U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

Ace1

#588
Citaat van: Parera op 26/12/2023 | 22:19 uurIs dit toestel zo groot? :omg: Ik moet zeggen dat ik de tekst niet gelezen heb en die mogelijkheid puur was op basis van de 3D impressie.

Maar met een kleinere variant is het zeer goed mogelijk om een UMPS te ontwikkelen. Maar deze modellen zijn dan wel interessant voor Defensie als je puur kijkt naar de vervanging van de ingehuurde civiele zware transport capaciteit en de C-17 capaciteit.

Dit staat er in de tekst.

Droneliner beoogt de bouw van de DL200 en DL350. De eerste is een eenmotorig hybride-elektrisch vliegtuig met twee vrachtdekken waar plaats moet zijn tot wel veertig 20-voet-containers. Met een belading van 160 tot 200 ton vracht zou de DL200 wat capaciteit betreft vallen tussen de Boeing 747-8F (140 t) en de Antonov An-225 (247 t). Van de An-225 bestond maar één vliegend exemplaar; het toestel werd begin 2022 vernietigd door de Russische inval in Oekraïne.

De DL350 overtreft alle huidige maatstaven. De naam geeft het al aan: het moet tot wel 350 ton vracht kunnen vervoeren in tachtig 20-voet-containers, verdeeld over drie dekken. Ondanks die enorme verwachtingen zijn er voor de DL350 maar twee hybride-elektrische motoren nodig, berekent Droneliner. Het bedrijf meent dat de nieuwste generatie krachtige motoren van Roll-Royce en General Electric in potentie al geschikt kunnen zijn. Voorwaarde is dat ze gecombineerd kunnen worden met een elektrisch voortstuwingssysteem, al dan niet op basis van waterstoftechnologie, en dat ze volledig op duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) kunnen draaien, stelt Droneliner.

Parera

#587
Citaat van: Ace1 op 26/12/2023 | 22:03 uurKlopt voor het vervoeren van tanks zal er een vloer van titanium inmoeten.

Voor Unmanned Maritime Patrol System (UMPS) is dit toestel veel te groot je gaat niet met een Boeing 747 mpa taken doen, daar gebruik je een Boeing 737 voor.

Is dit toestel zo groog? :omg: Ik moet zeggen dat ik de tekst niet gelezen heb en die mogelijkheid puur was op basis van de 3D impressie.
Maar met een kleinere variant is het zeer goed mogelijk om een UMPS te ontwikkelen. Maar deze modellen zijn dan wel interessant voor Defensie als je puur kijkt naar de vervanging van de ingehuurde civiele zware transport capaciteit en de C-17 capaciteit.

Ace1

Citaat van: Parera op 26/12/2023 | 21:57 uurJa dit is ongetwijfeld de toekomst! Zowel civiel als militair zeer interessant concept en niet alleen als vracht vliegtuig. Ik zie ook een hele grote weaponsbay mogelijkheid in deze romp ondanks dat de kist totaal niet stealth is.

Ik zie mogelijkheden voor de eerste echte Unmanned Maritime Patrol System (UMPS).

Klopt voor het vervoeren van tanks zal er een vloer van titanium inmoeten.

Voor Unmanned Maritime Patrol System (UMPS) is dit toestel veel te groot je gaat niet met een Boeing 747 mpa taken doen, daar gebruik je een Boeing 737 voor.

Parera

Ja dit is ongetwijfeld de toekomst! Zowel civiel als militair zeer interessant concept en niet alleen als vracht vliegtuig. Ik zie ook een hele grote weaponsbay mogelijkheid in deze romp ondanks dat de kist totaal niet stealth is.

Ik zie mogelijkheden voor de eerste echte Unmanned Maritime Patrol System (UMPS).

Ace1

Drone én droom: autonoom containervliegtuig

LONDEN – De Britse start-up Droneliner heeft een droom: het verwezenlijken van twee nieuwe vliegtuigmodellen die meer vracht kunnen vervoeren dan huidige toestellen en geen piloot nodig hebben. Én uiterst zuiniger én geschikt zijn voor containervervoer.

Droneliner beoogt de bouw van de DL200 en DL350. De eerste is een eenmotorig hybride-elektrisch vliegtuig met twee vrachtdekken waar plaats moet zijn tot wel veertig 20-voet-containers. Met een belading van 160 tot 200 ton vracht zou de DL200 wat capaciteit betreft vallen tussen de Boeing 747-8F (140 t) en de Antonov An-225 (247 t). Van de An-225 bestond maar één vliegend exemplaar; het toestel werd begin 2022 vernietigd door de Russische inval in Oekraïne.

De DL350 overtreft alle huidige maatstaven. De naam geeft het al aan: het moet tot wel 350 ton vracht kunnen vervoeren in tachtig 20-voet-containers, verdeeld over drie dekken. Ondanks die enorme verwachtingen zijn er voor de DL350 maar twee hybride-elektrische motoren nodig, berekent Droneliner. Het bedrijf meent dat de nieuwste generatie krachtige motoren van Roll-Royce en General Electric in potentie al geschikt kunnen zijn. Voorwaarde is dat ze gecombineerd kunnen worden met een elektrisch voortstuwingssysteem, al dan niet op basis van waterstoftechnologie, en dat ze volledig op duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) kunnen draaien, stelt Droneliner.

Geen tussenstops
Hoewel de kolossen geschikt moeten zijn voor containervervoer, spreekt de Britse start-up van een 'aerodynamisch ontwerp' en 'uiterst zuinige' prestaties. Het verwijderen van mensen uit het vliegtuig zorgt voor veel meer flexibiliteit bij het plaatsen van de motoren en brandstofbeheer, aldus de nieuwkomer. Doordat er geen mensen aan boord zijn en de toestellen een vliegbereik krijgen van wel 6.500 nm (12.000 km), zijn technische tussenstops volgens Droneliner niet meer nodig. Ter vergelijking: de Boeing 777F, die bekend staat om z'n lange adem, heeft een vliegbereik van 4.880 nm (9.038 km).

De de door de computer gegenereerde beelden van Droneliner zien er prachtig uit. Of het bedrijf van droom ook realiteit van kan maken, moet de komende jaren blijken. Zelf denkt het bedrijf dat een eerste vlucht nog voor het einde van dit decennium haalbaar is. De praktijk leert dat de ontwikkeling van nieuwe, grote toestellen bijna altijd langer duurt (en duurder wordt) dan voorzien.

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/12/22/drone-en-droom-autonoom-containervliegtuig/


Harald

Canada orders fleet of General Atomics MQ-9B SkyGuardian RPAS

The Government of Canada has entered into an agreement to procure a fleet of MQ-9B SkyGuardian Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) from General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI). This contract encompasses the acquisition of Certified Ground Control Stations and associated support equipment from GA-ASI, with the initial delivery anticipated in 2028.

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2023-news-aviation-aerospace/december/9465-canada-orders-fleet-of-general-atomics-mq-9b-skyguardian-rpas.html

Harald

Deze "Blackjack" had Nederland toch ook aangeschaft ?

RQ-21 Blackjack Can Now Strike With Miniature Precision Munitions

Being able to employ precision-guided munitions provides an entirely new business case for what has been a reconnaissance drone.



The Boeing Insitu Integrator drone, also known as the RQ-21 Blackjack within the U.S. military, recently demonstrated its ability to drop a pair of small, precision-guided Shryke munitions. The demonstration comes as part of a larger effort to give the relatively small Integrator drone kinetic capabilities, which has taken important strides in recent months.

Insitu announced the successful demonstration, and released video footage of an Intergrator with the registratopm N76NT performing said tests, on December 12. Where and when it took place exactly remains unclear.

The test itself involved dropping two inert GPS-guided Shryke munitions from Integrator, which were trained on specific targets on the ground. The demonstration was conducted in collaboration with Corvid and L3Harris Technologies.

"The two rounds of munitions were seamlessly fitted into Integrator's CG [centre-of-gravity] payload bay and several mission sorties were executed demonstrating advanced navigation, targeting, and payload delivery systems," Insitu's Vice President of Programs, Engineering & Flight Justin Pearce said.



Integrator is a multi-mission, long-endurance uncrewed aerial vehicle (UAV). The baseline configuration has a wingspan of 16 feet and a length of 8.2 feet. It features a maximum endurance of over 24 hours and a ceiling of 19,500 feet, and can travel at a maximum horizontal speed of 90+ knots (over 103 miles per hour).

https://www.thedrive.com/the-war-zone/rq-21-blackjack-can-now-strike-with-miniature-precision-munitions



Harald

CitaatMoD tells me @RoyalAirForce expects to fly @GeneralAtomics #Protector #drone in civil controlled airspace from 2024, with arrival of Military Type Certificate from the UK Military Aviation Authority. Flights currently restricted to segregated airspace. @JanesINTEL story to come.

https://twitter.com/GarethJennings3/status/1726929763326189812?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1726929763326189812%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Master Mack

Misschien een uitschuifbaar hoekdek aan de KD lassen zodat het toestel tegen de wind in langs de Bos kan starten. Jaja ik sla weer door😁

Ace1

#579
Citaat van: Master Mack op 20/11/2023 | 10:25 uurZou het mogelijk zijn om met aanpassingen deze Drone vanaf de KD te laten starten en landen. Ik weet niet of het zinvol is maar zou het kunnen.

Marineschepen.nl heeft de lengte van het vliegdek van KD naar de hangaar berekend.

Ongetwijfeld zal vanuit Nederland ook met interesse worden gekeken naar de tests bij onze westerburen en bij de Amerikanen. Starten en landen binnen 91 meter is nog iets te lang voor het grootste vliegdek van de Nederlandse marine, maar komt behoorlijk dichtbij. Het formele helidek van het schip is (door Marineschepen.nl berekend) ongeveer 86 meter, het totale dek van hangardeur tot einde dek is zo'n 120 meter. De ontwikkelingen gaan echter hard en er komen ongetwijfeld meer van dergelijke toestellen op de markt.

https://marineschepen.nl/nieuws/Tests-vanaf-Brits-vliegdekschip-met-drones-310523.html

Harald

Citaat van: Master Mack op 20/11/2023 | 11:25 uurVangnet. Weet ik veel. ;D Maar ik keek naar het filmpje en het leek mij dat het toestel aan een korte start en landing genoeg had.
Dat vond ik ook al, hij was snel in de lucht.
Ik dacht ook al kabels over het dek en een landings/vanghaak aan de UAV, maar dat lijkt niet nodig. Maar het lijkt met wel zo veilig, ook zo'n vangnet.
De zee is niet altijd mooi rustig en met een stampend en rollend schip moeten ze ook kunnen landen. 

Master Mack

Vangnet. Weet ik veel. ;D Maar ik keek naar het filmpje en het leek mij dat het toestel aan een korte start en landing genoeg had.

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 20/11/2023 | 10:25 uurZou het mogelijk zijn om met aanpassingen deze Drone vanaf de KD te laten starten en landen. Ik weet niet of het zinvol is maar zou het kunnen.

En hoe wil je deze dan laten landen op een schip zoals de KD? De Mojave heeft een spanwijdte van 16 m. Dat zou misschien nog op een LHD/LHA kunnen. Een MQ-9B heeft al een spanwijdte van 24 m. Die wil je liever op een schip met een hoekdek.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Denk het niet.

Overigens vraag ik me tot vandaag nog af wat precies de toegevoegde waarde van de KD is. Voor een logistiek oat schip veel te geoot en veelzijdig, en duur. En we hebben al 2 van die joekels.

Lijkt me wijs voor de KD een koper te zoeken en zsm zelf aan drone carrier capaciteit te gaan werken. Roep dit al zo'n 15 jaar.

De toekomst ligt in onderwater drone carriers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Zou het mogelijk zijn om met aanpassingen deze Drone vanaf de KD te laten starten en landen. Ik weet niet of het zinvol is maar zou het kunnen.