Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Nikehercules

Citaat van: Mourning op 29/04/2015 | 12:01 uur
Hoe zit het met inzet boven bijv. het Caribisch gebied mocht daar ooit iets misgaan? Het zijn gemengde bemanningen neem ik aan. Kan me voorstellen dat bijv. Noorwegen niet zal willen deelnemen aan een dergelijke operatie. Kunnen we dan de Noren vervangen met Nederlanders en alsnog deze toestellen inzetten? Echt onwijs veel vragen over dit programma. Snap niet dat men niet gewoon de aanbestedingsprocedure, eisen en aankoop van alle landen gelijk trekt en dan gezamenlijk in een bestelling het gewenste aantal toestellen koopt.

Dus bijv. Noorwegen wil 1 toestel, Polen 2, Nederland 2. Dan de eisen volledig gelijk maken en er een enkelen aankoop van maken van 5 toestellen die tegelijkertijd worden besteld. Elk land krijgt vervolgens de toestellen met eigen bemanningen waar men voor heeft betaald, vervolgens deze toestellen zo veel mogelijk gecentraliseerd stationeren en als een squadron laten opereren.

Hierdoor kun je altijd nog je eigen toestellen voor eigen operaties inzetten, zonder dat je onderling gemekker krijgt over waarom en onder welke voorwaarden een dergelijk toestel wordt ingezet.

+1

Zo geven we dus onze complete tanker en strategische transportvloot uit handen.

Mourning

Btw je moet even een linkje toevoegen aan je post met het artikel erin, Zander  ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

#116
Citaat van: Oldenhave op 29/04/2015 | 11:36 uur
Dus we hebben liever 3 A330's die zowel tanker als transport moeten zijn, maar zo niet dan nemen we ''genoegen'' 4-5 tankers én nog een stel transporters erbij?  En dat terwijl vooral Nederland al een tekort heeft aan grote transportvliegtuigen. Dat dan een KDC-10 naar Nepal en Mali moet vliegen om wat mensen en vracht te vervoeren terwijl er bijvoorbeeld boven Mali en Irak/Syrië genoeg dorstige fighters rondvliegen (de kerntaak van de KDC10)

Mogelijk zijn daarin dan de twee reeds bestaande KDC10's meegenomen. En ja, 30 jaar oude toestellen zullen goedkoper zijn dan nieuwe in de aanschaf, maar of dit op de lange termijn ook zo is, is de vraag. Plus nog eens het nadeel dat er ook weer geld in certificering gaat zitten omdat er weer een type aan de Europese tankervloten wordt toegevoegd, en juist die certificering bleek een van de belangrijke problemen.

Mourning

#115
De toestellen komen dus formeel in handen van de NAVO? Begrijp ik dat goed? Wat als we die toestellen ergens willen inzetten in een niet-NAVO operatie? Moeten dan alle NAVO-landen hun goedkeuring geven of alleen de landen welke deel uitmaken van dit specifieke samenwerkingsverband?

Hoe zit het met inzet boven bijv. het Caribisch gebied mocht daar ooit iets misgaan? Het zijn gemengde bemanningen neem ik aan. Kan me voorstellen dat bijv. Noorwegen niet zal willen deelnemen aan een dergelijke operatie. Kunnen we dan de Noren vervangen met Nederlanders en alsnog deze toestellen inzetten? Echt onwijs veel vragen over dit programma. Snap niet dat men niet gewoon de aanbestedingsprocedure, eisen en aankoop van alle landen gelijk trekt en dan gezamenlijk in een bestelling het gewenste aantal toestellen koopt.

Dus bijv. Noorwegen wil 1 toestel, Polen 2, Nederland 2. Dan de eisen volledig gelijk maken en er een enkelen aankoop van maken van 5 toestellen die tegelijkertijd worden besteld. Elk land krijgt vervolgens de toestellen met eigen bemanningen waar men voor heeft betaald, vervolgens deze toestellen zo veel mogelijk gecentraliseerd stationeren en als een squadron laten opereren.

Hierdoor kun je altijd nog je eigen toestellen voor eigen operaties inzetten, zonder dat je onderling gemekker krijgt over waarom en onder welke voorwaarden een dergelijk toestel wordt ingezet.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Oldenhave op 29/04/2015 | 11:36 uur
Dus we hebben liever 3 A330's die zowel tanker als transport moeten zijn, maar zo niet dan nemen we ''genoegen'' 4-5 tankers én nog een stel transporters erbij?  En dat terwijl vooral Nederland al een tekort heeft aan grote transportvliegtuigen. Dat dan een KDC-10 naar Nepal en Mali moet vliegen om wat mensen en vracht te vervoeren terwijl er bijvoorbeeld boven Mali en Irak/Syrië genoeg dorstige fighters rondvliegen (de kerntaak van de KDC10)

En dan ook nog eens drie tot vier samen met de polen en de Noren.
People are sheep

Oldenhave

Dus we hebben liever 3 A330's die zowel tanker als transport moeten zijn, maar zo niet dan nemen we ''genoegen'' 4-5 tankers én nog een stel transporters erbij?  En dat terwijl vooral Nederland al een tekort heeft aan grote transportvliegtuigen. Dat dan een KDC-10 naar Nepal en Mali moet vliegen om wat mensen en vracht te vervoeren terwijl er bijvoorbeeld boven Mali en Irak/Syrië genoeg dorstige fighters rondvliegen (de kerntaak van de KDC10)

Zander


Netherlands, Norway, Poland to jointly issue A330 MRTT RfP

Brooks Tigner, Brussels - IHS Jane's Defence Weekly
27 April 2015


The Netherlands, Norway, and Poland will send a request for proposal (RfP) to Airbus to buy A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) aircraft within a matter of weeks, according to officials close to the issue.

Since the platforms will be identical to one another, the forthcoming negotiations "will be all about price", they said.

"We know the numbers and expect to see a reasonable offer. This has to be affordable: the flight costs have to be low," said Johan Van Soest, commander of Eindhoven's military airfield in the Netherlands, which will be the MRTTs' main operating base. "If they [Airbus] come back with too great a price differential versus what Boeing could offer with the KC-10, then we can always go for a KC family of 4-5 tankers and some cargo aircraft. That's a second-best choice but if it's lower in cost, then we'll consider that option. But it's really to Airbus' advantage to make a deal because this involves all the through-life work as well."

Van Soest and others spoke to reporters at Eindhoven on 23 April as a two-week international air-to-air refuelling exercise came to a close. The four-nation event was sponsored by the European Defence Agency (EDA) and the European Air Transport Command (EATC), based at the airfield, to practice handling the diversity of refuelling methods that the nations use. The future MRTTs will be kitted out with both boom and probe-and-drogue refuelling systems to avoid interoperability problems.

The Netherlands, Norway, and Poland will form the launch nations for jointly purchasing three to four MRTTs for delivery starting in May 2019, with an option for up to eight. Forward-operating bases will be set up in Norway and Poland.

The trio and the EDA, which has sponsored the procurement project, are hoping other nations will join the effort since Eindhoven has plenty of room. It currently has space for eight MRTTs, "and if we get more than that, then we'll just need to pour some more concrete," Van Soest said.

The EDA's MRTT project dates back to a March 2012 when originally 10 EDA nations aimed to jointly buy the capability. But Europe's deepening financial crisis and the difficulty of aligning the nations' programmes and budget cycles saw the other seven drift away.

However, Belgium is now back and considering rejoining the programme, though it would not invest in aircraft. Instead, it is looking at buying around 600 hours' worth of flying time - roughly half the cost of a single MRTT. Its hours "would come in at a somewhat higher cost than for the rest of us since they wouldn't be investing directly in the programme, but Belgium's cost would be spread over a long period," observed Van Soest.

EDA officials at the briefing said the RfP will go to Airbus "within two weeks", or early May, with a contract to be signed in early 2016. Initial operating capability is scheduled for mid-2020, followed by full operating capability a year later.

Getting all legal arrangements lined up for the purchase has been a major inter-institutional endeavour, said one EU official.

The EDA has corralled the nations, OCCAR - the six-nation European defence-programme management agency in Bonn - will negotiate the tender, NATO will acquire the aircraft, and the Netherlands will host them.

"This has required a lot of co-operation, to put it mildly," the official told IHS Jane's , adding that "it will be a bit frustrating for the EDA to see a NATO [acquisition] label stuck on the birds, but we couldn't use a Dutch legal instrument because of the tax implications for the [non-Dutch] personnel that will work under the programme."

The NATO Support and Procurement Agency will provide the legal framework for buying and maintaining the MRTTs on behalf of the three nations.

The A330 MRTT is already operated by both the French and UK air forces.
People are sheep

Ace1

Norway, Poland and The Netherlands to Acquire Shared Aerial Refueling Capability



European Defense Agency has published a Statement according to which the Netherlands, Norway and Poland have expressed their will to start negotiations with the Airbus Defence & Space Company, regarding acquisition of the MRTT (Multi-Role Tanker Transport) aircraft.
As shown by the Air War in Libya in 2011, tankers are among the most important assets in any modern military air campaign. Several European air forces lack the (somehow basic) capability to project the air power by supporting their front line fighter jets and attack planes with aerial refuelers and, in light of the ever shrinking defense budgets, they are looking at the "pooling and sharing" principle to optimize resources.

Therefore, whilst Sweden, has already started collective aerial refueling activities with the Italian Air Force Boeing KC-767, (along with France and the UK), Norway, Poland and the Netherlands have decided to create a joint tanker force based on the Airbus A330 MRTT.

Back in March 2012, Defense Ministries of these countries declared that they were willing to further develop the air-refueling capability among the European air forces. This initiative has also been endorsed by the European Council, which considers it to be one of the four key programs within the scope of operational capability development. What is interesting, more partner states are invited to participate in the program, further on the road, which means that they may join the initiative later on. Initial Operational Capability is expected to be obtained by 2019.

The Netherlands, along with Norway and Poland decided to use NSPA (NATO Support Agency) support and to ask OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'ARmement) for help within the scope of starting the relevant negotiations with the Airbus Defence & Space company.

According to altair.com.pl the negotiations do not mean that any agreement would be signed afterward. Indeed, the release published on the official website of the European Defense Agency states that "(...) engagement in further negotiations does not constitute a commitment by EDA, NSPA, OCCAR or the Participating nations to place an order either as a result of this dialogue or at a subsequent stage."

Market research, carried out via the means of targeted requests for information, has revealed that only the MRTT aircraft meets the requirements formulated by the parties. The tanker is to be equipped with two refueling systems – a flying boom as well as underwing pods with hoses, in order to facilitate refueling of a variety of aircraft (even though, so far, the three participating nations are using the F-16 as their main fighter, which is refueled via the rigid boom-based system).

Another important issue which should be noted is the fact that Airbus MRTT is not dedicated solely to refueling tasks, as it is also quite capable transport aircraft. The transport capabilities may be useful in case of strategic airlift or MEDEVAC (Medical Evacuation) operations.

http://theaviationist.com/2014/12/27/european-a330-tankers/

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

European multirole tanker transport fleet takes shape

Brussels - 19 December, 2014

The Netherlands, Poland and Norway have decided to prepare negotiations with Airbus Defence & Space for the acquisition of a fleet of A330 MRTT multirole transport and air-to-air refuelling aircraft. The participating nations would welcome other nations to join the initiative either before an actual procurement or subsequently.

This initiative, facilitated by the European Defence Agency, consists of the pooled acquisition and operation of a common fleet of aircraft by the three nations. Other nations will also be able to contribute to the overall programme through joining the acquisition phase and/or in-service phase. An initial operating capability is expected for 2019.

After market research supported by a targeted request for information, the three nations have identified that only one military off-the-shelf solution met their key requirements in terms of capabilities and timeframe. The nations therefore agreed to create a NATO Support Agency (NSPA) partnership which tasked the Organisation Conjointe de Coopération en matière d'ARmement (OCCAR) to prepare negotiations with Airbus Defence and Space for a possible acquisition of a fleet of A330 MRTT. This engagement in further negotiations does not constitute a commitment by EDA, NSPA, OCCAR or the Participating nations to place an order either as a result of this dialogue or at a subsequent stage.

A single configuration has been selected for this common fleet of multirole tanker transport aircraft, which should all be equipped with a rigid boom as well as underwing pods, thus allowing to refuel a large variety of receivers. They will also meet the users' requirements in terms of passenger transport, strategic airlift, and medical evacuation. By developing synergies with similar fleets, the nations will further contribute to a reduced fragmentation and increased interoperability of air-to-air refuelling aircraft in Europe.

Background

This decision is in accordance with the 22 March 2012 declaration of Defence Ministers to further develop European air-to-air refuelling capabilities, as well as with the letter of intent signed in November 2012 by ten nations. The December 2013 European Council also endorsed air-to-air refuelling as one of four key capability programmes to be developed by European Member States.

https://www.eda.europa.eu/info-hub/news/2014/12/19/european-multirole-tanker-transport-fleet-takes-shape

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 19:31 uur
In de brief wordt gesproken over NL, Noorwegen en Polen. Met Belgie die wel wat onderhoud en gebruik wil doen, maar niet aan de aankoop wil meebetalen, en Denemarken, Duitsland en Turkije zijn als waarnemers aanwezig. Wat dat ook mag betekenen.

Polen en Noorwegen hebben nu geen tankers, wij hebben er twee, dus in ieder geval uitbreiding, en beter dan ik verwacht had.

De toestellen worden aangeschaft en onderhouden door de NAVO. Waar ze gestationeerd worden vermeld de brief niet, weten ze nog niet vermoed ik.

Fijn weer, van België.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Ok. Als jullie het in dat perspectief plaatsen dan is het in iedergeval vooruitgang m.b.t. de totale tankercapaciteit en dus positief.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Mourning op 18/12/2014 | 19:20 uur
Hoeveel landen doen hier aan mee? 4 komt mij als nogal weinig over eerlijk gezegd. De Airbus 330 leek mij überhaupt de beste kandidaat dus ik kan me wel in de keuze vinden.


In de brief wordt gesproken over NL, Noorwegen en Polen. Met Belgie die wel wat onderhoud en gebruik wil doen, maar niet aan de aankoop wil meebetalen, en Denemarken, Duitsland en Turkije zijn als waarnemers aanwezig. Wat dat ook mag betekenen.

Polen en Noorwegen hebben nu geen tankers, wij hebben er twee, dus in ieder geval uitbreiding, en beter dan ik verwacht had.

De toestellen worden aangeschaft en onderhouden door de NAVO. Waar ze gestationeerd worden vermeld de brief niet, weten ze nog niet vermoed ik.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 18/12/2014 | 19:20 uur
Hoeveel landen doen hier aan mee? 4 komt mij als nogal weinig over eerlijk gezegd. De Airbus 330 leek mij überhaupt de beste kandidaat dus ik kan me wel in de keuze vinden.


Als het er 4 blijven dan is dat natuurlijk niet een forse uitbreiding van de Europese capaciteit (er gaan immers 2 of 3 tankers uit de collectieve sterkte), ik veronderstel dat het er op termijn meer worden.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 18/12/2014 | 19:04 uur
Vier stuks, dat is een goed begin!

Hoeveel landen doen hier aan mee? 4 komt mij als nogal weinig over eerlijk gezegd. De Airbus 330 leek mij überhaupt de beste kandidaat dus ik kan me wel in de keuze vinden.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).