Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 15/04/2024 | 14:00 uurDe locatie an sich is niet echt een probleem: dat zie je gewoon aan het aantal Franstaligen die de Marine wel vinden.
Indien men degelijke voorzieningen zou hebben voor 'Binnenslapers', zou men al minder problemen hebben.
Liefst nog buiten de basis  :angel:
Pendelen/forenzen naar een steunpunt in Antwerpen zal ook geen pretje zijn.

Ik denk dat geografisch er vrij weinig uitdagingen voor BE zijn. Het grote probleem zit hem in het feit dat de bevolking, noch de politiek, in dezelfde stand zit als NL of UK.

Ik voel geen enkele Belgische urgentie, noodzaak of uberhaubt belang voor Defensie. Nul.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 15/04/2024 | 07:11 uurHet is zeker voor ons vrij eenvoudig op te lossen door een marinesteunpunt in Antwerpen zodat het voor mensen uit de provincies Antwerpen en Limburg aantrekkelijker wordt om bij de Marine te werken.
De locatie an sich is niet echt een probleem: dat zie je gewoon aan het aantal Franstaligen die de Marine wel vinden.
Indien men degelijke voorzieningen zou hebben voor 'Binnenslapers', zou men al minder problemen hebben.
Liefst nog buiten de basis  :angel:
Pendelen/forenzen naar een steunpunt in Antwerpen zal ook geen pretje zijn.

Stoonbrace

Het is zeker voor ons vrij eenvoudig op te lossen door een marinesteunpunt in Antwerpen zodat het voor mensen uit de provincies Antwerpen en Limburg aantrekkelijker wordt om bij de Marine te werken. Als je eens nadenkt over wat België echt nodig heeft om haar maritieme veiligheid te bewaken kom je nog wel op andere aantallen uit dan 3 of 4 fregatten. Maar goed, fout topic om dat te bespreken.

Flyguy



Dat klopt.
Citaat van: Stoonbrace op 14/04/2024 | 22:38 uurHet idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

Dat klopt. Jullie hele marine moet überhaupt op de schop, helemaal om 2x LCF in de vaart te kunnen nemen. Het is voor België zeker niet onmogelijk, maar op dit moment absoluut geen sprake van.

De KM had ook moeite met 2 operationele LCF bemannen toen ik nog in dienst zat. Het is iets beter geworden maar bij lange na nog niet wat het voor 2015 was.

Huzaar1

Citaat van: Huzaar1 op 14/04/2024 | 11:18 uurLigt denk ik niet aan de raket, maar aan (het materieel van) de gebruikers.

Heb erover nagedacht. Grote kans dat Belgen voor oefening en gereedstelling wel munitie hebben willen gebruiken welke het oudst is. Stuk kosten efficiënter,
Citaat van: Stoonbrace op 14/04/2024 | 22:38 uurHet idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

1 boot = geen boot. Als de 7 provinciën klasse bij ons niet meer in de bewapening is moet die 2e ook door Belgie worden bemand. Je kunt het vergeten om 1 exemplaar in de vaart te houden, is gewoon een heel duur grapje voor een beperkte beschikbaarheid. Ooit moet die boot groot ihd in en dan valt die hele capaciteit weg.

Een 2e is ivm opleidingen, refit, onderhoud en doktijd minimaal vereist. Dan praat je al over 2 bemanningen, met alles eromheen ruim 400 man.

Ik denk wel dat het met een bevolking van 11 miljoen moet kunnen, maar er moet echt een tandje bij in België als het op Defensie aankomt voordat dat gebeurt. Heb het idee dat er eerst iets groots moet gebeuren voordat het kwartje bij jullie politiek echt valt.

Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat we de 7prov klasse over +-10 jaar aan de kant zetten. Schepen zijn nu nog hypermodern, en je kunt er elke vuurpeil in stoppen die je wilt. Dus als we ze zelf houden zou Belgie wel met 1 LCFZ verderkunnen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Het idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/04/2024 | 13:16 uurIk heb ook niet het idee dat België op dit moment bereidt is om €1,5 miljard+ voor één FuAD uit te geven.

Wel zie ik mogelijkheden om 2 LCF in de eerste helft van de jaren '30 voor een occasion prijs over te doen aan onze Zuiderburen waarna deze schepen 10 jaar later door één (of twee) FuAD worden vervangen (nr. 5 en 6 in de productierij).

Vervangingstrajecten zijn immers politie gemakkelijker te realiseren dan een nieuwe capaciteit toevoegen.

Het zou invulling geven aan de Belgische wens voor BMD capaciteit en een 3e (of zelfs 4e) fregat.

Uitgangspunt hierbij is dat 2 occasions LCF in aanschaf aanzienlijk minder zullen kosten dan de aanschaf van een 3e ASWF.

Een LCF effectief bemannen (180+ man) is wel haast onmogelijk voor de Belgische Marine, naast de ASWF'en.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 14/04/2024 | 10:18 uurNou de VS raketten doen het ook niet echt lekker de laatste tijd. Er blijft nog wel eens wat hangen.

Ligt denk ik niet aan de raket, maar aan (het materieel van) de gebruikers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Ace1 op 13/04/2024 | 17:15 uurIk mag hopen van niet, zit niet op die Franse rotzooi te wachten.
Nou de VS raketten doen het ook niet echt lekker de laatste tijd. Er blijft nog wel eens wat hangen.

Ace1

Citaat van: Parera op 14/04/2024 | 07:59 uurAlle kansen liggen nog open natuurlijk. Maar dat betekend wel dat al deze Franse of Israëlische raketten moeten worden aangepast voor het Mk41 VLS of wij moeten overstappen naar het Sylver VLS al zie ik dat niet snel gebeuren.

Met Israëlische raketten heb ik geen moeite ik weet dat die combat proven zijn.


Parera

Citaat van: Ace1 op 13/04/2024 | 17:15 uurIk mag hopen van niet, zit niet op die Franse rotzooi te wachten.

Alle kansen liggen nog open natuurlijk. Maar dat betekend wel dat al deze Franse of Israëlische raketten moeten worden aangepast voor het Mk41 VLS of wij moeten overstappen naar het Sylver VLS al zie ik dat niet snel gebeuren.


Ace1

Citaat van: Harald op 13/04/2024 | 17:13 uurOf krijgen we Franse vuurpijlen??  :hrmph:

Ik mag hopen van niet, zit niet op die Franse rotzooi te wachten.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/04/2024 | 16:17 uurEen interessante passage in dit artikel https://meta-defense.fr/en/2024/04/11/dutch-navy-antiaircraft-frigate/#conclusion (niet te openen deel, achter betaalmuur) is:

Why is France interested in joining the Dutch anti-aircraft frigate program?

Iemand?
Of krijgen we Franse vuurpijlen??  :hrmph:

Ace1

#740
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/04/2024 | 16:17 uurEen interessante passage in dit artikel https://meta-defense.fr/en/2024/04/11/dutch-navy-antiaircraft-frigate/#conclusion (niet te openen deel, achter betaalmuur) is:

Why is France interested in joining the Dutch anti-aircraft frigate program?

Iemand?

Geen idee misschien nieuwe Horizon Fregatten of Destroyers?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 15:16 uurYes, dat klopt. Maar ik denk dat het orderboek vol zal blijven stromen met met name buitenlandse orders. De oorlog die eraan komt moet nog gaan beginnen.

Een interessante passage in dit artikel https://meta-defense.fr/en/2024/04/11/dutch-navy-antiaircraft-frigate/#conclusion (niet te openen deel, achter betaalmuur) is:

Why is France interested in joining the Dutch anti-aircraft frigate program?

Iemand?