Male UAV voor de Klu

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 23/04/2011 | 11:46 uur

A.J.

#347
Echt een heel bijzonder wereldbeeld hebben ze die GL'ers en D66'ers...

Misschien moet die hele kliek maar eens naar het midden oosten gestuurd worden. Kunnen ze proefondervindelijk vaststellen dat de wereld er toch wat anders uitziet dan die millennial snowflake social justice warrior safe spaces van ze...

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 28/04/2017 | 22:01 uur
Kan ik niet met je eens zijn. Eerste prio behoort nu het personeel te zijn.
Ja zeker. Maar ik denk dat ook Jurrien het hier over bedragen erbij heeft (per jaar) waardoor men ook het personeelsbeleid kan verbeteren en de huidige beschamende situatie kan wegnemen. (Ik wilde bijna zeggen..wel met een andere minister dan...de huidige heeft zich in deze wat mij betreft teveel ermee besmet).

Reinier

Citaat van: D66 en GroenLinks twijfelen over aanschaf grote drones door Defensielink=topic=20879.msg399843#msg399843 date=1493217939
D66 en GroenLinks twijfelen over aanschaf grote drones door Defensie

'Het is belangrijk dat we eerst een moreel-ethische discussie voeren over de Reaper en het eventueel bewapenen ervan', zegt D66-Kamerlid Salima Belhaj tegen BNR. Ze vreest dat met drones de drempel om geweld te gebruiken lager komt te liggen.
Zucht....  :sick:
Wij gaan in de polder weer eens fijn discussiëren over de morele en ethische kant van het gebruiken van drones.
Graag met subsidieerde types die nooit en te nimmer de binnenkant van een kazerne hebben gezien (exclusief hun periode dat ze actief voerden tegen militarisme en over hekken klommen van kazernes).
Zullen we hier een jaartje of 8 tot 12 uittrekken?

Gezocht:Lesbische garagehouder uit Raalte, homofiele mensendieck therapeut, Marokkaanse straathoekwerker, Surinaamse bijstandsmoeder, Eritreeër met verblijfsvergunning, Turkse imam en nog een dozijn antiglobalisten,  pacifisten van GL.
Los van de fundamentele discussie die D66 en GroenLinks willen, zeggen deze partijen nu al dat de drones in elk geval niet bewapend mogen worden. Ze zagen met afgrijzen dat de Verenigde Staten drone-aanvallen uitvoerden op terroristen.
[/quote]

Citaat van: D66 en GroenLinks twijfelen over aanschaf grote drones door Defensie op 26/04/2017 | 16:45 uur
GroenLinks deelt die angst en wil strikte internationale regels. '
Ja, want dat is zo makkelijk te doen! Via de VN?
Gaat Nederland de VS vermanen en verbieden van het gebruik van drones?  ;D ;D :dead:

Citaat van: D66 en GroenLinks twijfelen over aanschaf grote drones door Defensie op 26/04/2017 | 16:45 uur
Los van de fundamentele discussie die D66 en GroenLinks willen, zeggen deze partijen nu al dat de drones in elk geval niet bewapend mogen worden. Ze zagen met afgrijzen dat de Verenigde Staten drone-aanvallen uitvoerden op terroristen.
:omg: :confused:
En wat die terroristen zelf doen, zagen ze dat ook met afgrijzen? Dat deden die zielige jongetjes natuurlijk vanwege hun slechte jeugd. Wat moeten we dan doen? Hen arresteren daar? Hoe? Naar Nederland halen en hier berechten en opsluiten op onze kosten?

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/04/2017 | 21:45 uur
Zoals ik al eerder aangaf, sla deze maar over en ga door met de volgende generatie, de Avanger voor de KLu en als het er in zit de Triton voor de Marine.
Eerste prio is nu de marine met fregatten, onderzeeboten en nieuwe MCM vaarttuigen.
Kan ik niet met je eens zijn. Eerste prio behoort nu het personeel te zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 28/04/2017 | 21:34 uur
Ja! dat speelt denk ik zeker mee. Na de keuze voor hun favoriet de F-35 ook even snel de (en nee dat is geen toeval) Amerikaanse Reaper binnenhalen. Bijna kwam het er door..heel stiekem en stilletjes...tot de oppositie ertegen in het geweer kwam en andere waarnemers er op aansloegen.
Hele belangrijke vragen en opmerkingen van Lex wat mij betreft. Ik zie wel een noodzaak voor een MALE drone, maar zeker niet als prioriteit nu. Helemaal niet als de 2% uitblijft of niet voor 2024.

Zoals ik al eerder aangaf, sla deze maar over en ga door met de volgende generatie, de Avanger voor de KLu en als het er in zit de Triton voor de Marine.

Eerste prio is nu de marine met fregatten, onderzeeboten en nieuwe MCM vaarttuigen.

Ronald Elzenga

#342
Citaat van: Poleme op 28/04/2017 | 19:12 uur
Luchtmacht wens ?

...
Ja! dat speelt denk ik zeker mee. Na de keuze voor hun favoriet de F-35 ook even snel de (en nee dat is geen toeval) Amerikaanse Reaper binnenhalen. Bijna kwam het er door..heel stiekem en stilletjes...tot de oppositie ertegen in het geweer kwam en andere waarnemers er op aansloegen.

Citaat van: Lex op 28/04/2017 | 18:36 uur
Rijst de vraag:
1. Heeft de BV-NL, als klein land deze wel nodig? Of gaat het om mee willen spelen met grote[re] landen?
2. Mocht voorgaand antwoord bevestigend worden beantwoord, dan de vraag per wanneer?
3. Verdient deze aanschaf voorrang boven reeds lopende vervangingstrajecten?
4. Indien voorgaande met ja wordt beantwoord, welke vervangingstrajecten kunnen dan vervallen cq naar achteren worden geschoven?
5. Verdient vervanging van materieel voorrang voor aandacht aan het personeel?

En zo kunnen we verder gaan.
Aangezien in de richting van Defensie er weinig controversieel is verklaard, is het wel opvallend dat er geen voortgang is tav de broodnodige vervanging.
Deze demissionair minister roept, slaat met de vuist op tafel, volgens media berichten, maar geeft niet thuis, over de interne vraagstukken.
Is het streven toch, schuiven in de richting van een Europees leger? Van verregaande samenwerking/integratie bevoegdheden langzaamaan overhevelen naar Brussel?
Hele belangrijke vragen en opmerkingen van Lex wat mij betreft. Ik zie wel een noodzaak voor een MALE drone, maar zeker niet als prioriteit nu. Helemaal niet als de 2% uitblijft of niet voor/in 2024.

Poleme

Citaat van: Ronald Elzenga op 26/04/2017 | 17:07 uur
Precies... En ik irriteer me dat Hennis zich weer zo "inzet" voor deze Luchtmacht-wens...beetje herhaling als bij F-35. Hoor haar nu niet over de broodnodige Marine-projecten of die van de Landmacht. :annoyed:
Luchtmacht wens ?

Als er ergens een conflict uitbreekt, dan kan je in Washington D.C. vaak de opmerking horen: "Waar zijn onze vliegdekschepen ?"
In Den Haag belt men bij wijze van spreken dan met de Eurotoren in Breda (KLu hoofdkwartier) of er weer F-16 of Apache bullen beschikbaar kunnen worden gesteld.

'Boots on the ground' zijn niet populair, want in ogen van de politici en publiek teveel risico op lijkenzakken.
Jachtvliegtuigen of aanvalshelikopters kunnen snel en vrij gemakkelijk naar of liever nabij een brandhaard worden overgebracht.
Je hoeft voor een detachement van 4 kisten maar 108 tot circa 120 pax uit te zenden.  Terwijl een uitzending van boots on the ground al gauw richting een bataljon van 600 man gaat.
Gaat er een bataljon op pad, dan is dat nooit een (zware) gemechaniseerd bat, maar een licht gewicht en licht bewapend bij voorkeur op wielen staande eenheid.
Srebrenica 'leerde' ons dat er dan altijd luchtondersteuning mee moet.
De bullen van de KLu zijn dus wel zeer populair 'Achter de Duinen'.

Maar er is een probleem.
De F-16AM/BM is een oplossing die zou werken tot 2015 en van de Apache werden er geen kisten voor (vredestijd)verliezen aangeschaft.
De 'Viper' is inmiddels over bejaard, maar invoering van de F-35A tussen 2019 - 2023 is nogal ambitieus, want nog niet voltooide ontwikkeling. 
Dus grote kans dat de F-16AM/BM niet in 2023 wordt uitgefaseerd maar ergens rond bijvoorbeeld 2026 / 2027.
We hebben al sinds begin deze eeuw een MALE project wat al enkele keren een bijna dood ervaring heeft gehad.
In Afghanistan gingen we werken met deficiënte Sperwers en we gingen max. 7 Israelische UAV's inhuren voor in totaal iets minder dan 2.100 vlieguren.  Waar echter wel een huurprijs aan hing van 200 miljoen Shekel / toen ca. EUR 39 miljoen.  Dit is exclusief de KL genisten die werden ingevlogen om een 700 x 20 meter betonnen startbaantje in Tarin Kowt aan te leggen en toegevoegd Nederlands (intel) grond personeel.   Een dure 'UAV roller coaster', maar wel leerzaam.
En er is wel degelijk een grote nationale en NAVO behoefte aan Intel Reconnaissance Surveillance (ISR) vaardigheden vanuit de lucht.  Om zodoende Informatie Gericht te Opereren.

Het is de bedoeling om de MALE remotely piloted aircraft in 2022 in onze krijgsmacht in te voeren.
Dan moet je op korte termijn (2018) al beginnen met de verwerving van dit systeem.
En dan kan het MALE ook dienen om capaciteit tekorten op te heffen tijdens de transitie periode van F-16AM/BM naar F-35A en het tekort aan Apaches.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Jooop op 28/04/2017 | 18:44 uur
1> Wel als we mee willen doen aan internationale operaties en bovendien is het een must dat de Klu de top ontwikkelingen blijft volgen en niet als derde wereld land na zit te staren.
Mag ik hieruit opmaken dat het belang van de KLu voorop staat?

Jooop

Citaat van: Lex op 28/04/2017 | 18:36 uur
Rijst de vraag:
1. Heeft de BV-NL, als klein land deze wel nodig? Of gaat het om mee willen spelen met grote[re] landen?
2. Mocht voorgaand antwoord bevestigend worden beantwoord, dan de vraag per wanneer?
3. Verdient deze aanschaf voorrang boven reeds lopende vervangingstrajecten?
4. Indien voorgaande met ja wordt beantwoord, welke vervangingstrajecten kunnen dan vervallen cq naar achteren worden geschoven?
5. Verdient vervanging van materieel voorrang voor aandacht aan het personeel?

En zo kunnen we verder gaan.
Aangezien in de richting van Defensie er weinig controversieel is verklaard, is het wel opvallend dat er geen voortgang is tav de broodnodige vervanging.
Deze demissionair minister roept, slaat met de vuist op tafel, volgens media berichten, maar geeft niet thuis, over de interne vraagstukken.
Is het streven toch, schuiven in de richting van een Europees leger? Van verregaande samenwerking/integratie bevoegdheden langzaamaan overhevelen naar Brussel?

1> Wel als we mee willen doen aan internationale operaties en bovendien is het een must dat de Klu de top ontwikkelingen blijft volgen en niet als derde wereld land na zit te staren.

Lex

Citaat van: Jooop op 28/04/2017 | 18:08 uur
De Reaper is wat we moeten hebben, maar wel de gewapende versie anders is het een overprized verkenningsdrone. Nederland moet eens eerst aan haarzelf en eigen benodigdheden denken.
Rijst de vraag:
1. Heeft de BV-NL, als klein land deze wel nodig? Of gaat het om mee willen spelen met grote[re] landen?
2. Mocht voorgaand antwoord bevestigend worden beantwoord, dan de vraag per wanneer?
3. Verdient deze aanschaf voorrang boven reeds lopende vervangingstrajecten?
4. Indien voorgaande met ja wordt beantwoord, welke vervangingstrajecten kunnen dan vervallen cq naar achteren worden geschoven?
5. Verdient vervanging van materieel voorrang voor aandacht aan het personeel?

En zo kunnen we verder gaan.
Aangezien in de richting van Defensie er weinig controversieel is verklaard, is het wel opvallend dat er geen voortgang is tav de broodnodige vervanging.
Deze demissionair minister roept, slaat met de vuist op tafel, volgens media berichten, maar geeft niet thuis, over de interne vraagstukken.
Is het streven toch, schuiven in de richting van een Europees leger? Van verregaande samenwerking/integratie bevoegdheden langzaamaan overhevelen naar Brussel?

Jooop

Citaat van: Oorlogsvis op 26/04/2017 | 14:17 uur
Wat ?.....worden het weer ongewapende Reapers ?....nog even en dan gaat Luchtmobiel ook op pad met pepperspray en gummiknuppels :devil:

De Reaper is wat we moeten hebben, maar wel de gewapende versie anders is het een overprized verkenningsdrone. Nederland moet eens eerst aan haarzelf en eigen benodigdheden denken.

Als de Amerikanen alleen ongewapende drones bieden heb ik liever Chinese of Turkse drones

China, wing loong



Turkije



StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 26/04/2017 | 15:47 uur
De KLu heeft wel vaker laten merken dat ze wat moeilijk te beteugelen zijn. Een attitude die niet iedereen aanstaat.

Inderdaad....

CitaatDat is ook onderdeel en de route van wat ik (als alternatief) bepleit. Ik heb het niet voor niets over pas 2035. Dus daarin geen verschil! Maar we moeten er voor waken dat in de huidige periode van vaagheid er niet verschillende strategisch best bepalende zaken snel doorheen gejaagd worden. Daar had ik bij de F-35 discussie al moeite mee. En dus wijs ik ook hier weer op noodzaak van (eerst) visie en ambitieniveau.

Tja, dat is er dus niet. Als er een degelijke visie + ambitie + corresponderend budget was geweest, dan hadden we zulke situaties ook niet gehad. Nu roept iedereen maar wat.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#335
Citaat van: Harald op 26/04/2017 | 17:06 uur
Maar volgens Hennis is bewapening van de Reaper niet de bedoeling

Als dat zo is kan men ook andere type kiezen, Reaper is juist om zijn mogelijkheid voor bewapening aantrekkelijk.
Precies... En ik irriteer me dat Hennis zich weer zo "inzet" voor deze Luchtmacht-wens...beetje herhaling als bij F-35. Hoor haar nu niet over de broodnodige Marine-projecten of die van de Landmacht. :annoyed:

Harald

Maar volgens Hennis is bewapening van de Reaper niet de bedoeling

Als dat zo is kan men ook andere type kiezen, Reaper is juist om zijn mogelijkheid voor bewapening aantrekkelijk.

Lex

D66 en GroenLinks twijfelen over aanschaf grote drones door Defensie

VVD-minister Jeanine Hennis (Defensie) wil graag vier grote drones aanschaffen die worden ingezet voor spionagevluchten. Maar D66 en GroenLinks, die met VVD en CDA aan de onderhandelingstafel zitten voor het vormen van een nieuw kabinet, zetten grote vraagtekens bij de MQ-9 Reaper.

'Het is belangrijk dat we eerst een moreel-ethische discussie voeren over de Reaper en het eventueel bewapenen ervan', zegt D66-Kamerlid Salima Belhaj tegen BNR. Ze vreest dat met drones de drempel om geweld te gebruiken lager komt te liggen.

GroenLinks deelt die angst en wil strikte internationale regels. 'Wij zijn niet principieel tegen, maar wel bezorgd', zegt GroenLinks-kamerlid Bram van Ojik. 'Voor verkenningsvluchten kunnen ze nuttig zijn, maar de geweldsdrempel mag niet verlaagd worden. De technologische ontwikkelingen gaan heel snel, hier moet eerst een fundamenteel debat over komen.'

Van cruciaal belang

De onbemande MQ-9 Reaper kan 30 uur achtereen verkenningen uitvoeren boven oorlogsgebied. Deze elf meter lange drone wordt door de Amerikanen al ingezet boven Afghanistan.

'De drone is tactisch en strategisch van cruciaal belang', zegt minister Hennis. De Reaper staat al enkele jaren op het verlanglijstje van Defensie. 'We hebben die aanschaf tot nu toe noodgedwongen uitgesteld omdat er niet genoeg geld is', zegt Hennis. Nu er meer geld beschikbaar lijkt te komen voor Defensie is het volgens haar afwachten wat er aan de formatietafel gebeurt.

Los van de fundamentele discussie die D66 en GroenLinks willen, zeggen deze partijen nu al dat de drones in elk geval niet bewapend mogen worden. Ze zagen met afgrijzen dat de Verenigde Staten drone-aanvallen uitvoerden op terroristen. Maar volgens Hennis is bewapening van de Reaper niet de bedoeling.

BNR, 26-04-2017, 16:30