NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2022 | 09:13 uur
Hoe zit Nederland momenteel in de race? (ik hoor weinig tot geen klachten meer)
Sinds de kisten langzaam terugkomen van retrofit door de fabrikant zitten we eindelijk op de standaard die we 10 jaar geleden wilden hebben.
Grootste knelpunt op het moment is onderhoudspersoneel en crews.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 02/11/2022 | 09:13 uur
Hoe zit Nederland momenteel in de race? (ik hoor weinig tot geen klachten meer)

Tenzij insiders meer weten, lees ik nergens klachten over onze eigen NH90 NFH.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 02/11/2022 | 07:43 uur
Helaas, maar het is niet anders. Ook in Zweden konden zij hun NH90 vloot vergelijken met hun UH-60M vloot.

Echter zijn er ook tevreden internationale NH90 gebruikers zoals Finland en Nieuw-Zeeland.

Hoe zit Nederland momenteel in de race? (ik hoor weinig tot geen klachten meer)

Sparkplug

Citaat van: Parera op 02/11/2022 | 06:11 uur
Daar gaat weer een gebruiker over van Nh90 naar Blackhawk. :silent:

Helaas, maar het is niet anders. Ook in Zweden konden zij hun NH90 vloot vergelijken met hun UH-60M vloot.

Echter zijn er ook tevreden internationale NH90 gebruikers zoals Finland en Nieuw-Zeeland.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Via twitter @flyingjok

Sweden is joining Norway in ditching its NH90 helicopters and is set to buy more
@LockheedMartin
Sikorsky UH-60 Black Hawks and a yet to be determined type to replace them. Australia is also replacing its NH90s with new Black Hawks. #AvGeek


Daar gaat weer een gebruiker over van Nh90 naar Blackhawk. :silent:

Parera

De Finse defensie heeft haar TTH's ingezet voor het leggen van zeemijnen.




Ook met bewegende beelden vanuit de heli zelf via TWITTER @Navyfi

Poleme

Citaat van: StrataNL op 19/07/2022 | 17:01 uur
Hoezo verklaart dat de beste inzetbaarheid van alle NH90 gebruikers en op welke manier verschillen Noorwegen, of Nederland daarin?
Het NH-90 bul wordt in principe verkocht inclusief een compleet Integrated Logistics Support (ILS) pakket.  Waarbij NH Industries verantwoordelijk is voor onderhoud, reparatie, revisie (overhaling) en supply chain. 
Noorwegen, Zweden en Australië deden dat.  Maar het NH-90 kent vele varianten en sub-varianten.  Dat maakt de logistiek al moeilijk.  Daarnaast heeft Eurocopter, nu Airbus Helicopters een slechte reputatie qua service apparaat.  Het NH-90 project kent geen "leading nation".  Dus geen leider die de andere leden in de juiste richting verleidt, trekt of duwt. 

De KM koos bewust voor een beperkt initieel ILS pakket.  Dit deden ze uit ervaring.  Omdat je bij een ILS of Performance Based Logistics (PBL) constructie je eigen organisatie geen kennis en ervaring kunnen opbouwen bij het onderhoud, reparatie, (eventuele) revisie en modificaties.  Zie o.a. de 60 % oplossing van de onverwachte extra slijtage en corrosie door een combi van NLR (NL lucht en ruimtevaart lab) en Fokker Aircraft.
Finland bedong assemblage van nieuwbouw NH-90's + reserve onderdelen fabricage door Patria.  Plus het onderhoud / reparatie / revisie werk dat geheel in Finland plaats vindt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 19/07/2022 | 16:54 uur
Die verhoogde cabine is niet het probleem.

Het draait net als in Noorwegen en Australië juist om een veel te slechte inzetbaarheid en te hoge exploitatie kosten.

De Finse NH-90 vloot heeft wel een goede inzetbaarheid, ja zelfs de beste van alle NH-90 gebruikers.
Dit komt omdat Finland bedong dat het hele TTH-90 Maintenance Repair and Overhaul circus in eigen hand en land moest plaats vinden vanwege de vereiste strategische autonomie.  Hoewel ook het Finse MinDef een stroeve samenwerking had met NH Industries / NAHEMO bij de onderhandelingen en assemblage.
Finland koos het TTH-90 niet omdat deze zo goed is.  Qua prestaties en vaardigheden vonden ze de UH-60 toch beter.  Maar om politieke redenen.  Ten eerste standaardisatie in de Nordic groep (Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken).  En NHI bood de dikste 'pork barrel' aan.  Of te wel het grootste werkgelegenheid pakket.
Hoezo verklaart dat de beste inzetbaarheid van alle NH90 gebruikers en op welke manier verschillen Noorwegen, of Nederland daarin?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Poleme op 19/07/2022 | 16:54 uur
Die verhoogde cabine is niet het probleem.

Het draait net als in Noorwegen en Australië juist om een veel te slechte inzetbaarheid en te hoge exploitatie kosten.

De Finse NH-90 vloot heeft wel een goede inzetbaarheid, ja zelfs de beste van alle NH-90 gebruikers.
Dit komt omdat Finland bedong dat het hele TTH-90 Maintenance Repair and Overhaul circus in eigen hand en land moest plaats vinden vanwege de vereiste strategische autonomie.  Hoewel ook het Finse MinDef een stroeve samenwerking had met NH Industries / NAHEMO bij de onderhandelingen en assemblage.
Finland koos het TTH-90 niet omdat deze zo goed is.  Qua prestaties en vaardigheden vonden ze de UH-60 toch beter.  Maar om politieke redenen.  Ten eerste standaardisatie in de Nordic groep (Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken).  En NHI bood de dikste 'pork barrel' aan.  Of te wel het grootste werkgelegenheid pakket.

Als de Zweden dus toch de overstap maken naar UH-60 /MH-60 dan is de kans ook aanwezig dat Finland ook overstapt voor de Nordic groep samenwerking.

Poleme

Citaat van: Parera op 19/07/2022 | 08:18 uur
Ik begrijp wel de gedachte van de Zweden , maar vergeet niet dat het Zweden was die een speciale variant van de NH90 moesten hebben. De verhoogde cabine, toch een speciaal geval.
Die verhoogde cabine is niet het probleem.

Het draait net als in Noorwegen en Australië juist om een veel te slechte inzetbaarheid en te hoge exploitatie kosten.

De Finse NH-90 vloot heeft wel een goede inzetbaarheid, ja zelfs de beste van alle NH-90 gebruikers.
Dit komt omdat Finland bedong dat het hele TTH-90 Maintenance Repair and Overhaul circus in eigen hand en land moest plaats vinden vanwege de vereiste strategische autonomie.  Hoewel ook het Finse MinDef een stroeve samenwerking had met NH Industries / NAHEMO bij de onderhandelingen en assemblage.
Finland koos het TTH-90 niet omdat deze zo goed is.  Qua prestaties en vaardigheden vonden ze de UH-60 toch beter.  Maar om politieke redenen.  Ten eerste standaardisatie in de Nordic groep (Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken).  En NHI bood de dikste 'pork barrel' aan.  Of te wel het grootste werkgelegenheid pakket.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Harald op 19/07/2022 | 08:15 uur
Ik denk dat de Zweden wel de beslissing gaan nemen dat ze de NH90 dumpen en gaan voor nieuwe Blackhawks.

Puur op operationeel punt en inzetbaarheid. Zeker in deze tijd willen ze de zekerheid hebben dat hun materieel goed inzetbaar zijn en dat vind Zweden niet dat NHI hun kan leveren.
DE VS spring graag in dit gat, let maar op, zeker met dit nieuwe NAVO lid.

Ik begrijp wel de gedachte van de Zweden , maar vergeet niet dat het Zweden was die een speciale variant van de NH90 moesten hebben. De verhoogde cabine, toch een speciaal geval.

Harald

#3491
Ik denk dat de Zweden wel de beslissing gaan nemen dat ze de NH90 dumpen en gaan voor nieuwe Blackhawks.

Puur op operationeel punt en inzetbaarheid. Zeker in deze tijd willen ze de zekerheid hebben dat hun materieel goed inzetbaar is en dat vindt Zweden niet dat NHI hun kan leveren.
De VS springt graag in dit gat, let maar op, zeker met dit nieuwe NAVO lid.

Parera

Farnborough 2022: Swedish Air Force loses patience with NH90, considers going the 'way of Norway'

Maj Gen Carl-Johan Edstrom, chief of the Swedish Air Force, has vented his frustration at under-fire manufacturer NHIndustries, claiming that the NH90 partner is not 'delivering what they should' and revealing that consideration is being given to whether or not Sweden prematurely replaces the country's fleet.
Speaking at a 17 July press briefing in London, Edstrom said that Sweden's supreme military commander Gen Micael Bydén will issue guidance on the country's long-term helicopter modernisation strategy in November 2022.
Edstrom noted that a final phase of study is underway.
'The big decision will be what we do with the NH90 and whether we continue to operate it or go the way of Norway and select another system,' Edstrom said. 'We are still a strong partner in the NH90 family and we have talked to countries [including Norway] that have made decisions about changing the system. The NH90 is not delivering what it should be at the moment.'
Sweden operates 18 NH90 helicopters with the designation Helikopter 14: nine built to the TTH configuration and nine for SAR/anti-submarine warfare missions.
While Edstrom did not talk of operational problems associated with the fleet, prior reports have often focused on aircraft deliveries being significantly delayed.
In the wake of Norway cancelling its NH90 contract, the renewed public criticism of the helicopter will cause concern for NHIndustries.
Besides what happens in the near future with Helicopter 14, Edstrom confirmed that 'no decision had been taken yet' regarding which 'basic' training helicopter succeeds the AW109 (Helikopter 15) ahead of the fleet being phased out from 2030 onwards.
He said that Sweden's UH-60M Black Hawks are operating 'really well' and will benefit from 'continuous upgrades' to stay in service until 2040.
Sweden also intends to replace four of its C-130H transport aircraft with newer C-130J models from 2028 and it aims to proceed with a Gripen C/D upgrade that will include integration of the RBS15 Mk4 anti-ship missile and a 'new radar capability', according to Edstrom.
Swedish Air Force plans call for an additional Gripen squadron in 2030 and it aims thereafter to retain a full complement of 60 Gripen C/D and 60 E/F variants.
'We will release new upgrades almost yearly for Gripen, mostly software upgrades and hardware upgrades every three to four years,' added Edstrom. 'The main reason for this is to remain operationally relevant as a fighting force but also ensure optimised management at industry level.' 

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/swedish-air-force-loses-patience-with-nh90-considers-going-the-way-of-norway/

Parera

Ook de NH90 ontwikkeling stopt niet, op Eurosatory 2022 staat ook een mockup van de NH90 SOF waar de Fransen aan werken.
Indien het voldoet aan alle eisen, helemaal geen verkeerde vervanger voor onze SOF Cougars.




Harald

Citaat"No matter how many hours the personnel work, and no matter how many parts we order, NH90 will not be able to meet the needs of the Armed Forces," says defence minister Bjørn Arild Gram. #Norway will now examine options for another maritime helicopter type

Citaat#Norway is to permanently halt operations with its #NH90 fleet immediately, citing fleet availability problems. The type is flying just 700 hours of the expected 3,900 hours a year, the Norwegian MoD has announced this morning.

https://twitter.com/GarethJennings3/status/1535183741315960833?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1535183741315960833%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=