Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur


StrataNL

De eerste tekeningetjes/plaatjes zullen denk ik rond 2016 opduiken. Door vertragingen etc ben ik bang dat men ná 2018 met de bouw begint. in die tussentijd kan er dus nog vanalles veranderen. De kans is aanzienlijk dat de fregatten met België gekocht worden. Ik denk dat NL er 4 besteld en BE 2. Als de "visie 2013" maritiem is. Zullen dat er voor NL hopelijk wat meer zijn. Maar meer dan 6 reken ik niet op, of er moet in 2020 ergens een oorlog aan de gang zijn of we zitten weer in economische groei.

Verder denk ik aan verdere samenwerking met Duitsland, zoals gezamenlijke aanschaf/exploitatie van de RBS15 mkIV als vervanging van de harpoon. Thales zal wel weer een of ander uber-hitec-allesin1-radarsysteem hebben. Zodat we dezelfde constructie als de Sachsen-klasse kunnen opzetten met de vervangers van de Brandenburg klasse (zelfde leeftijd als onze M's.) Onderhoud van zowel de Duitse systemen als de Belgische dus in NL, goed voor het marinebedrijf.

Qua bewapening 2/4x 8-cell VLS met ESSM (standaardisatie met ZP), 76/127 en hitroles van oto. Mk54 torpedo (ASROC?) en rbs15. NH90, slipway met frisc of twee rhibs.

Zoiets zal het waarschijnlijk wel zijn. Ik zit alleen nog met de ciws, aangezien GK tot 2025 gepland staat. onbekend of de marine en thales aan een eigen opvolger bezig zijn/gaan, ligt er ook aan hoe ver de techniek dan is.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Scoge

Een schip van zo'n 5400 ton, bemanning van minimaal 100 man, snelheid van minimaal 28knopen, maar liever >30.
Het vermogen om minimaal 50 dagen op zee te verblijven, beschikken over stealth eigenschappen, een bereik dat groter is dan de LCF's (4000NMi op 18kts). Het vermogen om een RHIB met een slipway te lanceren, en genoeg ruimte in zowel de hangaar als op het flightdeck om met UAV en heli's te opereren.

Systemen bestaand uit moderne sensoren zoals ze alleen bij Thales gemaakt worden, een gesleepte sonar en wat SIGINT capaciteit.

Bewapening bestaand uit Sylver launchers, met zelfverdedigingsA2A missiles en kruisvluchtwapens, 2x3 torpedo launchers, een 5" kanon, plek voor 4x4 ASM opstelling, hitroles en natuurlijk CIWS.

hmmm, bijna een Type26 omschreven  ;D

Flyguy

Volgens mij bedoelt Jurrien gewoon dat er in de visie niet staat dat we de lcf's beter kunnen vervangen met 2 multicultiflexiplexiquadpurpose korvetten die later opv's worden, om zo  "nog meer te doen met nog minder". :dead:

dudge

Citaat van: jurrien visser op 03/03/2013 | 11:58 uur
;D laten we hopen dat de nieuwe krijgsmacht visie, een visie is en niet een bezuinigingshandleiding.

Dat heeft weinig met de visie te maken, maar met de interpretatie er van. hetzelfde rapport kan door verschillende partijen compleet anders uitgelegd worden. Het is toch echt niet uniek, want dat is ook wat met eerdere visies gebeurde. Dat hele visierapport hoeft ook helemaal niet zo lang over gedaan te worden, als niet alle vorige rapporten gewoon naar de prullenbak verwezen zouden zijn. Toen de verkenningen uitkwamen had er gelijk doorgepakt moeten worden, maar ook toen al wist de Nederlandse politiek niet wat ze er mee aan moesten. Rechts gelooft niet meer zo in de krijgsmacht in het geheel, links gelooft niet meer dat de krijgsmacht wat kan bijdragen aan de wereldvrede, en dus rommelen beide maar wat aan, maar kunnen moeilijk overeenstemming vinden. Er zijn maar weinig partijen met een heldere krijgsmachtvisie, de SGP en de SP, misschien CU, de rest is nog/weer behoorlijk zoekend. D66 heeft wel een duidelijke richting, maar ik heb het idee dat die meer wordt bepaald door hun algehele (EU) visie, dan dat er echt goed is nagedacht over de krijgsmacht zelf.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 03/03/2013 | 11:47 uur
Prima idee. Dan nog 8 stuks bouwen en de KM is weer wat.

;D laten we hopen dat de nieuwe krijgsmacht visie, een visie is en niet een bezuinigingshandleiding.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 03/03/2013 | 11:41 uur
Een VLS Mk41 met 64 cellen is best een aardig idee... toch?
Prima idee. Dan nog 8 stuks bouwen en de KM is weer wat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 03/03/2013 | 11:23 uur
Wat is een typische M(ultipurpose)-bewapening dan? Ik vind de huidige M's nou niet bepaald zwaar bewapend. Het gerucht gaat dat ze op de ZP romp gebaseerd zijn (dus inderdaad zeer fors), in dat geval volstaat de huidige bewapening niet voor zo'n fors schip (16 vls, 8 harpoon en een 76mm proppenschieter). Het hoeft geen Tico te worden, maar er mag heus wel wat meer vuurwerk op.


Geen idee wat het gaat worden, maar de hoofdbewapening zal ongetwijfeld uit een VLS Mk41 systeem komen maar dan zonder SM-2, aangevuld met een 7.6 of 12 cm, een ASW oplossing, een CIWS systeem en een opstelling voor harpoons.

Een VLS Mk41 met 64 cellen is best een aardig idee... toch?

Flyguy

#637
Citaat van: jurrien visser op 03/03/2013 | 10:24 uur
Ik ben ook heel nieuwsgierig, het enige wat we weten is dat het een vors model wordt met na verwachting een typische M bewapening en accomodatie voor 100 tot 140 bemanningsleden
Het Duitstalige openings artikel spreekt van "in opdracht geven aan DSNS in 2016" Voor die tijd zal vast het definitieve ontwerp naar buiten komen.
Wat is een typische M(ultipurpose)-bewapening dan? Ik vind de huidige M's nou niet bepaald zwaar bewapend. Het gerucht gaat dat ze op de ZP romp gebaseerd zijn (dus inderdaad zeer fors), in dat geval volstaat de huidige bewapening niet voor zo'n fors schip (16 vls, 8 harpoon en een 76mm proppenschieter). Het hoeft geen Tico te worden, maar er mag heus wel wat meer vuurwerk op.

Citaat van: jurrien visser op 03/03/2013 | 10:24 uur
In de positieve benadering: Ik kan  me voorstellen dat de resterende M's voor een goede prijs verkocht worden aan een zuid Amerikaans land waardoor in het kader van de werkgelegenheid en de continueïteit van DSNS de opdracht eerder wordt vergeven, immers de werf heeft na de OPV's en het JSS een hele magere orderportefeuille.
Dat weet ik nog niet zo zeker, tegen 2025 zijn de M's al behoorlijk oud. Ik denk dat ze dan helemaal op zijn en richting sloop kunnen (net als de GW's  :'( ). Misschien nog leuk als museumschip of voor Pakistan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#636
Citaat van: Flyguy op 02/03/2013 | 20:03 uur
Ik snak naar een concept plaatje!

Ik ben ook heel nieuwsgierig, het enige wat we weten is dat het een fors model wordt met na verwachting een typische M bewapening en accomodatie voor 100 tot 140 bemanningsleden.

Het Duitstalige openings artikel spreekt van "in opdracht geven aan DSNS in 2016" Voor die tijd zal vast het definitieve ontwerp naar buiten komen.

In de positieve benadering: Ik kan  me voorstellen dat de resterende M's voor een goede prijs verkocht worden aan een zuid Amerikaans land waardoor in het kader van de werkgelegenheid en de continueïteit van DSNS de opdracht eerder wordt vergeven, immers de werf heeft na de OPV's en het JSS een hele magere orderportefeuille.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Flyguy

Strata, laat men in 2016 het definitieve ontwerp zien, of net als bij de JSS een ontwerp waarvan nog van alles wordt weg bezuinigd.

Ik snak naar een concept plaatje!

Citaat van: jurrien visser op 02/03/2013 | 19:22 uur
Gelukkig duurd het nog even voordat de (eventuele) bestelling wordt geplaatst bij DSNS (als de nieuwe "visie" maar geen roet in het eten gooid)
t 8)

Zeewier

Wacht eerst maar tot ook België er aan toe is. Met twee à drie boten extra wordt de productie voor iedereen betaalbaarder. En hergebruik van het bouwplan voor de zevenprovinciën zal ook de kosten drukken. Dat is wat de Denen gedaan hebben voor hun Iver Huitfeldt klasse.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 02/03/2013 | 19:18 uur
Het kan bijna altijd erger, zeker in tijden van economische neergang.

Gelukkig duurd het nog even voordat de (eventuele) bestelling wordt geplaatst bij DSNS (als de nieuwe "visie" maar geen roet in het eten gooid)

Mourning

Het kan bijna altijd erger, zeker in tijden van economische neergang.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).