Nederland overwoog invasie Suriname

Gestart door Lex, 20/11/2010 | 11:25 uur

Mourning

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 14:48 uur
Dan is het een nutteloze eenheid, aangezien die enkel verkenningsacties kunnen uitvoeren. Dan kan het Korps Mariniers net zo goed worden opgeheven, en de taken laten overnemen door het KCT. :crazy:

Generaal azijnpisser to the rescue.

Met je CV-9035 mkIII lekker door de jungle heen... Overigens neem Paramaribo en een strook omliggend gebied en je hebt in principe wat je nodig hebt. Dus ik had van die 850 man dan letterlijk 0 man het binnenland zien ingaan, maar radio en tv-gebouwen, luchthavens in die regio, haven, parlements en regeringsgebouwen, kazernes en nog wat andere zaken, maar dat bevindt zich in Paramaribo allemaal voor een groot deel behoorlijk dicht op elkaar. Daarbij is de getraindheid, doctrine en uitrusting de Mariniers wel even een heel stel aan gradaties zwaarder en beter dan wat Suriname daar tegenover had kunnen stellen. Dan nog luchtsteun, etc. Hangt er ook vanaf wat men precies zou willen bereiken en de verwachtingen van hoe de bevolking zou reageren, etc. waren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

slaydo


Micheltje

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 14:48 uur
Dan is het een nutteloze eenheid, aangezien die enkel verkenningsacties kunnen uitvoeren. Dan kan het Korps Mariniers net zo goed worden opgeheven, en de taken laten overnemen door het KCT. :crazy:

Generaal azijnpisser to the rescue.

Volgens mij snap jij het nog steeds niet he

Deze brigade is van cruciaal belang in de krijgsmacht en dan vooral zonder zwaar matrieel


Do1990

Citaat van: Thomasen op 19/11/2015 | 15:40 uur
Lekker met je leopard cruisen op de Suriname.  :crazy:
Meer de CV-90.

dudge

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 14:48 uur
Dan is het een nutteloze eenheid, aangezien die enkel verkenningsacties kunnen uitvoeren. Dan kan het Korps Mariniers net zo goed worden opgeheven, en de taken laten overnemen door het KCT. :crazy:

Generaal azijnpisser to the rescue.

Lekker met je leopard cruisen op de Suriname.  :crazy:

Do1990

Citaat van: Micheltje op 19/11/2015 | 13:59 uur
De korps mariniers gaan never nooit op pad met zwaar matrieel

De korps is een lichte brigade en zal alleen maar last ondervinden van zwaar matrieel
Dan is het een nutteloze eenheid, aangezien die enkel verkenningsacties kunnen uitvoeren. Dan kan het Korps Mariniers net zo goed worden opgeheven, en de taken laten overnemen door het KCT. :crazy:

Generaal azijnpisser to the rescue.

Micheltje

Citaat van: Do1990 op 19/11/2015 | 13:53 uur
Interessant, ik vraag me af of het gelukt zou zijn, als ze door zouden zijn gegaan met het plan. Lijkt me sterk dat 850 (licht bewapende)mariniers en 16 vliegtuigen genoeg zijn om een compleet land te onderwerpen. Daarom ben ik ook voor een uitbreiding van het Korps Mariniers, met meer manschappen en zwaar materiaal zou het wel mogelijk kunnen zijn voor het Korps Mariniers om een land als Suriname (zelfstandig) te kunnen onderwerpen/bevrijden/veroveren(of welke terminologie men ook wilt gebruiken).

De korps mariniers gaan never nooit op pad met zwaar matrieel

De korps is een lichte brigade en zal alleen maar last ondervinden van zwaar matrieel

Do1990

Interessant, ik vraag me af of het gelukt zou zijn, als ze door zouden zijn gegaan met het plan. Lijkt me sterk dat 850 (licht bewapende)mariniers en 16 vliegtuigen genoeg zijn om een compleet land te onderwerpen. Daarom ben ik ook voor een uitbreiding van het Korps Mariniers, met meer manschappen en zwaar materiaal zou het wel mogelijk kunnen zijn voor het Korps Mariniers om een land als Suriname (zelfstandig) te kunnen onderwerpen/bevrijden/veroveren(of welke terminologie men ook wilt gebruiken).

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 08/11/2011 | 12:16 uur
We hadden ook een inval moeten doen, zelfs nu nog...

Want heel mooi die democratie, maar graag even wel op de figuren stemmen die wij aardig vinden. Suriname heeft voor de man gekozen, succes ermee zou ik zeggen.

Sandgroper

Citaat van: Oorlogsvis op 08/11/2011 | 17:15 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2011 | 14:23 uur
Oh, daar heb jij onderzoek naar verricht of iets over gelezen? Vertel!

Kun je wellicht ook wat zeggen over het intelligentieniveau van de gemiddelde Nederlander; je weet wel, Nederlanders zijn dat volk wat een volksvertegenwoordiging kiest waarvan we met z'n allen bijna dagelijks op 1 of meerdere "exemplaren" af lopen te geven.

Ik bedoel als je toch voor Bouterse kiest zoals de Surinaamse bevolking heeft gedaan...(december moorden, drugshandel) wat voor bevolking is dat dan die Surinaamse bevolking ? zijn die dan slim of dom ? om zo iemand te kiezen...ik vindt OER-DOM
Beste Oorlogsvis,  ooit wel eens in Suriname geweest?  De bevolkings opbouw van Suriname ziet er heel anders uit dan die van NL.
Een groot deel van de kiezers heeft niet veel met de December moorden, omdat die toen nog niet geboren waren waren of jonger dan zeg 10 jaar oud. 

Bouterse schijnt wat met de drugshandel van doen te hebben.  Ach ja, dat zijn er wel meer in Suriname, die geen schone handen hebben.
Vergeet ook niet hoe Bouterse en zijn voormailige tegenstander Ronnie Brunswijk in die handel terecht kwamen.  Nederlland en vooral de VS hebben hier de hand in. ;)

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2011 | 14:58 uur
Citaat van: Tanker op 08/11/2011 | 14:44 uur
De exacte reden daar achter weet ik niet, weet wel dat het land rijk is aan grondstoffen.......

Het komt op mij over dat daar dan bitter weinig goeds mee gedaan wordt. Wat je een beetje cynisch ook door een Surinamer over ons aardgas kan laten zeggen....  :devil:

Dat zeker, qua grondstoffen / mineralen die daar in de grond zitten zouden ze potentieel heel erg rijk moeten zijn.
uiteraard zoals het een goede bananenrepubliek betaamd komt de rijkdom terecht bij de "happy few".

Ik begrijp ook niet goed waarom ze zich in Suriname niet richten op massatoerisme zoals Brazilië dat bijvoorbeeld wel doet.
Het zou toch een fantastisch land kunnen zijn voor vakantievierende Nederlanders, ze spreken daar zelfs onze taal....... :devil:

Lex

Sital: 'We waren voorbereid op een invasie'

In Suriname wordt met weinig animo gereageerd op de bevestiging van Nederland dat het in 1986 inderdaad dacht aan een invasie. Ook de voormalige legertop reageert nuchter. "Wat nu wordt bevestigd, dat wisten we toen al. Niet voor niets hebben we indertijd een Volksmilitie opgericht en hen bewapend", zegt Badrissein Sital aan De Wereldomroep.

Sital was ten tijde van de invasieplannen – najaar 1986, begin 1987 – commandant van de landmacht. "We hebben de Surinaamse samenleving tijdens de militaire periode twee- à driemaal voorgehouden dat er 'serieuze plannen' waren voor een invasie. We wisten dat Nederland gebruikmaakte van haar positie op de Antillen om operaties op te zetten, en ook vanuit de Verenigde Staten ontvingen we aanwijzingen", vertelt de ex-militair.

"Daarom hebben we ook een Volksmilitie bewapend en getraind. Een aanzienlijk deel van de bevolking geloofde er net als wij in dat een buitenlandse invasie tot de mogelijkheden behoorde. Je gaat niet zomaar midden in de nacht patrouilles uitvoeren of gebouwen bewaken, als je niet echt gelooft in een potentiële dreiging."

Volgens Sital stond Suriname paraat om zich te verweren. "We waren zonder meer voorbereid op de verdediging van volk en vaderland. Ook onze inlichtingendiensten hadden ons erop voorbereid. Ik wil niet beweren dat we een aanval hadden kunnen afslaan, dat hangt natuurlijk af de mankracht die Nederland zou ingezet hebben. Recent nog hebben we voorbeelden gezien van landen die zijn overrompeld door buitenlandse mogendheden", besluit Sital, momenteel werkzaam op het kabinet van president Bouterse als coördinator van de rijstsector.

Politieke reacties

Intussen halen ook verschillende reacties vanuit politieke hoek druppelsgewijs de Surinaamse media. Winston Lackin (NDP), minister van Buitenlandse Zaken, meldde dinsdagochtend in de Ware Tijd dat dit geen nieuw licht werpt op de relatie met Nederland. "Bij ons was dit reeds lang bekend. De regering kijkt vooruit in plaats van achteruit. Wij hebben momenteel goede relaties met Nederland en met het Nederlandse bedrijfsleven."

Het parlement, dat momenteel druk bezig is met de debatten rond het Meerjaren Ontwikkelingsplan, stond dinsdag ook even stil bij het nieuws. Ricardo Panka (NDP), fractieleider van de Mega Combinatie, reageert evenmin verrast. "Het is toen al aangegeven door de militaire regering, maar het werd niet serieus genomen. Nu 'de witte man' het zegt, is het plots wel waar. Men is in Suriname nog altijd geneigd pas iets te geloven wanneer Nederland het zegt."

Radjkoemar Randjietsingh (VHP), fractieleider van het Nieuw Front, noemde tegenover Starnieuws het invasieverhaal 'flauw en achterhaald'. "We hebben in het verleden tal van dit soort verhalen gehoord. Waarom zijn ze daar nooit eerder mee gekomen?", vraagt hij zich af. Partijgenoot Sheilendra Girjasing had het tegen Radio 10 dan weer over 'mosterd na de maaltijd'.

RNW,
8 november 2011 23:29

Oorlogsvis

#32
Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2011 | 14:23 uur
Oh, daar heb jij onderzoek naar verricht of iets over gelezen? Vertel!

Kun je wellicht ook wat zeggen over het intelligentieniveau van de gemiddelde Nederlander; je weet wel, Nederlanders zijn dat volk wat een volksvertegenwoordiging kiest waarvan we met z'n allen bijna dagelijks op 1 of meerdere "exemplaren" af lopen te geven.

Ik bedoel als je toch voor Bouterse kiest zoals de Surinaamse bevolking heeft gedaan...(december moorden, drugshandel) wat voor bevolking is dat dan die Surinaamse bevolking ? zijn die dan slim of dom ? om zo iemand te kiezen...ik vindt OER-DOM

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 08/11/2011 | 16:40 uur
Ik stel voor om te beginnen met onze spijtbetuigingen naar Paramaribo te sturen en natuurlijk alvast geld te reserveren (lees: de belastingbetaler ervoor op te laten draaien) om al die geleden smart te compenseren.

Vanwege het niet ingrijpen?