Kamer wil meer openheid zelfdoding veteranen

Gestart door Lex, 02/03/2012 | 14:38 uur

Enforcer

Citaat van: Kapitein Rob op 08/03/2012 | 09:09 uur
En dus is m.i. de link naar het militair zijn in het algemeen en het verkeren in oorlogsomstandigheden in het bijzonder te algemeen en "te makkelijk" gelegd.

Ik weet niet of je dat zo kunt zeggen. Je kunt het zo wel lezen. Die depressies en andere mentale problemen kunnen ook voortgekomen zijn in de periode tussen hun dienst in Irak en het moment van zelfmoord. Dat komt uit het artikel niet duidelijk naar voren.

KapiteinRob

Citaat van: Nu.nl op 08/03/2012 | 09:04 uur
In de meeste gevallen gaat het om blanke jonge militairen met een lage rang, die vaak een geschiedenis van depressies en andere mentale problemen hebben.

En dus is m.i. de link naar het militair zijn in het algemeen en het verkeren in oorlogsomstandigheden in het bijzonder te algemeen en "te makkelijk" gelegd.

Enforcer

Meer zelfmoorden in leger VS door Irak-oorlog


Laatste update:  8 maart 2012 01:06 info
nu.nl


PARIJS - Het aantal zelfmoorden onder militairen van het Amerikaanse leger is sinds het begin van de oorlog in Irak in 2004 met 80% toegenomen.
Dat stellen Amerikaanse militaire doktoren donderdag in het Britse wetenschappelijk tijdschrift Injury Prevention. Zij onderzochten gegevens uit 2007 en 2008.

Tussen 1977 en 2003 nam het aantal zelfmoorden onder militairen nog licht af, maar dat is sinds 2004 weer toegenomen. in 2008 pleegden 140 militairen zelfmoord, wat volgens de onderzoekers 80% meer is dan in 2004.

In de meeste gevallen gaat het om blanke jonge militairen met een lage rang, die vaak een geschiedenis van depressies en andere mentale problemen hebben. Afgelopen jaar nam het aantal zelfmoorden in het leger van de VS voor het eerst in jaren weer af.


Ros

Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2012 | 21:03 uur
PTSS is bij mijn weten geen "beroepsziekte".

Bij de Politie inmiddels wel..........indien medisch vastgesteld is dat het om werkgerelateerde PTSS gaat.

http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2012/brief_ptss_aan_korpsbeheerders.pdf

Cigarz

Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2012 | 21:03 uur
PTSS is bij mijn weten geen "beroepsziekte".
En daar zit 'm nu net het probleem. Ik ben het met je eens, maar voor de gemiddelde Nederlander horen "PTSS" en "Beroepsmilitair" onlosmakelijk bij elkaar. Daardoor kan men enerzijds niet begrijpen dat er militairen bestaan zonder PTSS. Maar anderzijds ook niet snappen dat ook niet-militairen PTSS kunnen krijgen. Toevallig was er vorige week een politieman op tv die tegen dit probleem aan liep. Hij vertoonde alle symptomen van PTSS, maar werd niet serieus genomen. Hij was immers toch geen militair....?

KapiteinRob

PTSS is bij mijn weten geen "beroepsziekte".

KapiteinRob

Citaat van: Cigarz op 03/03/2012 | 20:45 uur
Wat is het toch handig als iemand die geestelijk in de knoop raakt, ooit bij Defensie gediend heeft. Dan heb je namelijk altijd meteen een oorzaak voorhanden.
"Dokter, deze patient heeft ooit in het leger gezeten..."
"Oh da's mooi! Uitgezonden geweest?"
"Ja...nou....iets met Villa Franca ofzoiets..."
"Maakt niet uit! Stop maar met onderzoeken, we hebben een diagnose!"

Er zat wat in de pizza? Het stoeprandje was te hoog? De Italiaanse echtgenoot kwam te vroeg thuis? De pinautomaat deed het niet! De hotelairco was 10 minuten uitgevallen? De huurauto moest gedeeld worden?

Oftewel kun je ook in Villafranca legio problemen het hoofd hebben moeten bieden. En dat in een door de KLu gedomineerde omgeving.....

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 03/03/2012 | 20:43 uur
Als je zoon/dochter aangeeft....ik ben marinier of wie weet wat en wij lossen het zelf op.....dan moet je als ouder een hele zware beslissing nemen.

Inderdaad, namelijk je er niet mee bemoeien!

Cigarz

Wat is het toch handig als iemand die geestelijk in de knoop raakt, ooit bij Defensie gediend heeft. Dan heb je namelijk altijd meteen een oorzaak voorhanden.
"Dokter, deze patient heeft ooit in het leger gezeten..."
"Oh da's mooi! Uitgezonden geweest?"
"Ja...nou....iets met Villa Franca ofzoiets..."
"Maakt niet uit! Stop maar met onderzoeken, we hebben een diagnose!"

Ros

Als je zoon/dochter aangeeft....ik ben marinier of wie weet wat en wij lossen het zelf op.....dan moet je als ouder een hele zware beslissing nemen. Hulp zoeken zonder instemming van je kind en de kans lopen dat de relatie met je kind naar de knoppen gaat ?..........heel moelijk  :(

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 03/03/2012 | 20:37 uur
Als betrokkene bij defensie had kunnen blijven had die wellicht nog geleefd. 

Moet ik me als aanstaand knelpuntcategoriemilitair nu zorgen gaan maken?

onderofficier

Citaat van: Enforcer op 03/03/2012 | 20:27 uur
. Er zullen zeer vaak tussentijdse hulpvragen zijn geweest.

Ik denk dat je dit je sterk tegen valt.       

Zie dit citaat:

Citaat van:  de pers op 02/03/2012 | 14:42 uur
De familie Dijkhuizen uit Scheveningen verloor zoon Dennis (39) op 26 februari 2009. Ze zagen hem aftakelen in de zeventien jaar na zijn uitzending naar Cambodja. Zijn vader noemt uitzendingen dan ook ‘sluipmoordenaars’. ‘Daar in de tropen stonden ze doodsangsten uit. Maar nazorg was er niet. Zelf wilde Dennis er niks van weten. Hij zei: ‘Een marinier heeft geen problemen en als hij die wel heeft, lost hij die zelf op.’

Het burgerleven beviel hem niet. Zijn ouders zagen hem tobben. Hij had geen vechtlust meer. Achteraf vragen ze zich af of ze de signalen niet hadden moeten zien.

Dus geen hulpvraag ook niet vanuit de ouders.       

Maar ik blijf me afvragen of (ook) hier bij de uitzending de reden is.   Eigenlijk geven de ouders een andere reden "dat de burgerleven hem niet beviel"    Terwijl ze eerder de uitzendingen een sluipmoordenaar noemt        Als betrokkene bij defensie had kunnen blijven had die wellicht nog geleefd.

Ik ben in de afgelopen 17 jaar tijd ook veranderd maar of dat alleen door de uitzending komt?  Ik denk het van niet. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Enforcer

Citaat van: onderofficier op 03/03/2012 | 19:59 uur
Asbest is redelijk tot goed te bewijzen,  maar hoe wil men bewijzen dat de zelfdoding gerelateerd is aan een uitzending?     
En zeker de zelfdodingen tig jaar na de uitzending?     

Er is bijna altijd wel een patroon in gedrag terug te vinden. Er zullen zeer vaak tussentijdse hulpvragen zijn geweest. Het is niet, bij wijze van spreken, dat een zonnige dag in 1 keer omslaat tot het einde.

onderofficier

Citaat van: Enforcer op 03/03/2012 | 18:37 uur
En als je dat afzet ten opzichte van werkzaamheden in een asbest omgeving? Is de werkgever dan later ook niet aansprakelijk voor asbest gerelateerde problemen?

Asbest is redelijk tot goed te bewijzen,  maar hoe wil men bewijzen dat de zelfdoding gerelateerd is aan een uitzending?     
En zeker de zelfdodingen tig jaar na de uitzending?     
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Ik geloof niet dat ik iets heb geroepen over aansprakelijkheid.....