Migratie problemen in Europa

Gestart door Lex, 18/02/2011 | 15:26 uur

Lex

Nederlands vliegtuig redt bootvluchtelingen

AMSTERDAM - Een vliegtuig van de Nederlandse kustwacht heeft woensdag 52 vluchtelingen gered die in de problemen waren geraakt tijdens hun boottocht van Tunesië naar het Italiaanse eilandje Lampedusa.

De bemanning van het Nederlandse toestel signaleerde het scheepje in nood en coördineerde vervolgens de reddingsactie.

Opvarenden wisten de aandacht van de bemanning van het kustwachtvliegtuig te trekken met behulp van brandende kledingstukken. Die dirigeerde daarop hulpverlenende schepen naar de bootvluchtelingen.

Een Tunesisch marineschip was als eerste ter plaatse en heeft alle opvarenden aan boord genomen en naar Tunesië gebracht. Ook een Italiaans kustwachtvaartuig kwam ter plaatse.

Volgens het Kustwachtcentrum in Den Helder was er van de zijde van de Italiaanse autoriteiten veel waardering voor het optreden van de bemanning van het toestel.

Pantelleria

Het vliegtuig van de Nederlandse kustwacht vertrok vorige week dinsdag naar het eiland Pantelleria bij Sicilië. Het vliegtuig bewaakt tot eind deze maand de zuidgrens van Italië.

Minister voor Immigratie en Asiel Gerd Leers (CDA) had de operatie medio februari aangekondigd, nadat er een plotselinge toestroom van migranten uit Noord-Afrikaanse landen, vooral Tunesiërs, naar Lampedusa was ontstaan.

Frontex

De inzet van het kustwachtvliegtuig gebeurt op verzoek van Frontex, het Europese agentschap dat de buitengrenzen van de Europese Unie bewaakt. Nederland neemt regelmatig deel aan operaties van het agentschap.

De vlucht van woensdag was de negende vlucht van het Nederlandse kustwachtvliegtuig. Het toestel heeft gedurende die vluchten tientallen scheepjes met daarop honderden vluchtelingen waargenomen en doorgegeven aan de autoriteiten in Rome, aldus het Kustwachtcentrum.

© Novum 
Uitgegeven: 24 maart 2011 17:47

Elzenga

Meer dan 11.000 vluchtelingen naar Italië
Uitgegeven:    16 maart 2011 18:08
Laatst gewijzigd:    16 maart 2011 18:09
ROME - Sinds de onrust in Noord-Afrika in januari begon zijn ruim elfduizend mensen naar Italië gevlucht. De overgrote meerderheid is van Tunesische afkomst.

Dat maakte de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Roberto Maroni woensdag bekend.

Maroni vreest dat de vluchtelingenstroom pas net op gang is gekomen. Volgens hem zijn in het gehele jaar 2010 slechts vierduizend mensen vanuit Noord-Afrika in Italië aangekomen.

Veel vluchtelingen komen aan op het kleine Italiaanse eiland Lampedusa, in de buurt van Tunesië.
http://www.nu.nl/buitenland/2469948/meer-dan-11000-vluchtelingen-italie.html

Lex

Kustwachtvliegtuig bewaakt Italiaanse grens

Een Dornier kustwachtvliegtuig is gisteren vertrokken naar het eiland Pantelleria, nabij Sicilië. De komende 2 weken gaat het vliegtuig de Zuid-Italiaanse grens bewaken.

Het kustwachtvliegtuig doet dat door te patrouilleren boven het zeegebied tussen Noord-Afrika en Zuid-Italië. Daardoor kunnen mogelijke bootvluchtelingen in kaart worden gebracht, zodat de autoriteiten aan land voorbereidingen kunnen treffen.

Ook zal het vliegtuig schepen of scheepjes helpen die in de problemen zijn geraakt. Daartoe zijn afwerpbare vlotten meegenomen.


Militairen
De patrouilles maken deel uit van operatie Hermes waaraan 5 Nederlandse militairen deelnemen: 3 vliegers van de Koninklijke Luchtmacht en 2 waarnemers van de Koninklijke Marechaussee. Verder gaat 1 kustwachtofficier naar het Information Coördination Centre nabij Rome, 2 technici en 1 waarnemer van Rijkswaterstaat mee.


Frontex
De inzet van het kustwachtvliegtuig gebeurt op verzoek van Frontex. Dit Europees agentschap bewaakt de buitengrenzen van de Europese Unie. De belangrijkste taak is het versterken van Europese grenscontroles. Nederland neemt regelmatig deel aan operaties van het agentschap, onder meer door grensbewakingsteams van de Koninklijke Marechaussee.

MINDEF,
16 maart 2011, 16.18 uur

mikemans

#12
Citaat van: Harald op 19/02/2011 | 13:52 uur
Misschien willen ze juist zo min mogelijk eigen personeel, materieel. en juist alles inhuren. dus alleen betalen als je het ook werkelijk nodig bent.
Alles is te huur of te leasen... misschien wordt dat wel de filosofie van Den Haag met betrekking tot inzet van Defensie.

- lease vliegtuigen
- lease fregatten
- huur soldaten

.........  :mad: dat zou te gek voor woorden zijn :hrmph:

Het nadeel met inhuren is dat degene bij wie je inhuurt die onderhouds en rust kosten ook heeft en dus in de prijs meeberekend. Met nog een leuke 100% winstmarge er bovenop.

Het LIJKT dan voor de staat goedkoper TOTDAT je die inhuur moet gaan doen, dan is al dat geld wat je eigenlijk had moeten reserveren voor die inzet al lekker in de zakjes van de vriendjes verdwenen. Maar niet getreurd, dan lenen we toch gewoon, we verdubbelen gewoon de staatsschuld en die centjes kunnen dan ook weer lekker in de zakjes van de vriendjes. Laat het volk maar bloeden! Graaien graaien graaien.

KapiteinRob

Citaat van: andré herc op 19/02/2011 | 10:48 uur
wie weet kan je er wel een stuk of drie PC-3 Orion's terug kopen voor een prikje ,en dan onderbrengen bij het 336 sq wat betreft het onderhoud ,en laat dan andere Departementen mee betalen.  :cute-smile:

Welja, we gaan Orions terugkopen om rondjes boven de Noordzee te vliegen. Dat kan met die Dornier-achtige vliegtuigen wel effe wat goedkoper. Kijk, als je nu Orions had staan, was het een ander verhaal.

Harald

Citaat van: Elzenga op 19/02/2011 | 01:42 uur
Citaat van: Harald op 18/02/2011 | 15:50 uur
Zo zo, toemaar....... hoeveel Donier hebben we eigenlijk ook al weer ?   :hrmph: .............. 2 maar

Dus 1 naar Italie en 1 voor de taken in Nederland, dan zal die voor Nederland overuren draaien ?

Tja...... vroeger hadden we meer toestellen voor die taken
precies....mooi weer spelen internationaal terwijl je gewoon minder kan doen wat noodzakelijk is hier (of huren we die civiel in dan?)....het is om te grienen weer...

klopt helemaal, jammer genoeg. ... 1 toestel kan toch nooit genoeg zijn !!. Dat weet je toch gelijk, je hebt met rusttijden personeel te maken, met onderhoud toestellen, apparatuur en er is nooit een backup-optie van een ander toestel. of je moet inhuren.

Misschien willen ze juist zo min mogelijk eigen personeel, materieel. en juist alles inhuren. dus alleen betalen als je het ook werkelijk nodig bent.
Alles is te huur of te leasen... misschien wordt dat wel de filosofie van Den Haag met betrekking tot inzet van Defensie.

- lease vliegtuigen
- lease fregatten
- huur soldaten

.........  :mad: dat zou te gek voor woorden zijn :hrmph:

Elzenga

#9
Citaat van: Nikehercules op 19/02/2011 | 02:39 uur
Citaat van: Elzenga op 19/02/2011 | 01:42 uur
terwijl je gewoon minder kan doen wat noodzakelijk is hier
Wie zegt dat? Misschien is er wel voor overcapaciteit gekozen, ze zullen ook ooit in groot onderhoud moeten.
ik mag het hopen...maar acht je dit waarschijnlijk dan? met slechts 2 toestellen en al het benodigde onderhoud, rusttijden piloten e.d.? Met een overheid voor wie overcapaciteit een lelijk woord lijkt te zijn geworden...nee, ik vermoed, met nadruk op vermoed dan, dat het wat rustiger zal zijn de komende maand wat betreft rondvluchten van de Kustwacht in Nederland...maar hoor graag als dat niet zo is...want dan des te beter.

andré herc

#8
Citaat van: Harald op 18/02/2011 | 15:50 uur
Zo zo, toemaar....... hoeveel Donier hebben we eigenlijk ook al weer ?   :hrmph: .............. 2 maar

Dus 1 naar Italie en 1 voor de taken in Nederland, dan zal die voor Nederland overuren draaien ?

Tja...... vroeger hadden we meer toestellen voor die taken

En wat als de enige overgebleven Donier in NL motor pech heeft wat dan :omg:
Als ze in Den Haag is wakker worden dan zijn fouten beslissingen te herstellen,Portugal heeft flinke geld problemen en moeten flink bezuinigen, wie weet kan je er wel een stuk of drie PC-3 Orion's terug kopen voor een prikje ,en dan onderbrengen bij het 336 sq wat betreft het onderhoud ,en laat dan andere Departementen mee betalen.  :cute-smile:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 19/02/2011 | 01:42 uur
terwijl je gewoon minder kan doen wat noodzakelijk is hier

Wie zegt dat? Misschien is er wel voor overcapaciteit gekozen, ze zullen ook ooit in groot onderhoud moeten.

Elzenga

Citaat van: Harald op 18/02/2011 | 15:50 uur
Zo zo, toemaar....... hoeveel Donier hebben we eigenlijk ook al weer ?   :hrmph: .............. 2 maar

Dus 1 naar Italie en 1 voor de taken in Nederland, dan zal die voor Nederland overuren draaien ?

Tja...... vroeger hadden we meer toestellen voor die taken
precies....mooi weer spelen internationaal terwijl je gewoon minder kan doen wat noodzakelijk is hier (of huren we die civiel in dan?)....het is om te grienen weer...

Nikehercules

Citaat van: jurrienvisser op 18/02/2011 | 16:06 uur
Toch een gemiste kans... En wij de P3C maar voor een appel en een ei verkopen...

Gemiste kans? wat is het probleem? de inzet komt er toch gewoon...

Dat de Orions zijn verkocht is schandalig, maar ik zie de relevantie niet t.o.v. deze inzet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Toch een gemiste kans... En wij de P3C maar voor een appel en een ei verkopen...

Maar ja, de politiek maakt toch geen fouten  :sick:

Lex

Eind 2010 heeft de BV-NL ook met een DO-128 en personeel deelgenomen aan Frontex in het Griekse luchtruim.

Harald

Zo zo, toemaar....... hoeveel Donier hebben we eigenlijk ook al weer ?   :hrmph: .............. 2 maar

Dus 1 naar Italie en 1 voor de taken in Nederland, dan zal die voor Nederland overuren draaien ?

Tja...... vroeger hadden we meer toestellen voor die taken

Lex

Nederland gaat op verzoek van Italië gedurende ruim een maand een kustwachtvliegtuig inzetten voor surveillance in het luchtruim tussen Zuid-Italië en Noord-Afrika in verband met de plotselinge instroom van migranten uit de Noord-Afrikaanse landen de laatste weken op het eiland Lampedusa. Dat heeft minister Leers voor Immigratie en Asiel vrijdag mede namens de ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken bekend gemaakt.

Italië heeft, gelet op de plotselinge instroom van migranten uit Noord-Afrikaanse landen, met name vanuit Tunesië, het Europees agentschap voor de buitengrenzen Frontex om ondersteuning gevraagd. Frontex heeft Nederland specifiek verzocht om een bijdrage te leveren in de vorm van het kustwachtvliegtuig en grenswachters van de marechaussee. Het kabinet heeft besloten daarop in te gaan.

In de periode van 21 februari 2011 tot en met 31 maart 2011 zal een vliegtuig, type Dornier, van de Nederlandse Kustwacht worden ingezet bij een gecoördineerde gezamenlijke operatie in het maritieme grensgebied tussen de Italiaanse en Noord-Afrikaanse kust. Ook zal Nederland twee grenswachters inzetten in het gebied.

Het vliegtuig zal worden ingezet voor surveillancetaken in het luchtruim en daarmee ondersteuning bieden aan maritieme eenheden. De Nederlandse grenswachters zullen op het eiland Lampedusa grenstoezichtstaken uitoefenen. Het Nederlandse toestel en de Nederlandse bemanning staan onder Nederlands commando, maar zullen instructies uitvoeren van het Internationaal Coördinatie Centrum, van waaruit de operatie zal worden geleid.

Nieuwsbericht | 18-02-2011
Min van BZK