Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

KapiteinRob

Citaat van: tentara71 op 03/08/2012 | 22:49 uur
In menig hotel vreet je slechter dan a/b Hr. Ms. Oorlogsschepen. En als flipperdrager ben ik ervaringsdeskundige.

"Vreten" doen ze dan wel in restaurants.....

KLu-ers zien vaak zelfs kans op dienstreis naar Nederland in een hotel te gaan overnachten i.p.v. op een defensielocatie, dus breek me de bek niet open over hoe men in deze vaak denkt en handelt bij dit OPCO......

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 03/08/2012 | 22:23 uur
Het heeft weinig met uitdaging te maken en meer met het feit dat de KLu-collega's liever in hotels liggen dan op een stampend schip. Geef ze eens ongelijk......

Men kan beter zeggen dat de Klu helicopter piloten watjes zijn een beetje vent met ballen zou juist wel willen landen op een schip, en dat is ook makkelijker als de betreffende piloot later over stapt naar de burgerluchtvaart en dan in de offshore branche wil gaan werken om te  kunnen vliegen naar een olieplatform in zee of naar een onderzoeksschip, wat een stuk beter betaald dan bij de Klu.

MasterChief1971

#202
Citaat van: Kapitein Rob op 03/08/2012 | 22:23 uur
Het heeft weinig met uitdaging te maken en meer met het feit dat de KLu-collega's liever in hotels liggen dan op een stampend schip. Geef ze eens ongelijk......
Bij deze geef ik ze ongelijk. In menig hotel vreet je slechter dan a/b Hr. Ms. Oorlogsschepen. En als flipperdrager ben ik ervaringsdeskundige.

Komt bij dat ik het niet echt professioneel vind om jezelf (als beroepsgroep) niet verder te ontwikkelen en je dus beperkt inzetbaar te maken.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 03/08/2012 | 22:13 uur
gek...het lijkt me juist een leuke uitdaging als piloot...

Het heeft weinig met uitdaging te maken en meer met het feit dat de KLu-collega's liever in hotels liggen dan op een stampend schip. Geef ze eens ongelijk......

Elzenga

gek...het lijkt me juist een leuke uitdaging als piloot...

KapiteinRob

@ Poleme,

Zie onderstaande laatste opmerking van "Smash" (naar ik begrepen heb KLu-helipiloot) betreffende het maritiem opereren van de Chinook:
Citaat van: 5m@sh_1up op 03/08/2012 | 17:22 uur
En inderdaad, niemand bij de KLu zit erop te wachten.

Bevestigt zoals ik het lees de antipathie bij KLu-piloten om vanaf zee te opereren.

Lex

Citaat van: Poleme op 03/08/2012 | 18:37 uur
1. En aangezien ik "frequent hoor" dat de KLu heli vliegers aan het opwerken, op uitzending zijn of aan het recuperen zijn. Is er gewoon weg geen tijd om deze vliegers betreffende vaardigheden aan te leren.
Het is maar net welke draai je aan je eigen toko wil geven. Opwerken? Tja kan zeer breed uitgelegd worden.  ;D
Citaat van: Poleme op 03/08/2012 | 18:37 uur
2.  KLu heli bemanningen hebben een 2 vliegers concept.  Bij de KM werkt men met een 1-vlieger bemannings concept.
Ook hier kan je vraagtekens bij zetten? Uiteindelijk is er 1 vlieger en 1 navigator.
Citaat van: Poleme op 03/08/2012 | 18:37 uur
3.  De DHC Chinooks, Apache's en betreffende Cougar Mk.2's zijn niet gemariniseerd, dus technisch gezien slechts in staat om maritieme operaties uit te voeren voor korte tijd.
Dat klopt. Maar hier wringt de schoen. De KLU verschuilt zich nog steeds achter het TNO rapport over Seabasing. Je moet je echter wel gaan afvragen of dat, gezien de huidige samenstelling van de NL krijgsmacht en de daarbijbehorende plannen/doctrines voor de toekomst nog wel levensvatbaar is.
Citaat van: Poleme op 03/08/2012 | 18:37 uur
4.  Fregat helikopters worden door de (zeer) beperkte ruimte aan boord van marine schepen, structureel door een veel kleinere grondploeg ondersteund dan de KLu helikopters.
Voor de maritieme kisten a/b van de OPV's/Fregaaten klopt dat en dat werkt reeds decennia naar behoren. Waarom zou dat voor de KLu niet zo zijn, gezien de kleinere omvang van de krijgsmacht.
Citaat van: Poleme op 03/08/2012 | 18:37 uur
5. Uitzending voorwaarden en bedrijfscultuur verschillen aanzienlijk.
Uitzendvoorwaarden kunnen en mogen niet verschillen. Deze zijn centraal geregeld. Ja de bedrijfscultuur verschilt idd en daar moeten de neuzen dezelfde kant op wijzen.

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 02/08/2012 | 19:46 uur
Alles kan. Heeft echter een prijs. En aangezien ik "frequent hoor" dat de KLu-ers zo ver mogelijk van schepen vandaan willen blijven (snurken natuurlijk liever in een hotel), zou het me verbazen als ze de Chinook scheepwaardig willen hebben.
1. En aangezien ik "frequent hoor" dat de KLu heli vliegers aan het opwerken, op uitzending zijn of aan het recuperen zijn.  Is er gewoon weg geen tijd om deze vliegers betreffende vaardigheden aan te leren.
Toen de KLu in 1995 - 1996 een aantal kerninstructeurs naar Frankrijk stuurde om om te scholen naar Puma of Cougar.  Toen hebben een aantal van deze kerninstructeurs ook landingen aan boord van Franse fregatten in de Middellandse Zee uitgevoerd.  Geen probleem.
2.  KLu heli bemanningen hebben een 2 vliegers concept.  Bij de KM werkt men met een 1-vlieger bemannings concept.
3.  De DHC Chinooks, Apache's en betreffende Cougar Mk.2's zijn niet gemariniseerd, dus technisch gezien slechts in staat om maritieme operaties uit te voeren voor korte tijd.
4.  Fregat helikopters worden door de (zeer) beperkte ruimte aan boord van marine schepen, structureel door een veel kleinere grondploeg ondersteund dan de KLu helikopters.
5. Uitzending voorwaarden en bedrijfscultuur verschillen aanzienlijk.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

5m@sh_1up

Citaat van: Strata op 02/08/2012 | 19:23 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 02/08/2012 | 17:37 uur
Ik zeg ook niet dat-ie niet kan landen (of opstijgen). De NL-Chinook kan niet vanaf zee opereren. Ik kan mijn bron niet onthullen, maar die is nauwer bij deze order betrokken geweest dan de gemiddelde DHC-piloot.

Als die bron zo betrouwbaar is kan ik ook wel vragen of ze misschien wel maritiem gemaakt kunnen worden?? ;)

Dat kan, maar dat kost ontzettend veel geld. Gaat wel effe wat verder dan alleen wat blade folding kitjes.

En inderdaad, niemand bij de KLu zit erop te wachten.

Flyguy


Lex

De 2 Chinooks worden overgevaren naar NL. Ze gaan dan eerst naar Woensdrecht en vervolgens naar GIRY.

Lex

Citaat van: Elzenga op 02/08/2012 | 21:52 uur
En daar moet eens een einde en eenduidigheid in komen. Dit kan echt niet nog jaren zo doorgaan. Tijd voor een krachtig DHC-baas die de neuzen 1 kant op krijgt. Maar ja, van een echt maritieme orientatie is er bij de krijgsmacht nu ook weer niet echt sprake...dus tja...
Deze totaal verschillende culturen met de neuzen 1 kant op krijgen, zal pas lukken als men het verleden overboord gooit en echt kijkt naar de toekomst. Men moet dus uit de glazen kooi komen!

Elzenga

Citaat van: Lex op 02/08/2012 | 20:55 uurIk weet niet of je de KLu "piloten" over een kam moet scheren. Ik denk eerder dat de oorzaak gezocht moet worden in allerlei "doctrines", verworvenheden etc.
En daar moet eens een einde en eenduidigheid in komen. Dit kan echt niet nog jaren zo doorgaan. Tijd voor een krachtig DHC-baas die de neuzen 1 kant op krijgt. Maar ja, van een echt maritieme orientatie is er bij de krijgsmacht nu ook weer niet echt sprake...dus tja...

Lex

Citaat van: Strata op 02/08/2012 | 20:23 uur
Precies die prijs dat is het grootste probleem, die klu'ers die zeeziek worden blijven maar lekker op land. Dan worden er maar een paar maritieme vliegers omgeschoold of een selectie onder de klu vliegers. Dat is toch niet zo moeilijk..
Ik weet niet of je de KLu "piloten" over een kam moet scheren. Ik denk eerder dat de oorzaak gezocht moet worden in allerlei "doctrines", verworvenheden etc.

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 02/08/2012 | 19:46 uur
Alles kan. Heeft echter een prijs. En aangezien ik "frequent hoor" dat de KLu-ers zo ver mogelijk van schepen vandaan willen blijven (snurken natuurlijk liever in een hotel), zou het me verbazen als ze de Chinook scheepwaardig willen hebben.

Precies die prijs dat is het grootste probleem, die klu'ers die zeeziek worden blijven maar lekker op land. Dan worden er maar een paar maritieme vliegers omgeschoold of een selectie onder de klu vliegers. Dat is toch niet zo moeilijk..
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation