OA-X "light attack" programma en ontwikkelingen

Gestart door Harald, 15/03/2017 | 08:34 uur

Sparkplug

Citaat van: Parera op 04/02/2018 | 13:46 uur
Het verschil is dat in het verleden dit soort vijanden niet beschikte over MANPAD's en tegenwoordig wel. Ik vraag me af of een UAV met bijvoorbeeld GBU-39 en Hellfire's niet veiliger is tegenwoordig.

Qua ''payload'' liggen de A-29 (3307 lbs) en MQ-9 (3750 lbs) niet ver van elkaar af, het enige dat mist bij een UAV is de strafe mogelijkheid en show of force. Maar verder zijn ze vergelijkbaar inzetbaar.

MANPADS zijn er al zeker sinds de jaren 70 in o.a. de Vietnamoorlog en Yom Kippur. Afhankelijk van de missie en beschikbare eenheden kunnen grondtroepen de MANPADs uitschakelen en zorgt een COIN/light attack aircraft voor de rest. Je moet je natuurlijk wel afvragen wanneer je voor welk doel deze vliegtuigen zal inzetten.

Wapens als de GBU-39 en AGM-114 zijn prijzig. Geleide/ongeleide 2,75 inch (69,75 mm) raketten (Hydra en CRV7) zijn een stuk goedkoper. Eventueel een geleide versie van de 5 inch Zuni raket.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#44
Citaat van: Sparkplug op 04/02/2018 | 13:27 uur
Je kunt niet voor 100% uitsluiten, maar de kans wel zo klein mogelijk maken. Er zal toch veel met grondtroepen worden gecommuniceerd.

Types als de A-29 zijn bedoeld voor bepaalde missies. Dat was in het verleden ook met types als de OV-10 Bronco en de A-37 Dragonfly.
Het verschil is dat in het verleden dit soort vijanden niet beschikte over MANPAD's en tegenwoordig wel. Ik vraag me af of een UAV met bijvoorbeeld GBU-39 en Hellfire's niet veiliger is tegenwoordig.

Qua ''payload'' liggen de A-29 (3307 lbs) en MQ-9 (3750 lbs) niet ver van elkaar af, het enige dat mist bij een UAV is de strafe mogelijkheid en show of force. Maar verder zijn ze vergelijkbaar inzetbaar.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 04/02/2018 | 13:05 uur
Oke dat is al beter dan je hardpoints moeten op offeren maar dan nog de vraag: Maakt een toestel als dit kans tegen een afgevuurde MANPAD?
Kijk naar het voorbeeld van de SU-25 deze week, dat wil je niet als luchtmacht en ook niet als piloot. En deze toestellen zijn toch langzamer dan de neergehaalde jet's.

Je kunt niet voor 100% uitsluiten, maar de kans wel zo klein mogelijk maken. Er zal toch veel met grondtroepen worden gecommuniceerd.

Types als de A-29 zijn bedoeld voor bepaalde missies. Dat was in het verleden ook met types als de OV-10 Bronco en de A-37 Dragonfly.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 04/02/2018 | 12:58 uur
De A-29 kan worden voorzien van ALE-47 dispensers.

http://dsca.mil/major-arms-sales/lebanon-29-super-tucano-aircraft

https://www.baesystems.com/en/product/ale47-airborne-countermeasures-dispenser-system
Oke dat is al beter dan je hardpoints moeten op offeren maar dan nog de vraag: Maakt een toestel als dit kans tegen een afgevuurde MANPAD?
Kijk naar het voorbeeld van de SU-25 deze week, dat wil je niet als luchtmacht en ook niet als piloot. En deze toestellen zijn toch langzamer dan de neergehaalde jet's.

Sparkplug

#41
Citaat van: Parera op 04/02/2018 | 12:51 uur
Ja en alle andere mogelijkheden om o.a. Manpads af te slaan. Je kan er natuurlijk geen hele active decoy suite opbouwen daar is het kistje te klein voor.

Deze kan je wel onder de vleugels hangen maar dan ben je toch 2 hardpoints kwijt.


De A-29 kan worden voorzien van ALE-47 dispensers.

http://dsca.mil/major-arms-sales/lebanon-29-super-tucano-aircraft

https://www.baesystems.com/en/product/ale47-airborne-countermeasures-dispenser-system
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#40
Citaat van: Sparkplug op 04/02/2018 | 12:44 uur
Wat bedoel je met decoys? Chaff en/of flares?
Ja en alle andere mogelijkheden om o.a. Manpads af te slaan. Je kan er natuurlijk geen hele active decoy suite opbouwen daar is het kistje te klein voor.

Deze kan je wel onder de vleugels hangen maar dan ben je toch 2 hardpoints kwijt.


Sparkplug

Citaat van: Parera op 04/02/2018 | 12:31 uur
Ik las ergens dat ook de Franse een soort gelijk toestel willen voor operaties zoals in Mali, is het bekend of de KLU ook kijkt naar iets als dit?
En wat ik me afvraag is hebben deze kisten wel decoys (of gaat dit af van de hardpoints ?) en maken ze überhaupt kans tegen een MANPAD?

Wat bedoel je met decoys? Chaff en/of flares?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Poleme op 04/02/2018 | 01:02 uur
De 2-motorige turbofan Scorpion mikt op een Cost Per Flight Hour van USD 3.000, terwijl de 1-motorige turboprop AT-6 Texan II een CPFH heeft van USD 2.200 (volgens Wikipedia).  De Scorpion kan ook niet opereren van "unprepared runways" / onverharde start en landingsbanen.  Terwijl de AT-6, A-29 en Air Tractor AO-804 Longsword dat wel kunnen.

Voornaamste reden zal zijn dat de Scorpion alleen nog in prototype vorm bestaat, terwijl de T-6, AT-6 en A-29 Super Tucano al in productie zijn en beiden ook combat-proven zijn.

De US Air Force had in 2009 nog het Light Air Support (LAS) programma, niet te verwarren met het USAF Light Attack Armed Reconaissance (LAAR) programma en het US Navy Imminent Fury test programma met een aangepaste A-29 Super Tucano.
De AT-6, A-29 en Air Tractor AO-804 waren in het LAS project ook de shortlist kandidaten.  De AO / AT-804 viel af, want geen schietstoel en geen drukcabine.
De A-29 werd de uiteindelijke winnaar en hier werden er 20 van besteld voor de Afghaanse luchtmacht.

Niet zo verrassend ook, de AT-6 stamt af van de T-6 Texan II trainer, welke weer afgeleid is van de Pilatus PC-9 trainer.
De A-29 Super Tucano is een parallelle ontwikkeling uit de EMB-312 Tucano.  In andere woorden: de Tucano is van de grond af ontwikkeld zowel als trainer als geoptimaliseerde Counter Ingurgery / Close Air Support kist.
Heeft de PC-9 / AT-6 een landingsgestel met een smalle spoorbreedte, de A-29 staat zo breed mogelijk op 'zijn poten' en heeft een grotere wielbasis, staat dus stabieler op de grond.  De A-29 staat ook hoger op zijn landingsgestel poten, zodat deze minder kans heeft op Foreign Object Damage (FOD).
Heeft de AT-6 dunne hoge druk banden voor betonnen startbanen, de A-29 staat op brede lage druk banden met anti skid (een ABS* voor vliegtuigen) power brakes.
De AT-6 heeft de beschikking over 6 ophangpunten.  Terwijl de A-29 het moet doen met slechts 5 hardpoints.  Daar staat wel tegenover dat de A-29 intern twee .50's in de vleugels heeft.  De AT-6 moet dan gaan werken met gunpods, daar gaat meer munitie in dan in een interne oplossing, maar levert ook meer luchtweerstand op.
De hardpoints van de A-29 staan verder van elkaar af, dan bij de AT-6, dat geeft meer mogelijkheden betreffende mee te nemen bewapening.
Na opwaardering, hebben beiden hetzelfde motor vermogen.  Maar de AT-6B heeft een kleinere romp, waarschijnlijk dus minder luchtweerstand, dus een betere acceleratie.
De A-29 is wel aanzienlijk langer dan de AT-6B en heeft grotere roeren, dus de staartvlakken staan op een grotere afstand van de vleugel, geeft meer stabiliteit.
Dat is fijn bij zware "crosswinds" en / of asymmetrische wapenlading
Dat is ook belangrijk voor een preciezere wapen aflevering en ruimte voor de onvermijdbare mission growth naar een al indrukwekkende 130+ externe lasten configuraties.
De A-29 heeft een veel grotere stuurhut kap, deze geeft de bemanning meer rondom zicht. 
De Electr-Optische / Infra Rood sensor turret is bij de A-29 op een veel betere positie geplaatst dan bij de AT-6B.  Want minder vleugel interferentie tijdens ISR en / of targetting taken tijdens manoeuvres.  Maar zit er een EO/IR turret onder de A-29 romp, dan heeft deze nog slechts 4 hardpoints.

zie: http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22130&mode=view

Ik las ergens dat ook de Franse een soort gelijk toestel willen voor operaties zoals in Mali, is het bekend of de KLU ook kijkt naar iets als dit?
En wat ik me afvraag is hebben deze kisten wel decoys (of gaat dit af van de hardpoints ?) en maken ze überhaupt kans tegen een MANPAD?

Poleme

Citaat van: JdL op 03/02/2018 | 12:36 uur
Ik zag de scorpion juist als de grote kanshebber, wat zou de reden zijn dat het hem toch niet geworden is?
De 2-motorige turbofan Scorpion mikt op een Cost Per Flight Hour van USD 3.000, terwijl de 1-motorige turboprop AT-6 Texan II een CPFH heeft van USD 2.200 (volgens Wikipedia).  De Scorpion kan ook niet opereren van "unprepared runways" / onverharde start en landingsbanen.  Terwijl de AT-6, A-29 en Air Tractor AO-804 Longsword dat wel kunnen.

Voornaamste reden zal zijn dat de Scorpion alleen nog in prototype vorm bestaat, terwijl de T-6, AT-6 en A-29 Super Tucano al in productie zijn en beiden ook combat-proven zijn.

De US Air Force had in 2009 nog het Light Air Support (LAS) programma, niet te verwarren met het USAF Light Attack Armed Reconaissance (LAAR) programma en het US Navy Imminent Fury test programma met een aangepaste A-29 Super Tucano.
De AT-6, A-29 en Air Tractor AO-804 waren in het LAS project ook de shortlist kandidaten.  De AO / AT-804 viel af, want geen schietstoel en geen drukcabine.
De A-29 werd de uiteindelijke winnaar en hier werden er 20 van besteld voor de Afghaanse luchtmacht.

Niet zo verrassend ook, de AT-6 stamt af van de T-6 Texan II trainer, welke weer afgeleid is van de Pilatus PC-9 trainer.
De A-29 Super Tucano is een parallelle ontwikkeling uit de EMB-312 Tucano.  In andere woorden: de Tucano is van de grond af ontwikkeld zowel als trainer als geoptimaliseerde Counter Ingurgery / Close Air Support kist.
Heeft de PC-9 / AT-6 een landingsgestel met een smalle spoorbreedte, de A-29 staat zo breed mogelijk op 'zijn poten' en heeft een grotere wielbasis, staat dus stabieler op de grond.  De A-29 staat ook hoger op zijn landingsgestel poten, zodat deze minder kans heeft op Foreign Object Damage (FOD).
Heeft de AT-6 dunne hoge druk banden voor betonnen startbanen, de A-29 staat op brede lage druk banden met anti skid (een ABS* voor vliegtuigen) power brakes.
De AT-6 heeft de beschikking over 6 ophangpunten.  Terwijl de A-29 het moet doen met slechts 5 hardpoints.  Daar staat wel tegenover dat de A-29 intern twee .50's in de vleugels heeft.  De AT-6 moet dan gaan werken met gunpods, daar gaat meer munitie in dan in een interne oplossing, maar levert ook meer luchtweerstand op.
De hardpoints van de A-29 staan verder van elkaar af, dan bij de AT-6, dat geeft meer mogelijkheden betreffende mee te nemen bewapening.
Na opwaardering, hebben beiden hetzelfde motor vermogen.  Maar de AT-6B heeft een kleinere romp, waarschijnlijk dus minder luchtweerstand, dus een betere acceleratie.
De A-29 is wel aanzienlijk langer dan de AT-6B en heeft grotere roeren, dus de staartvlakken staan op een grotere afstand van de vleugel, geeft meer stabiliteit.
Dat is fijn bij zware "crosswinds" en / of asymmetrische wapenlading
Dat is ook belangrijk voor een preciezere wapen aflevering en ruimte voor de onvermijdbare mission growth naar een al indrukwekkende 130+ externe lasten configuraties.
De A-29 heeft een veel grotere stuurhut kap, deze geeft de bemanning meer rondom zicht. 
De Electr-Optische / Infra Rood sensor turret is bij de A-29 op een veel betere positie geplaatst dan bij de AT-6B.  Want minder vleugel interferentie tijdens ISR en / of targetting taken tijdens manoeuvres.  Maar zit er een EO/IR turret onder de A-29 romp, dan heeft deze nog slechts 4 hardpoints.

zie: http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=22130&mode=view






Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

JdL

Ik zag de scorpion juist als de grote kanshebber, wat zou de reden zijn dat het hem toch niet geworden is?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Harald

Lawmakers Back $400 Million for Possible A-10 Successor

Key lawmakers agreed to provide the Air Force with $400 million to explore buying a new light attack aircraft for missions in the Middle East.

The $400 million figure is proposed in the negotiated fiscal 2018 National Defense Authorization Act, congressional staffers said Wednesday on Capitol Hill. The House could vote on the legislation as early as next week, with action in the Senate sometime afterward.

The Senate Armed Services Committee originally added language stipulating $1.2 billion to start procuring light attack aircraft; however, the light attack "experiment" is not currently a program of record.

The service could bring in a new turboprop aircraft -- known as OA-X light attack planes -- if it sees value.

OA-X "is actually not about the hardware -- it's about the network," said Air Force Chief of Staff Gen. David Goldfein during a recent interview with Military.com.

The Air Force in August conducted a "light attack experiment" at Holloman Air Force Base, New Mexico, in which four aircraft -- AirTractor and L3's AT-802L Longsword; Sierra Nevada and Embraer's A-29 Super Tucano; and Textron and AirLand LLC's Scorpion, as well as their AT-6B Wolverine -- conducted live-fly exercises, combat maneuver scenarios and, on some occasions, weapons drops.

Senate Armed Services Committee Chairman Sen. John McCain lauded the Air Force's initiative to not only think outside the box in potential acquisition strategy -- testing the product before investing -- but also the experiment itself.

"The light attack experiment at Holloman Air Force Base, New Mexico, provides an example for how rapid acquisition and experimentation can help our military procure the needed capabilities more quickly, more efficiently, and more affordably than we have in the past," the Arizona Republican said at the time.

The former Navy pilot stressed that, while the service should sustain its A-10 Thunderbolt II fighter fleet for close-air support, "the Air Force should procure 300 low-cost, light-attack fighters that would require minimal work to develop."

How soon the Air Force will decide whether to invest in light attack aircraft has not been determined, Goldfein recently said.

He said he wants the service to train more often with coalition partners -- who may not have high-end fighter aircraft.

Goldfein, who served as the U.S. Air Forces Central Command commander between 2011 and 2013, said, "Is this a way to get more coalition partners into a network to counter violence?"

"Can I at the same that we're looking at a relatively inexpensive aircraft and sensor package, can I connect that into a network of sharable information that allows us to better accomplish the strategy as its been laid out?" he asked.

https://www.military.com/dodbuzz/2017/11/08/lawmakers-back-400-million-for-possible-a-10-successor

Harald

USAF mulls real-world OA-X combat demonstration

The US Air Force (USAF) is considering a second phase of its OA-X light attack experiment that could involve a real-world combat demonstration, perhaps somewhere in the Middle East, a senior service official said on 7 November.

Speaking under the Chatham House rule, the official said that with the first phase having been completed earlier this year, a follow-on demonstration along the lines of the recently completed Combat Dragon II experiment conducted by the US Navy is being looked at.

"We could do a combat demonstration downrange, maybe in the Middle East somewhere," the official said, adding, "No decision has been made yet, but it is something that we will look at once all of the results of Phase 1 are in."

OA-X has been launched by the USAF to explore cost-effective attack platform options for the vast majority of combat missions that it has flown since the beginning of the first Gulf War in 1991. "For the past 26 years the USAF has been continuously deployed in a combat environment. During this time, 99% of all our missions have been flown in a permissive environment, and the [OA-X] light Attack experimentation campaign has been born out of this," the official said. "Is there an opportunity to do things differently in the future – a concept to meet all of our mission capabilities while adding additional capacity that is more flexible?"

Phase 1 for OA-X took place in August, and involved the Textron AT-6B Wolverine, Embraer EMB-314 Super Tucano (designated A-29 by the US government), Textron Scorpion, and L3 Technologies-Air Tractor AT-802L Longsword. As the official noted, the first two platforms were designated as Tier 1 for meeting all of the USAF's requirements, while the latter two were classed as being Tier 2 for meeting some of them.

http://www.janes.com/article/75478/usaf-mulls-real-world-oa-x-combat-demonstration

Harald

Air Force Nears Decision-Which Light Attack Plane Goes to Com

Firing laser-guided rockets at enemy ground locations, dropping precision-guided bombs from thousands of feet up in the air and coordinating closely with ground-attack

Firing laser-guided rockets at enemy ground locations, dropping precision-guided bombs from thousands of feet up in the air and coordinating closely with ground-attack controllers to identify targets, Light Attack aircraft being evaluated by the Air Force for combat missions after conducting a wide range of operational scenarios las summer at Holloman Air Force Base, N.M.

The combat scenarios were part of experimenting with the a range of missions sets likely to be needed in attacks against terrorist fighters and other instances where the US Air Force has air supremacy - but still needs maneuverability, close air support and the ability to precisely destroy ground targets.

Air Force officials familiar with the experiment provided Scout Warrior with a detailed break-down of the mission scenarios now being evaluated:

- Basic Surface Attack – Assess impact accuracy using hit/miss criteria of practice/laser-guided bomb, and unguided/guided rockets
- Close Air Support (CAS) – Assess ability to find, fix, track target and engage simulated operational targets while communicating with the Joint Terminal Attack Controller (JTAC)
- Daytime Ground Assault Force (GAF) – assess aircraft endurance, range, ability to communicate with ground forces through unsecure and secure radio and receive tactical updates
- Rescue Escort (RESCORT) – Assess pilot workload to operate with a helicopter, receive area updates and targeting data, employ ballistic, unguided/guided rockets and laser-guided munitions
- Night CAS – Assess pilot workload to find, fix, track, target and engage operational targets

The emerging OA-X Light Attack aircraft is envisioned as a low-cost, commercially-built, combat-capable plane able to perform a wide range of missions in a less challenging or more permissive environment.

While several news reports have indicated that the Air Force was very impressed with the technical maturity of the commercial offerings, service officials themselves are not yet ready to comment upon initial findings.

The Air Force will soon provide a complete analytical breakdown of results for senior service leaders to inform the decision-making calculus moving forward, Air Force Spokeswoman Col. Sharon Evans told Scout Warrior.

"The final experimentation report and associated recommendations are in development and will be deliberated by senior leaders when complete," Capt. Emily Grabowski told Scout Warrior in a written statement.

The idea is to save mission time for more expensive and capable fighter jets, such as an F-15 or F-22, when an alternative can perform needed air-ground attack missions – such as the current attacks on ISIS.

During the first week of the experiment, Air Force pilots flew basic surface attack missions in Textron Aviation's AT-6 Wolverine turboprop, as well as in Sierra Nevada Corp. and Embraer's A-29 Super Tucano, an Air Force statement said.

Air Force pilots also completed familiarization flights in Textron Aviation's Scorpion jet, as well as in Air Tractor Inc. and L3 Platform Integration Division's AT-802L Longsword.

Depending upon the performance of the aircraft, it is quite likely one of the offerings could soon be sent to perform combat missions in the ongoing war against ISIS, Lt. Gen. Arnold Bunch. Military Deputy, Office of the Assistant Secretary of the Air Force, Acquisition, told Scout Warrior in an interview earlier this year.

The Light Attack effort is designed to bring near-term, combat-ready technology to current conflict; its low-cost and potential mission-enhancing characteristics has inspired support and attention from senior members of Congress - and is closely followed by Air Force leaders who have been visiting and observing the experiment at Holloman.

"We're experimenting and innovating, and we're doing it in new and faster ways," Secretary of the Air Force Heather Wilson said in a written service statement. "Experiments like these help drive innovation and play a key role in enhancing the lethality of our force."

Light Attack aircraft, able to hover close to the ground and attack enemies in close proximity to US forces amid a fast-moving, dynamic combat situation, would quite likely be of substantial value in counterinsurgency-type fights as well as near-peer, force-on-force engagements. The combat concept here, were the Air Force to engage in a substantial conflict with a major, technically-advanced adversary, would be to utilize stealth attack and advanced 5th-Gen fighters to establish air superiority - before sending light aircraft into a hostile area to support ground maneuvers, fire precision weapons at ground targets from close range and even perform on-the-spot combat rescue missions when needed.

"This experiment is about looking at new ways to improve readiness and lethality," Chief of Staff of the Air Force Gen. David Goldfein, said in an Air Force report. "Working with industry, and building on the Combat Dragon series of tests, we are determining whether a commercial off-the-shelf aircraft and sensor package can contribute to the coalition fight against violent extremism."

A-29 Super Tucano
US-trained pilots with the Afghan Air Force have been attacking the Taliban with A-29 Super Tucano aircraft.

A-29s are turboprop planes armed with one 20mm cannon below the fuselage able to shoot 650 rounds per minute, one 12.7mm machine gun (FN Herstal) under each wing and up to four 7.62mm Dillion Aero M134 Miniguns able to shoot up to 3,000 rounds per minute.

Super Tucanos are also equipped with 70mm rockets, air-to-air missiles such as the AIM-9L Sidewinder, air-to-ground weapons such as the AGM-65 Maverick and precision-guided bombs. It can also use a laser rangefinder and laser-guided weapons.

The Super Tucano is a highly maneuverable light attack aircraft able to operate in high temperatures and rugged terrain. It is 11.38 meters long and has a wingspan of 11.14 meters; its maximum take-off weight is 5,400 kilograms. The aircraft has a combat radius of 300 nautical miles, can reach speeds up to 367 mph and hits ranges up to 720 nautical miles.

Textron Scorpion Jet
This emerging commercially constructed aircraft had its first successful flight in December of last year. Prior to this, the Scorpion successfully fired Advanced Precision Kill Weapon System rockets and AGM-114F Hellfire. The weapons were guided to their targets using first a ground-based laser designator system and then an airborne laser on the Scorpion's L-3 WESCAM's MX-15Di sensor suite, a Textron statement said.

Textron has also announced Garmin as the avionics provider for the enhanced Scorpion. Textron information states that the newly configured G3000 avionics system include a large, high-definition display complemented by two high-definition touch-screen controllers and provides more mission capability in the forward cockpit position, additional navigation capability in the rear cockpit position and overall weight savings for improved performance as a multi-mission aircraft.

In addition, changes to the Scorpion airframe include four degrees of sweep to the wings, an enhanced aft horizontal stabilizer for improved high-speed performance, a simplified landing gear design, a next-generation Heads Up Display and hands-on throttle and stick controls, Textron data states.

Hawker Beechcraft AT-6 Light Attack
The AT-6 is a multi-role light attack aircraft. It uses a Lockheed A-10C mission computer and a CMC Esterline glass cockpit with flight management systems combined with an L3 Wescam MX-Ha15Di multi-sensor suite which provides color and IR sensors, laser designation technology and a laser rangefinder

https://scout.com/military/warrior/Article/Air-Force-Nears-Decision-Which-Light-Attack-Plane-Goes-to-Combat-109916473