De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

StrataNL

Citaat van: Parera op 28/02/2021 | 06:16 uur
De FAC 1604 is natuurlijk wel de basis van deze ESB. Ik weet dat de 1604 voor de afmetingen staan van deze bootjes (LCVP 1604 / FAC 1604 en ESB 1604). Ik bedoel meer dat dit ESB platform als test gebruikt word voor de systemen van de FAC (door Damen / Defensie) want veel systemen zullen overeenkomen alleen de rompvorm is (iets) anders en natuurlijk is de taak compleet anders ingericht. En ik zie er eerder landings CB-90's bij komen dan SOF vaartuigen want agressief.
Nah denk dat het wel meevalt, romp is totaal anders, FAC heeft waterjet aandrijving en hogere kruissnelheid. ESB schroeven en roeren.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Citaat van: Parera op 28/02/2021 | 06:16 uur
De FAC 1604 is natuurlijk wel de basis van deze ESB. Ik weet dat de 1604 voor de afmetingen staan van deze bootjes (LCVP 1604 / FAC 1604 en ESB 1604). Ik bedoel meer dat dit ESB platform als test gebruikt word voor de systemen van de FAC (door Damen / Defensie) want veel systemen zullen overeenkomen alleen de rompvorm is (iets) anders en natuurlijk is de taak compleet anders ingericht. En ik zie er eerder landings CB-90's bij komen dan SOF vaartuigen want agressief.






Eigenlijk moeten we juist zo agressief mogelijk voorkomen als we de minimale middelen die we hebben het best kunnen gebruiken. Ben er wel een beetje klaar mee dat we op ieder zijn gevoel moet letten, de les zou moeten zijn maak je ons boos of krijg je mot met ons ben je de klos. In die zin een OPV mag je pijn gaan doen als ware het een volwaardig fregat, de leus zou moeten zijn klein, niet met veel maar wel dapper maar vooral dodelijk.

Parera

Citaat van: StrataNL op 26/02/2021 | 15:37 uur
Maak het niet spannender dan het is...

De FAC 1604 is natuurlijk wel de basis van deze ESB. Ik weet dat de 1604 voor de afmetingen staan van deze bootjes (LCVP 1604 / FAC 1604 en ESB 1604). Ik bedoel meer dat dit ESB platform als test gebruikt word voor de systemen van de FAC (door Damen / Defensie) want veel systemen zullen overeenkomen alleen de rompvorm is (iets) anders en natuurlijk is de taak compleet anders ingericht. En ik zie er eerder landings CB-90's bij komen dan SOF vaartuigen want agressief.





Parera

#1365
DOOP EN OVERDRACHT EXPEDITIONARY SURVEY BOAT "HYDROGRAAF"

https://nlnavy.damen.com/nl/doop-en-overdracht-expeditionary-survey-boat-hydrograaf/



En ook bewegende beelden op ''zee'.


StrataNL

Citaat van: Parera op 26/02/2021 | 14:48 uur
Laat deze ESB maar proefvaarten doen onder de hydrografie noemer, maar ik heb zo maar het idee dat dit concept verder loopt dan de ESB. Toekomstige landingsvaartuigen of SOF boten? Daarnaast hoop ik dat het niet bij de hydrograaf blijft maar dat er nog minimaal een 2e bij komt zodat we niet afhankelijk zijn van 1 bootje.
Maak het niet spannender dan het is...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#1363
Nieuw hydrografisch vaartuig voor marine

Citaat
De Expeditionary Survey Boat
Naam: Hydrograaf
Boegnummer: H8021
Afmetingen: lengte: 15,70 meter, breedte: 4,27 meter
Waterverplaatsing: 22 ton (volle tanks en beladen)
Snelheid: maximaal 20 knopen
Zelfverdediging: 1x MAG (camouflage voor het verminderen van visuele detectie en ballistische bescherming tegen klein kaliber wapens)

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2021/07/04_esb_07







Laat deze ESB maar proefvaarten doen onder de hydrografie noemer, maar ik heb zo maar het idee dat dit concept verder loopt dan de ESB. Toekomstige landingsvaartuigen of SOF boten? Daarnaast hoop ik dat het niet bij de hydrograaf blijft maar dat er nog minimaal een 2e bij komt zodat we niet afhankelijk zijn van 1 bootje.

Parera

#1362
Citaat van: Harald op 25/02/2021 | 16:40 uur
Schiebel works on larger, heavier Camcopter   (misschien ook nog wel interessant voor de NL Marine)

The S-300 rotorcraft UAV is being developed to give operators a heavier payload.

Schiebel is developing a larger and heavier rotary-wing UAV in its Camcopter range, even as the manufacturer seeks more customers for its baseline S-100 aircraft.

'We are designing, building, and beginning to test the S-300, which will probably come into service in the next few years,' said Neil Hunter, global head of business development at the Austrian company.

Speaking to Shephard during the IDEX 2021 defence exhibition in Abu Dhabi on 21-25 February, he added: 'It is important now that we just focus on the engineering milestones rather than trying to say when it is ready for the market. We would rather get the engineering right, and when that happens, we will talk about bringing it onto the market.'

S-300 'will be basically three times bigger' than the S-100 with an MTOW of 600-700kg, Hunter said. The new rotary-wing UAV will be able to carry a payload of 250kg. 'And playing with the amount of the fuel will either give a longer endurance and smaller payload or vice versa,' he added.

.../...

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/idex-2021-schiebel-works-larger-heavier-camcopter/

Interessant en met een draagkracht van 250 kg een midden maatje tussen de S-100 en de MQ-8 Fire Scout. Wat mij betreft een kandidaat voor de ''ASW toolboxen'' van de ASWF's i.c.m. de NH-90 en het schip of als stand-alone multirole UAV. Maar ook Saab zit ook niet stil met de door ontwikkeling van de Saab Skeldar V-200.

Harald

Schiebel works on larger, heavier Camcopter   (misschien ook nog wel interessant voor de NL Marine)

The S-300 rotorcraft UAV is being developed to give operators a heavier payload.

Schiebel is developing a larger and heavier rotary-wing UAV in its Camcopter range, even as the manufacturer seeks more customers for its baseline S-100 aircraft.

'We are designing, building, and beginning to test the S-300, which will probably come into service in the next few years,' said Neil Hunter, global head of business development at the Austrian company.

Speaking to Shephard during the IDEX 2021 defence exhibition in Abu Dhabi on 21-25 February, he added: 'It is important now that we just focus on the engineering milestones rather than trying to say when it is ready for the market. We would rather get the engineering right, and when that happens, we will talk about bringing it onto the market.'

S-300 'will be basically three times bigger' than the S-100 with an MTOW of 600-700kg, Hunter said. The new rotary-wing UAV will be able to carry a payload of 250kg. 'And playing with the amount of the fuel will either give a longer endurance and smaller payload or vice versa,' he added.

.../...

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/idex-2021-schiebel-works-larger-heavier-camcopter/

Parera

Via twitter @WalterHansen801

Citaat
Primeur aan boord. Expeditionary survey vessel in de davits. De Hydrograaf. Op naar de toekomst! @kon_marine @damen @Inkoop_DMO @Defensie_DMO








Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2021 | 16:13 uur
Moet je wel perse willen optreden in Arctisch gebied ? daar gebeurd nooit wat ...en laten de Noren / Zweden en Finnen dat lekker zelf doen
denk ik.
En dan kan je ook het Korps Mariniers inrichten op de dingen die vaker gebeuren ..namelijk ..optreden in snikhete landen in Afrika
en het Midden Oosten ...dus andere voertuigen OSHKOSH JLTV zou dan wel bij de Mariniers passen denk ik maar ook volgens mij ook
enkele Boxer's of CV-90 voor vuursteun.
Ik zie gewoon niets in al dat tijdverlies en kosten en dat gekut in de sneeuw ...vechten met ski's onder je poten enz terwijl alle conflicten
bijna in andere gebieden plaatsvinden.

Arctisch gebied was, is en blijft van giga belang. Om zowel strategische als economische redenen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#1358
Citaat van: Oorlogsvis op 10/02/2021 | 16:13 uur
Moet je wel perse willen optreden in Arctisch gebied ? daar gebeurd nooit wat ...en laten de Noren / Zweden en Finnen dat lekker zelf doen
denk ik.

Check eens de twee topics De noordflank en De toekomst van de Arctische regio. Dit gebied wordt straks best belangrijk  ;)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oorlogsvis

Moet je wel perse willen optreden in Arctisch gebied ? daar gebeurd nooit wat ...en laten de Noren / Zweden en Finnen dat lekker zelf doen
denk ik.
En dan kan je ook het Korps Mariniers inrichten op de dingen die vaker gebeuren ..namelijk ..optreden in snikhete landen in Afrika
en het Midden Oosten ...dus andere voertuigen OSHKOSH JLTV zou dan wel bij de Mariniers passen denk ik maar ook volgens mij ook
enkele Boxer's of CV-90 voor vuursteun.
Ik zie gewoon niets in al dat tijdverlies en kosten en dat gekut in de sneeuw ...vechten met ski's onder je poten enz terwijl alle conflicten
bijna in andere gebieden plaatsvinden.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 10/02/2021 | 08:00 uur
Voor opereren in Arctisch gebied zou ik alvast cabine's verwachten voor de (stuks-)bemanning...
Stilstaan of wandelen/marcheren in de koude is wat anders dan erin rijden in een open cab.

Zowel de launchers als artillerie stukken zijn volledig onbemand  ;) En ik zeg niet dat deze voertuigen geschikt zijn voor het KMARNS maar we zien de JLTV wel terug komen in beproevingen bij de mariniers en op basis van die combinatie (USMC plannen + JLTV proeven NL) zijn dit interessante ontwikkelingen.

ARM-WAP

Voor opereren in Arctisch gebied zou ik alvast cabine's verwachten voor de (stuks-)bemanning...
Stilstaan of wandelen/marcheren in de koude is wat anders dan erin rijden in een open cab.

Parera

#1354
In het topic rondom het CSS gaat de discussie over het toekomstig optreden van het KMARNS, ik stel voor om die discussie hier voort te zetten om dat topic niet te veel te vervuilen.

Wat betreft het nieuwe optreden van het KMARNS zal de nadruk liggen op operaties onder arctische omstandigheden en natuurlijk ook de amfibische operaties blijven onderdeel van het KMARNS.
De Amerikaanse collega mariniers ontwikkelen op dit moment een aantal vuursteun oplossingen op basis van hun JLTV's en MTVR's. Niet al deze ideeën zijn misschien toepasbaar binnen onze mariniers maar in mijn ogen zijn de JLTV variante heel interessant voor Nederland.



Met als meest recente ontwikkeling een onbemande JLTV met daarop 2 Naval Strike Missile's, deze constructie is eind 2020 getest door de USMC maar hiervan zijn nog geen beelden vrij gegeven. Het is bekend (onderstaande afbeelding) dat de USMC ook een variant overweegt met daarop de launcher van een HIMARS. In de toekomst is het mogelijk om ook de nieuwe Ground Launched Cruise Missile (GLCM) af te vuren van dit platform.



Een wat oudere ontwikkeling (2019) maar zeer interessant en voor Nederland misschien goed toepasbare ontwikkeling is het toevoegen van een loiterings-munitions launcher op een JLTV chassis.
In dit geval ging het om een launcher met een 6 tal Hero 120 Loitering munition


Dit concept is tijdens een beurs dag in 2019 voorgesteld aan de USMC.