Toekenning Militaire Willems-Orde

Gestart door Ros, 08/02/2016 | 12:37 uur

Sparkplug

Citaat van: StrategNL op 02/09/2018 | 17:43 uur
En misschien ook het politieke doel om een mislukte en steeds meer omstreden missie in Afghanistan..en de frustraties die dat oproept bij wie er gediend heeft..naast het grote aantal gesneuvelden en gewonden..iets positiever te kleuren richting eigen organisatie en de media?

Het zou op zich niet moeten uitmaken waar de MWO is verdiend. Zo kan je overal wel iets achter gaan zoeken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrategNL

Citaat van: Ros op 01/09/2018 | 21:46 uur
Puur en alleen PR, proberen Defensie weer op de kaart te zetten.
En misschien ook het politieke doel om een mislukte en steeds meer omstreden missie in Afghanistan..en de frustraties die dat oproept bij wie er gediend heeft..naast het grote aantal gesneuvelden en gewonden..iets positiever te kleuren richting eigen organisatie en de media?

Huzaar1

Citaat van: Ros op 01/09/2018 | 21:46 uur
Puur en alleen PR, proberen Defensie weer op de kaart te zetten.

Och Ros toch wat word ik toch moe van jou..
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Ros op 01/09/2018 | 23:08 uur
En het valt op dat het allemaal officieren zijn die geridderd worden. Alsof in de lagere  rangen geen daden worden/zijn verricht die wellicht een  hoge onderscheiding verdienen.

Weet je dat zeker Ros dat het alleen officieren zijn die geridderd worden ?

De koninginnen Wilhelmina en Juliana verleenden na mei 1940

196 (169) Ridderkruisen in de Militaire Willems-Orde, waarvan 55 postuum, en daarnaast:
94 verzetskruisen, waarvan 93 postuum.
1210 (1037) Bronzen Leeuwen, waarvan 183 postuum. Er waren 53 Bronzen Kruisen voor leden van de 82nd Airborne Division voor hun bijdrage op 17 september 1944 bij Nijmegen.
3498 (3040) Bronzen kruisen, waarvan 338 postuum
2083 (2040) Kruisen van Verdienste, waarvan 99 postuum
725 (728) Vliegerkruisen, waarvan 66 postuum
De regering in Londen, na de bevrijding geadviseerd door het Kapittel, beoordeelde 430 voordrachten en reclames die dus in ongeveer een op de drie gevallen werden gehonoreerd.

Deze opgaven zijn van de hand van J.A. van Zelm van Eldik, tussen haakjes staat de opgave van de Vereniging Dragers Militaire Dapperheidsonderscheidingen uit 2010.

Op 19 juli 1950 werd de verzetsstrijdster Jos Gemmeke onderscheiden met de Militaire Willemsorde 4e klasse.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Militaire_Willems-Orde#De_Militaire_Willems-Orde_in_de_Tweede_Wereldoorlog

Ros

#55
Citaat van: A.J. op 01/09/2018 | 22:05 uur
Alsof een Willemsorde maar zo uitgedeeld kan worden omdat het zo uitkomt... Zelfs jij weet beter Ros.

Natuurlijk komt het niet zomaar uit de lucht vallen. Met de laatste uitreiking komt gewoon  de vraag naar voren.......men kan het niet alleen doen. En in dit geval 100 % zeker niet.  En het valt op dat het allemaal officieren zijn die geridderd worden. Alsof in de lagere  rangen geen daden worden/zijn verricht die wellicht een  hoge onderscheiding verdienen.

A.J.

Citaat van: Ros op 01/09/2018 | 21:46 uur
Puur en alleen PR, proberen Defensie weer op de kaart te zetten.

Alsof een Willemsorde maar zo uitgedeeld kan worden omdat het zo uitkomt... Zelfs jij weet beter Ros.

Lex

Citaat van: Ros op 01/09/2018 | 21:46 uur
Puur en alleen PR, proberen Defensie weer op de kaart te zetten.
Maw, afschaffen die bende?
Als we terugkijken naar de twee laatst uitgereikte MWO'n, ook daar zou men dus vraagtekens bij kunnen zetten.
Het toekennen van dit soort onderscheidingen zal altijd dubieus zijn en zeker als het een groep betreft, en slecht 1 pax wordt onderscheiden.
Dilemma voor de organisatie?

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2018 | 21:29 uur
ok whatever dat is mn punt niet. Mn punt is dat het er twee zijn die die acties doen. Niet een.
Uiteraard, echter is het de gezagvoerder / schutter die de blijkbaar doorslaggevende beslissingen heeft gemaakt. Natuurlijk heeft z'n collega vlieger ook bijgedragen bij het uiteindelijke resultaat. Neemt niet weg dat ik het ook een vreemd verhaal vind en hoop dat de tweede vlieger ook gedecoreerd is. Ik denk ook dat de MWO beter op z'n plaats geweest bij het hele squadron.

Maargoed, ik ken de details niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ros

Puur en alleen PR, proberen Defensie weer op de kaart te zetten.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 01/09/2018 | 20:43 uur
De schutter/eerste vlieger is zover ik weet ook de gezagvoerder.

ok whatever dat is mn punt niet. Mn punt is dat het er twee zijn die die acties doen. Niet een.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 01/09/2018 | 20:24 uur
Nu je het zegt.. het is wel een twee personen situatie zo'n apache. Leuk als de piloot het in zn bol krijgt maar die schutter moet wel een beetje mee.. of ie nu wil of niet  :cute-smile:
De schutter/eerste vlieger is zover ik weet ook de gezagvoerder.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Nu je het zegt.. het is wel een twee personen situatie zo'n apache. Leuk als de piloot het in zn bol krijgt maar die schutter moet wel een beetje mee.. of ie nu wil of niet  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Nou heb ik het niet echt gevolgd maar is er ook nog iets gezegd over de tweede man?

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 01/09/2018 | 19:23 uur
Na hoeveel jaar/decennia mag die info worden vrijgegeven? Er zijn talloze boeken over houders van de medal of honor, victoria cross, enz.
Je hebt gelijk, "nooit" was overdreven.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 01/09/2018 | 19:15 uur
In de interviews met collega's wordt ook een ander verhaal verteld. Ik denk dat je gelijk hebt... we zullen het waarschijnlijk nooit weten.

Na hoeveel jaar/decennia mag die info worden vrijgegeven? Er zijn talloze boeken over houders van de medal of honor, victoria cross, enz.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.