Laat je horen, kom ook naar de landelijke actiedag!

Gestart door -Peter-, 05/05/2011 | 09:32 uur


A.J.

Gelukkig zijn wij in de ogen van die hippies een stel op bloed belustte vechtersbazen... ;D

A.J.

ME grijpt in bij kunstenaars- protest

DEN HAAG - De mobiele eenheid heeft maandagmiddag bij het Tweede Kamergebouw enkele charges uitgevoerd. Enkele honderden mensen protesteerden maandag tegen de bezuinigingen op de cultuur bij het Kamergebouw.

Ze deden dat door veel lawaai te maken. Enkele demonstranten zijn inmiddels door de politie weggehaald.

De Tweede Kamer debatteert momenteel over de bezuinigingen op de cultuur.

De politie heeft de demonstranten tegengehouden voor één van de ingangen van het Kamergebouw. Dat gebeurde met een linie van de ME en daarachter politie te paard.

De ME maakte na ruim een halfuur omstreeks 17.30 uur een einde aan het protest. De demonstranten werden richting het Plein gedreven. Daarbij werden nog enkele van hen opgepakt.

De organisatie van de protestmanifestatie tegen de cultuurplannen schat dat maandagmiddag tussen de 7000 en 10.000 mensen bijeen waren op het Haagse Malieveld.

'Ander Nederland'

Tijdens het debat stelde PvdA-Tweede Kamerlid Jetta Klijnsma dat de bezuinigingen op de cultuur zullen leiden tot een ''ander Nederland''.

Ze vreest een cultuur waarin talent niet meer wordt uitgedaagd en gekoesterd. Ze hekelde de manier waarop verantwoordelijk staatssecretaris Halbe Zijlstra (Cultuur) en premier Mark Rutte over de ingrepen praten.

''De toon die wordt aangeslagen is beledigend en koud.'' De PvdA wil de bezuinigingen grofweg halveren en in fases doorvoeren.

Jeugdcultuur

Volgens Klijnsma wordt er nauwelijks bezuinigd op topinstellingen, terwijl juist die het best in staat zijn om financieel overeind te blijven vanwege een koopkrachtig publiek. ''Zo wordt kunst als vanouds weer van de elite'', aldus Klijnsma.

De PvdA hekelde vooral de bezuinigingen die de jeugdcultuur raken. ''Als je jeugdtheater en jeugddans zo millimetert, moet je beseffen wat dat voor kinderen betekent.'' Ook de bezuinigingen op muziekgezelschappen hebben volgens haar grote gevolgen voor de regio.

Afhankelijk

Met de geplande bezuinigingen wordt de cultuur in Nederland niet kapotgemaakt,aldus regeringspartij VVD. Volgens VVD-Kamerlid Bart de Liefde leiden de maatregelen tot een stelsel dat kunst stimuleert en de kloof tussen publiek en de kunstwereld verkleint.

De culturele sector moet wat hem betreft minder afhankelijk worden van de overheid. Financiële steun moet vooral van het publiek zelf komen. ''Als je geeft om cultuur, geef dan aan cultuur'', aldus De Liefde.

Orkesten

Regeringspartij CDA steunt de bezuinigingsplannen op de cultuur maar wil dat er toch 1 miljoen euro extra beschikbaar komt voor orkesten in de regio's zuid, oost en west. Het gaat dan om 0,5 miljoen euro per orkest.

Volgens CDA-Tweede Kamerlid Marieke van der Werf vervullen de orkesten in de regio een belangrijke rol, onder meer bij muziekeducatie voor de jeugd.

Samen met coalitiegenoot VVD en gedoogpartner PVV wil het CDA ook het Friese theatergezelschap Tryater en de Opera Zuid een steuntje geven. De plannen worden betaald uit een potje van 150 miljoen dat beschikbaar is om de bezuinigingen door te voeren.

nu.nl

Lex

Geen woorden, maar daden
   
De Tweede Kamer zal aanstaande maandag, 6 juni 2011, de Beleidsbrief bespreken, waarin Defensie de megabezuiniging van 1 miljard aankondigt, de personele gevolgen schetst en de maatregelen opsomt die men wil gaan treffen om aan de bezuinigingsdoelstelling te voldoen.

Een grote meerderheid van de fracties was aanwezig op de Koekamp, toen daar vorige week een massaal protest klonk. Ook fracties die niet gesproken hebben. Het signaal kan niemand ontgaan zijn. Volgende week zal blijken wat de politiek daarmee doet.

De behandeling van de beleidsbrief vindt in de Thorbeckezaal plaats. Aanvang van de discussies is 10.30 uur. Voorzien tijdstip van afronding 21.30 uur.

Bij de behandeling zullen uiteraard alle defensiebonden aanwezig zijn. Namens alle defensiemedewerkers zullen zij laten weten welke gerechtvaardigde eisen het defensiepersoneel stelt en welke verwachtingen zij hebben van de heren en dames politici. Mocht dat iemand ontgaan zijn.

De behandeling van de Beleidsbrief vindt in het openbaar plaats. De voorziene duur van de vergadering en het aantal beschikbare plaatsen voor belangstellende defensiemedewerkers vormen geen enkele belemmering om een deel van het debat bij te wonen.

Belangstellenden kunnen het debat ook thuis of op het werk volgen.

Klik hier voor de concept-agenda.

De hoorzitting is maandag via deze link live te volgen.

Defensiepersoneelinactie,
woensdag, 01 juni 2011 11:42

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 27/05/2011 | 16:49 uur
Als de bonden in gaan op de uitnodiging weet ik de reactie van Hillen al:

"Dat de bonden bij mij zijn geweest zie ik als een ondersteuning voor mijn beleid"    :lol:

Zo iets, en dan ook nog als mosterd na de maaltijd...

Dan kunnen de bonden uit eerste hand vernemen hoe Kwaliteitief Utermate Terleurstellend H.H. zich de dag ervoor in de 2e kamer heeft gevoeld...  :sick:

Ros

Als de bonden in gaan op de uitnodiging weet ik de reactie van Hillen al:

"Dat de bonden bij mij zijn geweest zie ik als een ondersteuning voor mijn beleid"    :lol:

Lex

Defensiebonden krijgen uitnodiging van minister Hans Hillen

Dit is een origineel persbericht.
Namens de gezamenlijke defensievakbonden.


Tijdens de indrukwekkende manifestatie van het defensiepersoneel gisteren in Den Haag nodigde minister van Defensie Hans Hillen, ten overstaan van ruim zevenduizend militairen en burgermedewerkers van Defensie,  de defensiebonden uit om snel aan tafel te komen. Dit resulteerde direct na de manifestatie in een concrete uitnodiging om 7 juni aanstaande te komen praten. De bonden zijn alleen bereid aan tafel te komen als de minister ook daadwerkelijk iets te bieden heeft.

Met een imposante Mars voor Waardering en een manifestatie waar een historisch aantal militairen en burgermedewerkers aan deelnamen heeft het defensiepersoneel laten zien dat zij de visieloze bezuinigingen op Defensie en het dreigende gedwongen ontslag van zesduizend collega's onacceptabel en onverantwoord vinden. Op maandag 6 juni worden de bezuinigingsplannen in de Tweede Kamer besproken. Dan zal blijken of het duidelijke signaal van het defensiepersoneel door de verantwoordelijke politici op waarde wordt geschat. Een dag later zijn de bonden door de minister voor een gesprek uitgenodigd. Hans Hillen heeft gesuggereerd dat hij iets te bieden heeft. De defensiebonden zijn benieuwd. Als er sprake is van een fopspeen gaan zij door met actievoeren.

De gezamenlijke defensiebonden Abvakabo FNV, ACOM, AFMP/FNV, CNV Publieke Zaak, FVNO MHB, Marechausseevereniging en VBM/NOV eisen: Geen gedwongen ontslagen, goed sociaal flankerend beleid en koopkrachtbehoud. Zij verzetten zich tegen de visieloze en onverantwoorde bezuiniging van een miljard euro op Defensie.

APS,
Publicatietijd: 27/05/2011 15:22

Wmr B

Bedankt had even wat beter moeten kijken zie ik :cute-smile:

Gr Bas

A.J.


Wmr B

Waar is het te vinden dan die toespraak van v Nieuwekasteel? Krijg het even niet mee waar ik het zoeken moet.

Gr B

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 26/05/2011 | 23:59 uur
en hoop dan wel dat Jack van Nieuwkasteel hier niet zijn eigen glazen heeft ingegooid... :confused:...

Welnee, hij is toch al adjudant?  :angel:

Elzenga

Citaat van: Lex op 26/05/2011 | 23:25 uur
Citaat van: Elzenga op 26/05/2011 | 23:08 uur
Kunnen ze die Adjudant Jack van Nieuwkasteel geen woordvoerder maken?! wow..die vertelt het even helder en duidelijk!! klasse!! en dan nog afsluitend die slogan!!..
Als Defensie op haar you tube kanaal een dergelijk filmpje plaatst, waarbij rondom dit interview facetten van de dag getoond worden, dan vraag ik mij af of hier sprake zou kunnen zijn van afspraken vooraf. Laat het wel duidelijk zijn dat dit mijn persoonlijke mening is. Het kan best zo zijn dat de afdeling communicatie van Defensie een omslag heeft gemaakt en ook uitlatingen van het personeel, mogelijk onwelvallig voor de top, naar buiten brengt.
Zo had ik het het nog niet bekeken (niet de bron van de plaatsing gezien)...proef wel beetje de "andere boodschap" van minister Hillen erin...maar toch forse kritische woorden richting de beleidmakers, dus ook Hillen. Dus wel benieuwd of dit in Den Haag zal worden gewaardeerd..en hoop dan wel dat Jack van Nieuwkasteel hier niet zijn eigen glazen heeft ingegooid... :confused:...

Lex

Citaat van: Elzenga op 26/05/2011 | 23:08 uur
Kunnen ze die Adjudant Jack van Nieuwkasteel geen woordvoerder maken?! wow..die vertelt het even helder en duidelijk!! klasse!! en dan nog afsluitend die slogan!!..
Als Defensie op haar you tube kanaal een dergelijk filmpje plaatst, waarbij rondom dit interview facetten van de dag getoond worden, dan vraag ik mij af of hier sprake zou kunnen zijn van afspraken vooraf. Laat het wel duidelijk zijn dat dit mijn persoonlijke mening is. Het kan best zo zijn dat de afdeling communicatie van Defensie een omslag heeft gemaakt en ook uitlatingen van het personeel, mogelijk onwelvallig voor de top, naar buiten brengt.

Elzenga

Kunnen ze die Adjudant Jack van Nieuwkasteel geen woordvoerder maken?! wow..die vertelt het even helder en duidelijk!! klasse!! en dan nog afsluitend die slogan!!..

Lex