Mijnenjagers bundelen krachten op Noordzee

Gestart door Lex, 02/09/2013 | 16:49 uur

Elzenga

Citaat van: Poleme op 02/09/2013 | 22:01 uur
Daar is tie weer.  Meer (internationaal) samenwerken en voila 'we kunnen meer met minder'.   Ik ben geen vlootbaal, maar in 1971 werd al besloten om een mijnenjager samen met andere landen te ontwerpen en te bouwen, want goedkoper.  Men keek gelijk naar de zuiderburen, want de KM werkte met hun marine al intensief samen, vervolgens besloot Frankrijk ook mee te doen.  Helemaal niks nieuws onder de zon.
O ja, in Den Haag zijn er geesten, die vinden dat in de nabije toekomst de mijnenjacht vaardigheid beter volledig aan boord van fregatten en / of OPV's kan worden geplaatst. Volgens deze geesten is de Alkmaar klasse de laatste specifieke mijnjager voor de KM.   Want 'meer met minder'.
Ik zie meer in een mix..nog enkele specifieke mijnenvegers voor met name Noordzee e.d. en andere taken integreren op de nieuwe MF fregatten...waarbij de op een flexdeck mee te nemen vaartuigen ook inzetbaar zijn voor mijnenjacht.

Maar goed..dit lijkt me meer voor de Marinevisie..dan deze oefening.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 03/09/2013 | 15:21 uur
Ik zie het zo gebeuren dat de Belgen de mijnenbestrijding op zich nemen, of beter gezegd; wij schrappen de laatste 6 MCM's en laten onze Noordzee aan hun over.

Eeerlijk..... dat is ook wel eens bij mij opgekomen, handig en verstandig is anders.

De Belgen de MCM taken + 2 OPV, wij de M's terug en vanaf 2020 de M's vervangen door 6-8 M opvolgers en de resterende 2 OPV naar de NL kustwacht.

Flyguy

Ik zie het zo gebeuren dat de Belgen de mijnenbestrijding op zich nemen, of beter gezegd; wij schrappen de laatste 6 MCM's en laten onze Noordzee aan hun over.

StrataNL

Het toekomstige mijnenruimen zal grotendeels door rov's gaan gebeuren. Wat mij betreft mogen de MCM opvolgers dus best wat groter en multifunctioneler zijn...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ARM-WAP

Dat meer en meer evolueren naar een concept met een romp voor meerdere taken gaat in deze toch ietsje te ver.
Een fregattenromp is toch geconcipieerd om snel te varen (of voor een veel groter bereik) en is veel groter dan een mijnenjager of -veger.
Een MCMV is dan wel trager, maar is veel wendbaarder (actieve roeren en boegschroeven) dan een fregat (meestal twee schroefassen en een of twee roer(en) - hoewel er nu ook gebouwd worden met boegschroef) en kan daardoor veel makkelijker ingezet worden in een gebied met beperkte maneuvreerruimte.

De 'geesten' die zo'n beslissing treffen zouden beter eens inschepen op beide type schepen.
Dan kunnen ze ook eens 'genieten' van het stampen, gieren en (vooral) rollen...


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 02/09/2013 | 22:01 uur
Daar is tie weer.  Meer (internationaal) samenwerken en voila 'we kunnen meer met minder'.   Ik ben geen vlootbaal, maar in 1971 werd al besloten om een mijnenjager samen met andere landen te ontwerpen en te bouwen, want goedkoper.  Men keek gelijk naar de zuiderburen, want de KM werkte met hun marine al intensief samen, vervolgens besloot Frankrijk ook mee te doen.  Helemaal niks nieuws onder de zon.
O ja, in Den Haag zijn er geesten, die vinden dat in de nabije toekomst de mijnenjacht vaardigheid beter volledig aan boord van fregatten en / of OPV's kan worden geplaatst. Volgens deze geesten is de Alkmaar klasse de laatste specifieke mijnjager voor de KM.   Want 'meer met minder'.

Volgens andere geesten is men  bezig met het opstellen van de eisen voor de Alkmaar klasse opvolger en separaat de MFF opvolger, maar ja deze geesten hebben "slechts" maritieme ervaring. Moge de zeebenen geesten het winnen van de no-knows.

Poleme

Daar is tie weer.  Meer (internationaal) samenwerken en voila 'we kunnen meer met minder'.   Ik ben geen vlootbaal, maar in 1971 werd al besloten om een mijnenjager samen met andere landen te ontwerpen en te bouwen, want goedkoper.  Men keek gelijk naar de zuiderburen, want de KM werkte met hun marine al intensief samen, vervolgens besloot Frankrijk ook mee te doen.  Helemaal niks nieuws onder de zon.
O ja, in Den Haag zijn er geesten, die vinden dat in de nabije toekomst de mijnenjacht vaardigheid beter volledig aan boord van fregatten en / of OPV's kan worden geplaatst. Volgens deze geesten is de Alkmaar klasse de laatste specifieke mijnjager voor de KM.   Want 'meer met minder'.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Mijnenjagers van de Koninklijke Marine en de Belgische Zeemacht trainen momenteel hun samenwerking en daarmee een effectievere manier van mijnenbestrijding. Dit gebeurt op de Noordzee tijdens het 6 weken durende 'Beneficial Archer 2013'. Deze oefening duurt nog tot 4 oktober.
Omdat Nederland door bezuinigingen steeds minder mijnenjagers heeft, neemt het belang van samenwerking met België toe. In de Noordzee liggen naar schatting nog tienduizenden mijnen en bommen. Vissers en andere vaartuigen hebben afgelopen periode melding gemaakt van 15 explosieven in Belgische en Nederlandse wateren. Deze en eventueel nog tijdens de oefening gelokaliseerde projectielen worden zoveel mogelijk in de laatste 2 weken van 'Beneficial Archer 2013' tot ontploffing gebracht.

1.000e explosief

In augustus vorig jaar maakte de marine het 1.000e explosief onschadelijk sinds 2005. Dat was het jaar dat de mijnenjacht door de Nederlandse en Belgische marine onder de noemer `Operatie Beneficial Cooperation´werd geïntensiveerd. Reden hiervoor was dat 3 vissers in april 2005 om het leven waren gekomen nadat een opgeviste vliegtuigbom aan boord van hun boot ontplofte.

MINDEF,
2 september 2013, 13.27 uur