Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Parera

Zr.Ms. Evertsen verzamelde inlichtingen in de Zwarte Zee
Zr.Ms. Evertsen voer deze week aan het hoofd van het permanente NAVO-eskader SNMG2 in de Zwarte Zee. Marineschepen.nl was de afgelopen dagen aan boord en zag hoe de Russische vloot en luchtmacht de NAVO-schepen bijna voortdurend in de gaten hield, en andersom. De commandant van SNMG2, commandeur Boudewijn Boots: "We moeten ons realiseren dat het werk dat we nu doen, het dichtst komt bij werk waarom een marine er is. Dit is het dichtst bij echt... warfare."

[Bron: marineschepen.nl ]

Het hele artikel@ LINK

Admiral Halsey

Defensie.nl: "Russen houden marineschip Evertsen in de gaten":

CitaatRussen houden marineschip Evertsen in de gaten

Nieuwsbericht | 09-04-2019 | 14:42

Dat het rommelt in het oosten stond al vast, maar de bemanning van Zr. Ms. Evertsen heeft het afgelopen week zelf kunnen ervaren. De oversteek van het Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) over de Zwarte Zee, dwars door de Russische achtertuin, werd zowel vanuit de lucht als vanaf het water door de Russen gadegeslagen.

'De sfeer kan omslaan'

SNMG2 opereert in het roerige oostelijke deel van de Middellandse Zee. Zoals verwacht volgen de Russen de NAVO-activiteiten daar op de voet.

Commandant SNMG2 commandeur Boudewijn Boots: "Ja, de Russen zijn meer, langer en vaker in de buurt. Bedenk goed, we varen amper 15 mijl uit de kust van de Krim. We moeten elkaar niet gek maken, maar het kan inderdaad zijn dat de sfeer opeens omslaat. Daar moet je absoluut rekening mee houden."

Huzaar1

Beperkte haven(toegang) voor de Russen.
De ene havens die ze hebben zijn niet het hele jaar toegangkelijk. Niet ijsvrij.. en dan blijven er nog 2 over waarvan ook nog relatief makkelijk de routes te blokkeren zijn.

Indien je dus de nog beetje resterende soviet toegang kunt ontzeggen is die vloot enorm kwetsbaar. Ik denk dat het daarom een drijvend stuk infra is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Citaat van: Parera op 08/04/2019 | 12:49 uur
Een drijvend droogdok is natuurlijk niets bijzonders en kan voor allerlei schepen gebruikt worden. Ik weet niet of de order geplaatst is door de Soviet marine of dat het via een omweg is aangekocht.

Als je er over na denkt is het raar dat een land zoals Rusland dus afhankelijk is van 1 drijvend droogdok om hun vliegkampschip te kunnen onderhouden en dat ze nergens in het land een gegraven droogdok hebben dat groot genoeg is voor dit soort schepen.

Kennelijk was het dus in ieder geval bijzonder genoeg voor de Sowjet Unie dat men het niet zelf kon bouwen en datzelfde geld blijkbaar ook voor haar opvolger: de Russische Federatie. Dat er tevens maar een droogdok is welke schepen van een dergelijke omvang baas kan geeft eveneens aan dat het in ieder geval voor de Russen een zeldzaam iets is.

V.w.b. dat het een drijvend droogdok is: heeft dat mogelijk te maken met dat men daar in de Poolcirkel zit? Geen idee, maar ik kan me voorstellen dat dat meespeelt in het niet hebben van een vast droogdok.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Mourning op 08/04/2019 | 11:40 uur
Allemaal leuk en aardig, maar zouden ze dan niet eerst een nieuw dok bouwen dat dergelijke schepen in ieder geval baas kan? Tot die tijd is het duidelijk, toch? :big-smile:

Overigens opvallend dat het nu "defecte" dok destijds in Zweden (?) is gebouwd... waarom werkte men daar in Zweden, ook als neutrale mogendheid, midden in de Koude Oorlog eigenlijk aan mee?

Een drijvend droogdok is natuurlijk niets bijzonders en kan voor allerlei schepen gebruikt worden. Ik weet niet of de order geplaatst is door de Soviet marine of dat het via een omweg is aangekocht.

Als je er over na denkt is het raar dat een land zoals Rusland dus afhankelijk is van 1 drijvend droogdok om hun vliegkampschip te kunnen onderhouden en dat ze nergens in het land een gegraven droogdok hebben dat groot genoeg is voor dit soort schepen.

Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 08/04/2019 | 11:49 uur
Omdat het een drijvend dok is en Zweden neutraal was. Daar ging het al mis met tests.. ding zonk gedeeltelijk en vewl schade. Reparaties volgden. Nederlandse sleepboten hebben zelfs geholpen dat ding naar de Soviet unie te brengen. Voorbij Noorwegen klatste het apparaat op de rotsen. Kwam los in de storm. Reparaties volgden.

Tot het laatste grote incident.. denk dat ie nu niet meer wordt hersteld.  :cute-smile:

Ja, dat het een drijvend dok is (of zal ik er maar meteen "was" van maken  :big-smile:) is me helemaal duidelijk, maar waarom zou je uberhaupt assisteren, etc. bij het feitelijk helpen van je grote vijand. En Zweden was inderdaad neutraal, maar ik neem aan dat er vanuit de NATO misschien ook wel iets van druk is uitgeoefend om deze opdracht niet aan te nemen/uit te voeren. Laat ze het lekker zelf uitvinden allemaal daar in de poolcirkel.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Mourning op 08/04/2019 | 11:40 uur
Allemaal leuk en aardig, maar zouden ze dan niet eerst een nieuw dok bouwen dat dergelijke schepen in ieder geval baas kan? Tot die tijd is het duidelijk, toch? :big-smile:

Overigens opvallend dat het nu "defecte" dok destijds in Zweden (?) is gebouwd... waarom werkte men daar in Zweden, ook als neutrale mogendheid, midden in de Koude Oorlog eigenlijk aan mee?

Omdat het een drijvend dok is en Zweden neutraal was. Daar ging het al mis met tests.. ding zonk gedeeltelijk en vewl schade. Reparaties volgden. Nederlandse sleepboten hebben zelfs geholpen dat ding naar de Soviet unie te brengen. Voorbij Noorwegen klatste het apparaat op de rotsen. Kwam los in de storm. Reparaties volgden.

Tot het laatste grote incident.. denk dat ie nu niet meer wordt hersteld.  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Allemaal leuk en aardig, maar zouden ze dan niet eerst een nieuw dok bouwen dat dergelijke schepen in ieder geval baas kan? Tot die tijd is het duidelijk, toch? :big-smile:

Overigens opvallend dat het nu "defecte" dok destijds in Zweden (?) is gebouwd... waarom werkte men daar in Zweden, ook als neutrale mogendheid, midden in de Koude Oorlog eigenlijk aan mee?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 07/04/2019 | 21:58 uur
Het zou mij niet verwonderen als dit zou gebeuren, als interim oplossing.

Ik zie een uitruil best als een mogelijk scenario: de Chinezen de SU-57 en de Russen een Chinese carrier.

Lex

Citaat van: Parera op 07/04/2019 | 22:05 uur
Dat gaat wel pijn doen voor de Russische trots, ik betwijfel of Putin dat gaat doen.
Dat is zo, maar aan de andere kant is het wel zo dat Rusland meedingt naar een overmacht op zee.
Dan is de interim oplossing nog niet zo slecht en kan het land onderwijl de benodigde stappen zetten richting eigen bouw.
Wat zal de tijdsduur zijn, indien Putin besluit om alles in eigen hand te gaan opbouwen? En in hoeverre is dit van invloed op het steven naar een wereldmacht?
Alle opties liggen dus open.

Parera

Citaat van: Lex op 07/04/2019 | 21:58 uur
Het zou mij niet verwonderen als dit zou gebeuren, als interim oplossing.

Dat gaat wel pijn doen voor de Russische trots, ik betwijfel of Putin dat gaat doen.

Lex

Citaat van: Zander op 07/04/2019 | 21:42 uur
Misschien kunnen ze een vliegdekschip laten bouwen door de Chinezen....
Het zou mij niet verwonderen als dit zou gebeuren, als interim oplossing.

Parera

Citaat van: Zander op 07/04/2019 | 21:42 uur
En verliezen ze er iets mee?
Behalve hun maritieme grootheidswaan dan.
Ze verliezen daarmee de redelijke kans dat er nog een nieuwe carrier gaat komen. Als de Russen de huidige carrier afstoten dan verwacht ik ( op korte termijn) geen nieuwe klasse carriers.
Dan is in mijn ogen de kans groot dat ze gaan voor LHD's i.p.v. fixed wing. Met het verlies van de carriers verdwijnt ook de kennis van het opereren van een vliegkampschip tenzij ze aansluiten bij de Chinezen en daar blijven vliegen maar dat zie ik niet gebeuren.

Zander

Citaat van: Parera op 07/04/2019 | 18:53 uur
Russian Navy may scrap its only aircraft carrier

En verliezen ze er iets mee?
Behalve hun maritieme grootheidswaan dan.

Het is een operationeel drama.
Alles is verouderd en zou in iedere zelf respecterende zeevarende natie allang verschroot zijn.
De Russen hebben gewoon het probleem dat zij dit soort schepen niet kunnen bouwen en vervolgens goed en wel operationeel houden.
De tijd van Tsaar Peter is vergane glorie. De kennis is weg en de techniek is verouderd.
Misschien kunnen ze een vliegdekschip laten bouwen door de Chinezen....
People are sheep

Parera

Russian Navy may scrap its only aircraft carrier

Russia's only aircraft carrier, the Admiral Kuznetsov, may be decommissioned if the Ministry of Defense and industry wouldn't resolve the question of the replacing the PD-50 floating drydock needed to complete the repair of the ship hull, was reported by newspaper Izvestia, citing a source in the Russian Navy.

Russian Navy is considering prematurely decommission of its only aircraft carrier after then the PD-50 floating drydock that housed it sank.

In last year, a floating drydock holding the Admiral Kuznetsov sank following a power supply failure, causing one of the dock's cranes to fall onto the carrier's deck, leading to warship repair plant workers being injured. The incident left a 4×5-meter hole in the vessel's flight deck.

Now the largest Russian Navy surface combatant ship is waiting for the decision of its fate near the wall of the 35th Repair Plant in Kola Bay near Murmansk.

Russia does not own a suitable replacement for PD-50 built-in 1980 in Sweden for the Soviet Navy.

Moreover, the project of the Russian aircraft carrier and before the tragedy caused a lot of controversies.

According to Popular Mechanics,over the last several decades, the Kuznetsov had already been beset by fires, budget cuts, and busted steam boilers. It's so unreliable that a tugboat has been following it around on long voyages like a shadow.

Even before the PD-50 accident, a number of observers questioned the utility and expense of refurbishing the Kuznetsov. "In general, we need to critically review the domestic concept of the employment of carrier strike groups since Russia has undertaken to use the Admiral Kuznetsov to accomplish such missions," Oleg Vladykin suggested in Nezavisimaya Gazeta.

Editor of the Moscow Defense Brief journal Mikhail Barabanov was dismissive of Kuznetsov's upgrades. "Since Kuznetsov is not so much a combat platform as a training platform, deep modernization for her is an obvious excess."

The Admiral Kuznetsov (heavy aircraft cruiser in Russian classification) was commissioned in 1990 and inherited by Russia upon the breakup of the USSR. The initial name of the ship was Riga; it was launched as Leonid Brezhnev, embarked on sea trials as Tbilisi, and finally named Admiral Flota Sovetskogo Soyuza Kuznetsov after Admiral of the fleet of the Soviet Union Nikolay Gerasimovich Kuznetsov.

In the immediate post–Cold War years, it rarely went to sea—conducting only six patrols between 1991 and 2015. In 2009, an electrical accident killed a crewman off the coast of Turkey. But Russia has repeatedly pushed the ship into service, and a 2016 mission off the coast of Syria saw the ship lose two jets in just three weeks.

At the moment, Russia does not have the technical and financial possibilities to restore its old aircraft carrier and also to build a series of new ones.

[Source: Defence Blog ]