Alternatief Defensie beleid 2030

Gestart door Elzenga, 29/10/2009 | 21:09 uur

Ronald Elzenga

#3403
Citaat van: StrataNL op 20/04/2017 | 15:57 uur
Eens met Thomasen, de Van Kinsbergen of de opvolger daarvan is niet bedoeld als oorlogsschip, maar puur ter opleiding van brugpersoneel. Je zou het idd nog kunnen aanvullen met een extra rhib en meer nauten. Maar bewapening of een helidek is nergens voor nodig.
Nee, maar ook uit oogpunt van veiligheid..zwakste schakel..terrorisme..is een lichte bewapening niet verkeerd denk ik. Het CIWS dat ik voorstel zou je dan beperkt inzetbaar kunnen maken..alleen voor het aanleren van procedures e.d. Extra LCP/USV/Rhib voorzien. Helidek ook voor procedure-training. Of dat ook niet bruikbaar? (ook niet binnen door mij voorgestelde meerdere opleidingsvaartuigen?)

Damen heeft voor dat doel..heli-training, torpedowerkschip, trouwens net een nieuw vaartuig aan Australië afgeleverd zag ik vandaag in het nieuws.

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/april-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5120-damen-announces-successful-sea-trials-for-australian-multi-role-aviation-training-vessel-matv.html

Ronald Elzenga

#3402
Invoering van een nieuw zeilend schoolschip (Zr.Ms.) Zeven Provinciën in 2030.


En..om dan meteen groots uit te pakken ;D SAIL ZEVEN PROVINCIËN...waarin onder andere SAIL Den Helder, SAIL Amsterdam, (SAIL) Rotterdam, SAIL Vlissingen en de Marinedagen samen vallen in een estafette..een maritieme tocht door en langs (de kust van) West-Nederland.



Groot denken heeft Nederland immers geen windeieren gelegd!
Zo.. 8) Hollands glorie!!

StrataNL

Eens met Thomasen, de Van Kinsbergen of de opvolger daarvan is niet bedoeld als oorlogsschip, maar puur ter opleiding van brugpersoneel. Je zou het idd nog kunnen aanvullen met een extra rhib en meer nauten. Maar bewapening of een helidek is nergens voor nodig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Marskramer

De functie van de Kins dient opgerekt te worden. Alles wat met natte nautische en amfibische operaties te maken heeft dient beoefend te kunnen worden van de opvolger. Geschetste functionaliteit mist op dit moment binnen de CZSK. België kan zo nodig instappen. Den Haag ook weer blij. Genoemde functionaliteit dient in een groter schip te worden ondergebracht dan de Kins. Of dat een MRAV 3600 moet zijn of kleiner/ groter schip kan ik niet beoordelen.

Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 20/04/2017 | 11:32 uur
Een klein zeilschip zo als in de huidige situatie is voldoende een  tallship zoals jij bedoeld is alleen te bemannen als de dienstplicht weer wordt ingevoerd en dat is volgens mij niet de bedoeling van jou  alternatieve opzet?
De kleinere zeilschepen van NL en BE blijven wat mij betreft ook. Dit meer een opleidingsschip voor zeestrijdkrachten Benelux. Zoals ook de Italianen die hebben met hun Amerigo Vespucci (al is die een flinke slag groter) en enkele andere zeestrijdkrachten in Europa en daarbuiten. Ik vond (al van jongsaf aan) en vind dat dit bij Nederlandse zeevarende traditie hoort en past en ook een prima uithangbord is voor internationale PR en beeldvorming. In die context volgens jou nog steeds overbodig?

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 20/04/2017 | 11:29 uur
Eens even gespiekt, was even bang dat de replica je MOV zou worden.
Maar ik vraag me wel af, waarom wordt de MOV gebasseerd op de MRAV3600? En waarom heeft dat ding wapens? Wat wil  je er  mee gaan  doen? Heb je enig idee wat we met de huidige Kins doen?
Het is een klein  schip, zodat we daarmee makkelijk moeilijke wateren op kunnen zoeken, en mensen makkelijker  kunnen leren varen. Bedenk dat het voor de meeste de eerste kennismaking is. Een groter schip vraagt ook een grotere en  proffessionelere bemanning, terwijl nu de studenten 60% van de bemanning uitmaken, en dus ook de meeste taken aan boord uit kunnen voeren.

De Kins mag best iets groter, zodat ruimte komt voor een fatsoenlijke briefing ruimte en planning stations voor een Radar en ECDIS (ECPINS), iets wat nu allemaal een beetje behelpen is. Maar dan heb je het over een relatief kleine verruiming. Het schip is nu al ontzettend druk, heeft weinig ruimte in het programma om verstoringen  op te vangen, en zou dus ook niet extra taken moeten krijgen.
Ik dacht aan het zoveel mogelijk standaardiseren op 1 model vaartuig zo en tegelijk als een soort strategische reserve. Opleidingsvaartuig voor totale zeestrijdkrachten Benelux. Ook meer trainingsmogelijkheden zo voor enkele basis wapenssystemen en inzet van helikopters en U(C)AVs. Maar hoor graag dit soort op-en aanmerkingen vanuit de huidige praktijk. Dus ook na deze afwegingen mee te wegen kleiner vaartuig en bewapening weg laten?

Ace1

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 10:55 uur
De overstap naar 2035 gemaakt in mijn alternatieve opzet. De tijd vliegt, en nu "past" alles weer. Nu nog de kers op de taart :big-smile:...een mooi en historisch aansprekend opleidingsschip! Suggesties? moderne replica van de beroemde Zeven Provinciën?!

Een klein zeilschip zo als in de huidige situatie is voldoende een  tallship zoals jij bedoeld is alleen te bemannen als de dienstplicht weer wordt ingevoerd en dat is volgens mij niet de bedoeling van jou  alternatieve opzet?

Ronald Elzenga

De overstap naar 2035 gemaakt in mijn alternatieve opzet. De tijd vliegt, en nu "past" alles weer. Nu nog de kers op de taart :big-smile:...een mooi en historisch aansprekend opleidingsschip! Suggesties? moderne replica van de beroemde Zeven Provinciën?!

Oorlogsvis

Citaat van: Ronald Elzenga op 19/04/2017 | 20:50 uur
Ik zou het wel willen..maar zo snel als ik het voorstel is waarschijnlijk al heel snel of te snel. Dus gaat men globaal knokken binnenkort dan zullen we het moeten doen met wat we hebben..als we al meedoen en niet achter de dijken weg duiken. :cute-smile:
Wat me vooral verontrust is het feit dat we hier in Nederland denken een keuze te kunnen maken...meedoen of niet ? ..soms heb je geen keuze maar dat realiseerd men zich weer niet.
We hebben een landmacht die feitlelijk niet inzetbaar is en bovendien te klein is ...een luchtmacht zwaar verwaarloosd en een Marine met  6 fregatten...daarnaast is de helft van het materieel niet inzetbaar wegens gebrek aan onderdelen (eigenlijk ...we willen geen onderdelen bestellen wat die kosten geld)...

En dan hebben we het over plannen 2030 /2035 ??...over 200 miljoen of 1 miljard voor defensie ???....men zit nog steeds te slapen in Den Haag hoor !

Zander

Citaat van: Oorlogsvis op 19/04/2017 | 20:40 uur
Denk je echt dat we het tot 2030/2035 nog zullen redden als Nedeland ?....we hebben een snelle opbouw van onze strijdkrachten nodig mr Elzenga...!..heb het gevoel dat het zomaar binnenkort flink kan gaan losbarsten in de wereld.. :devil:

De voortekenen zijn er.
De vrees dat wij het voorlopig moeten doen met de karige hedendaagse krijgsmacht ook.
People are sheep

Ronald Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 19/04/2017 | 20:40 uur
Denk je echt dat we het tot 2030/2035 nog zullen redden als Nedeland ?....we hebben een snelle opbouw van onze strijdkrachten nodig mr Elzenga...!..heb het gevoel dat het zomaar binnenkort flink kan gaan losbarsten in de wereld.. :devil:
Ik zou het wel willen..maar zo snel als ik het voorstel is waarschijnlijk al heel snel of te snel. Dus gaat men globaal knokken binnenkort dan zullen we het moeten doen met wat we hebben..als we al meedoen en niet achter de dijken weg duiken. :cute-smile:

Oorlogsvis

Citaat van: Ronald Elzenga op 19/04/2017 | 19:46 uur
De laatste aanpassingen in mijn alternatieve opzet na doorlopen hele opzet en verwerking laatste inzichten. Zo langzamerhand schuift het voorbij 2030 richting 2035. Tijd gaat snel, eerste versie van mijn alternatieve opzet al weer wat jaren geleden. Toen was 2030 nog ver weg, nu met sprongen dichterbij. Toch stevig blijven inzetten, want de bestaande en opkomende veiligheidsrisico's en conflicten laten zich niet uitstellen..als ook de daarbij zichtbare wapenwedlopen niet.
Denk je echt dat we het tot 2030/2035 nog zullen redden als Nedeland ?....we hebben een snelle opbouw van onze strijdkrachten nodig mr Elzenga...!..heb het gevoel dat het zomaar binnenkort flink kan gaan losbarsten in de wereld.. :devil:

Ronald Elzenga

De laatste aanpassingen in mijn alternatieve opzet na doorlopen hele opzet en verwerking laatste inzichten. Zo langzamerhand schuift het voorbij 2030 richting 2035. Tijd gaat snel, eerste versie van mijn alternatieve opzet al weer wat jaren geleden. Toen was 2030 nog ver weg, nu met sprongen dichterbij. Toch stevig blijven inzetten, want de bestaande en opkomende veiligheidsrisico's en conflicten laten zich niet uitstellen..als ook de daarbij zichtbare wapenwedlopen niet.

Ronald Elzenga

#3390
Citaat van: Zander op 15/04/2017 | 14:37 uur
Zie jij dit passen in het 2% budget??
Die F35B is ernstig duur in gebruik en het lage aantal(22 als ik het goed begrijp?) zal zorgen voor een lage inzetbaarheid voor missies.
Lijkt mij echt niet weggelegd voor bv NL.
Ik denk eerder dat we niet te progressief moeten willen zijn en de basis beter kunnen versterken.
Ik denk dat dit wel past in een 2% BBP budget ja. Het doorzetten naar 88 stuks niet. Was een misrekening en ik liet de gekozen maritieme oriëntatie even teveel uit beeld verdwijnen. Ook het inschatten van effect en mogelijkheden van U(C)AVs in deze blijf ik lastig vinden. Geldt ook voor het aantal bemande helikopters en heli-U(C)AVs. Ik heb het aantal NH90s NFH voor Nederland daarom ook verlaagd van 33 naar 22.

Nu dus zowel Nederland als België 66 F-35s...zodat we voor beide landen ongeveer op het huidige niveau qua aantallen blijven. 4 squadrons (88x) A-versie, 2 (44x) squadrons B-versie.

De bepleitte overstap van LPDs naar LHDs na 2030 blijft wat mij betreft overeind. Ik zie geen draagvlak binnen de Benelux maar ook niet binnen Europa voor (meer) grotere carriers. Hoogstens de Fransen zie ik er nog eentje bestellen (zij het dan wel een CATOBAR versie) als zij hun defensiebudget optrekken. 3 of 4 grote carriers voor Europa vind ik wat beperkt. Al hoeven we ook niet naar het Amerikaanse aantal. Dus wat mij betreft aanvullen met extra LHDs uitgerust met F-35Bs.

ARM-WAP

In een F-35 B zie ik werkelijk niets.
Dat toestel voldoet nog steeds niet (en ik vraag me af of het dat ooit zal doen).
Tevens kost het een bom duiten in aanschaf, onderhoud en ook de inzetbaarheid (tussen twee sorties in) lijkt me bedroevend.
Ik zie het als een 'lame duck' ivm de huidige (mogelijke) tegenstrevers die vanaf het vasteland opereren.
Dus waarom in dat ding investeren?

De Britten gaan zich hun keuze nog sterk beklagen. Een puur politieke beslissing trouwens.
Maar daarover hebben we/ik het al in andere topics gehad.

Voor wie zich carrier based vliegtuigen wil veroorloven is er m.i. slechts een type dat voldoet: CATOBAR.
Of de leveranciers Boeing, Dassault of zelfs SAAB noemen, maakt me niet uit. Van de eerste twee zijn er degelijke toestellen die nog steeds verbeterd worden, beschikbaar.
Wat de Gripen-M betreft wordt het idd afwachten. Ik hoop écht dat er een degelijke samenwerking tussen Zweden en Indiers komt... resulteert mogelijks in een degelijke concurrent voor de eerste twee producenten. En een toestel dat mogelijks financieel aantrekkelijker wordt voor landen die in de toekomst zich (opnieuw) willen wagen aan een carrier (zoals Brazilie - men weet nooit)