Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 13/12/2023 | 19:58 uurJa kan maar waarom zou je dat willen? Als een schip +/- 25 jaar levensduur heeft zou je bij de bouw van een nieuwe generatie schip ook kunnen profiteren van de technologische ontwikkeling die in die 25 jaar heeft plaatsgevonden. Het klinkt een beetje alsof je je oude V8 wilt meenemen in je tesla  ;D

1. Omdat een reactor veel langer dan 25 jaar meegaat en het afval een probleem is.

2. Omdat het anders onbetaalbaar is.

Daarom. Duurzaamheid wordt alleen maar belangrijker.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2023 | 19:53 uurModulaire reactoren, die je gemakkelijk kunt overzetten naar vokgend generatie schip. Daar zie ik wel wat in


Ja kan maar waarom zou je dat willen? Als een schip +/- 25 jaar levensduur heeft zou je bij de bouw van een nieuwe generatie schip ook kunnen profiteren van de technologische ontwikkeling die in die 25 jaar heeft plaatsgevonden. Het klinkt een beetje alsof je je oude V8 wilt meenemen in je tesla  ;D

Huzaar1

Modulaire reactoren, die je gemakkelijk kunt overzetten naar vokgend generatie schip. Daar zie ik wel wat in
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Zeewier op 13/12/2023 | 15:58 uurOm het jaar een marineschip richting Korea! Samenwerking op het gebied van halfgeleiders (bye bye China!) maar ook nucleair. Best spectaculair nieuws zo alles bij elkaar.


Ik ben me de laatste tijd veel aan het inlezen op het gebied van kern energie. Rete interessant proces om te bestuderen. Des te meer ik er over lees des te meer ik er van overtuigd ben dat het voor ons als klein kikkerlandje een goede aanvulling zou zijn.

Master Mack

Doe mij maar de Koreaanse GK 2.0🤣

Lynxian

Mooi nieuws, ik ben benieuwd wat dit allemaal gaat brengen!

Huzaar1

Het is de afgelopen al sowieso druk in Utrecht met Aziatische vrienden.

Eindelijk connecties met de besten ter wereld op het gebied van automatisering, robotisering en computers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zeewier

Om het jaar een marineschip richting Korea! Samenwerking op het gebied van halfgeleiders (bye bye China!) maar ook nucleair. Best spectaculair nieuws zo alles bij elkaar.

Nederland en Zuid-Korea gaan ook militair samenwerken
Artikel van ANP  • 1u
Nederland en Zuid-Korea gaan ook militair samenwerken
Nederland en Zuid-Korea gaan ook militair samenwerken© Copyright ANP 2023
DEN HAAG (ANP) - Nederland en Zuid-Korea gaan ook op militair gebied samenwerken. Dat is afgesproken tijdens het tweedaagse staatsbezoek van de Zuid-Koreaanse president Yoon Suk-yeol. Eerder was al bekend geworden dat de banden op het gebied van halfgeleiders worden aangehaald.

Het is een verdere verdieping van het strategische partnerschap dat beide landen vorig jaar overeenkwamen, zei demissionair premier Mark Rutte tijdens een persconferentie met Yoon. Ook de coöperatie op nucleair, cultureel, economisch en wetenschappelijk gebied moet naar een hoger plan worden getild.
Verdieping
Beide landen willen onder andere op veiligheidsgebied meer informatie uitwisselen. Ook op het terrein van kunstmatige intelligentie en cyber gaat in de toekomst intensiever worden samengewerkt. Nederland wil al langer zijn militaire aanwezigheid in het oosten van Azië verstevigen onder meer door er om het jaar een marineschip naartoe te sturen.
Zuid-Korea is een van de vier NAVO-partners in de regio. De veiligheid van Europa en het oosten van Azië is nauw met elkaar verweven, aldus Yoon. Een crisis in een van de regio's verstoort direct de bevoorradingslijnen. Door verdieping van de relatie zijn dergelijke crises sneller op te lossen, zei hij.

Samsung
Nederland en Zuid-Korea zijn belangrijke handelspartners. Vorig jaar ging het volgens Rutte om zo'n 14 miljard euro. Het is het eerste staatsbezoek van een Zuid-Koreaanse president sinds beide landen ruim zestig jaar geleden diplomatieke banden aangingen. De relatie is nooit beter geweest, benadrukten beide leiders.
Op het gebied van halfgeleiders willen beide landen een alliantie aangaan met het oog op de groeiende Chinese concurrentie. Yoon bezocht dinsdag chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven. Toen kwam naar buiten dat ASML en het Zuid-Koreaanse concern Samsung circa 700 miljoen euro willen stoppen in de bouw van een nieuw onderzoekscentrum in Zuid-Korea.

Nederland en Zuid-Korea gaan ook militair samenwerken

Harald

Citaat van: Parera op 12/12/2023 | 15:06 uurCODLAD of CODLAG?

Volgens mij zie ik geen gasturbine dus dan moet het CODLAD zijn.
Klopt CODLAD

Parera

CODLAD of CODLAG?

Volgens mij zie ik geen gasturbine dus dan moet het CODLAD zijn.

Harald

#7440
Even de verschillende toegepaste motoren tussen de 2 scheepstypen (ASWF vs F126) naast elkaar gezet
Beide is CODLAD principe



ASWF

MAN Energy Solutions 20V28/33D STC => 2 stuks per schip
Engine speed: 1000 ~ 1032 RPM
Power output: 1000 rpm : 9,100; 1032 rpm : 10,000 KW

MAN 16V175D-MEV => 4 stuks per schip
Rating definitions Electric propulsion  medium duty
Electric propulsion  variable speed 
Auxiliary power MCR (kW) @max rpm : 2,480 KW
Rated electrical output (kWe)* : 2,381 KW
Speed (rpm) : 1,080-1,800
Average load (%) : 75.0

F126
MAN Energy Solutions
20V32/44CR kW 12,000 KW => 2 stuks per schip
Engine speed: 750 RPM

Electric propulsion
Rolls-Royce business unit Power Systems
20V 4000 M65L => 4 stuks per schip
Rated power ICFN kW : 2800 KW
Speed rpm : 1800

Parera

Citaat van: Master Mack op 11/12/2023 | 22:09 uurDus je denkt 28 knopen max?

Ja, als ze dat al gaan halen. Ergens tussen de 25 a 28 knopen als topsnelheid verwacht ik.

De Duitse F-126 heeft een veel zwaardere motor set maar het is dan ook bijna 2x het tonnage van de ASWF.

Harald

Als ik het zo kan bekijken is het CODLAD.
Hetzelfde principe als bij de F126 fregatten van Duitsland, alleen hebben ze voor deze fregatten andere motoren gekozen.
F126 snelheid wordt 26+

Master Mack

Dus je denkt 28 knopen max?

Parera

Citaat van: StrataNL op 11/12/2023 | 17:36 uurNou, dit is toch wel een behoorlijk belangrijk component voor de fregatten... ben wel benieuwd wat voor configuratie het nu gaat worden.

CODLAD (combined diesel-electric and diesel)?

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk, het is CODLAD of CODAD met een apart elektrisch systeem voor de ''ASW modus''.

We kunnen nu wel gaan kijken naar wat de mogelijke snelheid gaat zijn van het ASWF, ik kan me herinneren dat er ooit iets genoemd werd van 26 knopen of sneller. Maar zouden ze met deze aandrijving de 30 knopen kunnen aantikken ? Ik heb zo mijn twijfels.