Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Lex

Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 23:02 uur
Hoe het anno nu zit weet ik niet. Maar het marinebedrijf had/heeft net zoals alle andere krijgsmachtdelen een tekort aan technisch personeel. Een onderzeeër vergt nou eenmaal veel onderhoud omdat een simpel foutje kan leiden tot het zinken van de sub en misschien wel het overlijden van de gehele bemanning. Het onderhoud duurt dus lang, er ligt altijd wel een sub bij het MaBe, dan hou je dus 3 over. Eentje is bezig met trainen/opwerken bijvoorbeeld Perisher etc. Een is op missie bijv. antipiraterij. En van de ander is de bemanning met verlof/niet genoeg (getrainde) bemanning of moet ook onderhoud.
Niet voor het een of ander. Maar dat geeft nog steeds geen antwoord op:
Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 22:44 uur
Nee! De laatste paar jaar is het een drama, er was er meestal 1 operationeel, soms 2, maar soms ook nul. Nederland heeft niet eens genoeg mensen voor alle 4 boten! Te weinig aanwas.
En daar gaat mijn vraag over.

StrataNL

Citaat van: Lex op 31/05/2013 | 22:53 uur
Waarschijnlijk niet.

Hoe het anno nu zit weet ik niet. Maar het marinebedrijf had/heeft net zoals alle andere krijgsmachtdelen een tekort aan technisch personeel. Een onderzeeër vergt nou eenmaal veel onderhoud omdat een simpel foutje kan leiden tot het zinken van de sub en misschien wel het overlijden van de gehele bemanning. Het onderhoud duurt dus lang, er ligt altijd wel een sub bij het MaBe, dan hou je dus 3 over. Eentje is bezig met trainen/opwerken bijvoorbeeld Perisher etc. Een is op missie bijv. antipiraterij. En van de ander is de bemanning met verlof/niet genoeg (getrainde) bemanning of moet ook onderhoud.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 22:51 uur
Ik weet niet of meerdere mensen hier het blad "klaar voor onderwater" lezen?
Waarschijnlijk niet.

StrataNL

Citaat van: Lex op 31/05/2013 | 22:49 uur
Interessant. Heb je daar nadere info over?

Ik weet niet of meerdere mensen hier het blad "klaar voor onderwater" lezen?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Strata op 31/05/2013 | 22:44 uur
Nee! De laatste paar jaar is het een drama, er was er meestal 1 operationeel, soms 2, maar soms ook nul. Nederland heeft niet eens genoeg mensen voor alle 4 boten! Te weinig aanwas.
Interessant. Heb je daar nadere info over?

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 31/05/2013 | 21:13 uur
En drie varend is wat anders dan drie operationeel. Dus ik begrijp dat we vaak 3 subs operationeel hebben?

Nee! De laatste paar jaar is het een drama, er was er meestal 1 operationeel, soms 2, maar soms ook nul. Nederland heeft niet eens genoeg mensen voor alle 4 boten! Te weinig aanwas. Een van de redenen dat de boten langer dan normaal op de kant staan met onderhoud is personeelstekort bij het marinebedrijf. En met de aankomende upgrade zal het wel hetzelfde gaan.

Citaat van: yelloow op 31/05/2013 | 20:30 uur
terwijl wij met 350 man vaak zelfs in staat zijn 3 boten operationeel naar zee te brengen.

Waar haal je dit vandaan? 3 boten operationeel inzetbaar is zover ik weet nooit voorgekomen. 3 boten varend is al een prestatie. Heb het al vaker aangegeven, maar 4 boten is het minimum voor de meeste klassen wil je er minimaal 1 operationeel inzetbaar hebben.

Daarom pleit ik ook voor uitbreiding, het liefst 6 natuurlijk, maar een vijfde zou al leuk zijn. Maar dan moet er wel geïnvesteerd worden in personeel...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 31/05/2013 | 20:30 uurterwijl wij met 350 man vaak zelfs in staat zijn 3 boten operationeel naar zee te brengen.

Ik ga het niet bestrijden, maar vraag me dan wel af waarom een tijdje terug dan met enige trots een foto werd gepubliceerd van 3 varende subs met de mededeling dat dit toch niet echt vaak voorkwam. Tenzij men doelde op het feit dat ze bij elkaar voeren, maar daar was m.i. de toonzetting in het artikel niet naar.

En drie varend is wat anders dan drie operationeel. Dus ik begrijp dat we vaak 3 subs operationeel hebben?

IPA NG

Tsja, maar de Duits bouwen kleine boten. En blijkbaar zijn die al problematisch.

Als ze de problemen weten aan te pakken zou de 216 wel een goed schip kunnen zijn. De Duitse ontwerpen zijn op vele punten wel weer sterk.
Alleen Zweeds en Duits... Dat is toch twee handen op een buik als je kijkt naar de eigenaars van de werven?

Als we al die lui samen contracteren om een goed ontwerp te fabriceren en dan hier de afbouw doen.

6 tubes, 6 VLS tubes voor thomahawk en misschien wel iets van de SM-2 als dat zou kunnen. Kanon erop.
UAV's, ROV's... De mogelijkheden zijn groot.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

yelloow

Citaat van: IPA NG op 31/05/2013 | 20:06 uur
Duitse subs zijn niet meer wat het ooit waren...

Ik zou toch gaan voor de Australische optie.

Ik zou je nog eens in gaan lezen over Australische onderzeeboten. Het is ze al niet gelukt om Zweedse ontwerpen zelf goed te bouwen laat staan dat ze straks zelf iets compleets nieuws moeten ontwerpen. Verder zijn ze niet echt het voorbeeld. Met hun 6 boten en 1800 man werkzaam bij de OZD hebben ze moeite met het naar zee brengen van 2 boten terwijl wij met 350 man vaak zelfs in staat zijn 3 boten operationeel naar zee te brengen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA NG op 31/05/2013 | 20:06 uur
Duitse subs zijn niet meer wat het ooit waren...

Ik zou toch gaan voor de Australische optie.

Zou gezien de voorgenomen samenwerking niet logisch zijn.

De Australische optie kent nog al de nodige hobbels waarbij het mij niet zou verbazen als ze uiteindelijk op een Japans of Duits ontwerp uitkomen.

IPA NG

Duitse subs zijn niet meer wat het ooit waren...

Ik zou toch gaan voor de Australische optie.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 19:55 uur
Akkoord...en gezien de beoogde samenwerking met de Duitse Marine lijkt de koers al te zijn bepaald....(of die samenwerking moet net als bij onze tanks exit eigen onderzeeboten betekenen... :sick:)

Vooralsnog ga ik uit van een KM met 4 x U216 in 2030.

Elzenga

Citaat van: yelloow op 31/05/2013 | 19:48 uur
Dat valt behoorlijk tegen hoor. Als we tegen 2030 een nieuwe klasse boten operationeel en opgewerkt rond willen hebben varen dan zal er heel snel serieus werk van gemaakt moeten worden. De geschiedenis van de Walrus-klasse gaat ook terug tot begin jaren '70.
Akkoord...en gezien de beoogde samenwerking met de Duitse Marine lijkt de koers al te zijn bepaald....(of die samenwerking moet net als bij onze tanks exit eigen onderzeeboten betekenen... :sick:)

yelloow

Citaat van: Elzenga op 22/05/2013 | 18:09 uur
Er is voorlopig dus nog wel even tijd om rond te kijken naar de meest geschikte kandidaat voor de vervanging van onze onderzeeboten.

Dat valt behoorlijk tegen hoor. Als we tegen 2030 een nieuwe klasse boten operationeel en opgewerkt rond willen hebben varen dan zal er heel snel serieus werk van gemaakt moeten worden. De geschiedenis van de Walrus-klasse gaat ook terug tot begin jaren '70.

dudge

Citaat van: Strata op 22/05/2013 | 20:02 uur
Zou ik niet doen, zijn tegenwoordig betere technieken, conservering en staalsoorten. Helemaal opnieuw opbouwen ben je jaren mee bezig.

Inderdaad. Al valt me op dat Onderzeeër ontwerpen doorgaans vrij lang meegaan, een keer moeten ze vervangen worden.