Project FRISC

Gestart door Lex, 18/11/2008 | 13:42 uur

Thomash

In het filmpje vaart hij naast een LCF en stuitert hij op glad water al enorm. Zijn deze bedoelt om te koppelen aan de OPV's? Of zijn er nog andere toepassingen?

KapiteinRob

Ik vraag me af hoe deze speedboot zich houdt bij "niet zo glad water"....

Oddcrow


Sproit

KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Oddcrow

De Damen Interceptor 1102 is momenteel bij de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba (KWNA&A)! Men heeft het vaartuig een tijdje "te leen" van Damen, om het uit te proberen.
Ziet er allemaal erg compact uit, weinig ruimte om de plaatsen voor bemanningsleden "effen" uit de breiden of ruimte voor lading te creeeren! 8)

Chrisis

Kwantitatieve behoefte
De totale behoefte bestaat uit 48 FRISC's: negentien Boarding Crafts voor operaties in
kader van maritieme terrorismebestrijding, voor maritieme veiligheidsoperaties en voor havenbescherming, zeventien Raiding Craft voor amfibische operaties door mariniers-eenheden en twaalf Support Craft Caribean voor de taken in het Caribische gebied.
19 boarding craft worden er dan 10 (M-14 neemt hier een belangrijk deel van over)
Ook van de afmibische operaties wordt een groot deel gecompenseerd met de M-14 plus toevoeging van de NEMO) hiervoor zijn er dus 10 FRISC nodig. Ook het aantal benodigde vaartuigen voor het caribische gebied kan afnemen tot 8 FRISC

dus dan blijven er 28 FRISC over dit is een schatting, het zou overigens nog gunstiger zijn om nog meer M-14 en Nemo's te nemen, maar dit zal het huidige budget zeker teboven gaan. (de toevoeging van Nemo past nu al niet in de begroting natuurlijk)


Chrisis

Wat ik in het project FRISC een beetje mis is dat er niet is nagedacht over Riverine Warfare. Iets wat steeds belangrijker aan het worden is. De Amerikanen zijn er speciale concepten voor aan het ontwikkelen. Ook de Finnen en Zweden zijn hier in aan het verbeteren.

Waarom zo'n project dan alleen maar baseren op activiteiten die we nu al doen, of die we gewend waren te doen. Maar niet kijken of er mogelijkheden zijn voor verbetering. Waarom bijvoorbeeld niet een combinatie van een snelle aanvalsboot (bijvoorbeeld de Finse M12 of M-14 uitgerust met de NEMO mortier? ter ondersteuning? Dit 120mm mortier kan zowel Line-of Sight als Non-Line of Sight doelen bestrijden. over een afstand van maximaal 15km. (met speciale munitie).

Dit vaartuig is snel, en is multifunctioneel omdat het ook in de gewone transporttaak gebruikt kan worden. Dit vaartuig zou een plus zijn voor defensie. Het voldoet of kan aan alle eisen voldoen behalve de transporteerbaarheid in een C-130 en de KDC-10. Daarintegen heeft het wel heel veel pluspunten. Een M-14 met Nemo aan boord van een OPV zou overigens ook niet gek zijn omdat dit vaartuig met grote snelheid verdachte objecten kan onderscheppen en eventueel kan uitschakelen, zodat de verachte objecten niet in de buurt van de OPV kunnen komen.

Waarom dus niet een combi van de FRISC en de M-14 + een aantal M-14 NEMO's?

behoefte schat ik dan op

FRISC
M-14           6x
M-14 NEMO  6x



Elzenga

#21
Citaat van: Ace1 op 07/12/2008 | 18:57 uur
Is ook nog maar een Prototype  dus men kan met het ontwerp dan nog alle kanten uit.
Ja, maar het is er volgens mij wel eentje uit een serie van Damen interceptors...dus dat je die eenvoudig geschikt kan maken voor landingen lijkt me niet zo vanzelfsprekend...al zal het, gezien de wens vooral Nederlandse werven het werk te laten doen, daar misschien wel op uitdraaien..inclusief de meer-kosten van de aanpassingen enzo..

Ace1

#20
Citaat van: Elzenga op 07/12/2008 | 18:42 uur
super ding...maar men wil inderdaad 10 man vervoeren en niet 6. Bovendien lijkt me dit minder geschikt voor het aan land brengen van de militairen aan boord.

Is ook nog maar een Prototype  dus men kan met het ontwerp dan nog alle kanten uit.

Hou er ook rekening mee dat zoiets ook aan boord gaat van de OPV.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 07/12/2008 | 14:14 uur
op youtube gevonden een filmpje van de Damen 1102 Interceptor

http://www.youtube.com/watch?v=g9eKKGdam3o

Die Volvo Penta is geloof ik een van de beste buitenmotoren die er is?
super ding...maar men wil inderdaad 10 man vervoeren en niet 6. Bovendien lijkt me dit minder geschikt voor het aan land brengen van de militairen aan boord.

Ace1

op youtube gevonden een filmpje van de Damen 1102 Interceptor

http://www.youtube.com/watch?v=g9eKKGdam3o

Die Volvo Penta is geloof ik een van de beste buitenmotoren die er is?

Ace1

#17
Citaat van: Enforcer op 05/12/2008 | 22:06 uur
Voldoet niet aan de eisen. Defensie wil dat er 10 man op kunnen en niet maar 6.

Is ook nog maar een Prototype  dus men kan met het ontwerp dan nog alle kanten uit.
Schijnt trouwens wel een van de kanidaten te zijn bij DMO.

Enforcer

Voldoet niet aan de eisen. Defensie wil dat er 10 man op kunnen en niet maar 6.

Ace1

VOLVO PENTA
Prototype Interceptor
1102 gereed

Damen Shipyards (Gorinchem)
heeft in samenwerking met
Volvo Penta een nieuw schip
ontwikkeld dat ingezet kan
worden voor het onderscheppen
van snelle vaartuigen op het
water.
Deze Interceptor 1102 is een uit
hoogwaardig kunststof vervaardigd
model van elf meter lang en twee
meter breed en voorzien van twee
staart die geschikt is voor hoge
snelheden en extreme belastingen.
Het schip is uitgerust voor zes
bemanningsleden en 'bulletproof'
zodat de bemanning 'veilig' vervoerd
kan worden. Daarnaast kunnen
en nabij de 105 km/uur) bereikt
worden.
PROGNOSE. De eerste geluiden
vanuit de markt zijn alvast behoorlijk
positief. Verwachtingen zijn dan ook
hooggespannen en de prognose
is dat voor het eind van het jaar de
eerste order van dertig schepen
binnen zal zijn.

Bron http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/9455D925-9F3D-4C49-8475-25727C2E9D82/0/VTMnl_308.pdf

Enforcer

Waarom verbaast mij die tegenstrijdigheid weer niet?!

Tja, enerzijds de spindoctor, anderzijds een "kwaliteits"krantje..... :-\ >:(