Olietanker ombouwen tot vliegdekschip

Gestart door Ace1, 14/06/2015 | 13:53 uur

Een olietanker of vrachtdekschip ombouwen tot vliegdekschip is een goede zaak?

Ja
7 (26.9%)
Nee
18 (69.2%)
Geen mening
1 (3.8%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 13/08/2015 | 13:53 uur

dudge

Citaat van: DvdW op 14/06/2015 | 14:32 uur
De kunst van het cynisme is niet iedereen gegeven...... Mijn "really" met de nodige puntjes erachter had een kritische ondertoon. Ik loop al een aardige tijdje mee op dit forum (sinds 2006  2003 volgens mij) maar de ideeën die de laatste weken voorbijkomen slaan echt alles. En daar is dit weer een voorbeeld van...

Ik heb maar 'geen idee' gestemd, zonder context is hier niets van te maken namelijk.
Dit idee slaat ook helemaal nergens op indien het voor de huidige NL vloot is bedoeld.

In WW2 was het een goed idee van de Britten om snel een gap te vullen.

Ros

Citaat van: andré herc op 14/06/2015 | 14:39 uur
Ook mee eens veel te kostbaar voor Nederland!

Bij de KM is een en ander binnenkort aan vervanging toe. Misschien alvast een suggestie voor Hennis om de ogen open te houden voor een paar occasions voor weinig. Een graansilo ombouwen tot sub is alvast een idee....... :angel:

Denk dat de poll niet gemaakt is met Nederland als beoogde klant maar meer het idee om zoiets te doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 14/06/2015 | 14:39 uur
Ook mee eens veel te kostbaar voor Nederland!

Te kostbaar is het niet voor Nederland, maar ik denk dat je voor het zelfde geld een mini carrier of een fors uit de kluiten gewassen LHD nieuw bouwt.

Ace1

#16
Citaat van: Ros op 14/06/2015 | 14:31 uur
Ik heb nee gestemd. Denk namelijk dat de kosten om een tanker om te bouwen niet veel zal verschillen met de kosten om een "echt" schip te bouwen.

Wat kost een tanker die je wil gaan verbouwen, wat zijn de kosten om deze bijna tot op de kiel te slopen en volgens de eisen en normen voor een vliegdekschip weer op te bouwen, en hoeveel ben je kwijt aan voorzieningen (apparatuur/voortstuwing etc) ?

Je heb er geen nieuwe tanker voor nodig een tweedehands kan ook ik schat de kosten op €250-300 miljoen euro. bovendien hou je scheepsromp intact je hebt alleen een vliegdek, hangaar, liften en een eiland nodig.
De Juan Carlos 1 heeft €462 miljoen gekost.
De Cavour C 550 heeft €1,5 miljard gekost.


andré herc

Citaat van: Ros op 14/06/2015 | 14:31 uur
Ik heb nee gestemd. Denk namelijk dat de kosten om een tanker om te bouwen niet veel zal verschillen met de kosten om een "echt" schip te bouwen.

Wat kost een tanker die je wil gaan verbouwen, wat zijn de kosten om deze bijna tot op de kiel te slopen en volgens de eisen en normen voor een vliegdekschip weer op te bouwen, en hoeveel ben je kwijt aan voorzieningen (apparatuur/voortstuwing etc) ?

Ook mee eens veel te kostbaar voor Nederland!
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 14/06/2015 | 14:31 uur
Ik heb nee gestemd. Denk namelijk dat de kosten om een tanker om te bouwen niet veel zal verschillen met de kosten om een "echt" schip te bouwen.

Wat kost een tanker die je wil gaan verbouwen, wat zijn de kosten om deze bijna tot op de kiel te slopen en volgens de eisen en normen voor een vliegdekschip weer op te bouwen, en hoeveel ben je kwijt aan voorzieningen (apparatuur/voortstuwing etc) ?


Mee eens.

DvdW

#13
Citaat van: Zeewier op 14/06/2015 | 14:09 uur
Really! Wist je dat we zo'n escort carrier hadden? De Karel Doorman! Het eerste vliegdekschip waar Nederland mee oefende was de HMS Nairana, een voormalig brits koelschip (fruit vervoer e.d.) waarop een plat dek werd gebouwd. Daarna kregen we de HMS Venerable uit de Colossusklasse, een vliegkampschip.
De kunst van het cynisme is niet iedereen gegeven...... Mijn "really" met de nodige puntjes erachter had een kritische ondertoon. Ik loop al een aardige tijdje mee op dit forum (sinds 2006  2003 volgens mij) maar de ideeën die de laatste weken voorbijkomen slaan echt alles. En daar is dit weer een voorbeeld van...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Ik heb nee gestemd. Denk namelijk dat de kosten om een tanker om te bouwen niet veel zal verschillen met de kosten om een "echt" schip te bouwen.

Wat kost een tanker die je wil gaan verbouwen, wat zijn de kosten om deze bijna tot op de kiel te slopen en volgens de eisen en normen voor een vliegdekschip weer op te bouwen, en hoeveel ben je kwijt aan voorzieningen (apparatuur/voortstuwing etc) ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 14/06/2015 | 14:10 uur
Zou toch liever voor een dedicated ontwerp gaan.

Mee eens.

Als Mobile Landing Platform zeg ik ja en zie ik de voordelen, als carrier zie ik geen toekomst met een levensduur van 40-50 jaar.

Ace1

Overigens heeft Matt Herben voormalig LPF tweedekamer lid in 2004 of 2005 voorgesteld om een olietanker om te bouwen tot vliegdekschip en deze dan voorzien van harriers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 14/06/2015 | 14:14 uur
Als men voor een moderne versie van een escort carrier versie kiest dan is een CATOBAR met de Saab Sea Gripen ook mogelijk.

Hiermee ga je er vanuit dat de SeaGrpen het levenslicht daadwerkelijk gaat zien.... iets wat ik nu nog waag te betwijfelen, al zou dat kunnen veranderen als de Braziliaanse en Indiase marine als nog er voor kiezen om een beperkt aantal toestellen te financieren.

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 14/06/2015 | 14:10 uur
Zou toch liever voor een dedicated ontwerp gaan. De ombouw in WOII was voor tijdelijk gebruik. Zelfs de Britse Colossus en Majestic-klasse light fleet carriers zijn goedkoop ontworpen. Onderhoud aan deze klasse schepen kostte ook veel.

Het gaat dus om STOVL gebruik of ook CATOBAR?

Als men voor een moderne versie van een escort carrier versie kiest dan is een CATOBAR met de Saab Sea Gripen ook mogelijk.

Sparkplug

Zou toch liever voor een dedicated ontwerp gaan. De ombouw in WOII was voor tijdelijk gebruik. Zelfs de Britse Colossus en Majestic-klasse light fleet carriers zijn goedkoop ontworpen. Onderhoud aan deze klasse schepen kostte ook veel.

Het gaat dus om STOVL gebruik of ook CATOBAR?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zeewier

Citaat van: DvdW op 14/06/2015 | 13:57 uur
Really..?
Really! Wist je dat we zo'n escort carrier hadden? De Karel Doorman! Het eerste vliegdekschip waar Nederland mee oefende was de HMS Nairana, een voormalig brits koelschip (fruit vervoer e.d.) waarop een plat dek werd gebouwd. Daarna kregen we de HMS Venerable uit de Colossusklasse, een vliegkampschip.

Ace1