'Ernstige corruptie bij Defensie'

Gestart door Lex, 14/12/2011 | 05:49 uur

Cigarz

Citaat van: De Telegraaf op 14/12/2011 | 05:49 uur...Jacques H., een burgermedewerker die aan het hoofd staat van een 6000 auto's groot wagenpark...

Citaat van: De Telegraaf op 14/12/2011 | 07:29 uurLegerbaas liet zich paaien met auto's

Eeehhh....burgermedewerker/legerbaas....?  :sick:

Ros

Als je 100.000 blikken laat verdwijnen kom je denk ik wel aan € 50.000  ;)

SMI de Boer

Als je alles wat er aan Struik naar de privekeuken verdwijnt optelt kom je misschien wel een eind in de richting. Op mijn beurt voel ik me op geen enkele manier corrupt gezien de investeringen die ik in het bedrijf stop...
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

Citaat van: SMI de Boer op 16/12/2011 | 09:20 uur
Nou moet je toch niet roomser worden dan de Paus maar doen we daar niet met zijn allen aan mee??? Hoeveel struik blikken heb jij niet in je vrije tijd gecosumeerd? Poets je nooit je eigen schoenen met die "kiwi" van de zaak? tuurlijk kan je deze twee ontkennen maar joh, wie appelen vaart zal appelen eten.

De genoemde "corrupte" daden vallen er ook onder maar er is eigenlijk geen sprake van zelfverrijking ten kosten van de staatskas.

SMI de Boer

Citaat van: Tanker op 15/12/2011 | 11:54 uur
Citaat van: Mourning op 15/12/2011 | 10:37 uur
Ik vindt het wel degelijk "ernstige corruptie" als de persoon die, zwart-wit gezegd, gaat over de keuze welke auto's er worden gereden zich op deze manier heeft laten omkopen. Dat zijn contracten die over veel geld en dus belangen gaan.

Dat soort figuren moet je ophangen aan de hoogste boom, dat moet trouwens met alle zelfverrijkers gebeuren die zo met belastinggeld omgaan.
Het is makkelijk geld strooien uit andermans portemonnee......

Nou moet je toch niet roomser worden dan de Paus maar doen we daar niet met zijn allen aan mee??? Hoeveel struik blikken heb jij niet in je vrije tijd gecosumeerd? Poets je nooit je eigen schoenen met die "kiwi" van de zaak? tuurlijk kan je deze twee ontkennen maar joh, wie appelen vaart zal appelen eten.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Oorlogsvis

Citaat van: SMI de Boer op 14/12/2011 | 21:06 uur
Zou prins Bernhard ook nog onbekede zonen hebben?
de Lockheed affaire jah !....die Bernhard was pas een echte smeerlap....maar joh die oudjes waren allemaal dol op hem.

Tanker

Citaat van: Mourning op 15/12/2011 | 10:37 uur
Ik vindt het wel degelijk "ernstige corruptie" als de persoon die, zwart-wit gezegd, gaat over de keuze welke auto's er worden gereden zich op deze manier heeft laten omkopen. Dat zijn contracten die over veel geld en dus belangen gaan.

Dat soort figuren moet je ophangen aan de hoogste boom, dat moet trouwens met alle zelfverrijkers gebeuren die zo met belastinggeld omgaan.
Het is makkelijk geld strooien uit andermans portemonnee......

Mourning

Ik vindt het wel degelijk "ernstige corruptie" als de persoon die, zwart-wit gezegd, gaat over de keuze welke auto's er worden gereden zich op deze manier heeft laten omkopen. Dat zijn contracten die over veel geld en dus belangen gaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex


SMI de Boer

Zou prins Bernhard ook nog onbekede zonen hebben?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Ros

#6
Citaat van: Kapitein Rob op 14/12/2011 | 15:25 uur
Natuurlijk is deze steekneus fout en daar moet-ie, indien schuldig bevonden, wat mij betreft voor bestraft worden. Maar om nu van "ernstige corruptie" te spreken......

De onderste steen zal nog wel boven komen...maar als deze "neus" zich heeft laten lijmen en daarom veel meer geld uit de staatskas heeft uitgegeven dan de bedoeling was is dat wat mij betreft behoorlijk ernstig corrupt.

En belangrijk is om naar deze zaak te kijken en niet gelijk met het vingertje wijzen naar andere gevallen....typisch Hollands  :cute-smile:

Er is een wezenlijk verschil tussen gebruiken van mogelijkheden en regelgeving en misbruiken van. En de term misbruik word al snel uit kast gehaald als er sprake is van "hij wel en ik niet".

Oorlogsvis

ik vindt het ook wel meevallen, natuurlijk is hij fout dat klopt....wat te denken trouwens van al die snoepreisjes die al die gemeente ambtenaren maken naar het buitenland ?

KapiteinRob

Natuurlijk is deze steekneus fout en daar moet-ie, indien schuldig bevonden, wat mij betreft voor bestraft worden. Maar om nu van "ernstige corruptie" te spreken......

Enforcer

Zal dan ook niet de laatste zijn, als het daar structureel verkeerd zit.

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 14/12/2011 | 05:49 uur
Lees alle details vandaag in De Telegraaf

Uit De Telegraaf, pagina 3:

Klokkenluider meldt corruptie bij Defensie:

Legerbaas liet zich paaien met auto's

door Olof van Joolen en Gijsbert Termaat
DEN HAAG, woensdag

Defensie heeft bij het openbaar ministerie aangifte gedaan van een mogelijk ernstige corruptiezaak. De hoogste wagenparkbaas van het leger zou in ruil voor het beïnvloeden van de autokeuzes jarenlang gratis in dure auto's hebben rondgereden.

De affaire kwam aan het licht door een onderzoek dat loopt naar de aanschaf van nieuwe politieauto's. Bij de commissie-Schouten, die deze megaorder tegen het licht houdt, meldde een van de ondervraagden de belastende feiten over de wagenparkbeheerder van Defensie. Hij kreeg ze te horen van een klokkenluider bij Defensie.

Jacques H., een burgermedewerker die aan het hoofd staat van een 6000 auto's groot wagenpark, zou volgens deze defensiemedewerker dure auto's tegen mooie kortingen kopen. Hij krijgt wel een factuur, maar betaalt die niet. Dit gebeurt pas maanden later wanneer de auto weer wordt ingeruild tegen een gunstige prijs. Per saldo rijdt H. zo voor niks. Die methode past hij volgens de klokkenluider al jaren toe met verschillende merken. Op dit moment rijdt H. in een exclusieve Audi A5.

Serieus

,,We nemen de beschuldigingen zeer serieus", reageert defensiewoordvoerder Otte Beeksma. ,,Omdat er sprake is van een mogelijke integriteitschending hebben we het OM in Arnhem gevraagd dit te onderzoeken." Justitie zegt zich op het dossier te beraden. Dat Defensie de zaak hoog opneemt, blijkt uit de mensen die zich er de afgelopen dagen mee bezig hielden. Een dag nadat de commissie-Schouten de beschuldigingen hoorde, was dat direct de op één na hoogste ambtenaar: plaatsvervangend secretaris-generaal Herman de Groot. Afgelopen weekeinde werd minister Hillen op de hoogte gesteld.

Volgens de klokkenluider die Defensie op het spoor zette, was de hoogste baas overigens niet de enige die integriteitregels overtrad. Er zou volgens de klokkenluider vorig jaar een door meerdere mensen gevoerde interne lobby zijn geweest om een order voor nieuwe surveillanceauto's van de Koninklijke Marechaussee niet aan de bestaande aanbieder Opel te gunnen maar aan Volkswagen. Net als Audi wordt VW in ons land geïmporteerd door Pon.

Het bedrijf zelf stelt dat de Audi A5 waarin H. nu rijdt niet rechtstreeks door Pon of een Pon-dealer aan hem is geleverd.

Bij het bedrijfsonderdeel waar de wagenparkbaas werkt waren de afgelopen jaren herhaalde ernstige gevallen van integriteitschendingen.