MLU LPD's Rotterdam & Johan de Witt

Gestart door Parera, 17/07/2018 | 16:15 uur

Lynxian

Citaat van: Parera op 04/04/2023 | 13:24 uur
De JWIT is weer in Den Helder, met een mooi droneshot van de vernieuwde LPD. Er lijkt behoorlijk wat verbouwd te zijn aan het schip.



Via LinkedIn DMO
HAH! Ik dacht 'm gisterenmiddag al te zien toen mijn vliegtuig de landing had ingezet nabij Rotterdam! Ik overtuigde mijzelf dat het geen LPD kon zijn vanwege de groene en blauwe containers op het vliegdek en wat zie ik hier? Zelfs vanuit vele honderden meters hoogte is 't een mooi groot schip om te zien!

Parera

De JWIT is weer in Den Helder, met een mooi droneshot van de vernieuwde LPD. Er lijkt behoorlijk wat verbouwd te zijn aan het schip.



Via LinkedIn DMO

Flyguy


Parera

Damen Naval completes Vlissingen part of complex Midlife Update of HNLMS Johan de Witt



In the early hours of the morning, Landing Platform Dock HNLMS Johan de Witt has left the Damen Naval shipyard in Vlissingen-Oost. Over the past 13 months, the amphibious transport ship has undergone a comprehensive Midlife Update (MLU) in conjunction with the third period of Appointed Maintenance (BO3). Despite the tight schedule and several challenges, the ship was handed over to the Defence Materiel Organisation (DMO) on Friday 31 March on schedule. The ship will now be towed to Den Helder, where the Naval Maintenance and Sustainment Agency, together with Damen Naval, will carry out some additional work.

"We are extremely proud, together with Defence, to have been able to complete this complex project as planned. We have worked extremely hard over the past year and the result exceeds our expectations," said Damen Naval's Project Director Fer Tummers. "Our company has had a close relationship with the Royal Netherlands Navy since 1905 and this project is the most recent example of the excellent cooperation between Damen Naval and the DMO, the Naval Maintenance and Sustainment Agency (DMI) and the crew of the Johan de Witt."

The MLU/BO3 was a joint project between Damen Naval and Damen Shiprepair Vlissingen (DSV). The companies share a shipyard in Vlissingen-Oost, where the Johan de Witt arrived on 3 March 2022. In July 2022, the ship was moved to DSV's dry dock for, among other things, conservation work on the underwater hull, superstructure, and all tanks. In November 2022, the Johan de Witt left the dry dock ahead of schedule and work continued quayside.

There were 69 MLU items planned, including refurbishment or replacement of equipment such as armament and communication systems, freshwater production (RO units), seawater pumps for firefighting and cooling, and more. The bridge, joint operations room, command, and engineering centre were completely refurbished, and the masts were also rebuilt. Over 60 km of new cables were pulled, and new decking installed. Medical facilities on board, such as the operating room, IC beds and nursing room, were completely modernised.

HNLMS Johan de Witt is the second Landing Platform Dock that Damen Naval has built for the Royal Netherlands Navy. Construction of the 176.35-metre vessel began in 2003 at the Damen Naval shipyard in Romania, and in 2004 the hull was towed to Vlissingen, where it was further completed. Completion and commissioning followed in 2007.

Fer Tummers: "HNLMS Johan de Witt is a maritime all-rounder and one of the finest ships we have had the pleasure of building for the Royal Netherlands Navy. It is therefore extra special to have her back in Vlissingen 15 years after delivery for this MLU/BO3. With the maintenance and upgrades the LPD has now had, the ship is all set to be able to her job for the next 15 years."

https://www.damen.com/insights-center/news/damen-naval-completes-vlissingen-part-of-complex-update-of-hnlms

Parera

Citaat van: StrataNL op 01/12/2022 | 01:53 uur
Hitroles/Lionfish. Vervanger Goalkeeper duurt nog wel een aantal jaar.

Ja bedankt, ik zag dat het volle artikel in de krant foto's had van de mounts voor Hitroles. Ik had de vGK ook nog niet verwacht maar misschien wel de posities al voorbereid op de plaatsing.

StrataNL

Citaat van: Parera op 27/11/2022 | 13:03 uur
Er is ook een artikel van het NHD over de MLU van de Johan de Witt, hier spreekt men over ''het plateau voor de nieuwe wapen systemen staat klaar''.

Ik vraag me dan af of het gaat om de vervangers van de Goalkeeper of andere nieuwe wapen systemen (Hitrole / 30 mm?)

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20221126_47294184 [Betaalmuur]


Update Ik ben er achter, het gaat om de Lionfish 12,7 mm's.
Hitroles/Lionfish. Vervanger Goalkeeper duurt nog wel een aantal jaar.

Citaat van: silvester herc op 26/11/2022 | 22:41 uur
Vraagje boven bij het onderwerp topic staat vermeld dat ook de Zr.Ms. Rotterdam een MLU ondergaat maar dat is toch niet meer zo alleen de Zr.Ms. Johan de Witt of heb ik het verkeerd??
Zr.Ms Rotterdam heeft recent al een MLU gehad. De MLU van de De Witt is vergelijkbaar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#45
Er is ook een artikel van het NHD over de MLU van de Johan de Witt, hier spreekt men over ''het plateau voor de nieuwe wapen systemen staat klaar''.

Ik vraag me dan af of het gaat om de vervangers van de Goalkeeper of andere nieuwe wapen systemen (Hitrole / 30 mm?)

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20221126_47294184 [Betaalmuur]


Update Ik ben er achter, het gaat om de Lionfish 12,7 mm's.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/11/2022 | 11:53 uur
Een interessante vraag is: gaan beide LPD's de beoogde einddatum halen gezien de voorzichtige plannen om stevige verandering binnen amfibisch opereren door te voeren, bedenk hierbij de beoogde 6 LPX'en.
Idd, of in vervroegde verkoop en vervroegd de vervanging opstarten

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: silvester herc op 27/11/2022 | 10:24 uur
OK ben benieuwd hoe het met de Zr.Ms.Rotterdam verder gaat ?

Een interessante vraag is: gaan beide LPD's de beoogde einddatum halen gezien de voorzichtige plannen om stevige verandering binnen amfibisch opereren door te voeren, bedenk hierbij de beoogde 6 LPX'en.

silvester herc

Citaat van: Lex op 26/11/2022 | 23:11 uur
Het betreft hier dus voornoemd vaartuig.
OK ben benieuwd hoe het met de Zr.Ms.Rotterdam verder gaat ?

Lex

Citaat van: silvester herc op 26/11/2022 | 22:41 uur
Vraagje boven bij het onderwerp topic staat vermeld dat ook de Zr.Ms. Rotterdam een MLU ondergaat maar dat is toch niet meer zo alleen de Zr.Ms. Johan de Witt of heb ik het verkeerd??

Het betreft hier dus voornoemd vaartuig.

silvester herc

Vraagje boven bij het onderwerp topic staat vermeld dat ook de Zr.Ms. Rotterdam een MLU ondergaat maar dat is toch niet meer zo alleen de Zr.Ms. Johan de Witt of heb ik het verkeerd??

Lex

Ambifisch transportschip eerder dan verwacht uit het dok. Zr.Ms. Johan de Witt moet in 2024 aan de bak voor NAVO. ?Genoeg mensen voor een inzet? Momenteel niet?

DEN HELDER
Het amfibisch transportschip krijgt sinds dit voorjaar een update en onderhoud op de werf van Damen in Vlissingen. Het is de bedoeling dat het schip in 2024 wordt ingezet voor de amfibische taskforce van de NAVO.
,,Of we daar op dit moment genoeg mensen voor hebben? Het schip ligt op de werf voor onderhoud en de updates en dan is er minder bemanning aan boord. Dus op dit moment niet??, antwoordt Peter de Vos, waarnemend commandant van Zr.Ms. Johan de Witt, in een gesprek met deze krant.

Het werk aan de Johan de Witt is inmiddels net over de helft. Deze zaterdag verlaat het schip, eerder dan gepland, het dok. De resterende werkzaamheden vinden plaats aan de kade van het Zeeuwse terrein. Op 1 april 2023 wordt het schip terug naar Den Helder gesleept. Zr.Ms. Johan de Witt werd in 2007 in dienst gesteld en ondergaat momenteel onder meer een midlife update (MLU). De verwachte levensduur van een marineschip is 30 ? 35 jaar.

Opplussen
Na een periode van opwerken en proefvaren wordt Zr.MS. Johan de Witt in 2024 dus ingezet voor de amfibische taskforce van de NAVO. De Vos: ,,Het schip heeft 45 bemanningsleden. Dat kan inderdaad niet maar in 2024 is dat weer anders. Dat is ook de uitdaging die de marine heeft. Daar hebben we wel een plan voor om te zorgen dat er voldoende mensen zijn om de dingen te kunnen doen op het moment dat het moet gebeuren. Het is tegenwoordig allemaal maatwerk. Waar we aan de ene kant opplussen, betekent dat je aan de andere kant moet downscalen.??

Een van de denkbare scenario?s is dat er schepen eerder uit de vaart worden gehaald om zo de bemanning op een ander schip te kunnen plaatsen. De Johan de Witt ging in april 2021 vanwege personeelstekorten vervroegd tegen de kant. Dat was eerder ook al gebeurd bij de Van Speijk.

In het marinemagazine Alle Hens stelt stafmedewerker P&O Remco Harsveld deze week dat het in aanbouw zijnde bevoorradingsschip Zr.Ms. Den Helder deels ?alternatief wordt bemand. Met een bemanning die direct uit de burgermaatschappij wordt binnengehaald en als militair aan het werk gaat

Minder opvarenden
Door de personeelstekorten heeft Zr.Ms. Johan de Witt minder opvarenden ter beschikking om te helpen bij de werkzaamheden in Vlissingen. Daardoor worden er meer externe arbeidskrachten ingekocht. ,,We zitten nu op zo?n 45 man en vrouw die hier permanent aanwezig zijn en vanwege het hier ontbreken van een marinierskazerne in hotels verblijven. Het minimumaantal lag net onder de 25.??

De lage bezettingsgraad is volgens De Vos ook een van de redenen dat het amfibisch transportschip in april wordt teruggesleept naar Den Helder. ,,Om veilig over te varen moet het schip een bepaalde toets hebben doorstaan. Dat het schip veilig is om op zee te varen. Dat niveau van certificering is er nog niet. Dat wordt straks in Den Helder aangebracht, zodanig dat het schip met een heel opwerktraject stapje voor stapje steeds een hoger niveau bereikt. En gegeven de huidige personele situatie van de marine is terugvaren een hele uitdaging. Normaliter is een schip dat in onderhoud ligt bijna volledig bemant, maar nu bleek dat niet meer realiseerbaar te zijn.??

NHF, 26-11-2022, 16:51

Parera

The next step in the MLU of HNLMS 'Johan de Witt'.

After the first cable, the first new consoles have been hoisted aboard HNLMS Johan de Witt. The ship will receive some 75 modifications, varying from fitting additional weapon systems to structural improvements.






https://twitter.com/damen/status/1531274268788637696

Parera

Blij en vereerd met het contract van Ministerie van Defensie voor de grote modernisering van de Zr Ms Johan de Witt van de Koninklijke Marine .
Dit Damen-schip is in NAVO en EU een graag geziene gast. Het overgrote deel van de werkzaamheden aan de Johan de Witt zal bij Damen Shiprepair te Vlissingen worden uitgevoerd in het komende jaar.
Dank aan onze opdrachtgever, de Defensie Materieel Organisatie voor de samenwerking op weg naar dit belangrijke moment.

Op de foto de Zr Ms Johan de Witt in aanbouw bij Damen Naval in Vlissingen in May 2006.



Bron: LinkedIn Damen Naval