wel of niet bij de defensie?

Gestart door Dion, 11/06/2011 | 01:16 uur

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 11/06/2011 | 13:03 uur
Ga naar de Marine... ik heb er 8 jaar rondgevaren en me vrij wel nooit hoeven te vervelen (ik kan niet praten over niet operationele plaatsingen want die heb ik simpelweg nooit gehad)

Terug kijkend is dit een uitermate boeiende periode uit mijn leven geweest.. als ik morgen 20 zou worden, dan zou ik me vandaag weer aanmelden.

Als mijn toekomstige plaatsing dan maar geen OPV zou zijn.... al hoe wel.. alleen in de west...   :angel:

Ik vrees dat Jurrien z'n blik op de marine ook enigzins aan tijdroest heeft geleden. Het is niet meer zoals in de jaren 90, laat staan daarvoor...... Een westboot, lange tijd als krent in de vaarpap gezien, is ook niet meer van haven naar haven kachelen, maar veel vaker een paar weken op zee en dus niet meer die lading havens die er ooit waren. "Guest1400" zit wat dichter bij de situatie zoals-ie ook bij de KM steeds meer ervaren wordt, althans zo is mijn mening.

Ik zou zoals defensie nu in elkaar steekt en vooral gezien het personeels"beleid" gevuld met vriendjespolitiek en loze beloftes zeker niet meer voor defensie kiezen!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Enforcer op 11/06/2011 | 13:06 uur
Kost en inwoning?! De kost moet je gewoon betalen.

Als je 18 bent, dan verdien je de eerste paar jaar best redelijk ten opzichte van je leeftijdsgenoten. Daarna wordt je keihard ingehaald.

Daarom is BBT (of was) een uitstekende opstap in de wereld om vervolgens iets anders passend te gaan doen.

Enforcer

Kost en inwoning?! De kost moet je gewoon betalen.

Als je 18 bent, dan verdien je de eerste paar jaar best redelijk ten opzichte van je leeftijdsgenoten. Daarna wordt je keihard ingehaald.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#7
Citaat van: guest1400 op 11/06/2011 | 12:26 uur
Dion, ik ging om precies dezelfde redenen in dienst. Ik was op zoek naar kameraadschap, discipline,avontuur en een actieve baan. Om eerlijk te zijn heb ik het niet gevonden bij defensie. zodra je paraat komt te zitten is bijna elke vorm van discipline ver te zoeken bij veel lui, avontuur heb ik al helemaal niet gevonden, tuurlijk je hebt een paar leuke ''momentjes'' maar als je kickt op extreme sporten enzo dan valt het allemaal vies tegen. Een actieve baan heb ik al helemaal niet, de sporten die je doet zijn gwoon ronduit kut strikt om het feit dat je MOET sporten en niet MAG sporten. Ik ben een vrij actief baasje op het gebied van sport maar ik (en veel van m'n collega's) vinden de sporten die je krijgt gewoon saai. Kameraadschap heb ik wel gevonden, van mensen uit mijn opleiding tot aan mensen paraat. Samen naar de kloten gaan bindt je maar ook als je de kk verveelt ga je mekaar leren kennen. Eigenlijk is mijn tijd bij defensie vies tegengevallen en ben ik nu al het voorbereiden om defensie uit te gaan maar dan wel met max diploma's en papiertjes zodat ik straks in de burger een beetje leuk leven kan leiden. Toekomstperspectief heb je toch niet meer in dit bedrijf, de organisatie wordt compleet wegbezuinigt en verandert in het grootste lachertje van de NAVO en dat doet pijn. Heb er ik dan spijt van dat ik bij defensie ben gegaan? NEE absoluut niet want ik had ook niet willen rondlopen met de vraag hoe het zou zijn geweest als ik niet in dienst had gezeten. dus enigzins ben ik blij dat ik het heb gedaan.

Ga naar de Marine... ik heb er 8 jaar rondgevaren en me vrij wel nooit hoeven te vervelen (ik kan niet praten over niet operationele plaatsingen want die heb ik simpelweg nooit gehad)

Terug kijkend is dit een uitermate boeiende periode uit mijn leven geweest.. als ik morgen 20 zou worden, dan zou ik me vandaag weer aanmelden.

Als mijn toekomstige plaatsing dan maar geen OPV zou zijn.... al hoe wel.. alleen in de west...   :angel:

guest1400

Dion, ik ging om precies dezelfde redenen in dienst. Ik was op zoek naar kameraadschap, discipline,avontuur en een actieve baan. Om eerlijk te zijn heb ik het niet gevonden bij defensie. zodra je paraat komt te zitten is bijna elke vorm van discipline ver te zoeken bij veel lui, avontuur heb ik al helemaal niet gevonden, tuurlijk je hebt een paar leuke ''momentjes'' maar als je kickt op extreme sporten enzo dan valt het allemaal vies tegen. Een actieve baan heb ik al helemaal niet, de sporten die je doet zijn gwoon ronduit kut strikt om het feit dat je MOET sporten en niet MAG sporten. Ik ben een vrij actief baasje op het gebied van sport maar ik (en veel van m'n collega's) vinden de sporten die je krijgt gewoon saai. Kameraadschap heb ik wel gevonden, van mensen uit mijn opleiding tot aan mensen paraat. Samen naar de kloten gaan bindt je maar ook als je de kk verveelt ga je mekaar leren kennen. Eigenlijk is mijn tijd bij defensie vies tegengevallen en ben ik nu al het voorbereiden om defensie uit te gaan maar dan wel met max diploma's en papiertjes zodat ik straks in de burger een beetje leuk leven kan leiden. Toekomstperspectief heb je toch niet meer in dit bedrijf, de organisatie wordt compleet wegbezuinigt en verandert in het grootste lachertje van de NAVO en dat doet pijn. Heb er ik dan spijt van dat ik bij defensie ben gegaan? NEE absoluut niet want ik had ook niet willen rondlopen met de vraag hoe het zou zijn geweest als ik niet in dienst had gezeten. dus enigzins ben ik blij dat ik het heb gedaan.

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 11/06/2011 | 09:36 uur
Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 01:16 uur
ook zou ik graag willen weten of er echt veel veteranen, veteranenhulp nodig hebben e.d. omdat ze getraumatiseerd zijn en voor de rest van hun leven geen beroep meer kunnen uitoefenen.
Nee.


Ik denk dat OO de enige is ;)
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 11/06/2011 | 09:36 uur
Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 01:16 uur
Mijn glazen bol heeft momenteel storing  :devil:

Is de netwerkkabel aangesloten, heeft-ie power over ethernet en staat-ie op DHCP?
Anders moet je hem handmatig een IP adres geven binnen het bereik van je subnetmask.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Dion

Thx voor de reply!


negatief:
-minimaal 3 jaar! Okay, dit wist ik niet! ik dacht dat het meteen 3 jaar was. Nu ik er zo over nadenk, is 3 jaar zo voorbij....
-kans op trauma e.d. hier ben ik best wel "bang" voor, dat hoeft dus helemaal niet!? de kans is minimaal dat het gebeurt?
-kans op sneuvelen
-mijn sociale leven weghaha, nee dat zeg ik niet, maar je bent een hele poos weg (precieze aantallen kan ik niet meer zo vinden)
en je familie en maten zitten gewoon hier in twente, en jij zit een paar maand ergens anders, om heel zwart op wit te zeggen: kennen ze je nog wel na een aantal jaar dat je in dienst hebt gezeten?
hoe doen jullie dat? een paar maand weg, dan een weekendje bij je vrouw/vriendin/familie/maten zitten en dan weer wat maanden weg? of heb ik een verkeerd beeld van de landmacht^^? Scherpe opmerking trouwens van het sociale leven in de horeca! daar zit wel wat in!


positief:
-een erg goed salaris wat gaat er zoal vanaf dan? het verdient toch best lekker, je brengt veel tijd door op de basis, kost en inwoning krijg je, daar betaal je niks voor! dus dan kan je toch mooi wat geld sparen!? verdient een normaal mens van 23 ongeveer hetzelfde dan?
-ik wil het ervaren! op avontuur uit! ik bedoel het hele defensie gebeuren, ik wil het heel graag ervaren! je komt op veel plekken, ivm oefeningen enzo, toch?
-discipline okay, duidelijk!
-kameraadschap wederom erg scherp geantwoord :P
-ik wil iets bereiken (ergens trots op zijn) nee geen medailles... ik wil graag iets nuttigs doen, ik wil deel uitmaken van iets groots, waarbij ik de mensheid kan helpen.

erg summier.... voor mij zijn dit de belangrijkste punten (tot nu toe dan), wat gaf bij jullie doorslag om het leger in te gaan? en waarmee zaten jullie het meest te worstelen?

nogmaals bedankt voor de reply!

onderofficier

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 01:16 uur

ik heb voor mijzelf (naar mijn mening) een aantal negatieve en positieve punten van defensie op een rij gezet.

negatief:
-minimaal 3 jaar! bij bijna geen één burgerbedrijf krijg je meteen een onbepaald contract, hierin is Defensie geen uitzondering meer in. daarnaast zeg je zelf: mijn bedoeling is, om een poosje in dienst te gaan en daarna mijn horeca leven weer oppakken.
wat dan negatief aan die minimale tijd van 3 jaar?

-kans op trauma e.d.  ook in de burgermaatschappij kan je een trauma op lopen, ongeval, overval of andere schokkende gebeurtenis
-kans op sneuvelen hoevaak lees je niet in de krant "werknemer om gekomen?" Het word niet zo groot uitgemeten dan als er een militair sneuvelt, of wat dacht je van een verkeersongeval? (wat ook militairen overkomt, maar dat lees je niet in de krant
-mijn sociale leven weg je zegt eigenlijk dat wij geen sociaal leven meer hebben? Waar baseer je dit op? Dus met de werktijden in de horeca  kan je wel een sociaal leven op bouwen?  :devil:

positief:
-een erg goed salaris   het is redelijk, maar er gaat van alles vanaf en er komt bijna niets bij, dus het word echt minder.
-ik wil het ervaren! op avontuur uit!  uitzendingen is geen verhaal uit een spannend jongens boek.   Daarnaast is het "avontuur" voor veel van de uitgezonden militair op het kamp........waar je 6 maanden elke dag hetzelfde doet......
-discipline  dat valt erg mee als je paraat zit, in opleiding is die "streng"
-kameraadschap  dat is toch een sociaal iets?
-ik wil iets bereiken (ergens trots op zijn) wat wil je bereiken?  een paar medialles?

De positieve dingen die je op noemt vind ik er summier tegen over je negatieve dingen.

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 01:16 uur
ook zou ik graag willen weten of er echt veel veteranen, veteranenhulp nodig hebben e.d. omdat ze getraumatiseerd zijn en voor de rest van hun leven geen beroep meer kunnen uitoefenen.
Nee.

Citaat van: Dion op 11/06/2011 | 01:16 uurdenken jullie dat Nederland over 5 jaar (dus wanneer ik 23 ben, en klaar met mijn opleiding) weer defensie nodig heeft, of kan ik de defensie de komende 20 jaar uit me kop zetten?

Mijn glazen bol heeft momenteel storing  :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Dion

Hallo mensen!

Ik heb me zonet even voorgesteld, hier mijn eerste vragen :lol:

zoals ik paar minuten geleden schreef heb ik twee hobby's/ passies, dit is Horeca en Defensie.

zoals ik er nu over denk ga ik mijn mbo niveau 4 afmaken, daarna bezig met hogere hotelschool (waar ik waarschijnlijk 3 jaar over ga doen)
Als ik deze 2 opleidingen klaar heb ben ik 23... en nou zit ik met de vraag zal ik daarna bij defensie gaan?
mijn bedoeling is, om een poosje in dienst te gaan en daarna mijn horeca leven weer oppakken.

ik heb voor mijzelf (naar mijn mening) een aantal negatieve en positieve punten van defensie op een rij gezet.

negatief:
-minimaal 3 jaar!
-kans op trauma e.d.
-kans op sneuvelen
-mijn sociale leven weg

positief:
-een erg goed salaris
-ik wil het ervaren! op avontuur uit!
-discipline
-kameraadschap
-ik wil iets bereiken (ergens trots op zijn)

dit zijn eigenlijk voor mij de belangrijkste punten, tot zover.
ik moet er nog wat bijvertellen:
als ik me aanmeld bij defensie, dan wil ik graag uitgezonden worden (ik zie hier dus niet tegenop, integendeel)
wel hangt dit samen met het negatieve punt wat bij mij erg zwaar telt... De trauma's die men op kan lopen, het "gek" worden.
dat soort verhalen....

graag zou ik jullie reacties willen, ook zou ik graag willen weten of er echt veel veteranen, veteranenhulp nodig hebben e.d. omdat ze getraumatiseerd zijn en voor de rest van hun leven geen beroep meer kunnen uitoefenen.

owja, ook wel een belangrijke vraag,
denken jullie dat Nederland over 5 jaar (dus wanneer ik 23 ben, en klaar met mijn opleiding) weer defensie nodig heeft, of kan ik de defensie de komende 20 jaar uit me kop zetten?

Mensen, alvast Hartelijk bedankt!!

Groetjes Dion!