Turkey's Choice of Chinese Missile System

Gestart door Harald, 30/09/2013 | 13:36 uur

Mourning

Klopt. Maar dan nog gaat het hier om werkelijk astronomische bedragen. Daar zal ongetwijfeld op een gegeven moment in gesneden gaan worden, dat kan bijna niet anders. Maar dat de Turkse economie al in ieder geval sinds eind jaren '90 booming is is zonder meer waar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Noxchi

Voor zover ik het weet heeft Turkije nauwelijks iets gevoeld door de crisis. Tevens heeft de oorlog in het midden-oosten een enorme boost gegeven aan de economie.

Enig idee hoeveel vrachtwagens dagelijks de grens overgaan?

Erdogan heeft zelfs plannen om het aantal personeel te verdubbelen.

Jooop

Citaat van: Elzenga op 30/09/2013 | 20:54 uur
Omdat Turkije nu wel heel erg aanstuurt op eigen productie (in de toekomst). En dus broncodes e.d. wil. Ik ben benieuwd hoe de Amerikanen dit gaan doen met de F35.

Voor de F35 heeft Turkije geen alternatief. Ze hebben aangekondigd 100 toestellen te willen aanschaffen en daarnaast een eigen fighter te willen bouwen waarschijnlijk samen met SAAB (grippen derivative of opvolger?). Grote plannen maar ik vraag mij af waar of Turkije het geld daarvoor heeft wanneer zelfs Duitsland zich niet aan zo iets waagt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/09/2013 | 21:05 uur
Was ook mijn eerste tegenvraag op deze stelling, als dit klopt, wat betekend het voor de F35 aanschaf?
Maar daar is een ander topic voor. Het is in ieder geval wel een zeer interesante ontwikkeling. Al moeten we niet vergeten dat er wel degelijk handel in militaire hardware plaatsvindt tussen Rusland en het Westen. Dat China dus nu iets kan verkopen aan de Turkije is dus nog niet zo heel vernieuwend, daarbij zijn het ook beide Aziatische landen, scheelt ook.

Volgens diverse media berichten gaat de aanschaf van de F35 in combinatie met hun eigen 5e generatie ontwikkeling minimaal US$ 50 miljard kosten en wordt de haalbaarheid in twijfel getrokken. Ik zie bij voortgang van hun eigen programma een sterke reductie in het aantal (100) geplande F35's.

dudge

Citaat van: Elzenga op 30/09/2013 | 20:54 uur
Omdat Turkije nu wel heel erg aanstuurt op eigen productie (in de toekomst). En dus broncodes e.d. wil. Ik ben benieuwd hoe de Amerikanen dit gaan doen met de F35.

Was ook mijn eerste tegenvraag op deze stelling, als dit klopt, wat betekend het voor de F35 aanschaf?
Maar daar is een ander topic voor. Het is in ieder geval wel een zeer interesante ontwikkeling. Al moeten we niet vergeten dat er wel degelijk handel in militaire hardware plaatsvindt tussen Rusland en het Westen. Dat China dus nu iets kan verkopen aan de Turkije is dus nog niet zo heel vernieuwend, daarbij zijn het ook beide Aziatische landen, scheelt ook.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 30/09/2013 | 20:18 uur
Hans de Vreij suggereerde op Twitter dat de VS ook bepaalde beperkingen oplegde aan de patriots. dwz, niet volledig of niet de nieuwste variant van het systeem. Ik vermoed dat het vooral hiermee te maken heeft, dat de VS een coproductie of zelfs licentiebouw niet zien zitten.
Omdat Turkije nu wel heel erg aanstuurt op eigen productie (in de toekomst). En dus broncodes e.d. wil. Ik ben benieuwd hoe de Amerikanen dit gaan doen met de F35.

dudge

Citaat van: DvdW op 30/09/2013 | 13:43 uur
Dat is toch wel redelijk opzienbarend? Het merendeel van het Turkse arsenaal bestaat nu (nog) uit Amerikaans en Europees spul (als dan niet onder licentie in eigen land gebouwd).

Hans de Vreij suggereerde op Twitter dat de VS ook bepaalde beperkingen oplegde aan de patriots. dwz, niet volledig of niet de nieuwste variant van het systeem. Ik vermoed dat het vooral hiermee te maken heeft, dat de VS een coproductie of zelfs licentiebouw niet zien zitten.

Jooop

Dat is correct, Turkije is bezig haar eigen family van AD missiles te ontwikkelen, daar waar ze tekort schieten kopen ze in (in dit geval technologie uit China voor de lange afstands raketten)

Turkse korte en middel lange afstands raketten:


Harald

Citaat van: DvdW op 30/09/2013 | 13:43 uur
Dat is toch wel redelijk opzienbarend? Het merendeel van het Turkse arsenaal bestaat nu (nog) uit Amerikaans en Europees spul (als dan niet onder licentie in eigen land gebouwd).

lijk me een duidelijk teken van de Turken, dat ze niet afhankelijk willen zijn van Europa en Amerika. Tevens dat ze nu veel zelf willen ontwikkelen en bouwen als dan niet op basis van buitenlandse inbreng.

Turkije is zich aan het positioneren in de wereld, tussen Europa, het Westen en het Midden-Oosten en de rest als een wereld-speler. Het is zich aan het ontwikkelen met veel techniek en eigen productie.   

DvdW

Citaat van: Harald op 30/09/2013 | 13:36 uur
U.S. Concerned About Turkey's Choice of Chinese Missile System (excerpt)
Dat is toch wel redelijk opzienbarend? Het merendeel van het Turkse arsenaal bestaat nu (nog) uit Amerikaans en Europees spul (als dan niet onder licentie in eigen land gebouwd).
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Harald

U.S. Concerned About Turkey's Choice of Chinese Missile System (excerpt)

(Source: Reuters; published Sept. 28, 2013) 
 
The United States said on Saturday it had expressed serious concerns to Turkey over its decision to co-produce a long-range air and missile defense system with a Chinese firm under U.S. sanctions.

Turkey, a member of the NATO military alliance, announced this week that it had chosen the FD-2000 missile defense system from China Precision Machinery Import and Export Corp, or CPMIEC, over rival systems from Russian, U.S. and European firms.

CPMIEC is under U.S. sanctions for violations of the Iran, North Korea and Syria Nonproliferation Act.

"We have conveyed our serious concerns about the Turkish government's contract discussions with a U.S.-sanctioned company for a missile defense system that will not be inter-operable with NATO systems or collective defense capabilities," a State Department spokeswoman said.

"Our discussions on this issue will continue." (end of excerpt)

(EDITOR'S NOTE: Sources in Turkey say that the reasons for choosing the Chinese missile over its competitors include its reportedly 25% lower acquisition cost and much lower running costs; the possibility of incorporating Turkish systems and subsystems; and the fear that US-supplied missiles might be incapacitated if used against Israeli missiles.)

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/148330/us-concerned-by-turkey%E2%80%99s-choice-of-chinese-missile.html

Extra info :
FD-2000 long range air defense missile system

http://www.armyrecognition.com/china_chinese_army_missile_systems_vehicles/fd-2000_long_range_air_defense_missile_system_technical_data_sheet_specifications_pictures_video.html