Wat deed een Nederlands militair anno 1909-1912 in Centraal Afrika?

Gestart door Renee1137, 23/04/2020 | 13:31 uur

Ace1

Ben je al bij het  NIMH of NA geweest?
En zou het kunnen dat  Frederik Hendrik Cramer  in dienst is gegaan bij het Franse Vreemdelingen Legioen? Toentertijd was het Franse Vreemdelingen Legioen erg actief Afrika

Renee1137

Hallo allemaal!

Een van mijn familiegenoten, Frederik Hendrik Cramer (1886-1912) is in 1907 is ingelijfd bij de Nederlandse militaire krijgsmacht. In de registers staat echter te lezen dat hij vanaf 1908 steeds verlof kreeg om "naar Afrika" te gaan, wat zich heeft voortgezet tot december 1912 toen hij aldaar overleed. Volgens het militair register in Brazzaville, volgens een andere bron in Bangui.

Ik weet zeer weinig van wat er zich in deze tijd afspeelde in deze regio in Afrika, maar heb wel kunnen vinden dat het Franse leger in die tijd tegen een zelfbenoemde sultan vocht in de huidige Centraal-Afrikaanse Republiek, en dat deze strijd in december 1912 gewonnen werd.

Rijst de vraag; wat deed Nederlands militair Frederik Hendrik Cramer hier? Weet iemand iets over de (Nederlandse) geschiedenis in dit gebied, of kent u iemand aan wie u me kunt doorverwijzen?

Alvast hartelijk dank voor enige tips die u mij kunt geven!