Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 08/04/2014 | 11:55 uur
De vorige keer is het ook gelukt onder het mom van werkgelegenheid.... Als we niet opschieten heeft DSNS een probleem dus misschien helpt dat deze keer ook?

Exact en aangezien we een krachtige en machtige scheepvaart cluster lobby hebben, zou mij dat niets verbazen.

Tel hierbij op dat uitgaven aan defensie (zeker als het geld voor een groot deel in Nederland blijft) sinds kort gerekend kunnen worden als een investering met rendement i.p.v. een kostenpost en een eventuele kleine maar structurele verhoging van het defensiebudget en er zou maar zo een verstandige beslissing uit de bus kunnen komen rollen.


Oorlogsvis

Nou de CV90 44 stuks ..zijn ook alweer bijna verkocht !..daar hebben we toch niets meer aan :devil: :devil: Letland wil ze wel

Het is toch te gek voor woorden..Rusland komt eraan...en wij hebben zo de beschikking over 140 CV90 en 16 stukken geschut...

StrataNL

Citaat van: Harald op 08/04/2014 | 09:58 uur
Precies, geen extra OPV's  ... geen patrouille schepen. Dan kun je dat geld beter ergens anders investeren.
De vervanging van de M-fregatten naar voren halen lijkt me een betere en de juiste keuze. Dat op basis van een Damen Crossover principe lijkt me niet verkeerd, wel zou ik dan gaan voor de versie met de grootste mission bay.

De vorige keer is het ook gelukt onder het mom van werkgelegenheid.... Als we niet opschieten heeft DSNS een probleem dus misschien helpt dat deze keer ook?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

bergd

Citaat van: Ros op 08/04/2014 | 11:33 uur
per maand, neem ik aan ?  :cute-smile:
Halbe Zijlstra komt een beetje over als een verwend joch. Beetje sinterklaasje spelen van andersmans geld lekker makkelijk.

Ros

Citaat van: bergd op 08/04/2014 | 09:51 uur
Maar gelukkig krijgen dankzij de de VVD de inkomens boven de €40.000 een meevaller van €300 euro omdat ze het meest hebben bijgedragen aan de crisis...

per maand, neem ik aan ?  :cute-smile:

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 07/04/2014 | 23:39 uur
Pff Ik rook, drink alcohol en rij een diesel, wat een feest!

:cute-smile: Ik ben bang dat ik alleen af en toe wat alcohol drink, maar dat mag niet echt een naam hebben.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Flyguy

Citaat van: bergd op 08/04/2014 | 10:11 uur
Taxfree shoppen en dan nog 300 eurie in pocket, ja ik snap je wel ;-)
:cute-smile:

bergd

Citaat van: Flyguy op 08/04/2014 | 10:08 uur
Ik vind het wel lekker.  8)
Taxfree shoppen en dan nog 300 eurie in pocket, ja ik snap je wel ;-)

Flyguy

Citaat van: bergd op 08/04/2014 | 09:51 uur
Maar gelukkig krijgen dankzij de de VVD de inkomens boven de €40.000 een meevaller van €300 euro omdat ze het meest hebben bijgedragen aan de crisis... Bah wat een partij, zum kotsen
Ik vind het wel lekker.  8)

Harald

Citaat van: jurrien visser op 08/04/2014 | 08:52 uur
nu alleen de vraag wat bedoeld de CU met extra patrouilleschepen, hebben we het hier over OPV's of een versnelling in het M fregat vervangingsproces dan wel een Crossover serie (2-4) van Damen? (in extra OPV's zie ik n.l. geen enkele meerwaarde)

Precies, geen extra OPV's  ... geen patrouille schepen. Dan kun je dat geld beter ergens anders investeren.
De vervanging van de M-fregatten naar voren halen lijkt me een betere en de juiste keuze. Dat op basis van een Damen Crossover principe lijkt me niet verkeerd, wel zou ik dan gaan voor de versie met de grootste mission bay.

bergd

Citaat van: jurrien visser op 07/04/2014 | 23:39 uur
Pff Ik rook, drink alcohol en rij een diesel, wat een feest!
Maar gelukkig krijgen dankzij de de VVD de inkomens boven de €40.000 een meevaller van €300 euro omdat ze het meest hebben bijgedragen aan de crisis... Bah wat een partij, zum kotsen

bergd

Citaat van: Mourning op 07/04/2014 | 22:21 uur
Ah, dan was ik per abuis minder duidelijk dan ik dacht.

Ik bezit geen auto dus de accijnsverhogingen op brandstof hebben mij, als hardwerkende Nederlander, niet geraakt. Dat bedoelde ik te zeggen.

Overigens ter verduidelijking ik was en ben tegen deze accijnsverhogingen.

Ok, duidelijk.
Als het kon dan deed ik het ook zonder auto. Maar door mijn onregelmatige diensten heb ik er wel 1 nodig, net als mijn collega's(die hebben geen keuze) en vooral voor alleenstaanden wordt het lastig. Ze komen al vaak niet in aanmerking voor een hypotheek en huren is bijna niet te betalen. Dus wat krijg je dan is dat mensen serieus overwegen(en doen) om net over de grens gaan wonen waar alles een stuk goedkoper is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#4282
Citaat van: www.trouw.nl Vandaag om 07:49
'Investeer in Defensie want vrijheid is niet gratis'


Het momentum voor een trendbreuk lijkt te ontstaan.... nu alleen de vraag wat bedoeld de CU met extra patrouilleschepen, hebben we het hier over OPV's of een versnelling in het M fregat vervangingsproces dan wel een Crossover serie (2-4) van Damen? (in extra OPV's zie ik n.l. geen enkele meerwaarde)

De wens voor extra helies lijkt mij niet het grootste probleem en is eenvoudig op te lossen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Investeer in Defensie want vrijheid is niet gratis'

Han Koch − 08/04/14

De explosieve situatie in Oekraïne maakt duidelijk dat aan de tijd van bezuinigen op Defensie een einde gaat komen. Dat stelt generaal Tom Middendorp, de hoogste militair in Nederland in een interview met Trouw. .

De commandant der strijdkrachten noemt de situatie op de Krim zorgelijk. "Het toont ook aan dat veiligheid iets is wat niet vanzelfsprekend is. Het is onduidelijk waar dit toe gaat leiden, maar het mag duidelijk zijn dat de Navo er is voor de veiligheid van de bondgenoten."

De tijd breekt aan dat Nederland weer gaat investeren in de eigen veiligheid. Jarenlang was het einde van de Koude Oorlog het argument om in defensieuitgaven te snijden, de laatste jaren was dat de economische crisis. "Maar vrijheid is niet vanzelfsprekend en vrijheid is ook niet gratis."

In het interview vergelijkt de hoogste militair de Navo met een verzekeringspolis. "Voor een procent van ons bruto binnenlands product (bbp) hebben we een verzekeringspolis, een goedkope polis waarvoor we Navo-dekking in huis halen. Dat is een groot goed en daar moeten we aandacht voor blijven hebben. Dat betekent ook dat we daarin moeten blijven investeren."

Navo-norm
De oproep weer in Defensie te investeren komt niet zo maar uit de lucht vallen. SGP-leider Kees van der Staaij pleitte recent onder meer voor extra geld voor luchttransport en patrouilleschepen. Hij wees er op dat Nederland de Navo-norm van 2 procent van het bbp niet haalt. Dat is al jaren zo.

Die norm, die moet zorgen dat alle leden van de Navo naar vermogen bijdragen en niet gratis mee fietsen op de bagagedrager van andere leden, werd voor het laatst in 1995 door Nederland gehaald. Recent besliste de Tweede Kamer ook dat de missie in Mali wel wat extra Chinook-helikopters kon gebruiken.

Zonder direct het woord trendbreuk in de mond te willen nemen, ziet Middendorp wel degelijk een toenemend besef dat investeren in de veiligheid noodzakelijk is.

Grenzen Europa
"Als handelsland hebben we een groot belang bij veiligheid en stabiliteit in de wereld. Als Nederland verdienen we onze boterham in het buitenland. Het gaat niet alleen om het verre buitenland. Als ik kijk naar de instabiliteit en onveiligheid, ook aan de grenzen van Europa, is het belangrijk dat we ook de veiligheid op ons eigen continent niet veronachtzamen."

Uit de cijfers van Defensie blijkt dat grote investeringen in de krijgsmacht afnemen. Sinds 2006 daalt het percentage investeringen ten opzichte van het Defensiebudget. In 2006 ging het nog om 21,4 procent om daarna gestaag te dalen naar 13,6 procent in 2013.

http://www.trouw.nl/tr/nl/30340/Onrust-in-Oekraine/article/detail/3630554/2014/04/08/Investeer-in-Defensie-want-vrijheid-is-niet-gratis.dhtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#4280
Citaat van: Lex op 07/04/2014 | 23:45 uur
Voor tanken & boodschappen ga je waarschijnlijk de grens over?

Vanuit Oss...? Nee... ik draag vol bij aan het "plezier" en doe mijn dagelijkse/wekelijkse boodschappen gewoon bij de AH.