Vervanging landingsvaartuigen

Gestart door Harald, 23/05/2014 | 15:58 uur

Huzaar1

Alsof met kleinere boten de LCU's  kleiner moeten worden. Welke relatie mis ik?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: silvester herc op 21/02/2023 | 22:44 uur
We weten dat de vervanger van de LPD's Kleiner worden volgens u waar heeft u de info vandaan ik heb nog geen ontwerp gezien?

Dat is een aanname, maar zoals Jurrien schrijft zullen er niet 6 LPX'en komen van 16.500 ton.

Het is bekend dat Damen enkele jaren geleden (toen de LCU's nog vervangen zouden worden i.p.v. gemoderniseerd) een tweetal ontwerpen heeft gemaakt :
- ADVANCED FAST LANDING CRAFT UTILITY ?AFLCU? ( max. 70 ton)
- ADVANCED FAST LANDING CRAFT MECHANIZED ?AFLCM? ( max. 35 ton)

Beide ontwerpen gingen uit van snelle landingsvaartuigen (+ 30 knots) en 200+ zeemijl bereik bij volle belading. Dit betekend dat de moederschepen (LPD's) ver van de kust af kunnen blijven, maar beide ontwerpen hebben een dok nodig. En ik heb mijn twijfels of het LPX wel een dok gaat krijgen, als we kijken naar het nieuwe concept van het KMARNS is dat veelal gericht op optreden als lichte infanterie dus zonder al te veel zware voertuigen. De vraag is dan ook of een dok en/of LCU nog wel nodig is.

Maar zoals Thomasen schrijft moeten we gewoon afwachten wat het KMARNS gaat doen, ik denk dat we niet vreemd op moeten kijken als de LCU capaciteit op termijn verdwijnt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 21/02/2023 | 22:44 uur
We weten dat de vervanger van de LPD's Kleiner worden volgens u waar heeft u de info vandaan ik heb nog geen ontwerp gezien?

Aangezien de 6 LPX-en ook de OPV's gaat vervangen kan je veilig stellen dat er geen 6 LPX-en zullen komen van meer dan 16.500 ton.

Ik zou ook graag een eerste concept schets zien, al heb ik zo het idee dat we eerst nog moeten wachten op het definitieve ontwerp van ASWF en het eerste schetsontwerp van AWWF (FuAD).

Harald

Of moeten ze voor een LCU vervanging ook eens bij de Aussies gaan kijken, misschien wel wat groot, maar toch interessant... deze hebben een Tender uitgeschreven

https://www.australiandefence.com.au/defence/land/ship-to-shore-connectors

silvester herc

Citaat van: Parera op 21/02/2023 | 19:15 uur
Prachtig dat deze geupgrade worden naar mk3 standaard, maar ik ben beniewd wat men van plan is met het vervangen van de LCU's. In het artikel zegt men dat het afgestemd gaat worden met de vervanging van de LPD's. We weten dat die kleiner gaan worden en daarnaast ook andere taken erbij gaan krijgen (vOPV), dit kan betekenen dat we voor de vLCU een compleet ander platform gaan krijgen. Iets dat niet meer in een dok geladen word maar zelfstandig in een haven geladen word en op strand of in een seabase gelost kan worden. Een concept zou kunnen zijn een schip zoals de Spearhead klasse van de USN of een Light Amfibious Warship van het USMC al zie ik dat niet gebeuren binnen onze KM.
We weten dat de vervanger van de LPD's Kleiner worden volgens u waar heeft u de info vandaan ik heb nog geen ontwerp gezien?

Parera

Citaat van: Thomasen op 21/02/2023 | 19:22 uur
Een XO met 2 CB90 achtige boten....

Ja dat is leuk, maar daarmee heb je niet de capaciteit die de LCU's nu bieden.  De mk2 bied ruimte aan maximaal 65 ton lading (Leopard 2 MBT), een CB90 of LCVP is voornamelijk voor personeel waarbij de LCVP nog een 4x4 LaRo kan landen (+/- 8 ton).

Parera

Citaat van: silvester herc op 21/02/2023 | 19:07 uur
De vijf landingsvaartuigen Landing Craft Utility (LCU Mk2) van het Korps Mariniers krijgen een MidLife Upgrade (MLU). De eerste LCU is afgelopen maand binnen gebracht bij De Haas in Rotterdam, die de MLU in opdracht van de Defensie Materieel Organisatie uitvoert. Het projectteam, bestaande uit onder meer DMO Projecten, de Afdeling Maritieme Systemen en de Directie Materiele Instandhouding (marine), moesten heel wat hobbels nemen voordat de aanbesteding de deur uit kon. Vijf vragen aan de projectleider Remco Bouma van het cluster Klein Boven Water (KBW) over deze bijzondere klus
Voor meer van het artikel zie link
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/01/landingsvaartuigen-op-de-schop

Prachtig dat deze geupgrade worden naar mk3 standaard, maar ik ben beniewd wat men van plan is met het vervangen van de LCU's. In het artikel zegt men dat het afgestemd gaat worden met de vervanging van de LPD's. We weten dat die kleiner gaan worden en daarnaast ook andere taken erbij gaan krijgen (vOPV), dit kan betekenen dat we voor de vLCU een compleet ander platform gaan krijgen. Iets dat niet meer in een dok geladen word maar zelfstandig in een haven geladen word en op strand of in een seabase gelost kan worden. Een concept zou kunnen zijn een schip zoals de Spearhead klasse van de USN of een Light Amfibious Warship van het USMC al zie ik dat niet gebeuren binnen onze KM.

silvester herc

De vijf landingsvaartuigen Landing Craft Utility (LCU Mk2) van het Korps Mariniers krijgen een MidLife Upgrade (MLU). De eerste LCU is afgelopen maand binnen gebracht bij De Haas in Rotterdam, die de MLU in opdracht van de Defensie Materieel Organisatie uitvoert. Het projectteam, bestaande uit onder meer DMO Projecten, de Afdeling Maritieme Systemen en de Directie Materiele Instandhouding (marine), moesten heel wat hobbels nemen voordat de aanbesteding de deur uit kon. Vijf vragen aan de projectleider Remco Bouma van het cluster Klein Boven Water (KBW) over deze bijzondere klus
Voor meer van het artikel zie link
https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2023/01/landingsvaartuigen-op-de-schop

Harald

LAND FORCES: Birdons LMV-M Bid Breaks Cover   ( interessant om dit programma te volgen, welke keuzes maken ze )

Birdon's offering for the Australian Army's Project LAND 8710 Littoral Manoeuvre Vessel-Medium (LMV-M) broke cover at LAND FORCES 2022 in Brisbane, Australia.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/10/land-forces-birdons-lmv-m-bid-breaks-cover/

Parera

Via linked in DMO:

Afgelopen woensdag is het contract getekend met Haas Maassluis voor de midlife update (MLU) van de vijf LCU-landingsvaartuigen van de Koninklijke Marine. De vaartuigen zijn sinds 1997 in de vaart en krijgen nu levensverlengende onderhoud. Tevens worden ze deels gemoderniseerd. Door de MLU wordt de personele capaciteit vergroot, verouderde apparatuur vervangen en worden er extra functionaliteiten toegevoegd.

De MLU neemt naar verwachting drie jaar in beslag. De vijf vaartuigen doorlopen gefaseerd het project. Begin 2023 starten de werkzaamheden aan het eerste vaartuig. In de loop van 2025 zal het laatste schip klaar zijn.



JdL

ik hoop wel dat ze de nieuwe LCU geschikt houden voor zwaar pantsermateriaal (PZ-2000 en leopard)
lijkt me wel logisch omdat de BARV ook meemoet maar toch... in den haag weet je het maar nooit
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: Oorlogsvis op 18/05/2015 | 21:44 uur
ik weet het niet hoor, maar een LCU kan toch nooit veel kosten ? gewoon een simpele platbodem met een klep vooraan die naar beneden kan zodat ze het strand op kunnen rennen meer dan een miljoen mag zoiets volgens mij nooit kosten.

Haha, die nieuwe "Fast & Advanced landing craft" de beoogde vervanger van de huidige LCU's, zou hoogstwaarschijnlijk van Damen komen. de LCU's van Damen en de concurrent BMT zijn allebei gebaseerd op een trimaran met waterjet aandrijving om een hoge snelheid te krijgen. Dubbelvouwende laadklep, groot draagvermogen en ook nog eens meer bewapening/zelfbeschermingsmiddelen.

De LCVP Mk5c, waarvan er 12 in gebruik zijn bij het Korps Mariniers, kostten samen zo'n 20 miljoen, dus die nieuwe LCU gaat minimaal een paar miljoen kosten....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

Citaat van: Strata op 18/05/2015 | 15:46 uur
Precies. Men wou wel, maar het geld was er niet.
ik weet het niet hoor, maar een LCU kan toch nooit veel kosten ? gewoon een simpele platbodem met een klep vooraan die naar beneden kan zodat ze het strand op kunnen rennen meer dan een miljoen mag zoiets volgens mij nooit kosten.

StrataNL

Citaat van: Harald op 18/05/2015 | 13:16 uur
ik denk ook dat er een verschil zit/zat in ; de gestelde eisen/wensenlijst en het beschikbare budget.
En ze zullen zeker bij Damen gekeken en e.e.a. besproken hebben.... maar ja..  tja ...de muntjes   :'(

KM gaat nu eerst de bestaande LCU's aanpassen.

Precies. Men wou wel, maar het geld was er niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation