Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Harald

Duitse ontwikkelingen MPA gebied, artikel vertaald vanuit het Duits via Google Translate
Door Duitse keuze voor de P-8A Poseidon, is Frankrijk genoodzaakt zijn eigen weg te gaan in de vervanging in de Franse MPA capaciteit. 2 studies lopen nu naar de mogelijkheden.


Stap over van de P-3C Orion naar de P-8A Poseidon
https://defence-network.com/wechsel-von-der-p-3c-orion-zur-p-8a-poseidon/

Vorige week ontving Portugal het eerste Duitse maritieme patrouillevliegtuig, de P-3C Orion. Het is het begin van een verandering aan het einde waarvan de Duitse marine zal worden uitgerust met het modernste maritieme patrouillevliegtuig dat momenteel wereldwijd verkrijgbaar is: de P-8A Poseidon.



De Duitse marine beschikt momenteel – na het vertrek van de eerste Orion – over zeven oude maritieme patrouillevliegtuigen waarvan de productie tussen 1961 en 1990 lag. De ouderdom van de machines zorgde voor voortdurende storingen en maakte het onderhoud langdurig en duur. Zo gebeurde het dat aan het begin van de oorlog in Oekraïne slechts één maritiem patrouillevliegtuig daadwerkelijk operationeel was. En hij moest naar Italië voor een NAVO-verplichting. Duitsland was blind.

De Begrotingscommissie keurde in juni 2021 de aanschaf goed van vijf P-3A Poseidon als opvolgers van de P-3C Orion voor ongeveer 1,1 miljard euro. Officieel alleen als tussenoplossing omdat een Duits-Frans ontwikkelingsproject genaamd het Maritime Airborne Warfare System (MAWS) ) zou het volgende maritieme patrouillevliegtuig moeten leiden. MAWS begon in 2017 en het eerste voltooide maritieme patrouillevliegtuig zou de troepen in 2035 moeten bereiken. Echte vooruitgang was echter niet zichtbaar toen Duitsland tot de Poseidon besloot.

Het Duitse besluit leidde er op zijn beurt toe dat ook Frankrijk het op eigen houtje deed en begin 2023 twee studies gunde. Airbus gaat onderzoeken of de A320neo en Dassault die van de Falcon 10X geschikt zijn als mogelijk maritiem patrouillevliegtuig. De resultaten worden medio dit jaar verwacht, waarna in Frankrijk ook buiten MAWS een beslissing kan worden genomen.

Op 21 november 2023 bestelde Duitsland drie extra P-8A Poseidons als onderdeel van een aanvullend contract , wat betekent dat de Duitse marine nu feitelijk hetzelfde aantal Poseidons zal ontvangen als voorheen Orions. De nieuwe vliegtuigen vertegenwoordigen een geheel nieuwe generatie – de nieuwste – maritieme patrouillevliegtuigen. Het is dus geen één-op-één vervanging, maar een enorme toename van de capaciteit.

Nieuwe vaardigheid MUM-T

De P-8A heeft nieuwe sensoren, betere vliegeigenschappen, deze en nog veel meer verbeteringen. Maar ze brengen ook compleet nieuwe mogelijkheden voor de marine, zoals Manned-Unmanned Teaming (MUM-T). Zo berichtte General Atomics in oktober 2021 over hun MQ-9B Sea Guardian drone: "Tijdens de oefening Joint Warrior vond een demonstratie van Manned-Unmanned Teaming plaats, waarbij de SeaGuardian en een Royal Air Force P-8 werden ingezet. Er werd aangetoond dat de SeaGuardian de taken van de onderzeebootbestrijding kan aanvullen en ondersteunen, inclusief het volgen, monitoren en rapporteren van geluidsboeien."

Duitsland is ook van plan dit jaar een dergelijke testcampagne uit te voeren. De Duitse marine zal "de gelegenheid krijgen om de MQ-9 SeaGuardian enkele maanden te testen als instap in een bemande en onbemande samenwerking met de P-8A Poseidon", zei de marine-inspecteur, vice-admiraal Jan Christian Kaack, begin januari. op de historische Tactische Conferentie (HiTaTa).

"We kijken niet langer afzonderlijk naar individuele boten en schepen, maar altijd ook met het onderwerp bemande en bemande systemen", zei admiraal Christoph Müller-Meinhard in november op de webtalk van de Federale Vereniging van de Duitse Veiligheids- en Defensie-industrie. (BDSV). "Als we dus bijvoorbeeld denken aan een P-8 – die we onder contract hebben – dan zal een P-8A Poseidon in de toekomst samen met een onbemand systeem gaan opereren."

Met de Poseidon krijgt de Duitse marine een normale capaciteitsvergroting en kan zij de eerste stappen zetten op het gebied van de integratie en samenwerking met drones. Dat dit nu al gebeurt en niet pas wanneer het eerste nieuwe maritieme patrouillevliegtuig in het voorjaar van 2025 op de locatie Nordholz in Nedersaksen arriveert, is te danken aan de actieve inzet van de VS. Amerikaanse P-8 squadrons bezoeken al Duitse bases voor oefeningen, training en interoperabiliteitstraining.

Voorspellend onderhoud en het nieuwe ondersteuningscentrum

Een ander bijzonder kenmerk van het nieuwe maritieme patrouillevliegtuig is de mogelijkheid om voorspellend onderhoud uit te voeren, dat wil zeggen het voorspellen van reparaties die moeten worden uitgevoerd. Fabrikant Boeing heeft op de belangrijkste plekken sensoren geïnstalleerd, waarvan de gegevens met behulp van kunstmatige intelligentie betrouwbare informatie geven over de verdere bruikbaarheid van de afzonderlijke componenten. Boeing kan hiervoor ook gebruik maken van de ervaring uit de civiele vloot; de Poseidon is immers gebaseerd op de Boeing 737-800, waarvan momenteel zo'n 5.000 vliegtuigen over de hele wereld vliegen.

Het onderhoud van het nieuwe maritieme patrouillevliegtuig vindt plaats in Duitsland op de toekomstige locatie van de machines in Nordholz. De baanbrekende bouw voor het P-8A Poseidon Aviation Support Center vond plaats in november 2023 nadat Boeing een tweejarig contract had gekregen voor het onderhoud van de toekomstige Poseidon-vloot van de Duitse marine. Het contract omvat de levering van Boeing's GOLDesp-software, technologie-hostingdiensten en het ontwerp van de logistieke activiteiten en supply chain-management van Poseidon.

"We werken samen met de Duitse leveranciers ESG en INTEC om deze essentiële onderhoudsdiensten voor de Duitse P-8A Poseidon te leveren", zegt Stephen Schmidt, P-8A International Sustainment Senior Program Manager bij Boeing. "Door verbinding te maken met de Duitse industrie en haar unieke capaciteiten kan Boeing onze verplichtingen nakomen en uiteindelijk een veilige en succesvolle ingebruikname garanderen."

Overdracht van de Orion aan Portugal

Tegelijkertijd zullen nu zes van de oorspronkelijke acht P-3C Orions aan Portugal worden overgedragen. Onderhoud is niet langer de moeite waard, als het überhaupt al mogelijk is. De marineluchtvaartcommandant, kapitein Broder Nielsen, beschreef de slechte staat waarin de Duitse maritieme verkenningsvliegtuigen zich nu bevinden ter gelegenheid van de overdracht van het eerste vliegtuig : "Portugese vliegtuigtechnici werken sinds november vorig jaar op de marinevliegbasis in Nordholz. jaar en brengen het afgedankte maritieme verkenningsvliegtuig over naar een vliegtuig dat technisch in voldoende goede staat verkeert om het voor industriële reparatie naar Portugal te kunnen vliegen. Als onderdeel van een zogenaamde 'whole package deal' kocht Portugal zes vliegtuigen, simulatoren, gronddienstapparatuur en reserveonderdelen uit Duitsland.

Wat er met de andere twee machines gaat gebeuren, is momenteel niet bekend. De Duitse marine zal ze tenminste niet langer gebruiken. Kapitein Nielsen benadrukt: "De overdracht vindt plaats als onderdeel van de pensionering van de P-3C Orion. Naval Aviation Squadron 3 "Graf Zeppelin" zal tot eind 2025 tactische operationele vluchtoperaties uitvoeren met de resterende vliegtuigen. Daarna eindigt een tijdperk van bijna twintig jaar voor de P-3C in Duitsland."

Parera

#422
Citaat van: Harald op 15/01/2024 | 13:33 uurJa...  :hrmph: Wij hebben de A, maar hebben wel recentelijk extra aankopen gedaan voor onze Reapers, waaronder :
- 3 stuks  SIGINT/ESM (signal intelligence/electronic support measures) pods
- 4 stuks  Communications Relay pods
- 4 stuks  Maritime Surveillance Radars.

Misschien kan met deze extra pods ook gevlogen worden met/naast de P-8 Poseidon ?

New Sensors for Dutch Unmanned Reaper Aircraft
https://www.defense-aerospace.com/new-sensors-for-dutch-mq-9-unmanned-reaper-aircraft/

Ik ben wel een voorstander van het uitbreiden van de capaciteiten van de Nederlandse Reapers, ook bijvoorbeeld in de ASW rol.
Hier is al eerder over gesproken op DF.

Ik zie graag dat Nederland haar maritieme patrouille capaciteit herintroduceerd zoals meerdere mensen hier met mij. Alleen ik ben bang dat met de huidige personeels problemen dat elk een 9 koppige bemanning + grond personeel (zo snel uit mijn hoofd 7 koppen). Dat betekend dat je zonder staf, planning & analyse je al op 80 man uitkomt, maar in totaal zit dat meer rond de 120 / 150 koppen.

Waar de MQ-9A slechts met 2 personen bediend kan worden in het grond station is dat voor de MQ-9B 4 personen zodat dit toestel ook in het civiele luchtruim mag vliegen. Dus wat mij betreft kunnen we als we willen gaan voor een herintro van MPA capaciteit dit het beste doen op basis van de MQ-9B Sea Guardian. Daarmee kunnen we ons aansluiten bij onze NAVO partners met bemande MPA's waardoor we toch relatief simpel ons steentje kunnen bijdragen.

We zouden dan zo'n 4 tot 6 MQ-9B's moeten aanschaffen op basis van de Belgische aankoop (2022) zouden 4 MQ-9B's rond de € 680 miljoen Euro kosten (2024), wat omgerekend op net iets meer dan 1 miljard uitkomt bij 6 toestellen. Qua aanschaf zijn de MQ-9B's een 800 miljoen Euro goedkoper dan het aankopen van 6 P-8's.

Qua vlieguren zijn ook de MQ-9's iets goedkoper (€ 3200,- per uur) t.o.v. de P-8 (€ 3800,- per uur). De Infra is op Leeuwarden aanwezig dus dat is een lage kostenpost.  Het enige nadeel is dat we dan wel met 2 varianten van de MQ-9 vliegen en dus ook 2 onderhoudstrajecten, verschillende onderdelen, 2 opleidingstrajecten enz. zitten. Maar dat zou je ook hebben als je er een bemande MPA opzet, en waarschijnlijk komen ze grotendeels wel overeen met elkaar.

Harald

Citaat van: Parera op 15/01/2024 | 12:11 uurMooie samenwerking, kunnen wij vanaf leeuwarden gewoon met MQ-9B Sea Guardians gaan vliegen naast de Duitse P-8's.

Moeten we die wel eerst aanschaffen natuurlijk.
Ja...  :hrmph: Wij hebben de A, maar hebben wel recentelijk extra aankopen gedaan voor onze Reapers, waaronder :
- 3 stuks  SIGINT/ESM (signal intelligence/electronic support measures) pods
- 4 stuks  Communications Relay pods
- 4 stuks  Maritime Surveillance Radars.

Misschien kan met deze extra pods ook gevlogen worden met/naast de P-8 Poseidon ?

New Sensors for Dutch Unmanned Reaper Aircraft
https://www.defense-aerospace.com/new-sensors-for-dutch-mq-9-unmanned-reaper-aircraft/

Ik ben wel een voorstander van het uitbreiden van de capaciteiten van de Nederlandse Reapers, ook bijvoorbeeld in de ASW rol.
Hier is al eerder over gesproken op DF.

Parera

Mooie samenwerking, kunnen wij vanaf leeuwarden gewoon met MQ-9B Sea Guardians gaan vliegen naast de Duitse P-8's.

Moeten we die wel eerst aanschaffen natuurlijk.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/01/2024 | 10:17 uurIs het dan al officieel dat Frankrijk en Italië t.z.t. de MQ-9B in gebruik gaan nemen? Zij hebben nu de MQ-9A Block 5.
Correct, tekst aangepast

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/01/2024 | 08:54 uurhttps://www.bundeswehr.de/resource/blob/5726078/a0b56b8d75e64b7c50c1ceb43bf6c3cf/rede-des-inspekteurs-der-marine-als-download-data.pdf
Duitsland gaat testen met MPA capaciteiten tussen bemand (P8 Poseidon) en onbemand met zowel de MQ-9 als de Heron TP

Heron TP heeft Duitsland wel ingebruik, 5 stuks via lease-constructie,
de MQ-9 Sea Guardian is niet bij Duitsland bekend, maar wel bij verschillende andere landen in Europa, UK, Be, Fr, Ita. Nederland heeft niet de Sea Guardian aangekocht.   

Is het dan al officieel dat Frankrijk en Italië t.z.t. de MQ-9B in gebruik gaan nemen? Zij hebben nu de MQ-9A Block 5.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

#417
https://www.bundeswehr.de/resource/blob/5726078/a0b56b8d75e64b7c50c1ceb43bf6c3cf/rede-des-inspekteurs-der-marine-als-download-data.pdf
CitaatTegelijkertijd krijgen we de kans om de MQ-9 "Sea Guardian" een aantal maanden te testen als introductie tot "bemand-onbemand" samenwerken met de P8 Poseidon. Daarna willen we ook de HERON TP een kans geven.

Duitsland gaat testen met MPA capaciteiten tussen bemand (P8 Poseidon) en onbemand met zowel de MQ-9 als de Heron TP

Heron TP heeft Duitsland wel ingebruik, 5 stuks via lease-constructie,
de MQ-9 Sea Guardian is niet bij Duitsland bekend, maar wel bij verschillende andere landen in Europa, UK, Be.
Nederland heeft niet de Sea Guardian aangekocht, wij hebben de A-versie, ook Fr en Ita vliegen met de A.   


Harald

Spain orders 16 Airbus C295 in Maritime Patrol and Surveillance configurations



The Spanish Ministry of Defence has ordered 16 Airbus C295 aircraft in Maritime Patrol Aircraft (MPA) configuration and Maritime Surveillance Aircraft (MSA) configuration. The contract amounts to €1.695 billion.

These new aircraft will enable the Spanish Air and Space Force and the Spanish Navy to strengthen the national anti-submarine warfare capability as well as increase and enhance its surveillance, reconnaissance and search & rescue units.

"The aircraft will be fully designed and manufactured in Spain, fostering the national industrial defence footprint and sovereignty" said Mike Schoellhorn, CEO of Airbus Defence and Space. "In particular, the Maritime Patrol version is the most complex C295 mission configuration to date. A major development project that will bring together the latest technologies to provide an operational advantage to our customer."

The contract also includes training systems (Full Flight Simulator and Mission System Simulator) and an initial logistics support package.

The C295 MPA will conduct the missions performed by the P-3 Orion fleet, which were retired at the end of 2022. It will be equipped to carry out anti-submarine, anti-surface warfare and intelligence, surveillance and reconnaissance missions. Likewise, it will be able to carry armaments such as torpedoes and other types of weapon systems.

The MPA configuration will be highly connected and will be able to operate in a collaborative mode with other platforms in different domains. The aircraft can become a flying command-and-control centre, providing the Spanish Armed Forces with the versatility to carry out a wide range of missions.

The C295 MSA is the natural replacement for the CN-235 VIGMA aircraft fleet, which have been in service with the Spanish Air and Space Force since 2008. It will be primarily equipped for maritime and overland operations such as anti-smuggling, anti-illegal immigration and anti-drug trafficking operations, as well as national and international search-and-rescue missions.

There will be a high degree of synergy between both configurations. The Spanish Air and Space Force also operates a fleet of 13 Airbus C295 in transport configuration.

The aircraft will be assembled at Airbus' military facilities in Seville.

https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2023-12-spain-orders-16-airbus-c295-in-maritime-patrol-and-surveillance

Harald

Citaat van: Parera op 18/12/2023 | 09:09 uurDat lijkt de AN/APS-154 Advanced Airborne Sensor te zijn. Een multifunctionele radar die voornamelijk gebruikt word om doelen op zee/ land te detecteren. De radar zou krachtig genoeg zijn om een groepje mensen te kunnen detecteren in open terrein. Deze sensor is schijnt iets beter te zijn dan die van de E-8 Joint STARS maar wel vergelijkbare taken kunnen uitvoeren. Het maakt van de P-8 dus eigenlijk een Airborne Battle Management & ISTAR toestel.

idd die zal het wel zijn, interessant. Ook voor het opsporen van onderzeeboten, deze radar kan kleine verschillen in het wateroppervlakte (ondanks de golven) ontdekken, zodat een onderwater varende onderzeeboot getraceerd kan worden.

Submarines May Have Nowhere To Hide With U.S. Navy Set To Field Radical New Radar
https://www.forbes.com/sites/davidhambling/2020/11/16/new-us-navy-airborne-radar-may-spot-submerged-submarines/?sh=3053607255d4

Parera

Citaat van: Harald op 18/12/2023 | 08:55 uur:hrmph:  :hrmph:  wat is deze pod onder deze P-8A Poseidon ?



https://twitter.com/SR_Planespotter/status/1736100446425493620/photo/4


Dat lijkt de AN/APS-154 Advanced Airborne Sensor te zijn. Een multifunctionele radar die voornamelijk gebruikt word om doelen op zee/ land te detecteren. De radar zou krachtig genoeg zijn om een groepje mensen te kunnen detecteren in open terrein. Deze sensor is schijnt iets beter te zijn dan die van de E-8 Joint STARS maar wel vergelijkbare taken kunnen uitvoeren. Het maakt van de P-8 dus eigenlijk een Airborne Battle Management & ISTAR toestel.

Harald


Harald

Hoelang gaan de Fransen nog door met updaten ?  Voor hun zal het zo langzamerhand ook wel tijd worden om naar een opvolger te gaan kijken en met het starten van het vervangingstraject.

(vertaald via Google Translate)

Ontvangst van het 11e Atlantique 2-vliegtuig gemoderniseerd naar standaard 6

Het directoraat-generaal Bewapening ontving en leverde op 6 april 2023 de 11e Atlantic 2 (ATL2), gemoderniseerd naar standaard 6, op de basis Lann-Bihoué aan de Franse marine. Deze modernisering werd door Sabena uitgevoerd als onderaannemer van Dassault Aviation.



Ter herinnering: deze renovatie betreft het ATL2-gevechtssysteem en heeft tot doel operationeel gebruik van het vliegtuig na 2030 mogelijk te maken. Dit omvat het integreren van nieuwe systeemtechnologieën in bestaande vliegtuigen, missietactieken, sensorsubsystemen en displayconsoles, om de veroudering van bepaalde systemen aan te pakken. en de vliegtuigprestaties naar het beste niveau herstellen.

De geïnstalleerde apparatuur behoort tot de meest efficiënte en effectieve in de luchtvaartindustrie, zoals de nieuwe Searchmaster-radar die profiteert van de actieve antennetechnologie die Thales voor de Rafale heeft ontwikkeld.

De ATL2's zullen dus hun vermogen verbeteren om onder alle weersomstandigheden met moderne dreigingen om te gaan, of het nu de nieuwste generatie onderzeeërs en oppervlakteschepen zijn, of zelfs landvoertuigen.

De Atlantique 2, het enige maritieme patrouillevliegtuig van Franse makelij dat sinds eind jaren negentig in dienst is, is ontworpen voor gewapende onderzeebootbestrijding. Het draagt ��bij aan de veiligheid en autonomie van nucleaire ballistische raketonderzeeërs (SSBN's) van de Strategic Oceanic Force (FOST), draagt ��bij aan de bescherming van zeestrijdkrachten in operatie en neemt deel aan de controle van de lucht-maritieme omgeving onder en aan de oppervlakte, van de kustlijn tot de open zee. Het kan ook worden geconfigureerd om het verzamelen van inlichtingen en verschillende bovengrondse missies uit te voeren.

Tegen 2025 voorziet het LPM 2019-2025 in de renovatie van 18 ATL2's naar standaard 6.

https://www.defense.gouv.fr/dga/actualites/reception-du-11e-avion-atlantique-2-modernise-au-standard-6

Sparkplug

UK to equip Poseidon MRA1 with Sting Ray torpedo

30 November 2023

by Gareth Jennings


The Sting Ray torpedo is to be integrated aboard the RAF's fleet of Poseidon MRA1 aircraft. (Crown Copyright)

The United Kingdom is to arm its fleet of Boeing P-8A Poseidon MRA1 maritime multimission aircraft (MMA) with the domestically developed Sting Ray torpedo.

The Ministry of Defence (MoD) announced the decision on 30 November, saying the British-built Sting Ray will be used alongside the US-built Mk 54 torpedo that was delivered as part of the US government's Foreign Military Sales (FMS) package.

"The programme to integrate Sting Ray Mod 1 onto Poseidon is now under way," the MoD said. According to the ministry, the decision capitalises on investment already made in the torpedo.

"In-service with the Royal Navy, Sting Ray Mod 1 is capable of integration into surface and air platform mission systems. Sting Ray Mod 1 is an air-launched anti-submarine warfare lightweight torpedo launched from frigates, helicopters, and maritime patrol aircraft against submarine targets of all types," the MoD said, noting that its acoustic homing system enables it to detect, classify, and attack targets autonomously.

"Sting Ray Mod 1 was designed to defeat the dual threats of fast, deep diving double-hulled submarines operating in the oceanic environment and the quiet, conventional submarine in coastal waters. The enhanced performance of Sting Ray Mod 1 is underpinned by the development of new acoustic and tactical software, drawing on knowledge gained from extensive in-water trials with the Mod 0 weapon," the MoD said, adding that it has low through life costs and requires no intrusive maintenance throughout its service life.

The Royal Air Force (RAF) operates a fleet of nine Poseidon MRA1 aircraft, located at RAF Lossiemouth in Scotland. The MoD did not say when Sting Ray integration would be completed.

.../...

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/uk-to-equip-poseidon-mra1-with-sting-ray-torpedo
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 30/11/2023 | 22:22 uurVerwaacht dat zelfs Denemarken sneller zal zijn.

Een groot deel van het Gemenebest (RAAF, RAF, RNZAF en RCAF) aan de P-8A Poseidon.

Hee hoor die moeten ook europees aanbesteden. En-wij-willen-geen-MPA's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: silvester herc op 30/11/2023 | 21:08 uurhttps://boeing.mediaroom.com/2023-11-30-Canada-Selects-Boeings-P-8A-Poseidon-as-its-Multi-Mission-Aircraft
Canada Selects Boeing's P-8A Poseidon as its Multi-Mission Aircraft

- Partnership with Canadian industry will deliver long-term economic prosperity to Canada

- With the P-8, Canada secures NORAD and FIVE EYES allied interchangeability

- First deliveries expected in 2026

Zo dat gaat een beetje sneller als hier in Nederland
😉



P-8 Poseidon Officially Chosen By Canada
https://www.thedrive.com/the-war-zone/p-8-poseidon-officially-chosen-by-canada