Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 27/04/2015 | 10:45 uur
Jij haalt er weer andere zaken bij.
De vergelijking gaat over tonnage versus bewapening.
F125 = 7200 ton, met minder bewapening.
Mks180= 8000 ton, met meer bewapening dan F125
LCF = 6000 ton, meer bewapening dan F125

Ik denk dat jij je vergist over het tonnage van de MKS 180, dit schip wordt onder de F125 gepositioneerd (voor zover mijn publieke kennis rijkt)

Harald

Jij haalt er weer andere zaken bij.
De vergelijking gaat over tonnage versus bewapening.
F125 = 7200 ton, met minder bewapening.
Mks180= 8000 ton, met meer bewapening dan F125
LCF = 6000 ton, meer bewapening dan F125

Ace1

#1510
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/04/2015 | 10:18 uur
Meeting the Future: the German Experience

Zie Meko A-400 (op basis van het F125 fregat)... en zie daar, wel een capabel schip!

https://www.aspi.org.au/__data/assets/pdf_file/0016/26503/Kamerman-The-German-experience-slides.pdf

Toch vreemd dat de Australiers geen Bea Systems ontwerp kiezen nu Bea Systems sinds 2008 Tenix Defence opgekocht is?

http://en.wikipedia.org/wiki/Tenix_Defence

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1509
Citaat van: Ace1 op 27/04/2015 | 10:09 uur
Dat lijk mij ook wel mogelijk dat er voor een VLS nog wel ruimte is. Als je naar F125 kijkt zie je dat er voor de Ramlauncher nog genoeg ruimte daarvoor is. De onderste foto is van een F124 met achter de Ramlauncher een VLS.


Meeting the Future: the German Experience

Zie Meko A-400 (op basis van het F125 fregat)... en zie daar, wel een capabel schip!

https://www.aspi.org.au/__data/assets/pdf_file/0016/26503/Kamerman-The-German-experience-slides.pdf

Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2015 | 22:30 uur
Je zou zeggen dat 7200! ton ruimte zou bieden voor meer.

Dat lijk mij ook wel mogelijk dat er voor een VLS nog wel ruimte is. Als je naar F125 kijkt zie je dat er voor de Ramlauncher nog genoeg ruimte daarvoor is. De onderste foto is van een F124 met achter de Ramlauncher een VLS.




Ace1

Citaat van: Elzenga op 07/03/2015 | 13:12 uur
Beide ontwerpen NL en DU...onder elkaar...

Ik zie ook bij het Britse Type 26 het flexdek verplaatst worden naar het midden van het schip. Zijn hier redenen voor?

Wat ik heb begrepen is dat er daardoor 10 flexcontainers meegenomen kunnen worden

rond 4.08min hebben ze het over het aantal containers wat vervoerd kan worden.


Ace1

Citaat van: Harald op 26/04/2015 | 23:07 uur
Klopt, in vergelijking met de LCF van 6000 ton. F125 heeft veel ruimte inwendig voor extra manschappen en (sf) troepen. F125 is meer  een schip voor ondersteuning van sf troepen in Brown water. Geen alleskunner zoals de M fregatten en LCF.  F125 mist ook sonar, volgens mij.

F125 :
-max 24 knopen
- 1× 127mm kanon
- 8× harpoon
- 2× RAM
- 2 helikopters

LCF :
- 30 knopen
- 1× 127mm kanon
- 8× harpoon
- 40× VLS , kan nog uitgebreid worden met extra 8 stuks
- 1 of 2 goalkeepers
- 1 helicopter

Ik vindt dat je appels met peren vergelijkt.

F124 :
- 29 knopen
- 1× 76mm kanon
- 8× harpoon
- 32× VLS
- 2 Mauser MLG 27 27 mm autocannons
- 2 RAM launchers
- 2 Sea Lynx Mk.88A or 2 NH90

LCF :
- 30 knopen
- 1× 127mm kanon
- 8× harpoon
- 40× VLS , kan nog uitgebreid worden met extra 8 stuks
- 1 of 2 goalkeepers
- 1 helicopter



Poleme

Citaat van: Elzenga op 07/03/2015 | 13:12 uur
Beide ontwerpen NL en DU...onder elkaar...

Ik zie ook bij het Britse Type 26 het flexdek verplaatst worden naar het midden van het schip. Zijn hier redenen voor?
Een M-fregat vervanger gaat zeer waarschijnlijk uitgerust worden met de Thales CAPTAS-4 gesleepte sonar of iets equivalents.
Dat apparaat kost flink wat gewicht (totaal 18.740 kg) en ruimte en dan is er onvoldoende ruimte voor een aantal RHIB's, Unmanned Underwater Vehicles en Unmanned Surface Vehicles.
Zie: The CAPTAS 4 sonar Towed Body is 2x1x1.2 (LxHxW) meters with a weight of 1,250 kg. The towed array is 90 meters in length and 85mm in diameter with a combined weight of 2,490 kg. The handling system is 6.4x2.1x4.4 (LxHxW) meters with a weight of 15,000 kg. The UMS 4249 uses Omni-directional vertical line array of four free flooded rings (FFR). The heavy tow cable is 264 meters long and the light two cable is 500 meters long.
Zie: http://www.forcesdz.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=11&start=840

Daarnaast, waar heb jij het liefste een flexdek?  Het zou zo maar kunnen dat een centraal gelegen midscheeps flexdek nog meer flexibiliteit oplevert dan een flexdek in het achterschip.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

De lichte bewapening van de Duitse schepen verbaasd me toch wel wat. Hun landmacht is van oudsher goed bewapend (zwaar geschut), maar de marine, welke toch voor een deel uit dezelfde tijd komt, lijkt een stuk lichter bewapend, terwijl aan het einde van de Koude Oorlog er toch nog wel de behoefte moet zijn geweest voor een zwaardere bewapening. Heeft iemand enig idee waar dit vandaan komt? Aan hun budget licht 't doorgaans niet.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2015 | 22:30 uur
Je zou zeggen dat 7200! ton ruimte zou bieden voor meer.
Klopt, in vergelijking met de LCF van 6000 ton. F125 heeft veel ruimte inwendig voor extra manschappen en (sf) troepen. F125 is meer  een schip voor ondersteuning van sf troepen in Brown water. Geen alleskunner zoals de M fregatten en LCF.  F125 mist ook sonar, volgens mij.

F125 :
-max 24 knopen
- 1× 127mm kanon
- 8× harpoon
- 2× RAM
- 2 helikopters

LCF :
- 30 knopen
- 1× 127mm kanon
- 8× harpoon
- 40× VLS , kan nog uitgebreid worden met extra 8 stuks
- 1 of 2 goalkeepers
- 1 helicopter

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 26/04/2015 | 22:06 uur
Daarom is er op Duitse forums een flinke discussie omtrent bewapening op de mks180. Velen vinden de F125 onderbewapend.

Je zou zeggen dat 7200! ton ruimte zou bieden voor meer.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 26/04/2015 | 21:18 uur
Het is geen uitblinker in AAW en/of ASW.... de F125 zou niet mijn voorkeursplatform zijn.
Daarom is er op Duitse forums een flinke discussie omtrent bewapening op de mks180. Velen vinden de F125 onderbewapend.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1500
Citaat van: Thomasen op 26/04/2015 | 21:07 uur
Vergeet niet dat je er voor de LCF inmiddels wel 15 jaar aan inflatie bij kunt rekenen. Maar de F125 komt zonder VLS op mij over als een veredelde OPV.

Het is geen uitblinker in AAW en/of ASW.... de F125 zou niet mijn voorkeursplatform zijn.

Flyguy

Citaat van: Thomasen op 26/04/2015 | 21:07 uur
Vergeet niet dat je er voor de LCF inmiddels wel 15 jaar aan inflatie bij kunt rekenen. Maar de F125 komt zonder VLS op mij over als een veredelde OPV.
Het komt niet zo over, het IS gewoon een groot korvet.

dudge

Vergeet niet dat je er voor de LCF inmiddels wel 15 jaar aan inflatie bij kunt rekenen. Maar de F125 komt zonder VLS op mij over als een veredelde OPV.