Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

StrataNL

Citaat van: ridivek op 18/01/2017 | 17:26 uur
Mk.41 VLS is volgens mij verkrijgbaar in drie lengtes. Volgens mij hebben de LCF'en vooral de kortste versie. 4xESSM en 1x SM-2 MR block IIIa passen in een kortste Mk.41 VLS cell. De SM-6 en SM-3 Block 1 en Block 2 hebben langere cellen nodig volgens mij.
Dus volgens mij is de beantwoording van vraag 7 van de brief niet correct. De nuancering dat een bepaalde lengte VLS nodig is voor SM-3 (en SM-6) ontbreekt. De inbouw diepte van het VLS moet de langere lanceer cellen toestaan. Ik verwacht bij de LCF'en maar 1x midden lengte cellen met ruimte om een tweede in te bouwen. De rest zal de kortste versie zijn. Maar ik heb geen spec's van de schepen, en dit zal geheime info zijn.

Wiki is interessant voor de range van SM-3 block 1 en 2. Ik vraag mij af of de aansturing wel vanaf het schip gebeurd, of dat GEO satellieten worden gebruikt (Classified, zal ik niet te weten komen).

Hier is reeds aardig wat over geschreven op het forum. Tomahawk vereist ook Strike lengte mk41. Het LCF beschikt hierover, maar er zitten meen ik adapters onderin om de kortere canisters van SM-2/ESSM te kunnen herbergen. Met niet al te grote aanpassingen kunnen er SM-3's verschoten worden.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#3115
Mk.41 VLS is volgens mij verkrijgbaar in drie lengtes. Volgens mij hebben de LCF'en vooral de kortste versie. 4xESSM en 1x SM-2 MR block IIIa passen in een kortste Mk.41 VLS cell. De SM-6 en SM-3 Block 1 en Block 2 hebben langere cellen nodig volgens mij.
Dus volgens mij is de beantwoording van vraag 7 van de brief niet correct. De nuancering dat een bepaalde lengte VLS nodig is voor SM-3 (en SM-6) ontbreekt. De inbouw diepte van het VLS moet de langere lanceer cellen toestaan. Ik verwacht bij de LCF'en maar 1x midden lengte cellen met ruimte om een tweede in te bouwen. De rest zal de kortste versie zijn. Maar ik heb geen spec's van de schepen, en dit zal geheime info zijn.
Edit: Lockheed Martin Mk.41 VLS Info
Ik verwacht vooral de 5.2m Self defence module. Volgens mij hebben de LCF'en max. 3 (en ruimte voor een vierde) 7.6m Strike Module (Voor SM-2 ER Block 4). De midden lengte Tactical is 6.7m voldoet volgens mij ook voor SM-6 en SM-3.  Volgens mij beoogt nederland alleen Self defence voor de vMFF. [gecorrigeerd] fas.mk41

Wiki is interessant voor de range van SM-3 block 1 en 2. Ik vraag mij af of de aansturing wel vanaf het schip gebeurd, of dat GEO satellieten worden gebruikt (Classified, zal ik niet te weten komen).

Ik verwacht vooral de kortste Mk.41 VLS versie op de vMFF, en als Sensor een mastje met APAR Block 2, Platte communicatie radars, Satelliet radar en Visual/IR camera systeem. (het mastje zoals bij APAR block 2 op de thales website

StrataNL

Citaat van: Harald op 18/01/2017 | 17:18 uur
Een gedeelte van het antwoord bij vraag 7 :
De voorziene, verticale lanceerinstallatie voor de vervangende capaciteit voor de M-fregatten is geschikt voor verschillende types raketten en kan als lanceerinstallatie dienen voor SM-3 raketten.

idd .. VLS mk41, en wel de strike versie (de verlengde versie die ook SM-2 ER, SM-6 kan lanceren en ook de SM-3)

Goede zaak, dus de "shooter" capaciteit komt wel op de M-fregat vervanger, nu nog afwachten welke "sensor"capaciteit er komt.

De lanceerinstallatie komt er, dat is niet echt een verassing, de shooter (SM-3) komt pas bij voldoende budget.

De sensor capaciteit voor BMD komt van de LCF's, niet van de vMFF.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/01/2017 | 16:39 uur
Dus... vooralsnog geen SM-3 op NL vMFF en wel zoals verwacht vls mk41

Een gedeelte van het antwoord bij vraag 7 :
De voorziene, verticale lanceerinstallatie voor de vervangende capaciteit voor de M-fregatten is geschikt voor verschillende types raketten en kan als lanceerinstallatie dienen voor SM-3 raketten.

idd .. VLS mk41, en wel de strike versie (de verlengde versie die ook SM-2 ER, SM-6 kan lanceren en ook de SM-3)

Goede zaak, dus de "shooter" capaciteit komt wel op de M-fregat vervanger, nu nog afwachten welke "sensor"capaciteit er komt. 

Lex

Volgende week, 25 januari wordt een AO-Materieel gehouden.
Deze reactie staat daar ook op de agenda.
Zie voor de volledige agenda: https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/commissievergaderingen/details?id=2016A04685

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 18/01/2017 | 16:19 uur
Vervanging M-FF'n & AMBV'n

Reactie op intentieverklaring met België over de samenwerking op het gebied van vervangende capaciteit M-fregatten en mijnenbestrijding

Kamerbrief, 18-01-2017

Dus... vooralsnog geen SM-3 op NL vMFF en wel zoals verwacht vls mk41

Lex

Vervanging M-FF'n & AMBV'n

Reactie op intentieverklaring met België over de samenwerking op het gebied van vervangende capaciteit M-fregatten en mijnenbestrijding

Kamerbrief, 18-01-2017

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 18/01/2017 | 12:48 uur
Als je zou weten hoe vaak dingen stuk zijn, Is het echt niet gek om je zooi makkelijk te kunnen repareren.
Zeker...ook daar moet goed in geïnvesteerd worden. En wat mij betreft in eigen voorraad en reparatie-middelen, niet alles bij de fabrikant neerleggen. Daar win je geen oorlog(en) mee. Gezien de verwachte en beoogde grotere afstanden van inzet zal dit ook mobiel moeten zijn of worden (oa een reparatie-vaartuig?). Naast afspraken met lokale reparatiefaciliteiten. Samenwerken met directe bondgenoten daarin mi ook wenselijk. Ook daarom meer standaardisatie. Dus ook daarom wat mij betreft (her)instappen bij het MKS180/F126 project.

dudge

#3108
Citaat van: Ronald Elzenga op 16/01/2017 | 10:16 uur
Interessant dat je het hebt nagevraagd!! Ik zou met die vertraging van 18 tot 24 maanden kunnen leven voor deze denk belangrijke strategische keuze. Uitstel door bezuinigingen of gebrek aan politieke wil vind ik kwalijk, dit vind ik een acceptabel offer. We praten immers niet over een begroting van volgend jaar, maar de weg die wij voor de komende 30 jaar gaan bewandelen.

Ik zie de MKS180 niet als een tandje terug, maar juist een tandje extra. Gezien de missies die volgens mij uitgevoerd moeten gaan worden de komende decennia. En waar dit ontwerp vind ik prima bij aansluit. Misschien niet de richting die de Marine nu wil of voorziet...weer eigen weg en eigen bouw en dichter bij huis..maar wel in de richting die Nederland mijns inziens militair en strategisch moet opgaan. Binnen de Benelux en EU..en ook in strategisch partnerschap met Duitsland.

Als je zou weten hoe vaak dingen stuk zijn, is het echt niet gek om je zooi makkelijk te kunnen repareren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/01/2017 | 09:34 uur
Ja...vol verwachting klopt mijn hart. Maar ik vrees ook dat we tot na 15 maart moeten wachten...

En dan te bedenken dat deze behoeftestelling vermoedelijk reeds kant en klaar in een bureaulade ligt...

:angel: Als het gaat over het aantal: op de stippellijntje kan men gewoon 4 - 8 invullen (excl. BE)

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/01/2017 | 23:51 uur
Het wachten is idd op de A brief, de vraag is: gaat deze voor of na 15 maart naar de Tweede Kamer, het antwoord is vermoedelijk na, maar in deze weet je het niet 100% zeker.
Ja...vol verwachting klopt mijn hart. Maar ik vrees ook dat we tot na 15 maart moeten wachten...

Ronald Elzenga

#3104
Citaat van: Poleme op 16/01/2017 | 21:24 uur
Kom we gaan weer terug naar de tijd dat jij je luiers nog vol poep drukte.  Mede onder druk van de overheid werd de Rijn-Schelde Machinefabrieken en Scheepswerven NV en Verolme Verenigde Scheepswerven NV gedwongen tot een fusie.   Hieruit ontstond het Rijn-Schelde Verolme concern (RSV).  RSV kwam in zwaar economisch getijden terecht en de overheid besloot om met circa 2,2 miljard gulden (EUR 1 miljard bij te springen.
Helaas, in 1983 viel het doek voor RSV.
Er volgde een RSV parlementaire enquete, waarbij deze zelfs nog zou doorwerken bij de opzet van de overheidsdeelname aan het JSF project.

....

Scheepvaart, het zit in bij de inwoners van bovengenoemde plaatsen in hun genen.  Bang voor concurrentie ?   Welnee, houdt ons scherp, houdt de uitdaging erin.
Ik viel vredig in slaap na het lezen van je verhaal. Geen zorgen Ronald..alles gaat en komt goed. Het zit zelfs in de genen. Tot dat ik in mijn mooie droom wreed gestoord werd. Niet omdat de FIOD op bezoek kwam maar men opeens allemaal Chinees begon te praten. Dus tja... blijf ik toch maar goed wakker en alert in deze. En zoek naar "samen sterk tegen" in plaats van "alleen achter de dijk". Niet omdat ik zeker weet dat dit beter is..nee..ik heb ook geen glazen bol...en ik heb onze ondernemerszin ook hoog in het vaandel staan..maar om toch het zekere voor het onzekere te nemen en deze nare verrassingen in de werkelijkheid te voorkomen.

Huzaar1

Kan Elzenga z'n verhaal niet kwijt in zijn eigen topic? Elke keer lees ik me het leplazerus omdat die kerel met de meest achterlijke zaken op de proppen komt en iedereen hier weer vijf keer het amazonewoud aan hoeveelheid nodig heeft om dat te counteren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 16/01/2017 | 23:36 uur
Dit topic begint op werk te lijken; aan 't eind van iedere dag, na een dag werken voor de baas, vindt ik hier minimaal 2 volgeschreven pagina's. Om een beetje up to date te blijven lees ik me suf! Alleen komt het wel vaak neer op 'Wel MEKO'/'Geen MEKO', speculaties over wel/niet samenwerken met andere landen of dat we wel/niet van de plank kopen en de tunnelvisie en kortetermijnsdenken van de krijsende pubers in Den Haag. Als we er na 10/20 pagina's niet uitkomen, misschien dan de zaak even laten rusten tot er een relevant nieuwsbericht is? (Of roddel of achterklap van de werkvloer wordt ook gewaardeerd. Mits over de M's en niet vertrouwelijk.)

Het wachten is idd op de A brief, de vraag is: gaat deze voor of na 15 maart naar de Tweede Kamer, het antwoord is vermoedelijk na, maar in deze weet je het niet 100% zeker.