 uur
Ik hoop dat wij dan ook een mooie sub-sim krijgen met een bewegend platform. En ik bedoelde met het koppelen dat de bewegingen van de verschillende simulatoren gelijk zijn aan elkaar.
Bijvoorbeeld dat in de CC de helling op het zelfde moment gelijk is aan die in de boegbuis kamer als de boot duikt. Dit is mogelijk met de techniek en niet heel ingewikkeld.
Ik vermoed dat Van Halteren hier in een belangrijke rol kan spelen. Mooi om dat systeem te gebruiken en zo de echte boten meer vrij te houden voor operaties i.p.v. opleidingen en trainingen.

Waarom moet het bewegen? geloof me, als het op Sims aankomt weet NL heel goed wat het doet.
We hebben wat nodig is en vaak meer op dit gebied. Fancy bewegen is vrijwel never van toegevoegde waarde
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/07/2018 | 16:25 uur
Ik wens ze heel veel plezier met die BMW's. Sims loopt Nederland praktisch voorop in.

Ik hoop dat wij dan ook een mooie sub-sim krijgen met een bewegend platform. En ik bedoelde met het koppelen dat de bewegingen van de verschillende simulatoren gelijk zijn aan elkaar.
Bijvoorbeeld dat in de CC de helling op het zelfde moment gelijk is aan die in de boegbuis kamer als de boot duikt. Dit is mogelijk met de techniek en niet heel ingewikkeld.
Ik vermoed dat Van Halteren hier in een belangrijke rol kan spelen. Mooi om dat systeem te gebruiken en zo de echte boten meer vrij te houden voor operaties i.p.v. opleidingen en trainingen.