Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#791
Citaat van: Thomasen op 22/09/2014 | 12:56 uur
Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, het kan alle kanten op. Het verleden geeft in deze in ieder geval weinig om mee te hopen.

Deze nieuwsgierigheid deel ik natuurlijk, en toch verwacht ik bij de eerste twee onderwerpen geen tegenstand, eerder een hamerstuk, punt 3 zal ongetwijfeld discussie oproepen (en hopelijk bij de eerste 2 punten een discussie over het aantal)  :big-smile:

dudge

Citaat van: jurrien visser op 22/09/2014 | 12:40 uur
Hier heb je natuurlijk wel een punt.

In Q1/15 gaan (naast een OZB visie) 3 behoeftestellingen naar de 2e kamer:

* vervanging Alkmaar klasse
* vervanging M fregat
* vervanging Walrus klasse

Bij de eerste twee verwacht ik niet veel weerstand in de kamer bij de laatste zal ongetwijfeld weer een oude discussie gaan ontstaan, waarbij de verwachting (nu) is dat ook dit dossier het gaat redden.

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, het kan alle kanten op. Het verleden geeft in deze in ieder geval weinig om mee te hopen.

Reinier

Citaat van: jurrien visser op 22/09/2014 | 12:40 uur
Hier heb je natuurlijk wel een punt.

In Q1/15 gaan (naast een OZB visie) 3 behoeftestellingen naar de 2e kamer:

* vervanging Alkmaar klasse
* vervanging M fregat
* vervanging Walrus klasse

Bij de eerste twee verwacht ik niet veel weerstand in de kamer bij de laatste zal ongetwijfeld weer een oude discussie gaan ontstaan, waarbij de verwachting (nu) is dat ook dit dossier het gaat redden.
Qua budget zullen deze gezamenlijke projecten meer gaan kosten dan de 37 JSF's.
Verschil kan gaan zitten in de, dan nog hopelijk, positieve "vibe" t.a.v. defensie en dat deze schepen, grotendeels in NL zullen worden ontworpen en gebouwd; goed voor de werkgelegenheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 22/09/2014 | 12:29 uur
Ok, er is een plan, maar geen beleid (politiek bekrachtigd plan).
Pas als het staal voor de eerste subs gesneden (oid) wordt, zal de buitenwereld onze inspanning serieus nemen.

Hier heb je natuurlijk wel een punt.

In Q1/15 gaan (naast een OZB visie) 3 behoeftestellingen naar de 2e kamer:

* vervanging Alkmaar klasse
* vervanging M fregat
* vervanging Walrus klasse

Bij de eerste twee verwacht ik niet veel weerstand in de kamer bij de laatste zal ongetwijfeld weer een oude discussie gaan ontstaan, waarbij de verwachting (nu) is dat ook dit dossier het gaat redden.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 22/09/2014 | 12:22 uur
Dat plan is er wel degelijk, samen met Noorwegen. De a.s. OZB visie van Hennis zal een positief advies kennen.

Ok, er is een plan, maar geen beleid (politiek bekrachtigd plan).
Pas als het staal voor de eerste subs gesneden (oid) wordt, zal de buitenwereld onze inspanning serieus nemen.
Samenwerking is voor Noorwegen ook minder riskant. Aangezien hun commitment nog gelijk loopt met de Nederlandse, en er voldoende ready alternatives zijn. Dat is voor land als Taiwan héél anders.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 22/09/2014 | 11:49 uur
....en zelf nog geen plan hebben voor vervanging maakt export van subs een vrijwel onmogelijheid.


Dat plan is er wel degelijk, samen met Noorwegen. De a.s. OZB visie van Hennis zal een positief advies kennen.

Harald


Harald

Citaat van: jurrien visser op 22/09/2014 | 11:42 uur
Tot dusver staan alle signalen op groen.  ;D

Hopelijk blijven ze ook op groen en gaat het door,  ook de ontwikkeling en productie in NL, zou een flinke opsteker zijn voor NL industrie.

dudge

Citaat van: Harald op 22/09/2014 | 11:09 uur
We hebben al vaker ons hoofd gestoten met die Politieke correctheid !! ... meestal stoot een ezel zijn kop geen tweede keer, maar ja ... Den Haag ? !

Erg jammer zo'n opstelling, waarbij andere landen zoals de VS, Duitsland, Frankrijk gewoon wel leveren ! ...  :mad:

Hoop maar nergens op inderdaad. Nederland is te politiek correct. Niet alleen de episode die RDM de kop gekost heeft (en de NL economie Miljarden guldens), maar bijvoorbeeld ook de Leo2 verkoop aan Indonesië of de symbolische bijdragen aan militaire operaties. Dat we daarbij ook nog eens geen bedrijf met ervaring hebben en zelf nog geen plan hebben voor vervanging maakt export van subs een vrijwel onmogelijheid.

Samenwerking met Europese partners kan, maar exhte exportorders buiten Europa, hoop maar nergens op. Er liggen zeker kansen voor de NL industrie, maar de NL regeringen zijn er nog steeds niet op gebrand om deze sector echt te ondersteunen. Anders dan wat je inderdaad in de meeste landen met een grote defensieindustrie ziet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#782
Citaat van: Harald op 22/09/2014 | 11:09 uur
We hebben al vaker ons hoofd gestoten met die Politieke correctheid !! ... meestal stoot een ezel zijn kop geen tweede keer, maar ja ... Den Haag ? !

Erg jammer zo'n opstelling, waarbij andere landen zoals de VS, Duitsland, Frankrijk gewoon wel leveren ! ...  :mad:



Het probleem in Den Haag is een kudde wisselende ezels met een beperkte houdbaarheidsdatum die elke keer opnieuw een plas over het zelfde onderwerp willen doen..... en het erge is: we kiezen ze (in algemene zin) zelf.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 22/09/2014 | 11:30 uur
Ik laat mij graag aangenaam verrassen!
:big-smile:


Tot dusver staan alle signalen op groen.  ;D

Reinier

Citaat van: jurrien visser op 22/09/2014 | 11:03 uur
Laatje verrassen en wacht met deze uitspraak tot na de OZB visie die in Q1/2015 naar de tweede kamer gaat. Vwb de eigen bouwcapaciteit: uit diverse zeer betrouwbare bronnen vernomen dat ook hier een verrassing meer dan mogelijk is.
Ik laat mij graag aangenaam verrassen!
:big-smile:

Harald

We hebben al vaker ons hoofd gestoten met die Politieke correctheid !! ... meestal stoot een ezel zijn kop geen tweede keer, maar ja ... Den Haag ? !

Erg jammer zo'n opstelling, waarbij andere landen zoals de VS, Duitsland, Frankrijk gewoon wel leveren ! ...  :mad:


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 22/09/2014 | 10:54 uur
Ik denk dat de Taiwanezen vriendelijke bedanken voor het aanbod en niet nog een keer hun hoofd gaan stoten aan NL politieke correctheid betreffende wapen leveranties en ook liever een concreet product kopen.

Dat denk ik ook.

Misschien de Japanners met hun gewijzigde strategie een handje kunnen/willen helpen, als was het maar om de Chinezen dwars te zitten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 22/09/2014 | 10:54 uur
Met 0,1% ambitie aan Nederlandse zijde voor nieuwe subs voor ons zelf en nog minder capaciteit om te zelf te bouwen.

Laatje verrassen en wacht met deze uitspraak tot na de OZB visie die in Q1/2015 naar de tweede kamer gaat. Vwb de eigen bouwcapaciteit: uit diverse zeer betrouwbare bronnen vernomen dat ook hier een verrassing meer dan mogelijk is.