Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Prima lijkt me. Het gaat om 5 voertuigen mensen... beetje perspectief.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

DiepFries

Zou dat plaatje indicatief zijn, geheel nieuwe versie met o.a. te openen ''voordeuren''?, ombouw was geen optie voor een vijftal? Langer leven voor de volle vloot? Vragen, vragen.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 27/02/2020 | 15:56 uur
Yes, fijn voor mensen op de grond in IED treath omgevingen.
Zijn dit o.a. lessons learned uit Mali?

StrataNL

Citaat van: delarey op 27/02/2020 | 17:10 uur
Neen, maar vond het opvallend dat deze Bushmasters nu nog besteld zijn gezien het contract voor de Iveco's reeds getekend is. Beiden 12kN voertuigen, vergelijkbare rol en de Iveco order omvat eveneens GWT-varianten. Zoals ik al zei zal de nood wel hoog zijn en is de leveringstijd voor de Bushmasters wellicht korter
Nee, de Bushmaster is geen 12kn voertuig. Stuk groter en zwaarder dan de 12kn Iveco.
Zou me niet verbazen als die Bushmasters bijna van de plank leverbaar zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

delarey

Citaat van: StrataNL op 27/02/2020 | 16:52 uur
De Iveco vervangt de Bushmaster niet toch?
Neen, maar vond het opvallend dat deze Bushmasters nu nog besteld zijn gezien het contract voor de Iveco's reeds getekend is. Beiden 12kN voertuigen, vergelijkbare rol en de Iveco order omvat eveneens GWT-varianten. Zoals ik al zei zal de nood wel hoog zijn en is de leveringstijd voor de Bushmasters wellicht korter

StrataNL

Citaat van: delarey op 27/02/2020 | 15:36 uur
https://twitter.com/ariejandewaard/status/1233031566386962434?s=21

Interessant dat deze nu nog besteld zijn terwijl de 12kN Iveco's (waaronder GWT voertuigen) vanaf 2022 verwacht worden. De nood zal ongetwijfeld hoog zijn
De Iveco vervangt de Bushmaster niet toch?

Citaat van: Harald op 27/02/2020 | 16:02 uur
Ik had dan eerder de Boxer variant verwacht of is de Boxer te groot ? in die functie
Blijkbaar he  ;)

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Ik had dan eerder de Boxer variant verwacht of is de Boxer te groot ? in die functie


Huzaar1

Yes, fijn voor mensen op de grond in IED treath omgevingen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

delarey

https://twitter.com/ariejandewaard/status/1233031566386962434?s=21

Citaat
@Defensie_DMO tekent contract met @thalesgroup voor aanschaf vijf Bushmaster Gewondentransportvoertuigen. Belangrijke investering in  geneeskundige afvoercapaciteit 👍#WijzijnDMO

Interessant dat deze nu nog besteld zijn terwijl de 12kN Iveco's (waaronder GWT voertuigen) vanaf 2022 verwacht worden. De nood zal ongetwijfeld hoog zijn

Kevon

Citaat van: Parera op 06/02/2020 | 10:57 uur
Omdat?

Ik neem aan dat je hier problemen voorziet i.v.m. de Belgische problemen met hun Iveco LMV's?

Maar "onze" voertuigen worden dus geen LMV en die problemen kunnen dus niet opgaan voor onze voertuigen. Natuurlijk kunnen er problemen ontstaan maar dat kan bij elke fabrikant.

Maar het was niet alleen Belgie.... Wat dacht je van Engeland? Iveco heeft op dat gebied niet zo'n beste naam als MB of GD

En ten tweede; het geld wat ze er voor ontvangen kunnen ze er niet veel mee doen/leveren..... Dat krijg je als je er 2 voor de prijs van 1 geeft.....
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Zander

Citaat van: Parera op 06/02/2020 | 14:19 uur
De vraag is of je de fennek nog wel bemand moet vervangen. Met de technieken van vandaag en morgen is het goed mogelijk om een laag silhouet UGV te bouwen en dat vanuit een groter bemand voertuig aan te sturen in swarm vorm ( meerdere UGV's) te besturen en beelden te bekijken ( verkennings variant).
Verkenningen op de grond zijn uitermate lastig. Ik denk dat verkennen slechts voor een zeer beperkt deel met onbemande systemen kunt uitvoeren.
Het inrichten van een waarnemingspost kan prima middels een onbemand mobiel systeem met daarop een camera, microfoon een laser-doelaanwijssysteem en gevechtsveld-radar. Voor gebiedsverkenning, close target recon, routeverkenning etc is een combi van boots on the ground en eyes in the sky een super team.

Onbemande systemen ja, maar niet volledig over gaan op deze middelen. De beste SA krijg je met mensen en middelen.
People are sheep

Parera

Citaat van: Kornet43 op 06/02/2020 | 15:52 uur
Het onderstel van de Iveco MTV 12kn is waarschijnlijk gebaseerd op de Iveco Eurocargo 4X4!

De Eurocargo 4x4 heeft een wielbases van 3.240 tot 4.150 mm, het zou goed kunnen met die 4x4 offroad vrachtwagen capaciteit bied het wel ruimte voor belading en bescherming.

En iveco heeft dit eerder gedaan samen met KMW en de GFF-4 / Grizzly ;


Kornet43

Het onderstel van de Iveco MTV 12kn is waarschijnlijk gebaseerd op de Iveco Eurocargo 4X4!