De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 29/10/2022 | 14:15 uur
Dat komt omdat de DN 22 werd teruggetrokken en herschreven is met directe aanleiding; de invasie in Oekra?ne door Rusland.
Alleen hebben ze in mijn ogen een verkeerde conclusie getrokken vwb tanks deze zijn idd kwetsbaar zoals de Rus ze inzet  in Oekra?ense handen doen ze het veel beter en zijn ze een geduchte tegenstander of ondersteuner.

Huzaar1

#2366
Citaat van: A.J. op 28/10/2022 | 16:14 uur
Heeft het ooit dat stadium gehaald? Ik weet wel dat mindef zijn fiat gegeven heeft voor de aanschaf van 52 tanks maar het is nooit tot een B-brief gekomen:

Dat komt omdat de DN 22 die net was afgerond en zou worden aangenoden in alle spoed werd teruggetrokken en herschreven is met directe aanleiding; de invasie in Oekraine door rusland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Master Mack op 27/10/2022 | 21:07 uur
Mijn transport compagnie is paars en ik ben heel tevreden over CLSK, CZSK en  het CLAS personeel.
Op de werkvloer  gaat het prima met elk zijn eigenaardigheden.

Ik werk al jaren paars en ben zelfs van KMD geswitched en het is net wat je zegt, iedere club heeft zijn eigen eigenaardigheden. Op de werkvloer is er ook niks aan de hand verder.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2022 | 21:25 uur
Nou, nee niet helemaal. De defensienota 2022 was klaar en gereed om te presenteren. Hierin zat een nieuw tankbataljon met raket artillerie als toevoeging voor de KL.

Toen brak de oorlog in Oekraine uit. De DN22 werd terug gefloten en helemaal herschreven. Met huidige defensie als resultaat.

Heeft het ooit dat stadium gehaald? Ik weet wel dat mindef zijn fiat gegeven heeft voor de aanschaf van 52 tanks maar het is nooit tot een B-brief gekomen:

Citaat
In april 2011 besluit de minister van Defensie alle 116 gevechtstanks te verkopen. De 2
Nederlandse tankbataljons werden per direct opgeheven. Een interne studie van het Ministerie van
Defensie uit oktober 2011 pleit vervolgens voor het behoud van kennis van het tankoptreden. De
minister van Defensie schrijft begin januari 2014 aan de Tweede Kamer dat 100 tanks aan Finland
worden verkocht. Halverwege 2014 komt het Ministerie van Defensie met een onderzoek waarin zij
samenwerking met Duitsland adviseert om kennis over tanks te behouden. Begin 2016 wordt de
samenwerking bekrachtigd en draagt Nederland zijn laatste 16 tanks vanaf 2018 over aan Duitsland
en leaset vanaf 2017 18 tanks van Duitsland. In 2018 presenteert de minister van Defensie het
nationaal plan voor de NAVO, waarin Nederland zijn verhoogde bijdrage aan de NAVO schetst. Het
Ministerie van Defensie keurt goed dat Nederland 52 nieuwe tanks aanschaft zodra er budget is. De
bijbehorende Kamerbrief (de zogenaamde B-brief) wordt niet verstuurd.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 28/10/2022 | 15:21 uur
  de cv90 is ook met een schoenveter budget de MLU ingegaan.

Maar .. het huidige resultaat kwa MLU mag er wezen, vind ik, een zeer grote vooruitgang tussen "oude" toren en de nieuwe. 
Daar zal onderliggend ook de wijziging in de wereldsituatie mee te maken hebben.

@Huzaar1 .. of had jij nog graag de aanpassing naar 50mm gezien bij de CV90 ?   
Waar waarschijnlijk de US Army nu wel gaat op inzetten.

Wel verbaas ik me eigenlijk daar over bij de Amerikanen heeel lang steeds alles op 20mm en dan een stryker met 30mm en nu op hun Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) een 50mm

Huzaar1

Hier is geen zinnig woord over te zeggen. De samenwerking tussen fra en du gaat in ieder geval geen tank opleveren, dat project loopt niet goed.

Rheinmetall biedt hun project aan. Met huidige CDS zal het denk ik niet gaan gebeuren. Het is wachten op na 2025. De navo vindt onze slagkracht nog steeds niet afdoende. Er kan veel gebeuren. KL heeft veel pech gehad,  de cv90 is ook met een schoenveter budget de MLU ingegaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Huzaar 1.Ik snap dat je hier misschien niet veel over kan zeggen maar is de MBT optie nu helemaal geschrapt of on hold gezet? En hadden andere OPCO's meer prioriteit omdat hun OG nog slechter was? Het zijn bijzondere tijden. Dat wat er aangeschaft gaat worden voor CLAS was zeker ook hard nodig dus dat is goed maar ik hoop dat er in een volgende ronde alsnog de eigen tanks kunnen worden aangeschaft en ingebracht in 414 en 515. 60 tanks voor 700 miljoen.

Zander

Die Putin verziekt ook alles....
Citaat van: Huzaar1 op 28/10/2022 | 09:14 uur
Oorlog kwam enkele maanden 'te vroeg'.
People are sheep

Huzaar1

Veel meer geld, een veel grotere rol voor andere opco's en behoeftes die ingevuld moesten worden die niet konden wachten om krijgsmacht operationeel te houden op acceptabel niveau met gezonde MG en OG.

Als je kijkt naar de comm van de minister met kamerbrieven voor uitbreken oorlog bevestigde ze ook aanschad van 1 x tankbat t.b.v. investering in KL. Was hier ook eens voorbij gekomen.

Oorlog kwam enkele maanden 'te vroeg'.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Mourning op 28/10/2022 | 00:24 uur
Of juist de kwetsbaarheid van grondeenheden vanuit de lucht o.a. door grootschalig gebruik van diverse soorten drones, loitering munitions, UCAV's en kruisraketten e.d.?

Is dat gereserveerde geld voor een deel verschoven naar een grotere verbetering van de luchtverdedigingscapaciteit?

Het zou wel redelijk schandalig zijn als men het Russische optreden als standaard kwetsbaarheid van MBT's zou beschouwen, maar dat er een sterk groeiende dreiging is voor moderne gevechtstanks lijkt me duidelijk.

Ben ook wel benieuwd naar wat de redenen geweest zijn omdat tankbataljon uit de plannen te "liquideren"...

Ik gok dat het meer te maken heeft met prioriteiten en ook misschien wel met de lever mogelijkheden die er nu zijn. We kunnen natuurlijk Leo2's kopen en die upgraden naar A7 standaard maar misschien wil men wel veel liever afwachten wat de nieuwe MBT wordt voor de Duitsers en dan daarop inhaken. Zo geven we het geld niet 2 keer in relatief korte tijd uit en kan het ''overgebleven geld'' naar andere belangrijke projecten zoals luchtverdediging en raket artillerie.

Mourning

Citaat van: Master Mack op 27/10/2022 | 22:57 uur
Ik wist niet dat het tankbat in de Defensienota 2022 heeft gestaan en dat de nota volledig werd herschreven. Kwam dit door het misbruik van de Russische tanks?

Of juist de kwetsbaarheid van grondeenheden vanuit de lucht o.a. door grootschalig gebruik van diverse soorten drones, loitering munitions, UCAV's en kruisraketten e.d.?

Is dat gereserveerde geld voor een deel verschoven naar een grotere verbetering van de luchtverdedigingscapaciteit?

Het zou wel redelijk schandalig zijn als men het Russische optreden als standaard kwetsbaarheid van MBT's zou beschouwen, maar dat er een sterk groeiende dreiging is voor moderne gevechtstanks lijkt me duidelijk.

Ben ook wel benieuwd naar wat de redenen geweest zijn omdat tankbataljon uit de plannen te "liquideren"...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Master Mack

Ik wist niet dat het tankbat in de Defensienota 2022 heeft gestaan en dat de nota volledig werd herschreven. Kwam dit door het misbruik van de Russische tanks?

Master Mack

#2355
Hoi huzaar 1.
Dit was rond 2012
Hierna gingenvdie 16 over naar Deu

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 27/10/2022 | 20:49 uur
Ik zat op de tribune en er was draagvlak voor het in de MOB zetten van 1 tankeskadron tot betere tijden. Maar de dreigende verkoop van 2 van de 4 nog in aanbouw zijn de OPV's moest worden voorkomen dus sneuvelde  de tanks.

Nou, nee niet helemaal. De defensienota 2022 was klaar en gereed om te presenteren. Hierin zat een nieuw tankbataljon met raket artillerie als toevoeging voor de KL.

Toen brak de oorlog in Oekraine uit. De DN22 werd terug gefloten en helemaal herschreven. Met huidige defensie als resultaat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Mijn transport compagnie is paars en ik ben heel tevreden over CLSK, CZSK en  het CLAS personeel.
Op de werkvloer  gaat het prima met elk zijn eigenaardigheden.