Recente berichten

#1
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 11:19
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:54Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.

VTOL is ook het meest praktische voor Nederland, niet alleen omdat we het dan vanaf een eventuele flattop kunnen inzetten maar juist ook van de fregatten, JSS & CSS. Zoals eerder gezegd is de Bell V-247 de #1 van mogelijkheden op maritieme VTOL capaciteit, maar dit zullen geen goedkope toestellen zijn. Maar dat is een MQ-9 ook niet, en deze is makkelijk maritiem en flexibel in te zetten.

STOL kan interessant zijn, eventueel gecombineerd met een skijump gecombineerd met een winch zoals we dat kennen van zweefvliegtuigen. Maar dat zou iets zijn voor de langere termijn omdat daar nog maar weinig tot geen toestellen beschikbaar zijn.

Citaat van: Master Mack op Vandaag om 09:59Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
Ja, maar ook nee.

Er zijn wel systemen die we kunnen gebruiken LHD stijl schip maar het hangt volledig af van de lengte van het dek wat het maximale is wat we nu kunnen. Een toestel zoals de Integrator Extended Range van insitu is bijvoorbeeld een doorontwikkeling van de Scaneagle maar met veel meer bereik en/of lading. Dit is bijvoorbeeld een prima ISR platform voor de marine met 19.5 uur vliegtijd & 500 zeemijl (926 km) bereik.
#2
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - Vandaag om 09:59
Scaneagle achtige is denk ik max voor nu
#3
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Sparkplug - Vandaag om 08:54
Citaat van: Parera op Vandaag om 08:31En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.

Als STOBAR en CATOBAR afvallen, dan blijven STOL en VTOL over. Voor STOL is een groot deel zo niet de volledige lengte van het vliegdek nodig. VTOL is voor Nederland het meeste praktische.
#4
Citaat van: bergd op 05/05/2024 | 20:38 uurMisschien kunnen ze bij VDL Born onderstaande in productie nemen

De man achter de munitie fabriek voor NL en de uitbreiding van de land voertuigen capaciteit heeft al een licentie binnen voor het produceren van de Bronco uit Singapore. Dat voertuig past wel binnen de NL doctrine's en kunnen we dan zelfstandig produceren (eventueel door ontwikkelen).

https://www.stengg.com/media/desjiyhj/st-engineering-bronco-brochure.pdf#_blank

#5
Citaat van: Huzaar1 op Vandaag om 05:57Heb ze afgelopen week ermee zien schieten. Gaan nog als een kanon, het zijn ook niet dezelfde tows als in de jaren 90. ;)

Oke, maar het blijven toch wire-guided raketten terwijl ze de Javelin ook op deze manier zouden kunnen door ontwikkelen voor het gebruik in de Bradley's.
#6
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Parera - Vandaag om 08:31
Citaat van: Sparkplug op Vandaag om 08:25CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).

En dan is het nog maar de vraag welke UAV's geschikt zijn voor dit systeem. De standaard MQ-9 is dat überhaupt al niet.

Dan kom je al snel in de toestellen zoals me MQ-25 & X-47B en ook deze toestellen zijn weer een stuk duurder dan de MQ-9.

Dit soort toestellen passen totaal niet bij onze marine en moeten we dus ook niet willen net als een CATOBAR carrier.
#7
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Sparkplug - Vandaag om 08:25
Citaat van: Master Mack op 05/05/2024 | 23:05 uurWordt te kostbaar en te groot.

CATOBAR is inderdaad kostbaar. De benodigde grootte van het schip is vergelijkbaar met de vroegere Karel Doorman (R81, Colossus-klasse).
#8
Citaat van: Parera op 02/05/2024 | 11:29 uurBijzonder dat die Amerikanen nog steeds vast blijven houden aan die TOW als ATGM.
Heb ze afgelopen week ermee zien schieten. Gaan nog als een kanon, het zijn ook niet dezelfde tows als in de jaren 90. ;)
#9
Citaat van: Ace1 op 05/05/2024 | 18:13 uurBRIEVEN | Wat nou wapenproducent? Nederland maakt helemaal geen kogels en kanonnen

Wekelijks krijgt onze redactie meerdere lezersbrieven binnen. Hieronder een selectie van de in de afgelopen week ingestuurde lezersbrieven. Wilt u ook reageren? Als lezer kunt u een ingezonden brief van maximaal 200 woorden sturen naar meningen@bndestem.nl.

Wapenproductie
Dat Nederland als wapenproducent wereldwijd op nummer twaalf staat klinkt indrukwekkender dan het in werkelijkheid is (BN DeStem, 30 april). In Nederland worden namelijk geen geweren, kanonnen, kogels, granaten of raketten gemaakt, maar slechts onderdelen voor voertuigen, schepen en vliegtuigen die hiermee zijn uitgerust. Defensie-industrie is hiervoor een betere benaming dan wapenindustrie, waarvan er in Europa sowieso maar weinig bedrijven zijn. Dat is dan ook de reden dat onze wapenleveranties aan de Oekraïners zo tegenvallen en dat zij het daarom vooral van de VS moeten hebben. De Europese defensie-industrie is sterk versnipperd en concurreert liever onderling om lucratieve projecten, die met enorme kostenoverschrijdingen jarenlang uitlopen, dan dat ze zich richten op wapens en munitie voor de traditionele oorlogsvoering waarmee tot voor kort aanzienlijk minder winst te behalen viel. De miljardenorder om de Nederlandse marine met nieuwe onderzeeboten uit te rusten is maar één voorbeeld van dat soort langslepende projecten. Institutionele beleggers, zoals onlangs in deze krant door sommigen geopperd, zullen daar weinig aan veranderen, omdat ook zij bij voorkeur zullen investeren in dure hightech wapensystemen, dan in fabrieken die granaten maken zoals dat nog tijdens beide Wereldoorlogen gebeurde.

Marc Busio,
Chaam

https://www.bndestem.nl/opinie/brieven-wat-nou-wapenproducent-nederland-maakt-helemaal-geen-kogels-en-kanonnen~a60e6fc6/

Spot on deze reactie
#10
Citaat van: bergd op 05/05/2024 | 20:38 uurMisschien kunnen ze bij VDL Born onderstaande in productie nemen

Nee, wat moeten we daar mee? We willen het niet omdat het niet in onze doctrines van LMB past.