Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#503
Citaat van: Ros op 28/11/2015 | 23:11 uur
Binnen de luchtmacht was 85 stuks een acceptabel aantal in verhouding tot de gemiddelde inzet van de F-16. 85 stuks was ook het minimum dat gekocht zou moeten worden. Nu met de keuze van 37 stuks en mogelijk nog minder sla je de plank volledig mis en kan je beter dit onderdeel van de luchtmacht schrappen. Zonder van de centen en energie.

Niemand bij defensie had dan ook rekening gehouden in die tijd met een halvering van het budget, 37 of 85, het verschil ligt niet aan de wensen van de luchtmacht of de behoefte van defensie maar aan de "wensen/visie" van de politiek die de aansluiting met de mondiale realiteit volledig kwijt waren en zijn.

Helaas is de wereld geen praatclubje die elkaar uiteindelijk in een sociale dialoog begrijpt, iets wat politici in Nederland (en west Europa) niet meer kunnen of willen bevatten.

Ros

#502
Citaat van: Thomasen op 28/11/2015 | 19:20 uur
We hadden toen nog 138 F16's in dienst, perceptie is dan wel wat anders. 85 was qua aantal al een aderlating, hele andere perceptie dan nu.

Binnen de luchtmacht was 85 stuks een acceptabel aantal in verhouding tot de gemiddelde inzet van de F-16. 85 stuks was ook het minimum dat gekocht zou moeten worden. Nu met de keuze van 37 stuks en mogelijk nog minder sla je de plank volledig mis en kan je beter dit onderdeel van de luchtmacht schrappen. Zonde van de centen en energie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 28/11/2015 | 19:58 uur
Levering vanaf 2013 betekent ook productie toestellen inclusief de EASA radar (RBE2 AA) voor de Rafale.

Een hele capabele kist.

Sparkplug

#500
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 19:44 uur
De tweede kandidatenevaluatie was in 2008, stel dat daar de Rafale was gekozen dan waren wellicht de eerste exemplaren 4 á 5 jaar later geleverd (2012-13) in de F2 uitvoering, zeg 8 per jaar. Dan hadden we in 2016 24-32 Rafales  ter beschikking waarbij de eersten al de F3R modificatie zouden ondergaan of daarvoor op de nominatie staan.
Levering vanaf 2013 betekent ook productie toestellen inclusief de AESA radar (RBE2 AA) voor de Rafale.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/11/2015 | 19:43 uur
We kozen in 2001/2002, dus dat zouden dan waarschijnlijk F2/F3 Rafales zijn geweest, of T2 Typhoons, al zou een split buy ook mogelijk zijn geweest.

Was de keuze genaakt in 2001/2 dan was levering begonnen in 2005/6 en bij 8 per jaar hadden we nu minimaal 80 binnen gehad en had wellicht al weer een deel in de verkoop gestaan of was reeds verkocht.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 19:44 uur
De tweede kandidatenevaluatie was in 2008, stel dat daar de Rafale was gekozen dan waren wellicht de eerste exemplaren 4 á 5 jaar later geleverd (2012-13) in de F2 uitvoering, zeg 8 per jaar. Dan hadden we in 2016 24-32 Rafales  ter beschikking waarbij de eersten al de F3R modificatie zouden ondergaan of daarvoor op de nominatie zouden staan.

Of dit, kan ook nog ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#497
Citaat van: Sparkplug op 28/11/2015 | 19:23 uur
Stel dat de Rafale was gekocht, wanneer zou deze zijn geleverd? Moment van levering bepaalt mede of het om de uitvoering F1, F2 of F3 gaat. Net als de Typhoon Tranche 2 begint de Rafale F2 al multi role (omni role) te worden.


De tweede kandidatenevaluatie was in 2008, stel dat daar de Rafale was gekozen dan waren wellicht de eerste exemplaren 4 á 5 jaar later geleverd (2012-13) in de F2 uitvoering, zeg 8 per jaar. Dan hadden we in 2016 24-32 Rafales  ter beschikking waarbij de eersten al de F3R modificatie zouden ondergaan of daarvoor op de nominatie staan.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 28/11/2015 | 19:23 uur
Stel dat de Rafale was gekocht, wanneer zou deze zijn geleverd? Moment van levering bepaalt mede of het om de uitvoering F1, F2 of F3 gaat. Net als de Typhoon Tranche 2 begint de Rafale F2 al multi role (omni role) te worden.


We kozen in 2001/2002, dus dat zouden dan waarschijnlijk F2/F3 Rafales zijn geweest, of T2 Typhoons, al zou een split buy ook mogelijk zijn geweest.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/11/2015 | 19:20 uur
We hadden toen nog 138 F16's in dienst, perceptie is dan wel wat anders. 85 was qua aantal al een aderlating, hele andere perceptie dan nu.

Dat is waar...

Ik vindt 6 sqn voor Nederland á 18 vliegtuigen dan ook meer dan gepast met een absoluut minimum van 4 sqn.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 19:16 uur
Als we de nr. 2 op de lijst gekocht hadden (de Rafale, wat mij betreft het beste alternatief) dan hadden nu wellicht  1 sqn operationeel, maar twijfel ik oprecht of we meer dan 40 besteld hadden... 
Stel dat de Rafale was gekocht, wanneer zou deze zijn geleverd? Moment van levering bepaalt mede of het om de uitvoering F1, F2 of F3 gaat. Net als de Typhoon Tranche 2 begint de Rafale F2 al multi role (omni role) te worden.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 19:16 uur
Als we de nr. 2 op de lijst gekocht hadden (de Rafale, wat mij betreft het beste alternatief) dan hadden nu wellicht  1 sqn operationeel, maar twijfel ik oprecht of we meer dan 40 besteld hadden... 

We hadden toen nog 138 F16's in dienst, perceptie is dan wel wat anders. 85 was qua aantal al een aderlating, hele andere perceptie dan nu.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/11/2015 | 19:07 uur
Het gaat om 5,5 miljard, inkopen in het programma is meestal gewoon inclusief.
Verkoop zou mogelijk zijn geweest, maar zeker is dat allerminst. Niet aanschaffen blijft toch een stuk makkelijker dan doorverkopen. Maar inderdaad, het is helaas ook niet zonder precedenten.

Als we de nr. 2 op de lijst gekocht hadden (de Rafale, wat mij betreft het beste alternatief) dan hadden nu wellicht  1 sqn operationeel, maar twijfel ik oprecht of we meer dan 40 besteld hadden... 

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2015 | 18:56 uur
Dan hadden er nu vermoedelijk een aantal z.g.a.n. voor elk aannemelijk bod te koop gestaan met als meest waarschijnlijke klant: onze zuiderburen.

Daarnaast, als ik zie waarvoor de concurrentie over de toonbank van eigenaar verwisseld dan vrees ik dat 4,5 mjd euro ook geen significant andere getallen had laten zien.


Het gaat om 5,5 miljard, inkopen in het programma is meestal gewoon inclusief.
Verkoop zou mogelijk zijn geweest, maar zeker is dat allerminst. Niet aanschaffen blijft toch een stuk makkelijker dan doorverkopen. Maar inderdaad, het is helaas ook niet zonder precedenten.

Lex

Minister Hennis vliegt met Nederlandse F-35's

Nieuwsbericht | 25-11-2015 | 17:30

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert is gisteren op bijzondere wijze onthaald door het Nederlandse F-35-detachement in Amerika. Bij het naderen van luchtmachtbasis Edwards doemden bij volle maan de 2 Nederlandse F-35-gevechtstoestellen op om het vliegtuig met de minister aan weerszijden te begeleiden tot de landing.

Beide Nederlandse vliegers hadden zojuist een avondvlucht gemaakt vanaf de Amerikaanse luchtmachtbasis in Californië. Dit is sinds januari de thuisbasis van Nederlands eerste 2 F-35's. Edwards Air Force Base is de grootste Amerikaanse testbasis en biedt de vliegers ongekende testmogelijkheden. Het detachement heeft de onderhoudsorganisatie sindsdien ingewerkt en verfijnd. Inmiddels zijn de 37 militairen er bezig met de operationele testfase.

Praktijkstests

In deze fase wordt in de praktijk bekeken of het wapensysteem voldoet aan de Nederlandse eisen. De 4 vliegers maken hiervoor volop vlieguren. De minister werd bijgepraat over de voortgang en aandachtspunten. Dit gebeurde door de Amerikaanse commandant van de operationele testfase generaal-majoor Matthew Molloy en kolonel Bert de Smit, commandant van het Nederlandse detachement.

Grote toewijding

"Hier wordt keihard en met grote toewijding gewerkt aan de toekomst van de luchtmacht. De ontwikkelingen om ons heen laten zien dat het jachtvliegtuig onmisbaar is voor onze veiligheid. De F-35 geeft ons de komende decennia capaciteiten om die zo goed mogelijk te beschermen", aldus de minister.

Testen bewapening

Het detachement bereidt zich ook voor op het testen van de bewapening begin volgend jaar. Ook wordt al gewerkt een andere mijlpaal die halverwege 2016 plaatsvindt: de (tijdelijke) komst van de eerste een F-35 naar Nederland. Nederland kan dan kennismaken met het toestel, vooruitlopend op de definitieve komst van de F-35 in 2019.

Steun grondtroepen

Na de faciliteiten te hebben bekeken, volgde de minister ter afsluiting van dichtbij het opstarten van de 2 Nederlandse F-001 en F-002. De toestellen gingen take-off voor het trainen van een close air support-missie. Hierbij wordt luchtsteun verleend aan grondtroepen dicht bij de vijand. Na afloop begeleidde een van de kisten de delegatie bij een ondergaande zon weer het Californische luchtruim uit.

Mindef

Lex

Citaat van: Strata op 25/11/2015 | 17:09 uur
Op een of andere vreemde manier kan ik het bestand, na gedownload te hebben, niet openen...krijg een foutmelding in Word.
Dzz werkt het wel.  ;D