Vervanging LPD’s

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/09/2020 | 14:38 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2023 | 21:03 uurIk kan deze pagina helaas niet openen (op Curaçao)

Ik zie het probleem al, de laatste letter van de link was niet goed mee gekopieerd. :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 06/07/2023 | 21:15 uurProbleem had ik ook, er is een verkeerde link gebruikt.

Bij deze de juiste link.


https://www.kvmo.nl/media/k2/attachments/Marineblad,_nr._4,_jrg._133_(juli_2023).pdf



Dank, ik heb het artikel inmiddels gelezen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2023 | 21:03 uurIk kan deze pagina helaas niet openen (op Curaçao)

Probleem had ik ook, er is een verkeerde link gebruikt.

Bij deze de juiste link.


https://www.kvmo.nl/media/k2/attachments/Marineblad,_nr._4,_jrg._133_(juli_2023).pdf


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 06/07/2023 | 19:20 uurIn het nieuwe KVMO magazine staat een artikel ''Feestelijke Opening'' en daarin spreekt KLTZ Welmer Veenstra over een 6 tot 8 LPX'en. Dit is waarschijnlijk een fictief aantal, maar misschien ook niet?

https://www.kvmo.nl/media/k2/attachments/Marineblad,_nr._4,_jrg._133_(juli_2023).pd

* ik heb het hele artikel nog niet kunnen lezen.

Ik kan deze pagina helaas niet openen (op Curaçao)

Parera

#347
In het nieuwe KVMO magazine staat een artikel ''Feestelijke Opening'' en daarin spreekt KLTZ Welmer Veenstra over een 6 tot 8 LPX'en. Dit is waarschijnlijk een fictief aantal, maar misschien ook niet?

https://www.kvmo.nl/media/k2/attachments/Marineblad,_nr._4,_jrg._133_(juli_2023).pd

* ik heb het hele artikel nog niet kunnen lezen.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 02/07/2023 | 21:48 uurMisschien moeten we geen roulatieschip meer doen in de west, maar een vast stationsschip in west?

De lessen uit het verleden.

https://www.tracesofwar.nl/articles/1918/Kanonneerboot-Hr-Ms-Johan-Maurits-van-Nassau.htm

https://www.scheldeschakels.nl/nl/nieuws/de-korte-maar-roemruchte-carriere-van-kanonneerboot-hr-ms-johan-maurits-van-nassau/

Heden bij de Falkland eilanden.

https://en.mercopress.com/2020/02/05/falklands-patrol-hms-forth-displays-its-capabilities-in-a-combined-exercise


Optie 1 stationeer een Crossover permant in de west.

Alleen is het de vraag gaan we voor de goedkoopste Crossover met een civiele romp of gaan we voor de duurste Crossover met een romp gebouwd volgens marine speficaties?

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/crossovers/xo-115-s

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/crossovers/xo-139-fc


Optie 2 stationeer een Sigma Korvet met een mission bay in de west?

https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-exhibitions/2014-archive-naval-exhibitons/dimdex-2014/1694-damen-showcased-its-sigma-multi-mission-bay-concept-during-dimdex-2014.html 


Optie 3 stationeer een LST 120H in de west?

https://www.damen.com/vessels/defence-and-security/landing-ships/landing-ship-transport-lst-120h






Ben ik zeker met je eens maar dan zou ik voor een gecombineerde optie 1 en 3 gaan. Ik was eerst nooit zo overtuigd van militaire aanwezigheid in de west maar ik heb me om laten lullen aangezien de Chinezen ook steeds meer aan roeren zijn in zuid Amerika

https://marineschepen.nl/nieuws/Waarom-China-mogelijk-stuurt-op-een-marinebasis-in-Argentinie-060223.html

En dan snap ik ook ineens waarom zo'n crossover ineens een aantrekkelijk idee is. Het is niet alleen onze oostflank die op deze manier verdedigt moet worden maar ook in de west zal een cross over zeker een interessante optie zijn.

Maar dan opteer ik wel voor een aparte LTS. Ik denk dat parera terecht stelt dat daar een enorme behoefte is aan een schip wat kan assisteren tijdens orkaan seizoen.

Harald

Even een klein zijstapje ... Joint Expeditionary Force (JEF)

Joint Expeditionary Force Van concept naar operationele capaciteit
https://www.kvmo.nl/images/Marineblad/2021/JEF_Marineblad_aug_2021.pdf

Demonstrating Flexibility and Scale: JEF provides non-NATO options for Generating Amphibious Effects

Amphibious warfare – the capacity to project ground force ashore from the sea – is regarded as high-end military capability. In the worsening security situation in Northern Europe, building amphibious force is a key element of NATO deterrence and defence posture.

NATO has been broadening and deepening its amphibious capability, to offset concerns that increasing Euro-Atlantic insecurity could generate risks to member state territories on NATO's flanks. The Russo-Ukraine war has demonstrated the risk of crisis spillover into maritime regions like Northern Europe. Thus, NATO countries need to routinely practice and prove capacity to deliver effects ashore from the sea through amphibious force. This is done within NATO itself, but also by NATO countries and partners working in multinational constructs like the UK-led Joint Expeditionary Force (JEF).

.../...

https://euro-sd.com/2023/07/articles/31821/jef-provides-non-nato-options-for-generating-amphibious-effects/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 04/07/2023 | 06:21 uurik denk juist dat een permanent gestationeerd flex fregat een goede aanvulling is op de Peli en KW capaciteit.

Een gevechtschip in de regio is gezien sterk groeiende Chinese en Russische invloed in de regio geen overbodige luxe.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 03/07/2023 | 22:57 uur2 nieuwe maar meer flexibele pelikaans lijkt me wijs.

Daar ben ik het deels wel mee eens, want dan mis je wel 2 belangrijke pijlers van het OPV:
- Een gewapend marineschip in de regio.
- De counter-drug capaciteit van de OPV's (FRISC + NH90).

Daarnaast is 1 pelikaan flexschip ruim voldoende, ik denk juist dat een permanent gestationeerd flex fregat een goede aanvulling is op de Peli en KW capaciteit.

Lex

Citaat van: StrataNL op 03/07/2023 | 22:52 uurAchterdek heeft de meeste voordelen. Schoorsteenrook heeft een heli geen last van. Was meer dat de rook tijdens bepaalde windrichting de hangar in kwam.
Hierbij is het ook mogelijk 'doodvaren van de wind toe te passen' bij noodsituaties.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 03/07/2023 | 21:31 uurAls je zou kiezen voor optie 1, is de vervanging van de Pelikaan niet nodig.

Bij optie 2, zal dit vanwege familie vorming de nieuwe hulpklasse zijn.

Bij optie 3, kun je kiezen voor 2 LST's
2 nieuwe maar meer flexibele pelikaans lijkt me wijs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Master Mack op 03/07/2023 | 16:11 uurWat is nu het handigst een heli achterdek of een heli voordek. 1 kan ik bedenken het voordek heeft geen last van schoorsteen rook. Iemand?
Achterdek heeft de meeste voordelen. Schoorsteenrook heeft een heli geen last van. Was meer dat de rook tijdens bepaalde windrichting de hangar in kwam.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: Parera op 02/07/2023 | 23:22 uurDe grote vraag is wat komt er in de plek van de PELI ?  Op dit moment lijkt het (op basis van de zeer beperkte info en ruwe schets ontwerpen) meer een ondersteuningsvaartuig te worden dan een logistiek ondersteuningsvaartuig wat er nu ligt. Persoonlijk ben ik altijd voorstander geweest van een permanent LST (gebaseerd) ontwerp voor de West. Niet alleen vanwege de flexibiliteit met noodhulpverlening maar ook om de beperkte (oefen) amfibische capaciteit. Maar die vlieger zal waarschijnlijk niet op gaan, als ik kijk naar de Europese Partners in de regio dan zijn dat Frankrijk en het VK.

Als je zou kiezen voor optie 1, is de vervanging van de Pelikaan niet nodig.

Bij optie 2, zal dit vanwege familie vorming de nieuwe hulpklasse zijn.

Bij optie 3, kun je kiezen voor 2 LST's

Flyguy

Citaat van: silvester herc op 03/07/2023 | 13:28 uur
Je ziet van alles voorbij komen ik mis het UAV verhaal en de Britten gebruiken en operen met Chinooks en Apache vanaf hun Carriers en LPD's en zoals nu de plannen
zijn van de KM is het nog steeds 1 op 1 vervanging en nog geen uitbreiding of er moet nog een adertje onder het gras zitten??

Single engine from astern nadering van de heli

Ace1

Citaat van: Parera op 03/07/2023 | 10:15 uurVolgens mij zit Locum ook hier op het forum onder een andere naam. Maar inderdaad interessante reacties.

Locum is hier actief onder de naam Poleme.