Internationale pantservoertuigen APC IFV ontwikkelingen

Gestart door Harald, 17/07/2018 | 10:45 uur


Parera

Citaat van: Thomasen op 03/10/2023 | 14:31 uurMooi voo]r op de fennek
Nog beter, een aantal van de fenneks vervangen door nieuwe CV90's verkenningsvoertuigen met deze mast er op.

MartijnR

gaat de fennek aan de buitenkant er ook nog anders uitzien?


Harald

Chess delivers highest accuracy levels for Norwegian project   ( is niet hetzelfde systeem als bij de NL CV90, deze is van Elbit COAPS )
https://www.chess-dynamics.com/news/chess-delivers-highest-accuracy-levels-for-norwegian-project

Chess Dynamics has been selected by the Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) to provide a Category 1 Target Location Error (TLE) vehicle mounted surveillance system for its Observation Targeting and Surveillance Systems (OTAS) project.
The project is a mast-mounted observation and surveillance system deployed from the Norwegian CV90 reconnaissance vehicle providing extremely accurate battlefield data to the end user including:

- Timely and accurate targeting data
- Persistent surveillance
- Wide area situational awareness
- Radar detection and tracking

To meet these requirements, Chess developed the Hawkeye Modular Mission Pod (MMP) which consists of a thermal imaging camera, a high-powered daylight camera, a laser range finder (LRF) with a 30km+ range and a laser pointer. Combined with Chess' advanced geo data algorithms, the system achieves Category 1 TLE rating, the highest standard of accuracy enabling it to observe, target and understand the battlespace out to ranges of 20km+.

The system is integrated into a wide area Battlefield Information System (BIS) or, in the absence of a BIS, into a local Combat Management System (CMS) developed by Chess. Combined with Chess' cutting-edge AI target classification and tracking tools, the system provides the end user with un-paralleled situational awareness.

Rupert Grinling, Land Sales Manager at Chess, comments: "As battlefields become more complex and adversaries take advantage of ever more advanced technologies, persistent surveillance is becoming increasingly important. Our Hawkeye MMP delivers the highest fidelity surveillance and targeting accuracy levels with the added flexibility of operating from a vehicle."

Mounted on combat vehicles operating in the harshest climates and traversing the most arduous terrain, the MMP has been electromagnetic compatibility (EMC) verified and environmentally tested to withstand a temperature range of -30 to +40 degrees Celsius.

Additionally, the system can be fitted to a Chess Modular Integrated Pod System (MIPS) for use with a variety of vehicles equipped with a flatbed allowing both mounted operation and, via a fast dismount capability, dismounted remote operation. 

The Hawkeye MMP is part of a modular product family designed to operate independently or as an integrated system. Other modular components include a 'target designation pod' and a jammer pod providing counter-unmanned aerial system (C-UAS) capability.

Hawkeye Modular Mission Pod (MMP) op Noorse CV90




Huzaar1

Citaat van: Parera op 26/09/2023 | 20:47 uurDe Luwa is standaard uitgerust met de Valhalla toren met daarin het Rheinmetall BK-27 27x145 mm snelvuurkanon. Ik vraag me toch af of de eis van dual-feed echt heel zwaar is bij de BW, ik kan me namelijk niet voorstellen dat men een heel voertuig ontwikkeld en dan zo iets ''kleins'' een eind kan maken aan het programma.

Het chassis is berekend op bepaalde krachten die kunnen worden losgelaten. Dat heeft veel meer te maken met gedragen/geveerd gewicht in relatie tot krachten die stelselmatig in verschillende soorten belastingen los komen bij afvuren.

Je kunt niet zomaar iets erop zetten, daarom geef ik in mn post een paar reacties terug een betoog wat de focust legt op gepruts bij de duitsers.


Je ontwikkeld iets specifiek voor een systeem, je gaat niet halverwege lopen hanessen met het kanon.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Technische Details zum Luftbeweglichen Waffenträger (LuWa) bekanntgegeben
https://soldat-und-technik.de/2023/09/mobilitaet/35724/technische-details-zum-luftbeweglichen-waffentraeger-luwa-bekanntgegeben/

(artikel vertaald met Google Translate)

De Bundeswehr is van plan de wapendragers Wiesel 1 MK en MELLS begin jaren 2030 te vervangen door het opvolgervoertuig, de Airborne Weapons Carrier (LuWA), en is daarom onlangs een onderhandelingsproces gestart met een wedstrijd voor de ontwikkeling van pre-series voertuigen en apparaten in drie versies, evenals de levering van 89 voertuigen, meldde S&T. Een rapport dat nu door het Federale Bureau voor Bundeswehr-apparatuur, informatietechnologie en in-serviceondersteuning (BAAINBw) op het Europese aanbestedingsplatform TED is gepubliceerd, onthult nauwkeurigere technische details van de LuWa en het ontwerp van het wagenpark.

Het ontwikkelingsgedeelte van de order bepaalt dat drie pre-serie voertuigen – elk één in de machinekanon-, antitank- en rijschoolvarianten – samen met vijf machinekanonwapensystemen worden ontwikkeld, geleverd en gekwalificeerd als onderdeel van de zogenaamde geïntegreerde verificatiesysteem.

Volgens de BAAINBw omvat het ontwikkelingsgedeelte "het ontwikkelingsbegeleidende proces dat wordt gedefinieerd via 'design reviews' (mijlpalen)." Overeenkomstige concepten worden door de aannemer vereist en afgerond tot aan de Critical Design Review (CDR). Vervolgens zal de bouw van de voorserievoertuigen voor geïntegreerde verificatie beginnen. "Succesvolle kwalificatie is de voorwaarde voor seriegoedkeuring. Zodra de verificatie is afgerond en de serieontwerpstatus is vastgesteld, moeten de pre-serievoertuigen worden gerepareerd en op de serie K-status worden gebracht."

In totaal is het de bedoeling om 56 LuWa MK- en 24 LuWa-antitankvoertuigen en 9 rijschoolvoertuigen aan te schaffen. Volgens het Ted-rapport worden "een automatisch kanon van 25 mm en de D-LBO-radioapparatuur" geleverd door de Bundeswehr. Andere onderdelen van de opdracht zijn onder meer het maken van trainingsmateriaal voor reparaties, een rijschool, wapens en trainingsapparatuur voor de duelsimulator (AGDUS) en de bijbehorende initiële training door de industrie. "De logistiek van de voertuigen moet worden voorbereid als onderdeel van het Integrated Logistic Support (ILS)-proces."

Technische details
De totale levensduur van de LuWa moet gegarandeerd minimaal 20 jaar bedragen vanaf het moment dat het eerste serievoertuig wordt afgeleverd.

"De opname van een 25 mm machinekanon (MK) en een antitankwapensysteem (PzAbw), hoge mobiliteit in het terrein met een gematigd beschermingsniveau en de luchttransportcapaciteit als interne belasting in en externe belasting van de zware transporthelikopter (STH) vertegenwoordigen de kerneisen van de LuWa en bepalen het ontwerp", schrijft de BAAINBw. Om de luchtvervoersmogelijkheden in de STH te garanderen, moet de maximale voertuiglengte beperkt worden tot 4,2 meter, de maximale hoogte tot 1,87 meter en de maximale breedte van de LuWa tot 1,9 meter.

Verder zou de LuWa een modulair ontwerp moeten hebben, dat bestaat uit een uniform chassis en de modules: machinekanonwapensysteem, antitankwapensysteem of rijschoolcabine.

De toegestane totale massa van de LuWa moet minimaal 5 ton bedragen, de gevechtsmassa is beperkt tot maximaal 4,5 ton. De continu te behalen snelheid op een vlakke weg is gespecificeerd op 90 km/u, terwijl ook off-road een hoge mobiliteit en een specifieke bodemdruk van minder dan 5 N/cm² vereist zijn.

De exacte voertuigbescherming wordt niet gespecificeerd; het rapport stelt alleen dat de LuWa "gedefinieerde bescherming voor de voertuigbemanning tegen projectielen en mijnen moet hebben in overeenstemming met STANAG 4569". Op basis van de gewichtslimiet van het voertuig kan worden aangenomen dat dit maximaal niveau 2 zal zijn.

Parera

Citaat van: Harald op 26/09/2023 | 10:17 uur27mm valt zo wie zo af single feed, ze willen dual feed. De bestaande kalibers 20mm en 30 mm vallen hoogst waarschijnlijk dus ook af. 20mm is te licht bevonden en de 30mm "damage-output" is goed, maar het totale wapen qua gewicht is te zwaar voor het beoogde voertuig en ook voor totaal gewicht, omdat ze het ook in een Chinook willen vervoeren. De huidige Wiesel is uitgerust met 20mm, ze willen dus wel een zwaarder kanon.

Er zijn op de Wiesel 1 in wel tests gedaan met een MK30 30mm in 2004, maar wordt dus waarschijnlijk niet doorgezet.




Daarom ook de keuze voor 25mm, idd wel weer een nieuw kaliber binnen de Bundeswehr. 

De Luwa is standaard uitgerust met de Valhalla toren met daarin het Rheinmetall BK-27 27x145 mm snelvuurkanon. Ik vraag me toch af of de eis van dual-feed echt heel zwaar is bij de BW, ik kan me namelijk niet voorstellen dat men een heel voertuig ontwikkeld en dan zo iets ''kleins'' een eind kan maken aan het programma.

Huzaar1

#1174
En dit is wat er gebeurt zonder duidelijk plan van eisen. Waarop is die wiesel opvolger dan wel gebouwd? Als iedere 30mm te zwaar is, de 27mm niet heeft wat je wil, en er geen enkel kaliber mag worden verworven dat 'vreemd' is en niet lager mag zijn dan 25mm.

Is dan die eis dat er niets vreemd qua kaliber mag worden verworven er pas later bijgekomen, of is vanaf het begin rekenening gehouden met de komst van de F-35? Want any how..dit was nooit goedgekomen met wat er wel kon en mocht.

Of hielden ze rekening met een geheel nieuw kanon dat in lijn werd (door)ontwikkeld?

Dus, een project met veel wensdenken, als'en  en maren als uitgangspunt.

Lekker bezig Duitsers. En nee, wij (LMB) willen dit niet.  Die rennen het liefst naakt met een colt en wat magazijnen uit de heli. Dit maakt een eenheid niet meer licht zoals wij dat verstaan. En daar kan ik me in vinden.  Vraag me ook oprecht af of dit waoensysteem nog wel zijn nut heeft in de toekomst.

Met loitering ammo, drones, en deep strike cap. krijgen die lui veel effectievere vuursteun dan een stel wiesels. En zo'n heel apparaat instandhouden en operationeel in kunnen zetten vereist zo enorm veel andere capaciteit. Tevens is zo'n wiesel relatief makkelijk uit te schakelen, helemaal met de ontwikkeling van juist drones en loitering ammo, die heeft de vijand ook. En dan sta je daar met je wrak.

Meh
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Sparkplug op 26/09/2023 | 09:46 uurHet BK27 kanon kan ook alleen maar links of rechts worden geladen. Als dual feed dan zo van belang is, dan had deze bij aanvang moeten afvallen.

Dacht dat de Bundeswehr wel kaliber 25 x 137 mm had, maar zij hebben ook zoveel medium kalibers.
27mm valt zo wie zo af single feed, ze willen dual feed. De bestaande kalibers 20mm en 30 mm vallen hoogst waarschijnlijk dus ook af. 20mm is te licht bevonden en de 30mm "damage-output" is goed, maar het totale wapen qua gewicht is te zwaar voor het beoogde voertuig en ook voor totaal gewicht, omdat ze het ook in een Chinook willen vervoeren. De huidige Wiesel is uitgerust met 20mm, ze willen dus wel een zwaarder kanon.

Er zijn op de Wiesel 1 in wel tests gedaan met een MK30 30mm in 2004, maar wordt dus waarschijnlijk niet doorgezet.




Daarom ook de keuze voor 25mm, idd wel weer een nieuw kaliber binnen de Bundeswehr. 

Sparkplug

Citaat van: Harald op 26/09/2023 | 08:52 uurLuftbeweglicher Waffenträger – Bundeswehr schreibt Entwicklung und Produktion des Wiesel-Nachfolgers aus  ( ik ben benieuwd of er vanuit NL ook nog interesse is voor deze Tender )

https://soldat-und-technik.de/2023/09/bewaffnung/35703/luftbeweglicher-waffentraeger-bundeswehr-schreibt-entwicklung-und-produktion-des-wiesel-nachfolgers-aus/

( artikel vertaald via Google Translate )

.../...

Het gebruik van het 27 mm kanon staat naar verluidt ook ter discussie, aangezien het kanon geen dubbele voeding heeft. Het onderzoek naar het 27 mm wapen was nodig omdat de 20 mm MK als niet krachtig genoeg werd beoordeeld voor een toekomstige wapendrager en de 30 mm MK, zoals die van de Puma, te zwaar is voor een luchtmobiel voertuig. . Bovendien moet volgens berichten de introductie van een nieuw kaliber voor een klein wagenpark in het logistieke systeem van de Bundeswehr worden vermeden. Met het F-35-besluit werd dit overbodig. Daarom wordt in goed geïnformeerde kringen gespeculeerd dat de MK-LuWa een 25 mm autocannon zal krijgen.

Het besluit van de federale regering om de F-35 aan te schaffen als opvolger van de Tornado in de rol van nucleair delen opent ook nieuwe mogelijkheden voor het leger om toekomstige gevechtsvoertuigen te bewapenen. Het besluit om de F-35 te introduceren gaat gepaard met de introductie van een nieuw kaliber - het boordkanon van de F-35 vuurt munitie van 25 mm x 137 kaliber af - in de munitieportefeuille van de Bundeswehr. Internationaal wordt munitie van dit kaliber bijvoorbeeld gebruikt in de Franse Nexter VBCI 8×8 met het M811-kanon van Nexter en in het Italiaanse Dardo-infanteriegevechtsvoertuig met het KBA-kanon van Rheinmetall, evenals in de Bradley-infanteriegevechten van het Amerikaanse leger. voertuig met het M242 Bushmaster-kanon van Northrop Grumman. Hoewel het 25 mm x 137 kaliber een kortere gevechtsafstand heeft dan het 30 mm autocannon-kaliber van de Puma, maar biedt blijkbaar aanzienlijke gewichts- en kostenvoordelen. Vergeleken met de autocannons van 20 x 139 mm (Marder en Wiesel MK) biedt het echter prestatievoordelen in termen van bereik en effectiviteit.

.../...

Het BK27 kanon kan ook alleen maar links of rechts worden geladen. Als dual feed dan zo van belang is, dan had deze bij aanvang moeten afvallen.

Dacht dat de Bundeswehr wel kaliber 25 x 137 mm had, maar zij hebben ook zoveel medium kalibers.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Luftbeweglicher Waffenträger – Bundeswehr schreibt Entwicklung und Produktion des Wiesel-Nachfolgers aus   ( ik ben benieuwd of er vanuit NL ook nog interesse is voor deze Tender )

https://soldat-und-technik.de/2023/09/bewaffnung/35703/luftbeweglicher-waffentraeger-bundeswehr-schreibt-entwicklung-und-produktion-des-wiesel-nachfolgers-aus/

( artikel vertaald via Google Translate )

Het Federaal Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr (BAAINBw) heeft het onderhandelingsproces geopend met een deelnamewedstrijd voor de "ontwikkeling en productie van een luchtmobiel wapendrager (LuWa)", aldus een bericht dat in september werd gepubliceerd. 24 januari 2023 op het Duitse inkoopplatform e-Vergabe verschijnt.

De aanbesteding omvat de "ontwikkeling van pre-serie voertuigen en apparaten in drie versies" evenals de "levering van 89 voertuigen, evenals reserveonderdelen en speciaal gereedschap, levering van trainingsmateriaal en implementatie van de bijbehorende trainingsmaatregelen (reparatie, rijschool, wapen, duelsimulator)".

Met het luchtlandingswapendrager LuWa wil de Bundeswehr de wapendragers Wiesel Maschinenkanone en Wiesel MELLS van de luchtlandingsmacht vervangen, waarvan de levensduur begin jaren 2030 zal worden bereikt. Het project wordt gefinancierd via het speciale Bundeswehrfonds. Vanwege de gewichtsbeperking van het voertuig - de LuWa zou in de Chinook vervoerd moeten kunnen worden - zullen de toekomstige wapendragers ook niet beschikken over dubbele bewapening: machinekanonnen en geleide antitankraketten.

In deze context is het belangrijk om verwarring met de " Complete System Demonstrator for Airmobile Weapon Carriers (GSD LuWa) " te voorkomen. De GSD LuWa was niet bedoeld om de Wiesel te vervangen, maar om bijzonder risicovolle technologieën te onderzoeken met als doel te bepalen in hoeverre deze technologieën in een latere LuWa kunnen worden geïmplementeerd. Deze omvatten onder meer een split-track aandrijving met noodloopmogelijkheid, de inzet van een 27 mm machinekanon en een dieselelektrische hybride aandrijving.

Waarnemers van het project gaan ervan uit dat de dieselelektrische aandrijving in de toekomst waarschijnlijk alleen nog maar zal worden gebruikt. LuWa is de enige onderzochte technologie, die de LuWa de mogelijkheid zal geven om over korte afstanden te kruipen en geruisloos te kunnen monitoren. De gesplitste kettingaandrijving wordt als te complex en storingsgevoelig beschouwd. Er wordt dan ook vanuit gegaan dat de LuWa over een "klassieke" kettingaandrijving zal beschikken.

Het gebruik van het 27 mm kanon staat naar verluidt ook ter discussie, aangezien het kanon geen dubbele voeding heeft. Het onderzoek naar het 27 mm wapen was nodig omdat de 20 mm MK als niet krachtig genoeg werd beoordeeld voor een toekomstige wapendrager en de 30 mm MK, zoals die van de Puma, te zwaar is voor een luchtmobiel voertuig. . Bovendien moet volgens berichten de introductie van een nieuw kaliber voor een klein wagenpark in het logistieke systeem van de Bundeswehr worden vermeden. Met het F-35-besluit werd dit overbodig. Daarom wordt in goed geïnformeerde kringen gespeculeerd dat de MK-LuWa een 25 mm autocannon zal krijgen.

Het besluit van de federale regering om de F-35 aan te schaffen als opvolger van de Tornado in de rol van nucleair delen opent ook nieuwe mogelijkheden voor het leger om toekomstige gevechtsvoertuigen te bewapenen. Het besluit om de F-35 te introduceren gaat gepaard met de introductie van een nieuw kaliber - het boordkanon van de F-35 vuurt munitie van 25 mm x 137 kaliber af - in de munitieportefeuille van de Bundeswehr. Internationaal wordt munitie van dit kaliber bijvoorbeeld gebruikt in de Franse Nexter VBCI 8×8 met het M811-kanon van Nexter en in het Italiaanse Dardo-infanteriegevechtsvoertuig met het KBA-kanon van Rheinmetall, evenals in de Bradley-infanteriegevechten van het Amerikaanse leger. voertuig met het M242 Bushmaster-kanon van Northrop Grumman. Hoewel het 25 mm x 137 kaliber een kortere gevechtsafstand heeft dan het 30 mm autocannon-kaliber van de Puma, maar biedt blijkbaar aanzienlijke gewichts- en kostenvoordelen. Vergeleken met de autocannons van 20 x 139 mm (Marder en Wiesel MK) biedt het echter prestatievoordelen in termen van bereik en effectiviteit.

Waarnemers gaan er ook van uit dat de industriële belangstelling voor de concurrentie zal afnemen, aangezien vrijwel geen enkele fabrikant voertuigen of concepten voor rupsvoertuigen in deze gewichts- en prestatieklasse aanbiedt. Bovendien biedt het vooruitzicht om slechts 89 voertuigen te kunnen verkopen – waarvan, naast enkele rijschoolvoertuigen, waarvan waarschijnlijk ongeveer ¾ in de MK-variant en ¼ in de MELLS-variant zal worden aangeschaft – niet veel zekerheid. een stimulans om zeldzame ontwikkelingscapaciteiten voor het project te behouden of om te investeren in productiecapaciteiten.

De deelnamewedstrijd zal echter waarschijnlijk niet onbeantwoord blijven. Volgens goed geïnformeerde kringen werkt Rheinmetall Electronics GmbH al bijna vier jaar aan de ontwikkeling van een Wiesel-opvolger in samenwerking met FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH. Er wordt daarom minimaal één bod verwacht.

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 21/09/2023 | 08:33 uurBritish Army Displays New Ajax Armored Vehicle with 40mm Turret at DSEI 2023
De text zou zo uit een brochure kunnen komen  ;D
Niks over de
- ontwikkelingsproblemen, die nog steeds niet allemaal opgelost zijn
- de extra kosten
- de enorme vertraging

Harald

British Army Displays New Ajax Armored Vehicle with 40mm Turret at DSEI 2023

At the DSEI 2023 defense exhibition in London, the British Army unveiled the latest variant of the Ajax armored vehicle fitted with the 40mm turret. This vehicle is set to replace the CVRT tracked armored reconnaissance vehicles, which have been in service with the British forces since 1970.



With its 40mm turret, the AJAX will serve as the backbone of the British Army's deployable all-weather ISTAR operations. Notably, AJAX is the inaugural British vehicle to incorporate the Case Telescoped 40mm Cannon (CT-40 Cannon), a collaborative effort between the UK and France. This cannon features a coaxially mounted 7.62mm L94 Chain Gun, housed within a dual-axis stabilized two-person turret.

The unique Cased Telescopic Ammunition (CTA) design sets it apart from traditional ammo. In this design, the projectile is encased within the cartridge, enveloped by the propellant, optimizing space and enhancing lethality. This versatile cannon can fire a range of ammunition types, from High Explosive and Armour Piercing to Training rounds.

Additionally, all Ajax variants without turrets come equipped with a Remote Weapon Station (RWS), compatible with a range of weapons including the 7.62 mm General Purpose Machine Gun (GPMG), 12.7 mm Heavy Machine Gun (HMG), and the 40mm Grenade Machine Gun (GMG).

The vehicle's armor provides robust protection against a variety of threats. It's designed to withstand impacts from small arms fire, artillery shell splinters, and chemical, biological, radiological, and nuclear (CBRN) threats. This ensures that the crew inside remains safe even in hostile environments.

Mobility is another key feature of the Ajax. It's powered by a powerful engine that allows it to traverse a range of terrains, from roads to rugged off-road landscapes. This ensures that the vehicle can be rapidly deployed to where it's needed most, whether that's in an urban environment or in the middle of a desert.

The Ajax is also equipped with state-of-the-art surveillance and target acquisition systems. These systems include thermal imaging and laser rangefinders, which allow the crew to detect, identify, and engage targets even in low-visibility conditions. This gives the Ajax a significant advantage on the battlefield, as it can operate effectively both day and night.

Furthermore, the vehicle has been designed with crew comfort and operability in mind. The interior is spacious, providing the crew with the space they need to operate effectively. Advanced communication systems ensure that the crew can maintain contact with command and other units, ensuring coordinated operations on the battlefield.

In summary, the Ajax armored vehicle with a 40mm turret is a state-of-the-art piece of military hardware. Its combination of firepower, protection, mobility, and advanced systems make it a formidable presence on the battlefield, capable of taking on a wide range of threats and challenges.

https://www.armyrecognition.com/defense_news_september_2023_global_security_army_industry/british_army_displays_new_ajax_armored_vehicle_with_40mm_turret_at_dsei_2023.html

Harald

DSEI 2023: Ajax finally makes delivery progress with over 40 vehicles deployed

General Dynamics Land Systems UK (GDLS UK) has now delivered 143 members of the British Army's Ajax family of vehicles (FOV), with 44 are already deployed by the field army and another 30 nearing completion.

Under a £3.5 billion ($4.3 billion) contract placed by the UK MoD in September 2014 a total of 549 production-standard Ajax FOV were to be delivered to the British Army by 2024.

This delivery schedule has had to be rebalanced due to problems with early production vehicles in a number of key areas, which according to GDLS have now been addressed to the satisfaction of the end user.

Production is now expected to be completed by 2028 and GDLS UK will deliver the programme-defined contract requirements within the agreed firm price.

At DSEI 2023 three Ajax reconnaissance vehicles are on display, plus one Ares Protected Mobility Reconnaissance Support (PMRS) variant, and a turret crew trainer with the latter being just one element of the training package being provided by GDLS UK at unit level and the army's Bovington Training Area.

The first production vehicles came from the General Dynamics European Land Systems – Santa Barbara Sistemas (GDELS – SBS) facility in Spain but production is now well under way at the GDLS UK Oakdale site in South Wales.

In addition to the Ajax reconnaissance vehicle, which is the replacement for the Scimitar, first deployed as far back as 1973, other members of the family have all been delivered including the Apollo Engineer Support, Argus Engineer Reconnaissance and Athena Command and Control variants.

Compared to the Scimitar it its replacing, Ajax should provide a step-change in capability in terms of armour, mobility and firepower with 245 being delivered.

In addition to the six variants already in production, a number of others have been developed and proposed by GDLS UK including an Ares armed with MBDA Brimstone antitank guided weapons (ATGW) to provide an overwatch capability which the British Army currently lacks. This was demonstrated some 18 months ago, while an armoured vehicle launched bridge has also been showcased.

Now that the Ajax FOV is in quantity production and service with the British Army export efforts are ongoing to existing users of the Scorpion FOV as well as potentially new customers.

Some observers however believe that with typical gross vehicle weight (GVW) of around 40t, this is too heavy for a reconnaissance vehicle. This GVW was however demanded by the end user to ensure a high level of survivability on an increasing complex battlefield.

https://www.shephardmedia.com/news/landwarfareintl/dsei-2023-ajax-finally-makes-delivery-progress-with-over-40-vehicles-deployed/