Vervanging LPD’s

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 19/09/2020 | 14:38 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 17/06/2021 | 09:16 uur
Nu we toch bezig zijn opties te benoemen :

Toekomstige LPD als ASW carrier, maar dan meer als het "oude" Russische principe als de Moskva en/of Kiev klasse. Dus gelijk uitvoeren als "mini arsenaal" schip.

Terug naar de slagkruiser, maar dan in 2035 stijl, veel diversiteit in drones, een berg VLS en een enorm voortzettingsvermogen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zander op 17/06/2021 | 09:11 uur
Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.....
Stop met dromen. De huidige LPD s 1 op 1 vervangen zie ik niet eens gebeuren. Er is nauwelijks geld om het fregatten bestand op peil te houden.

Ik zie meer in een 2e JSS en 4 XO-achtige schepen.

Harald

Nu we toch bezig zijn opties te benoemen :

Toekomstige LPD als ASW carrier, maar dan meer als het "oude" Russische principe als de Moskva en/of Kiev klasse. Dus gelijk uitvoeren als "mini arsenaal" schip.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2021 | 09:06 uur
De luchtmobiele brigade integreren in het Korps Mariniers.
Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.....
Stop met dromen. De huidige LPD s 1 op 1 vervangen zie ik niet eens gebeuren. Er is nauwelijks geld om het fregatten bestand op peil te houden.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 17/06/2021 | 08:59 uur
Weer terug maar de LPD's. Wat moet er daadwerkelijk veranderen aan het amfibisch optreden om van een LPD naar een LHD te gaan?


De luchtmobiele brigade integreren in het Korps Mariniers.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2021 | 23:21 uur
De KLu krijgt 46 F35A, dit worden na verwachting 52 met daarnaast de wens voor nog een extra sqn van 15 exemplaren wat het uiteindelijke aantal op 67 brengt... wat als en die als mag in hoofdletters, die laatste 15 nu eens de B variant zou kunnen worden (eventueel in Engeland te stationeren en onderhouden)

Citaat van: Parera op 17/06/2021 | 06:15 uur
En dat zie ik veel liever dan een squadron F-35B's.

Tenzij de MLD weer wordt opgetuigd met jachtvliegtuigen, zie ik meer in een vierde KLu F-35A squadron.

Weer terug maar de LPD's. Wat moet er daadwerkelijk veranderen aan het amfibisch optreden om van een LPD naar een LHD te gaan?

Zou KM nee zeggen tegen bijvoorbeeld een San Antonio-klasse LPD?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2021 | 23:21 uur
Persoonlijk zou ik geen paard kopen om slechts mijn buurvrouw op dit edele dier te laten rijden.

Een LHD/LHA is niet veel meer dan een LPD of JSS met een plat dek al vereist dit wel in stevige investering in extra vliegend materieel.

De KLu krijgt 46 F35A, dit worden na verwachting 52 met daarnaast de wens voor nog een extra sqn van 15 exemplaren wat het uiteindelijke aantal op 67 brengt... wat als en die als mag in hoofdletters, die laatste 15 nu eens de B variant zou kunnen worden (eventueel in Engeland te stationeren en onderhouden)

Dat schansje op een LHD/A zijn de kosten niet al zal de vloot wellicht een aantal extra escorte schepen benodigd hebben. (AAW en ASW)

Wel een zinnige vraag is: is de F35B en een mini-carrier in een steeds ruimer wordende A2/D2 wereld wel het juiste middel?

Uiteraard vraagt een LHD/LHA/LHP een extra investering in vliegend materieel, maar met het oog op het belang van UAV's/RPA's in de toekomst is het wel een ding om te kijken naar de mogelijkheden.

De NL aanschaf van F-35B's is iets dat natuurlijk helemaal geweldig gaat zijn i.c.m. 1 of 2 LHD's maar dat is echt een (grote) stap te ver wat mij betreft. Ik vraag me alleen of het verschil tussen een ''gewone LHD'' of een LHD geschikt voor de F-35B echt zo gigantisch groot is.

Een LHD is wat mij betreft ''the way to go'' maar de vraag is of dat deze geschikt moeten zijn voor de F-35B, dat zou met het oog op internationale samenwerking met o.a. de Britten mooi meegenomen zijn maar wat mij betreft is het geen hoofdeis.

Citaat van: StrataNL op 17/06/2021 | 00:03 uur
Exact, een LHD/LPH zal 9 van de 10x duurder zijn in aanschaf en exploitatie dan een LPD.

De vergelijking met de Osprey is krom want die kan op de meeste helidekken landen en opstijgen, in tegenstelling tot de F35B.
Je kopt dan een schip met een lang dek wat je zelf niet gaat gebruiken/niet nodig hebt en hogere kosten met zich mee brengt..

Dat ben ik niet helemaal met je eens, want het lange dek kan ook gebruikt worden voor inzet van UAV's in de toekomst. En uiteraard het grote aantal helikopters maar dat vraagt investeringen in de helikopter vloot. En dat zie ik veel liever dan een squadron F-35B's.



StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2021 | 23:21 uur
Persoonlijk zou ik geen paard kopen om slechts mijn buurvrouw op dit edele dier te laten rijden.
Exact, een LHD/LPH zal 9 van de 10x duurder zijn in aanschaf en exploitatie dan een LPD.

De vergelijking met de Osprey is krom want die kan op de meeste helidekken landen en opstijgen, in tegenstelling tot de F35B.
Je kopt dan een schip met een lang dek wat je zelf niet gaat gebruiken/niet nodig hebt en hogere kosten met zich mee brengt..
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#73
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2021 | 23:21 uur
Een LHD/LHA is niet veel meer dan een LPD of JSS met een plat dek al vereist dit wel in stevige investering in extra vliegend materieel.

De KLu krijgt 46 F35A, dit worden na verwachting 52 met daarnaast de wens voor nog een extra sqn van 15 exemplaren wat het uiteindelijke aantal op 67 brengt... wat als en die als mag in hoofdletters, die laatste 15 nu eens de B variant zou kunnen worden (eventueel in Engeland te stationeren en onderhouden)

Dat schansje op een LHD/A zijn de kosten niet al zal de vloot wellicht een aantal extra escorte schepen benodigd hebben. (AAW en ASW)

Wel een zinnige vraag is: is de F35B en een mini-carrier in een steeds ruimer wordende A2/D2 wereld wel het juiste middel?
De Britten vochten de Falkland Oorlog met de 22.000 tons Invincible klasse.  Met daarop max. 22 kisten, waarvan 12 - 18 Harriers.
Nou staan VTOL kisten niet bekend om hun 'lange benen' (groot bereik).  En de Britten hadden tijdens deze korte oorlog een tekort aan jachtvliegtuigen.
De Invincible klasse bleek niet effectief en efficient, want te klein.

In de jaren 90 ging de Royal Navy op zoek naar een nieuw carrier concept.  En kwam uit op een 50.000 tonner met daarop een max. vloot van 50 kisten.
Helaas, ook dit concept kon niet voldoende "massa" op de mat brengen.   Dus kwam men uit op het 65.000 ton metende HMS Queen Elizabeth, uitgerust met max. 65 kisten.   De hoofdmoot van deze luchtvloot zou moeten gaan bestaan uit F-35C's.  Want die hebben het gewenste bereik.  Maar helaas niet met de gewenste bereik - nuttige lading verhouding.   Om politieke redenen werd echter voor het F-35B gekozen.   Deze heeft opererend vanaf een 'dikke boot' slechts een actieradius van geschat 250 nm / 463 km.  Terwijl bijvoorbeeld tegen de Chinese A2 - AD strategie op zijn minst een bereik van 1.850 km, met een nuttige lading van minimaal 1.814 - 3.628 kg benodigd is.

En dan moet er nog een stevig escorte aan AAW en ASW fregatten, AWACS en MARPATS-en om de carrier gelegd worden.  De Europese NAVO landen hebben echter een tekort aan fregatten.   En wat er rond vaart is relatief oud en relatief licht bewapend.  Vaarwel.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/06/2021 | 17:12 uur
Is er al meer bekend over de plannen rondom dit project?

En ik vroeg me af:

Als Nederland de keuze zou maken voor minimaal 1 van de 2 LPD's te vervangen door een LHD/LPH en uiteraard met het oog op de toekomst (UAV's). Is er dan een kans dat we het schip zo ontwikkelen dat we F-35B toestellen van partner landen kunnen laten landen / opstijgen en ondersteunen? De kans dat NL zelf F-35B's aanschaft schat ik in als < 0,05% maar het opereren van partner toestellen is uiteraard een stuk logischer. Dit doen we nu al voor de V-22 op de Doorman en de JWIT dus waarom niet bij een eventuele keuze voor LHD dit doortrekken naar de F-35B's?
Dit is natuurlijk voornamelijk gericht op de UK/NL AF i.c.m. de Britse Queen Elizabeth klasse.

Persoonlijk zou ik geen paard kopen om slechts mijn buurvrouw op dit edele dier te laten rijden.

Een LHD/LHA is niet veel meer dan een LPD of JSS met een plat dek al vereist dit wel in stevige investering in extra vliegend materieel.

De KLu krijgt 46 F35A, dit worden na verwachting 52 met daarnaast de wens voor nog een extra sqn van 15 exemplaren wat het uiteindelijke aantal op 67 brengt... wat als en die als mag in hoofdletters, die laatste 15 nu eens de B variant zou kunnen worden (eventueel in Engeland te stationeren en onderhouden)

Dat schansje op een LHD/A zijn de kosten niet al zal de vloot wellicht een aantal extra escorte schepen benodigd hebben. (AAW en ASW)

Wel een zinnige vraag is: is de F35B en een mini-carrier in een steeds ruimer wordende A2/D2 wereld wel het juiste middel?

Lex

En nu terug naar het topic onderwerp!

Ace1

Citaat van: Reinier op 16/06/2021 | 22:37 uur
Bijzonder!
Maar de Aussie hadden vroeger ook de F-111

Klopt en die hadden ze beter kunnen moderniseren in plaats Super Hornets kopen.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/06/2021 | 21:28 uur
Er wordt voorzichtig discussies gevoerd over de aanschaf (indien de Amerikanen bereidt zijn om deze te verkopen) van een squadron B-21. (dit in combinatie met hypersoon levert een stevige uitdaging voor de Chinese vloot)
Bijzonder!
Maar de Aussie hadden vroeger ook de F-111

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 16/06/2021 | 21:08 uur
Overigens zie ik Ausies ook in de toekomst de F35B aanschaffen. Maar die hebben geen keus met de carriers die de chinezen aan het bouwen zijn.

Daar wordt veel over gespeculeerd, maar de RAAF ziet niets in de F-35B en de kans op terugkeer van fast jets bij de Royal Australian Navy Fleet Air Arm (RAN FAA) is erg klein.

Maar is er in NAVO verband behoefte aan een F-35 capable LHD en sluit het wel aan op de wensen van KM?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/06/2021 | 21:08 uur
Overigens zie ik Ausies ook in de toekomst de F35B aanschaffen. Maar die hebben geen keus met de carriers die de chinezen aan het bouwen zijn.

Er wordt voorzichtig discussies gevoerd over de aanschaf (indien de Amerikanen bereidt zijn om deze te verkopen) van een squadron B-21. (dit in combinatie met hypersoon levert een stevige uitdaging voor de Chinese vloot)